Toon posts:

[case] Érg hete kamer, welke kast?

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dit is niet zozeer een 'welke kast moet ik kopen?' topic, maar ik heb wat meningen en adviezen nodig welke kast waarvoor te gebruiken.

Ik leef in een heel erg hete kamer. De kamer is aan de westkant van het huis en als het zomer is staat vanaf ongeveer 13:00 tot zo'n 21:30 de zon erin te branden. De kamertemperatuur is daardoor zo'n 35 graden, als het niet meer is en ik had vorige zomer dus heel erge hitteproblemen met m'n computer (die toen nog in een kleine Aopen QF50A (zonder Pentium4 fangeval) zat).

Ik heb (aan het einde van de zomer) een CM Stacker (oudere model) (maar ook een nieuwe CPU koeler) aangeschaft om de problemen tegen te gaan. Maar sinds die tijd is het niet meer zo warm geweest én heb ik een nieuwe computer die volgestouwd is met harde schijven en als fileserver dient en die nu in die QF50A zit.

Kort samengevat heb ik een PC waar ik op wil gamen (Athlon XP 3000+ en gaat een GF6600GT in) en een fileserver met 5 SATA en 2 IDE harde schijven.

Nu wil ik ook een nieuwe kast kopen om 1 van de twee te koelen (de QF50A gaat er dan uit). Ik zat te denken aan een Coolermaster Centurion 5, een Centurion 534 (omdat die een fan in de sidepanel kan hebben) of eventueel een Centurion 532.

Nu vraag ik mij dus af welke PC het beste in welke case kan? Dus welke het beste in de stacker kan en welke kast ik dan het beste kan kopen voor de ander. De grootste vraag is natuurlijk dan hoeveel die fan op het sidepanel uitmaakt.

Ik zou zelf denken dat de CM Stacker het beste zou zijn als fileserver (veeeel bays én 120mm fans ervoor) maar de CM Stacker heeft ook veeel ruimte en dat missen de andere kasten. Een extra CM Stacker is helaas (vanwege budget) geen keuze.

Ik hoop dat jullie een beetje door dit verhaal heen kunnen komen en mijn verhaal snappen. :)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:45

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het lijkt mij dat het niet zo heel veel uit maakt wat voor kast je hebt.
Als je maar zorgt dat de airflow in je kast goed is.
Dus je moet proberen redelijk wat ruimte ín je kast over te houden zodat de airflow niet geblokkeerd word.
Als je het zo bekijkt maakt het dus weer wel uit wat voor kast je hebt ;)

Denk er ook aan dat je kamer zelf ook niet te heet moet zijn.
Als je kamer al 50 graden is dan zal de airflow in de kast ook niet zo veel uitmaken.
Theoretisch, maar toch ;)

De fan aan de zijkant zal wel nut hebben als het een outtake fan is denk ik. :)
Lezen Gonadan :+

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 06-06-2006 11:50 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Ik had het er al eens met een vriend over gehad en die zei ook inderdaad dat airflow veel uitmaakt. Maar met de huidige QF50A is die er eigenlijk bijna niet. Er zitten 2 80mm outtake fans aan de achterkant en er is aan de voorkant en/of zijkant nergens plek en er is dus geen intake mogelijkheid. Ik weet er niet veel vanaf, maar ik gok dat dat toch wel veel uitmaakt.

Wat ik me ook afvraag is of het uberhaupt mogelijk is om de temperatuur in een kast laag te houden als het in m'n kamer erg warm is. Vorige zomer was het geen pretje want de temperatuur van m'n CPU was constant boven de 70 graden en kreeg ik blauwe schermen. In Linux tijdens het compileren werd het zelfs 80+. De videokaart (toen nog een ATI 9600XT) had geen sensor volgens mij, dus geen idee hoe warm die werd. Maar temperaturen van niet boven 60 graden zijn wel gewenst, denk ik.

