Toon posts:

Fout op HDD (CHKDSK) verhindert Format C en install XP.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.921 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey jongens,

Ik heb een probleem.

Sinds kort is er op mijn F schijf een fout opgetreden (Windows staat op C), elke keer als ik de computer daarna opstartte kreeg ik het bekende blauwe scherm, hij zegt dat ik CHKDSK F/ moet uitvoeren, geen idee wat dat is. Nou heb ik me erbij neergelegd dat de data op deze HDD gewoon kwijt is en wil ik allebei de HDD's (F en C) formateren en Windows XP er opnieuw opzetten.

Ik heb in de bios de CDROM op boot 1 gezet en de WIN XP CD erin gedaan. Maar na een tijdje krijg ik toch weer het blauwe scherm met CHKDSK F/. En wordt de installatie verbroken.

Nu zijn mijn vragen,

Wat is CHKDSK F/ en zo nodig, hoe voer ik dit dan uit?

Kan ik de F schijf niet apart formateren? (Formateer ik daarmee de fout mee of lukt ook dit niet want elke keer als de schijf wordt 'aangeraakt' geeft hij de foutmelding? Mocht het laatste blijken, dan lijkt het me dat ik deze HDD weg kan gooien?

alvast bedankt voor de antwoorden,

Philly

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:15

DarkSide

theres no place like ::1

Is het echt zo moeilijk om even google te raadplegen?

Daar vind je wat CHKDSK is (overigens erg basis) en wat je kunt doen.

Hier op GOT verwachten we dat je zelf wel wat moeite doet, voordat je je vraag hier plaatst.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Bedoel je chkdsk f: (dus een checkdisk van de f schijf?) of een chkdsk /f ?

chkdsk /f is een checkdisk, en als hij iets tegen komt repareert hij de fouten.
Dit kan je eenvoudig bereiken door "start > uitvoeren > cmd" uit te voeren
type daar chkdsk f: /f (dus een check en reparatie van de f schijf).

[ Voor 8% gewijzigd door job op 13-11-2007 14:50 ]

Verwijderd

Je kunt het beste 2 dingen even doen en dan Windows opnieuw installeren.

Download een SMART viewer zoals Speedfan en kijk of alles nog in orde is.

Download de killdisk ISO van hun website welke gratis is en brand deze met bijvoorbeeld het gratis ImageBurn.

Boot je systeem vanaf de disc en overschrif de hele harddisk met nullen (ook wel demagnetiseren).

Start vanaf de Windows CD en je hoeft nu geen toets aan te raken om door te gaan als het goed is en installeer en partitioneer weer opnieuw.
Mij heeft het wel een gered want mijn harddisk was helemaal niet kapot dus.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:15

DarkSide

theres no place like ::1

Maak wel een een back-up van je data. Al hoeft het niet zo dramatisch te zijn.
Een checkdisk is meestal voldoende.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 14:48:
Bedoel je chkdsk f: (dus een checkdisk van de f schijf?) of een chkdsk f /f ?

chkdsk /f is een checkdisk, en als hij iets tegen komt repareert hij de fouten.
Dit kan je eenvoudig bereiken door "start > uitvoeren > cmd" uit te voeren
type daar chkdsk f: /f (dus een check en reparatie van de f schijf).
Hey, jah bedankt,

maar het probleem is dus dat als de F schijf erin zit ik dus niet meer in windows kan komen, bij het opstarten komt het blauwe scherm al waardoor ik moet afsluiten,

Ik zou dus chkdsk f: al moeten uitvoeren voor het opstarten. Hoe moet dit?

En hoe moet ik, voordat windows opstart nog, de F schijf desnoods formateren?

Verwijderd

kun je niet alles opschrijven wat het blauwe scherm weergeeft. bijvoorbeeld een foutcode die je kan opzoeken op google. :9

Verwijderd

Topicstarter
hehe heeft dat nut dan? Als het nut heeft zal ik het overschrijven......

Anyway, kheb dat met Killdisk geprobeerd, hij heeft 'm gedemagnetiseerd.

Toen weer de cd erin gestopt en kreeg na een tijd weeeer de blauwscherm met CHKDSK F/

vage shiiizzle....iemand suggesties?

anders pleur ik dat ding gewoon weg....zonde..

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waarom haal je die F: HDD niet ff los met XP installeren. Gewoon kabel er uit trekken en dan moet het toch gaan werken neem ik aan.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 22:31

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Je moet de pc opstarten met de XP cd-rom er in. Op een gegeven moment krijg je een menu met de vraag of je een bestaande installatie wilt herstellen of een nieuwe installatie wilt gaan doen, of niets doen en herstarten. Kies de optie van herstellen. Niet de optie van automatisch herstel overigens, want dan ben je een diskette nodig. Gewoon handmatige herstel.

Dus op 'R' drukken ..
Afbeeldingslocatie: http://www.windowscorner.com/winxp/handleidingen/images/r.gif

Vervolgens krijg je de reparatieconsole, da's een dos omgeving met een prompt. Je moet je hier 'aanmelden' bij je oude installatie. Je selecteert '1' welke je huidige 'defecte' installatie is. Je geeft vervolgens een administrator wachtwoord op en dan moet je 'binnen' zijn.

