[XP] BSOD:0x24, CHKDSK, Systeemherstel, nog steeds niet goed

Pagina: 1
Acties:
  • 1.227 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-02 08:36
Ola,

Eerste keer dat ik een vraag stel, volg GoT overigens al maanden.
Pls bear with me, ik zal proberen zo compleet mogelijk in de info te zijn.

Systeem:
Dell Inspiron 9400 Core Duo T2300, 60GB HDD, 1GB RAM, Win XPmce SP2

Enige dagen geleden zonder een verklaarbare reden BSOD:
***STOP: 0x00000024 (..., ..., ..., ...) met advies om een CHKDSK /F te doen.
Flink wat zoeken op Google met mijn oude desktop en eindelijk een commandprompt kunnen krijgen. (zoeken in de Dell CD's naar de Win Install )
Lukt NIET om CHKDSK C: /F te doen, herkent hij allemaal niet. Wel een CHKDSK /P en daarna de CHKDSK /R.
Vervolgens start WinXP wel op, met een aantal schoonheidsfouten:
- no supported wifi adapters voor de onboard wifi kaart
- geen Startbalk
- McAfee wil niet opstarten
- etc, etc.
- Zelfs F1 op het bureaublad start niet de help-functie
Denk dan zal een Systeemherstel doen om alles terug op orde te zetten, nee hoor, krijg een foutmelding: System Restore is not able to protect your computer. Please restart your computer, and then run System Restore again.
Al met al zit ik flink met handen in het haar.

VRAAG: Hoe kan ik op een alternatieve manier een herstelpunt activeren van 02/06/06?

PS begin heel hard te denken dat ik een virus of worm heb, maar kan het me eigenlijk niet voorstellen?!

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Waarschijnlijk een antwoord waar je niet op zit te wachten, maar ik zou zelf een herinstallatie van XP doen.
klooien met systemherstelpunten heeft mij mij alleen maar ellende gebracht.

• flip75
idd. herinstallatie zit ik echt niet op te wachten.
Als een systeemherstel niet werkt kan dat nog altijd ;)

Nog wat aanvullende info.
BSOD kwam doordat WinXP niet kon worden geboot.
Een volledige check van de Hardware leverde alles ok op.
De CHKDSK had wel wat gevonden en door de CHKDSK /R kon Win weer worden gestart.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:20

DataGhost

iPL dev

Het lijkt anders wel op een probleem met je harde schijf, als een herinstallatie faalt of binnen korte tijd dezelfde problemen vertoont weet je genoeg denk ik. Je zei dat je geen zin had in een herinstallatie, dat is zeker omdat je je gegevens wilt behouden? Boot dan met een knoppix-livecd en pomp je belangrijke data via het netwerk over, veel anders dan een herinstallatie zal er niet op zitten. Systeemherstel is namelijk niet heilig ofzo, net als de belangrijke bestanden van XP (die al dan niet door chkdsk verwoest zijn) kunnen die ook kapot, dat zal ook de reden zijn dat het niet meer werkt.

Verwijderd

Ik zou als ik jou was gewoon even een herinstallatie doen, daarna al je programma's installeren, vervolgens een back-up maken met Ghost (of een ander programma) voor het geval dat je ooit weer zoiets krijgt. Als je met systeemherstel ga rommelen, blijf je altijd met die 'schoonheidsfoutjes' zitten.(systeemherstel zet alleen instellingen terug, maar ruimt geen rotzooi op)
Als er in de toekomst iets gebeurd, kun je met je back-up programma je pc binnen 20 minuten weer de oude laten worden, door je image terug te zetten op de desbetreffende partitie.
DataGhost schreef op maandag 05 juni 2006 @ 22:41:
Je zei dat je geen zin had in een herinstallatie, dat is zeker omdat je je gegevens wilt behouden? Boot dan met een knoppix-livecd en pomp je belangrijke data via het netwerk over, veel anders dan een herinstallatie zal er niet op zitten.
Je kan de data ook op een andere partitie zetten. Net zo effectief en veilig. ;)

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op maandag 05 juni 2006 @ 23:10:
Ik zou als ik jou was gewoon even een herinstallatie doen, daarna al je programma's installeren, vervolgens een back-up maken met Ghost (of een ander programma) voor het geval dat je ooit weer zoiets krijgt. Als je met systeemherstel ga rommelen, blijf je altijd met die 'schoonheidsfoutjes' zitten.(systeemherstel zet alleen instellingen terug, maar ruimt geen rotzooi op)
Als er in de toekomst iets gebeurd, kun je met je back-up programma je pc binnen 20 minuten weer de oude laten worden, door je image terug te zetten op de desbetreffende partitie.