Na een beetje verder kijken is m'n oog ook gevallen op een kast van Lian-Li, de PC-7B Plus die een 120mm intake en een 120mm outtake aan de achterkant heeft en evt. nog een 80mm outtake mogelijkheid aan de bovenkant. Dat lijkt me wel tof voor m'n game-pc zodat m'n fileserver in de CM Stacker kan (veeel drivebays). Zie ook de review hier: http://www.systemcooling.com/lian_li_pc-7b-01.html

Meer meningen zijn altijd welkom. :D

• Gonadan

Gonadan

De airflow is nodig om de warme lucht bij je hardware weg te halen.
Dus hoe beter de airflow hoe sneller de warme lucht weg is en kan je hardware dus sneller nieuwe warmte aan de koudere lucht geven.

Mijn opmerking over de warmte van je kamer moet je niet al te veel over nadenken.
Schijven bijvoorbeeld mogen wel zo'n 50 graden worden, dat haalt je kamertemperatuur nooit.
Anders zat je er zelf echt niet meer ;)

Het koelen zal alleen wat minder snel gaan omdat het temperatuurverschil tussen je hardware en de lucht lager is.
Als je kast inderdaad geen intake mogelijkheid heeft (wat ik me niet kan voorstellen) dan zal de airflow inderdaad niet goed zijn.
Als kijk naar de kast uit het linkje kan je daar een prima airflow in krijgen, mits je hem niet te vol propt uiteraard ;)
Aan de achterkant een outtake en aan de voorkant een intake fan en je komt al een heel eind ;)

edit:
:+

Dan koelt de intakefan ook gelijk je schijven :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 06-06-2006 12:40 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Gonadan schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 12:02:
...Aan de achterkant een intakefan en aan de voorkant een outtake fan en je komt al een heel eind ;)
Dan koelt de intakefan ook gelijk je schijven :)
Ik neem aan dat je bedoeld intake aan de voorkant (onder) en aan de achterkant outtake (bovenin)? Dat is in ieder geval hoe ik het geleerd heb.

Die QF50A die ik nu heb heeft geen intake omdat aan de voorkant (onder) een plek is voor USB/FireWire/Audio en dat ik er niet zo uitslopen dat er een fan komt die ook nog nuttig is. In die review wordt iets gedaan met zowel voor én achter een intake... weet iemand hier iets meer over wat het effect is (of nog beter, een goed documentje over die dingen; ik ga wel even in de FAQ kijken want daar stond volgens mij ook iets heel handigs over airflow).

De game PC gaat niet heel druk worden, gewoon standaard en dan met 2 harde schijven. Als ik de kabels netjes weet weg te werken zou er wel ruimte moeten overblijven.

In ieder geval bedankt tot nu toe.

Edit
Die FAQ staat in T&C,... geen idee of dit topic daar ook thuishoort. Had misschien even beter moeten kijken eerst. |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2006 12:37 ]

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Voor zo'n situatie is maar 1 oplossing:

_/-\o_ Thermaltake Tai-Chi _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/cases/products/taichi/enlargedView/45view.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Gurbe de n00b op 06-06-2006 12:39 . Reden: Even wat aangepast... ]

Portfolio

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:37
Kan je in plaats van je computer niet beter je kamer ventileren?

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 12:35:
Ik neem aan dat je bedoeld intake aan de voorkant (onder) en aan de achterkant outtake (bovenin)? Dat is in ieder geval hoe ik het geleerd heb.
Ja :+
Het gaat er om dat de warme lucht stijgt.
Dus de outtake moet zo hoog mogelijk :)
Die QF50A die ik nu heb heeft geen intake omdat aan de voorkant (onder) een plek is voor USB/FireWire/Audio en dat ik er niet zo uitslopen dat er een fan komt die ook nog nuttig is. In die review wordt iets gedaan met zowel voor én achter een intake... weet iemand hier iets meer over wat het effect is (of nog beter, een goed documentje over die dingen; ik ga wel even in de FAQ kijken want daar stond volgens mij ook iets heel handigs over airflow).
Dat klinkt als een intake laag en een outtake hoog.
Zou best wel eens goed kunnen koelen, ook als je het aan twee kanten doet.
De game PC gaat niet heel druk worden, gewoon standaard en dan met 2 harde schijven. Als ik de kabels netjes weet weg te werken zou er wel ruimte moeten overblijven.
Dan moet het goed komen ;)
In ieder geval bedankt tot nu toe.