Je kunt hier commando's opgeven waarmee je, je systeem zou kunnen proberen te herstellen. Hieronder vallen onder andere fixmbr, fixboot maar in dit geval vooral CHKDSK /F ... wat niets met je F-schijf te maken heeft (denk dat je die niets eens hebt) maar wat aangeeft dat hij een schijfcontrole doet en de fouten gaat repareren. Doe anders maar eens intypen CHKDSK /? voor alle beschikbare opties.

Hij gaat op dat moment dus zoeken naar fouten en hersteld deze indien er fouten gevonden worden. Als er nu nog niet onherstelbare schade aan je OS (Windows) veroorzaakt is, zou je OS (Windows) weer gewoon piekfijn moeten werken. Mocht je OS wel corrupt zijn, dan kun je nu alsnog Windows opnieuw trachten te installeren.

Maarreuh ... de hamvraag is nou eigenlijk hoe betrouwbaar je harde schijf nu nog is. Hij heeft dus enkele fouten welke zou kunnen duiden op defecte hardware. Je zou dan ook nog een schijfcontrole van je harde schijf fabrikant eroverheen kunnen halen, e.g. Seatools voor Seagate en Maxtor (r.i.p.) schijven.

[ Voor 75% gewijzigd door Alfa Novanta op 13-11-2007 17:24 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Inderdaad.
En als je "binnen" bent kan je dus de chkdsk uitvoeren :)

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 21:07
en anders run je is voor de gein een tool van de fabrikant van je schijf om te kijken of de schijf goed is

Verwijderd

Topicstarter
op de vraag waarom ik die schijf er niet eerst even uitplug voor ik windows installeer is, dat ik dan met een defecte schijf zit, ik wil de schijf graag repareren.

Maargoed, de schijf is nu al gedemagnetiseerd....dus bye bye data...

at ing_buttje, hij komt dus niet eens bij dat scherm, dan krijgt hij al het blauwe scherm.
Maar idd je hebt gelijk, ik was in de war met dat CHKDSK F/ zou slaan op de F schijf.
ik probeer strax wel even install met de ' defecte' unplugged.

Maar als ik dan Windows erop zet, met de ene HDD unplugged, dan kan ik die na de installatie toch niet meer toevoegen, of wel....tis een SATA schijf. Ik weet wel dat ik deze schijf gewoon kon langskoppelen vroeger en windows draaide gewoon door.

maar CHKDSK F/ is nu dus toch niet meer nodig aangezien ik de data niet meer heb toch, maar hoe formateer ik nu die defecte schijf? Als hij erin geplugged is kom ik niet in het 'command-scherm' (want hij crashed), en als ik hem er niet inplug...tja dan kan je 'm ook niet formateren natuurlijk....

Verwijderd

Dus de harddisk is zero-filled en nog krijg je fouten.

Een virus is dan uitgesloten want je harddisk is dan ook echt 100% leeg (voor de hardware van jouw schijf dan). De data is nog steeds terug te halen, maar alleen door speciale bedrijven zoals Ontrack. Je data is pas echt weg na het Guttman pattern wat een 37 voudige filling kent, dat gaat dagen duren.

Door het gedaan te hebben weet ik nu wel behoorlijk zeker te zeggen dat je harddisk niet in orde is. Niet mee doorprutsen en gewoon RMA als er nog garantie opzit (check dit altijd even).

Ik zou er geen energie meer insteken, het is maar een idee.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2007 18:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok dit is raar, ik heb nu geprobeerd windows te installeren met de 'defecte schijf' unplugged, ook nu geeft hij de foutmelding aan :S:S:S

het zal wel, ik pleur ze allebei weg. Ik haal wel nieuwe, de SATA schijven van tegenwoordig kosten geen drol

Verwijderd

Hohoho, Philly, check asjeblieft je smartstatus want het is zonde om een potentiëel goede harddisk weg te gooien. Ik snap je boosheid en zo zou iedereen reageren als ie er de pest in heeft en het verstandigste wat je kunt doen is toch te wijzen naar je moederbord want dan zit er hoogstwaarschijnlijk een fysieke fout in de southbridge die de IO controllers huisvest.

Dat het mis gaat met S-ata of dat het in de nabije toekomst mis gaat is groter dan met een gezond moederbord. Ik denk toch echt dat je het daar moet zoeken. Ik kan het mishebben, maar het lijkt me zo logisch als de pest want problemen in het IO gedeelte veroorzaken precies jouw probleem, snap je.

Calm down ;)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 19:25:
ok dit is raar, ik heb nu geprobeerd windows te installeren met de 'defecte schijf' unplugged, ook nu geeft hij de foutmelding aan :S:S:S
euhm .. en misschien is het ook niet onverstandig even de CD op krassen te onderzoeken o.i.d.

Desnoods regel je nog even een andere CD en test je het daarmee ... Misschien heb je nog een Win98 CD liggen .. of Linux for that matter.