[...]

Je kan de data ook op een andere partitie zetten. Net zo effectief en veilig. ;)
ja, maar hij heeft een laptop en een niet-fatsoenlijk-bootende XP installatie... ik ga er dus vanuit dat hij maar 1 partitie heeft (en de pogingen die ik heb gedaan de partitielayout van een laptop aan te passen zonder alle data te verliezen faalden, dunno of dat bij elke laptop 'beveiligd' is of dat het alleen bij die niet werkte)

• flip75
Ik begrijp wat jullie zeggen. Moet dan toch een beetje koppig zijn.
EERST wil ik een Systeemherstel proberen.
Ik betwijfel of het aan mijn HDD ligt. Alle diagnostieke checks 2x gedaan.
Geen probleem vastgesteld. Nu lijkt het erop dat het puur een software probleem is.
Ik heb geen toegang tot progs en drivers missen.

Dus als iemand een idee heeft hoe ik (bijv via de prompt) een systeemherstel kan uitvoeren ben ik enorm geholpen. Systeemherstel via de reguliere route; start, etc... lukt niet. F1 op het bureaeublad kom ik er ook niet in.

Mijn dank zou groot zijn.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Misschien moet je niet zo koppig zijn met het per se willen uitvoeren van onmogelijke dingen.

Systeemherstel is niet heilig, systeemherstel is niet onkwetsbaar.

Ik hoop dat het ondertussen een beetje duidelijk wordt, kennelijk zijn de bestanden van systeemherstel ook beschadigd geraakt, en dan kan je gewoon _NIET_ herstellen. De enige optie is een reinstall.

Verwijderd

flip75 schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 11:01:
Dus als iemand een idee heeft hoe ik (bijv via de prompt) een systeemherstel kan uitvoeren ben ik enorm geholpen. Systeemherstel via de reguliere route; start, etc... lukt niet. F1 op het bureaeublad kom ik er ook niet in.

Mijn dank zou groot zijn.
Start >> Uitvoeren >> restore/rstrui.exe......
Windowstoets + R >> restore/rstrui.exe....

• r4vi4n
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-01 12:57
Mijn welgemeende excuses voor de kick.
Ik wilde nog ff inhaken op dit probleem.
Heb (voor zover dat niet logisch was) hetzelfde probleem.
Dual core AMD 4200+, 2gb ddr2 667mhz, 2x SATAII 320gb.
Vanmorgen zat ik rustig ff mail te checken en te beantwoorden en in een keer krijg ik mn eerste serieuze BSOD sinds jaren!
0x24 (of 0x00000024 dus).
Waarschijnlijk dus een probleem met mn hd.
Maar van wat ik hier zo lees, is het dan mogelijk dat maar 1 partitie kapot is en ik die data wellicht via knoppix nog op een andere partitie kan zetten? Of is echt de hele HD naar de maan en moet ik m opsturen ter vervanging (garantie :) )
CHKDSK is nu bezig met recoveren, ik moet daarna nog zien wat er van over is... of was dat niet verstandig, had ik eerst mn data moeten saven via knoppix... :S

System recovery via de windows installatie cd gaf iig (nog) geen BSOD, wat ik wel lees dat dat ook gebeurt als het echt goed mis is.. dus wellicht is er nog hoop.

De geboden opties via KB van microsoft zijn nogal omslachtig, dus misschien heeft iemand een ingeving of briljante (en simpele) oplossing, want tijd is geld he mensen! ;)

Alvast bedankt!

• r4vi4n
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-01 12:57
Pagina: 1