Edit
Die FAQ staat in T&C,... geen idee of dit topic daar ook thuishoort. Had misschien even beter moeten kijken eerst. |:(
Ja :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
Gurbe de n00b schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 12:38:

_/-\o_ Thermaltake Tai-Chi _/-\o_

[afbeelding]
Helaas, die is mij een beetje te goedkoop. 8)7
Dekaasboer schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 12:40:
Kan je in plaats van je computer niet beter je kamer ventileren?
Nou zelfs als ik m'n raam en deur helemaal open zet en een ventilator aan blijft het zeer heet, in ieder geval boven de 30 graden dus helaas haalt dat niet veel uit.

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 23:12

Mud.Starrr

I shoot people for money

Mischien de Antec P180
Die heeft onderin een gescheiden luchtschacht voor de voeding en 4 HD bays.
Daar kun je van voor naar achter een luchtstroom door laten lopen (met meegeleverde 12cm fan).

En dan heb je voor de rest van de componenten voor een 12cm intake.
En een outtake achterin en een 2e achter/boven. beide 12cm meegeleverd.
Er is in dat deel voorin de kast nog een keer ruimte voor 4 hardeschijven. (totaal 8 dus)
Overgens hebben alle intake fans een stof-filter.

Kijk maar eens op hun site en dan vooral ook de demo antimatie.

Zo ziet hij er uit (overgens ook een zwarte versie).

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.co.uk/acatalog/antecp180silver.jpg

Dat rare dakje bovenop kun je er gelukkig af laten.

[ Voor 21% gewijzigd door Mud.Starrr op 06-06-2006 12:54 . Reden: Uitgebreider uitgelegd ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Stacker 830.

Die heeft 3x 120mm voor, 1x 120 mm achter en nog een 120 mm boven. In de zijkant kan een bracket geplaatst worden voor nog eens 4x 120/140 mm fans! Samen dus 9x 120 mm fans. Een hoop lawaai, maar reken maar dat je PC niet veel warmer wordt dan de omgevingstemperatuur met een windkracht 5 inside :+ :+

En dan een hoop lawaai... Als je daar echter geen zin aan hebt moet je toch eens kijken naar waterkoeling. (of een airco op de kamer zetten, wat wel veel stroom kost..)

Goud is geen geld

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

idd, misschien kan je beter je kamer goed koelen -> kleine airco-unit kopen (eventueel 2e hands) en anders zowiezo je raam open zetten en gordijnen dicht houden (scheelt echt!!!), dan komt de warmte niet verder als je gordijnen.

en voor je kast, tjsa ik zou bijna overal een fan voor zetten als het echt een probleem wordt, dus voor je schijven, videokaart, processor, chipset, en bijvoorbeeld een intake voor je schijven, een voor je videokaart en bovenin een outtake ofzo...

[ Voor 47% gewijzigd door DropjesLover op 06-06-2006 12:57 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:46
ik weet het er precieze niet van,
maar het lijkt me dat je er zo achter kan komen hoe heet het zal worden. Als je kamer temperatuur nu 20 graden is, en straks 35, dan gok ik dat je gewoon 15 graden bij je huidige cpu temperatuur kan optellen om een voorspelling te doen voor de cpu temperatuur in de zomer.

Het beste is natuurlijk om je kamer beter te ventileren. Daar heb je zelf (voor je lichaam) ook profijt van...en je cpu zal toch nooit koeler worden dan de omgevingstemperatuur.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 12:47:
[...]