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 19:51:
Hohoho, Philly, check asjeblieft je smartstatus want het is zonde om een potentiëel goede harddisk weg te gooien. Ik snap je boosheid en zo zou iedereen reageren als ie er de pest in heeft
idd, SMART status ook zeker even bekijken. Probeer eens Seatools o.i.d. en scan de schijf of fouten en zijn SMART status.
.. en het verstandigste wat je kunt doen is toch te wijzen naar je moederbord want dan zit er hoogstwaarschijnlijk een fysieke fout in de southbridge die de IO controllers huisvest.
hmm .. als het eerder al goed ging dan zie ik niet in waarom nu ineens de Southbridge of een ander zomponent de geest zou hebben gegeven. Onmogelijk is het niet, maar het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk. Dan eerder de CD-rom ....
Calm down ;)
eensch :P

[ Voor 21% gewijzigd door Alfa Novanta op 13-11-2007 20:06 ]

• r4vi4n
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-01 12:57
Alleen kalmte kan u redden zeg ik altijd! :P

Tja, ik heb hetzelfde probleem. Echt flippen had ik geen tijd voor, want moest naar mn werk.
Echter, er loopt nu een chkdsk /r op mn schijf en die zit nu op 82% as we speak, ben benieuwd naar het resultaat.
chkdsk f/ of /f is geen optie in mijn recovery programma.

Maarre, het lijkt wel of microsoft gewoon even random wat computers om zeep helpt met deze fout.. gewoon voorgeprogrammeerd 8)7

• r4vi4n
_/-\o_ chkdsk did the job.
Nu als een idioot die shit backuppen, want je weet maar nooit.
Maar, wat nu te doen? Toch mn HD maar opsturen voor RMA? Of is dit gewoon een foutje wat "wel eens kan gebeuren"?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

wat zegt de SMART status? En zijn er bad sectors?

• r4vi4n
SMART (speedfan) zegt eigenlijk niets bijzonders, alleen fitness is (al) 92% dat vind ik vrij rap vrij laag. onderdelen zijn van mei ofzo...

moet iig nog wel ff back-up regelen, want ik vertrouw het zaakje niet helemaal.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn nieuwe 500GB samsung schijf heeft 98% fitness. 92% zegt dus niets. Meestal blijft die 98% of 92% jaren lang staan. Als de HDD geen vreemde geluiden maakt en het proggie van de fabrikant zegt dat ie goed dan zal ie het nog wel ff doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik weer, ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws.

Het slechte nieuws is dat als ik Speedfan opstart, ik na 3 seconde een blauw scherm krijg! lmfao! Dat geloof je toch niet.

Het goede nieuws is.....eh wacht, er is helemaal geen goed nieuws

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 12:12:
Ben ik weer, ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws.

Het slechte nieuws is dat als ik Speedfan opstart, ik na 3 seconde een blauw scherm krijg! lmfao! Dat geloof je toch niet.

Het goede nieuws is.....eh wacht, er is helemaal geen goed nieuws
Mooi zo! Dan weten we ongeveer meteen zeker dat het niet je harddisk is. Het is mooi dat je systeem zo goed meewerkt want dit is gewoon een kwestie van een nieuw onderdeel. Ik denk nog steeds dat je moederbord (southbridge) defect is want speedfan gaat in het uiterste begin je bussen scannen en als het daarop meteen misgaat zit er zeker iets niet goed op je hoofdplank.
Je geheugen lijkt me sterk want geheugenfouten zijn geniepiger en resulteren niet direct in data-loss. Bij jou is het puur het IO gedeelte, dus geheugen sluit ik uit.

Voeding zal ook wel niet want anders had je andere problemen. Een harddisk die te weinig trek krijgt zal simpelweg niet opspinnen.

Processor is het ook niet want dat resulteerd niet in een blauw scherm maar in een letterlijke bevriezing van je systeem (muiscursor slaat vast en geluid blijft in lus). Dat is te verklaren dat als de CPU zich ophangt dat Windows geen CPU kracht meer kan lenen om een blauw scherm te renderen, maar feitelijk is het een blauw scherm, alleen zie je hem niet. Logisch als iets?

Dus Philly, bewaar je geduld en als je er echt de pest in krijgt (wat ik me heel goed kan voorstellen overigens) en moordneigingen naar je systeem uit gaan is het tijd om voor 24 uur afscheid te nemen van je systeem en het werk over te laten aan een deskundige. Dit is hardwarematig en hier verander jij persoonlijk echt niets aan.

Het zou me echt helemaal niets verbazen als je moederbord gewoon defect is wat de mijne 2 jaar geleden ook was. Dat moederbord heeft 6 slechte sectoren op mijn harddisk gezet en na recoveren makeerde die sectors helemaal niets.

Dus ik steek je een hart onder de riem en doe jezelf een lol en breng het systeem weg. Alles wat je nu doet kan het alleen maar duurder maken en dat is niet leuk.

Ik weet dat je het liever zelf oplost, maarsommige dingen zijn niet zonder vervanging op te lossen. Welkom in de wereld van computers ;)
Pagina: 1