Nou zelfs als ik m'n raam en deur helemaal open zet en een ventilator aan blijft het zeer heet, in ieder geval boven de 30 graden dus helaas haalt dat niet veel uit.
Dat is een fout die velen maken, denken dat je je kamer/huis het beste kunt koelen door alles open te zetten. Dat is juist de methode waardoor je met 100% zekerheid kunt zeggen dat het altijd warmer is dan buiten.

Je moet juist alles dicht doen en zo dik mogelijke gordijnen voor de ramen hangen. Natuurlijk heb je het nadeel dat je een kacheltje (computer) in de kamer hebt, maar ga er maar van uit dat het beter is dan alles open zetten.
Open zetten doe je pas als het buiten kouder is dan binnen, dan kun je gaan ventileren.

Dus: rolgordijn en zware gordijnen kopen.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Maasluip, dat zou waar zijn als de warmte ook van buiten kwam maar dat is dus niet het geval. Omdat de hele middag die zon erop gaat staan is m'n kamer een soort broeikas en wordt het juist door de zon zo warm. Dan helpt het juist wel om m'n alles open te zetten en het door te laten tochten.

@marteltor
"en je cpu zal toch nooit koeler worden dan de omgevingstemperatuur."
Als het nou even warm was als de omgeving in m'n kamer (max 40 graden toch wel) dan zou ik al heel blij zijn. ;)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 13:50:
Maasluip, dat zou waar zijn als de warmte ook van buiten kwam maar dat is dus niet het geval. Omdat de hele middag die zon erop gaat staan is m'n kamer een soort broeikas en wordt het juist door de zon zo warm. Dan helpt het juist wel om m'n alles open te zetten en het door te laten tochten.
Waarom denk je dat in warme landen met veel zon iedereen ramen en deuren (en luiken) gesloten houdt overdag? Om de warmte buiten te houden.
Geloof me, ik heb er ervaring mee. Ik heb in een bedrijf gewerkt waar ieder bureau 15 m2 glas op het zuiden en oosten had. Ik had de rolluiken en ramen dicht, een collega in een andere kamer juist alles open. Bij mij was het aanmerkelijk koeler. Buiten vielen ondertussen de mussen van het dak (35 graden).
Ik merk het ook bij mij thuis. De kamer waar de computer staat krijgt dan wel alleen vanaf de late namiddag zon, maar zelfs overdag is het verschil merkbaar of ik de gordijnen dicht of open heb.

Let dus wel op de buitentemperatuur. Zo lang het buiten koeler is kun je alles open laten, maar als het zo'n 25 graden of warmer wordt, alles potdicht doen.

Signatures zijn voor boomers.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik heb hetzelfde probleem hier.
Ik zit op de zolder waar het erg warm wordt, vooral met veel zon die de dakpannen opwarmen.
Daarom heb ik een goede PC behuizing gekocht die prima koelt.
Bij mij is de tempratuur een stuk beter te handhaven dan in mijn vorige kast.

De kamer koel krijgen zou ook fijn zijn, maar dat is gewoon lastiger.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Verwijderd

Hele creatieve oplossing:

Een waterchiller nemen, en het circuit zo maken dat je met het gechillde water eerst je CPU/GPU en andere componenten koelt. Met een beetje knappe waterchiller wordt het water na het koelen van al die componenten nog niet echt warn (een graadje of 10 ~15 ofzo max. dacht ik me te herinneren met een beetje knappe waterchiller).

Dat lekkere koele water laat je daarna gewoon door een radiator lopen, waarbij je een 12CM fan neemt die lucht langs die radiator blaast, maar dan DAN JE SYSTEEM IN. Oftewel, je krijgt ook gekoelde lucht je systeem ingeblazen, wat de gemiddelde temp. in je systeem dan dus weer verlaagd.

De waterchiller koelt daarna het water dan weer naar een graad of 5 ofzow, waarna je de hele cyclus weer opnieuw doet (de warme lucht die daarbij ontstaat koel je dan met een fan die de relatief koele lucht vanuit je kast daarvoor gebruikt, en dan ook meteen als outtake fungeert).

Mgoed ... tis een bizarre en creatieve oplossing ... en niet echt goedkoop en/of makkelijk te realiseren ... maar het kan wel goed werken :+

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2006 15:11 ]

• nero355
  • Laatst online: 15-02 20:32

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

2 Opties :

1. Doorsparen voor nog een Stacker erbij.
2. Custom case bouwen :?

Verder inderdaad je kamer zo koud mogelijk proberen te houden en alle ramen dicht !!! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:31
Ik zou hier eens kijken als ik jou was:

http://www.mizushi.nl/

Investeer niet in een andere kast maar in een airco, die heb je wel nodig als je op een kamer van 30+ graden nog wil computeren ;)

Hail to the king baby!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 17:12

Ravefiend

Carpe diem!

urk_forever schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 15:15:
Ik zou hier eens kijken als ik jou was:

http://www.mizushi.nl/

Investeer niet in een andere kast maar in een airco, die heb je wel nodig als je op een kamer van 30+ graden nog wil computeren ;)
Is ook mijn gedacht .. een airco of een koelkast waarvan je de koude lucht als intake neemt voor je case. Dat is misschien nog wel een leuk ideetje voor een casemod ofzo ... ;) :+

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10-2025
Je kan de fileserver natuurlijk ook in een andere kamer plaatsen, waar het niet zo warm is.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Gurbe de n00b schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 12:38:
Geen oplossing, want een gesloten waterkoeling zal nooit koeler worden dan de omgevingstemperatuur. De enige manier om onder de kamer-temperatuur te komen is een actieve koelmethode, dus: vapor-phase, freon, peltier of, als de lucht droog genoeg is: een waterchiller.

TS is denk ik beter af met betere isolatie en een manier om de temperatuur in de kamer zelf omlaag te krijgen. Tweedelige airco's zijn de laatste jaren flink goedkoper geworden en samen met goede isolatie kan dat enorm schelen.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:04
Ik heb die Lian Li waar je het over hebt. Net een week ofzo, gekocht bij Azerty. Voor een intake 120mm fan en achter een outtake 120mm fan. Bovenin nog plaats voor een 80mm fan. Kast is zeer mooi en koelt goed! :) Temps:

Before idle
CPU: 43
Mobo: 37

After
CPU: 35
Mobo: 33

Note: moet er wel bijzeggen dat er ook een CNPS 7000B-AlCu in de kast is gekomen. :+ In plaats van de standaard boxed koeler. Maar de 2 120mm fan's draaien op ~1200rpm en zijn fluisterstil. Sowieso is de hele kast nu stil, dus dat is mooi meegenomen. :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Ik zal eerst eens kijken naar hoe de temperatuur is na het opvolgen van jullie tips. Een Stacker lijkt wel leuk maar is te duur, evenals de genoemde Antec P180 (ziet er wel erg goed uit, ook!). Ik weet dat je moet investeren enzo, maar dat gaat niet als je niet veel geld hebt. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 16:52:
Bedankt voor alle reacties. Ik zal eerst eens kijken naar hoe de temperatuur is na het opvolgen van jullie tips. Een Stacker lijkt wel leuk maar is te duur, evenals de genoemde Antec P180 (ziet er wel erg goed uit, ook!). Ik weet dat je moet investeren enzo, maar dat gaat niet als je niet veel geld hebt. :)
Ik heb ook een warme kamer onder de dakpannen en daar is het zomers ook behoorlijk warm. Ik heb zelf de antec P160 met ook een 120mm voor en 1 aan de achterkant. Idle 31graden en moederbord 28.
Pc is een
3500+
7900GT
2 schijven waarvan 1 een 10.000rpm schijf is
Zalman 400watt voeding

Een goede kast maakt zeker verschil dus ik die P180 is een aanrader.Desnoods de deksel van de zijkant als het echt warm is en er een ventilator op richten

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik uiteindelijk toch voor de Lian Li PC-7B Plus ga. Die lijkt me in ieder geval een stuk beter dan de twee Centurions. Ik zal nog wel kijken naar die P180 als ik de koop (over een aantal weken pas hoor) echt ga doen. Die Lian Li is toch wat aantrekkelijker want hij is wat goedkoper en dan kan ik alle meuk gewoon bij 1 winkel bestellen.

Dan stop ik m'n game PC in de Lian Li en dan stop ik m'n fileserver in de CM Stacker zodat de harde schijven genoeg ademruimte hebben. Dan laat ik een vriend van me in m'n game PC wel de kabels opruimen en dan moet het met 2 120mm fans en jullie tips zeker wel goedkomen. :)

*edit*
Ik wil er nog wel even bijzeggen dat ik ook helemaal weg ben van die P180 en dat ik zeker wel hoop dat die nog in prijs zou dalen. Hij ziet er érg goed uit :9~ en blijft nog 1e keus als het budget toereikend blijkt.

*nog maar een edit*
Heb wat meer naar die P180 zitten kijken maar ik vraag me echt af of bij een 'gemiddelde voeding' de kabels wel helemaal tot bovenin bij de bovenste drive komen en nog een beetje opgeruimd zijn ook.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2006 14:52 ]

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 14:30:
Ik denk dat ik uiteindelijk toch voor de Lian Li PC-7B Plus ga. Die lijkt me in ieder geval een stuk beter dan de twee Centurions. Ik zal nog wel kijken naar die P180 als ik de koop (over een aantal weken pas hoor) echt ga doen. Die Lian Li is toch wat aantrekkelijker want hij is wat goedkoper en dan kan ik alle meuk gewoon bij 1 winkel bestellen.

Dan stop ik m'n game PC in de Lian Li en dan stop ik m'n fileserver in de CM Stacker zodat de harde schijven genoeg ademruimte hebben. Dan laat ik een vriend van me in m'n game PC wel de kabels opruimen en dan moet het met 2 120mm fans en jullie tips zeker wel goedkomen. :)

*edit*
Ik wil er nog wel even bijzeggen dat ik ook helemaal weg ben van die P180 en dat ik zeker wel hoop dat die nog in prijs zou dalen. Hij ziet er érg goed uit :9~ en blijft nog 1e keus als het budget toereikend blijkt.

*nog maar een edit*
Heb wat meer naar die P180 zitten kijken maar ik vraag me echt af of bij een 'gemiddelde voeding' de kabels wel helemaal tot bovenin bij de bovenste drive komen en nog een beetje opgeruimd zijn ook.
Ik heb geen probleem met de kabels.
Ik heb een voeding van Elan Vital.
Ik geloof dat er wel ergens beschreven staat hoelang de kabels ongeveer moeten zijn.
(zo duur is hij ook weer niet toch? +- 100 euro)

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Verwijderd

Topicstarter
Mud.Starrr schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 16:21:
[...]

Ik heb geen probleem met de kabels.
Ik heb een voeding van Elan Vital.
Ik geloof dat er wel ergens beschreven staat hoelang de kabels ongeveer moeten zijn.
(zo duur is hij ook weer niet toch? +- 100 euro)
Ik zal zoeken naar die kabellengtes en dergelijke. Van wat ik kan zien ligt de prijs rond de 130 euro en da's mij net die 30 euro te veel. :)

*Edit*
De pricewatch vind de zwarte (ik neem aan dat B voor zwart staat) wel een stukje duurder dan die andere:
http://tweakers.net/price...&Query=antec+p180&x=0&y=0

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2006 16:37 ]

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ravefiend schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 15:18:
[...]

Is ook mijn gedacht .. een airco of een koelkast waarvan je de koude lucht als intake neemt voor je case. Dat is misschien nog wel een leuk ideetje voor een casemod ofzo ... ;) :+
Met een koelkast krijgt je last van condens enzo... k denk niet dat je pc vocht zo leuk vind :/

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Verwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 16:36:
[...]

Ik zal zoeken naar die kabellengtes en dergelijke. Van wat ik kan zien ligt de prijs rond de 130 euro en da's mij net die 30 euro te veel. :)

*Edit*
De pricewatch vind de zwarte (ik neem aan dat B voor zwart staat) wel een stukje duurder dan die andere:
http://tweakers.net/price...&Query=antec+p180&x=0&y=0
Klopt, de zwarte is iets duurder omdat daar een beperkte oplage van is gemaakt.
Overgens heeft Antec hele fijne service.
De eerste versie van deze kast had een erg slecht deurtje die soms verboog, en daar had ik natuurlijk ook last van :( .
En toen er een nieuw deurtje uitkwam mocht je gratis een nieuwe bestellen (zelfs geen verzendskosten).
Erg netjes !!

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle antwoorden, dit stel ik zeer op prijs!

Ben nog steeds een beetje aan het uitvogelen ('gelukkig' kan ik pas bestellen als ik zeker weet dat ik m'n diploma krijg :P) en zit toch weer een beetje naar die Lian Li PC-7B te kijken maar vraag me twee dingen af:

Weet iemand (uit ervaring) hoeveel drivebays er nou eigenlijk inzitten? De informatie op sites varieert van 9 tot 11 en dat is erg verwarrend. Ik ga uit van 9, want dat staat op de officiële website (4x5.25", 2x3.5", 3x3.5" internal; hier).

En weet ook nog iemand of er hiervoor ook 5,25" frontjes zijn die geperforeert zijn? Ik heb namelijk zo'n 4-in-3 module van een CM Stacker (met een mooie 120mm fan dus) 'over' en die zou ik er wel in willen zetten maar dat helpt natuurlijk niets als de voorkant potdicht is.

Anders ga ik toch wat meer naar die Antec kijken want die heeft wel veel koelingsmogelijkheden.

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-02 08:05
Over de Lian Li of de Stacker kan ik je niets vertellen, maar over de Antec P180 wel, en dat is simpel.

Mooi uiterlijk.
Geweldige koeling.
Superstil.

Ik heb deze een paar maanden geleden gekocht en totaal geen spijt van gehad. Ook had ik het probleem van het kromme deurtje, 2 dagen later had ik een nieuwe!

Ik zou het iig wel weten ;)

prutsert

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n game-PC in m'n CM Stacker gehouden en de boel aan de binnenkant eens flink schoongemaakt en opgeruimd. Ook de CPU fan (Zalman CNPS9000 (of 7000, weet ik niet precies, die voor Socket A iig)) schoongemaakt en Arctic Silver 5 ertussen gesmeerd... dat zou wel wat graden eraf moeten halen.

Verder heb ik voor m'n fileserver gekozen voor de CoolerMaster Centurion 5. Hij had een lage prijs en gemiddeld ruimte... na het goed opruimen van de kabels was er veel open ruimte. Hij is eigenlijk niet veel anders dan m'n oude AOpen QF50A maar met 2 grote voordelen: de hele voorkant is geperforeerd en er zit een 120mm fan aan de achterkant.

Wel twee minpunten... je moet de hele voorkant eraf halen om drives erin te stoppen. Ik moest ook nog even kijken hoe dat moest want het stond niet in het boekje. En het kliksysteem voor de harde schijven is echt bagger... een harde schijf die ook maar wat afwijkt van normaal gaat heel moeilijk. Zo heb ik een seagate waar een rubber hoes omheen zit en die ging er heel moeilijk in. Verder wou ik een CM 4-in-3 module erin plaatsen maar met het kliksysteem kreeg ik die met geen mogelijkheid vast... en zag ook geen mogelijkheid om de klikdingen eraf te halen... nu zitten er heel lomp wat schroeven doorheen gedouwd en hoop ik dat het blijft zitten.

Ohja een ander groot nadeel is een hele mooie 'tunnel' aan de zijkant voor luchtinlaat voor de processorkoeler maar.... er zit geen stoffilter op. :P
Pagina: 1