Zalman Reserator Deel 2

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 4.026 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Roamor schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 22:19:
Grappig dat dan de oplossing dan ineens uit een heel andere hoek blijkt te komen. Nou ja, weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen.

Hoe heb je trouwens de inlet en outlet aangesloten? Zorg ervoor dat de inlet zo hoog mogelijk zit, dan heeft lucht veel minder kans.
Inlet en outlet van het CPU-koelblok? Inlet in het midden, outlet onderin. Ik heb nu de heatsink weer geinstalleerd, is over het algemeen wel warmer nu en stijgt ook snel als ik 'em iets wat stress, niet zo blij mee. :(

Edit: CPU-koelblok opnieuw geplaatst, veel lagere temps nu ook al stress ik 'em (Clamwin Antivirus full system scan, Speedfan, Ad-watch Monitoring, Ad-Aware SE Professional full system scan.)

Temps zijn nu rond de 30 en minder. M'n HD's zijn wel gaar, een spontane reboot ontvangen en vervolgens een enkele keer geen primary master gevonden door het systeem, en de tweede HD wordt ook regelmatig slecht gezien: Found Oaztor"6N320R0" " " " " " " " " " " " " (300,1GB) :+ Kan die ook niet openen nu.

[ Voor 29% gewijzigd door m0nkey op 04-02-2007 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:49
Misschien een rare vraag, maar past het bijgeleverde vga blok van een reserator1 v2 ook op een 8800GTS?

Staat er bij zalman niet tussen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Giem schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 23:37:
Misschien een rare vraag, maar past het bijgeleverde vga blok van een reserator1 v2 ook op een 8800GTS?

Staat er bij zalman niet tussen..
Ik zie dit staan:
Compatibility : Graphics cards with heatsink mounting holes
En de foto erbij:Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/product_img/cooling/r1v2_gwb3_01s.jpg

Je kunt het blok aan alle kanten instellen, dus ik denk niet dat het een probleem zal opleveren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-07 08:52

Nutral

gamer/hardware freak

denk het niet, de 8800GTS moet nog meer onderdelen gekoeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
yasinhm schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 00:58:
denk het niet, de 8800GTS moet nog meer onderdelen gekoeld hebben.
Maar daar vraagt hij niet naar. :) Bij deze blokjes krijg je ook kleine heatsinks die je op het geheugen kunt plakken, dus dat is geen probleem. Als je dat niet genoeg vind, kun je ook voor een WC oplossing gaan, zoals dit: Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/product_img/cooling/r1v2_rwb1_01s.jpg

• Games
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-07 08:53
Zal de "Reserator 2" goed genoeg zijn voor een Core 2 duo E6600 en een Gforce 8800gtx (die watercooled edition van bfg) ?

Ook om eventueel iets te overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
HELP!! :P (Okee, dat mag niet maar ik heb dringend hulp nodig)

Huidige situatie
Ik heb een nieuwe setup (:9) en een Reserator 2, en nu alles geïnstalleerd en het water wil niet doorpompen.

Vorige setup
In m'n oude setup was het geen probleem, CPU en VGA aangesloten op de Reserator, geen klachten, mooie waterkoeling en temps.

Gister
Nieuwe hardware geinstalleerd, van S754 overgestapt op C2D. :9 losgekoppeld ging de flow-indicator als een tierelier..

Vandaag
Mainboard bATX geinstalleerd en waterkoeling nu aangesloten op de CPU, de slangen zijn dus mooi geordend.. Maar het water wil niet stromen!

Ik heb de handleiding nog van voor tot achter doorgelezen en zoals de handleiding zei al de Reserator 70 graden gekanteld, geen degassing-tube gebruikt maar dat lijkt me ook niet nodig aangezien de Reserator zelf gewoon gevuld is gebleven. Misschien is het niet mogelijk om slechts een CPU te koelen met de Reserator 2 maar dat lijkt me wel sterk eigenlijk.

De vloeistof in de Reserater 2 is dus gebleven maar de vloeistof in de tubes die eruit stroomde tijdens het opnieuw knippen van de slangen heb ik trouwens gerecycled.. Met koffiefilters. :+

Iemand bekend met deze situatie of weet wat ik moet doen, alle hulp is welkom! _/-\o_

Solved! Ik hield hem horizontaal, verder dan de 70 graden die toegestaan zijn maar het is gelukt! :9 Ik had hem al eerder plat gehouden en toen hoorde ik het motortje ratelen, ik dacht van er komt lucht uit het resevoir in maar nu denk ik dat het in de slangen van het radiator gedeelte zat, hoe dan ook: Problem solved, allen bedankt. :+

[ Voor 11% gewijzigd door m0nkey op 04-05-2007 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36691

Ik weet niet of iemand het al geprobeerd heeft of niet? past de VGA block nou wel of niet op de 8800gtx?

Want mijn Zalman Reserator 2 is onderweg, en heb net dit gelezen:
http://www.xbitlabs.com/a...rs/print/zalman-res2.html
"So, the water-block cannot be installed on the GeForce 7950 GX2 due to obvious reasons and will be useless on GeForce 8800 series cards due to its too small base area."

Kan iemand dit bevesigen? als ie niet past, dan stuur ik 't hele set meteen terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb antwoord van Zalman:-

Thank you for your interest in our products.

ZM-GWB3 which is included in the package of Reserator 2 is not suitable for GF8800 VGA cards. You need to wait until the release of GWB88 which is desinged for GF8800 series.

Best regards,

Support / Zalman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Monkey, is het gelukt met jou Zalman?

Ben ik de enige hier die de Zalman Reserator heeft ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goed, Ik heb de Zalman Reserator 2 vandaag binnen gekregen.

Heet wat moeite gekost om alle lucht eruit te krijgen, maar hij werkt erg goed, koelt heel goed.

Op dit moment heb ik een idle temp van 39 graden, en 55 bij 100% load. heel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• un1ty
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-06 22:16

un1ty

Join the Arena!

Nieuwe pc aangeschaft, en gelijk maar een reserator V2 erbij gepakt.

Hier wat foto's ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.ib-clan.nl/tekbunker/small/photoIMGP1304.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ib-clan.nl/tekbunker/small/photoIMGP1305.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ib-clan.nl/tekbunker/small/photoIMGP1308.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ib-clan.nl/tekbunker/small/photoIMGP1309.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ib-clan.nl/tekbunker/small/photoIMGP1310.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ib-clan.nl/tekbunker/small/photoIMGP1311.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ib-clan.nl/tekbunker/small/photoIMGP1314.jpg

en een extraatje, mijn oude processor:
Afbeeldingslocatie: http://www.ib-clan.nl/sleutelhangersmall.jpg

;)

Extra info:
CPU @ 48 degrees idle
---- @ 56 degrees stressed
GFX @ 40 degrees idle
---- @ 52 degrees stressed
NB @ 36 degrees idle
----@ 40 degrees stressed

side-note: als de top-fan uitgeschakeld is, en de kamer temparatuur op +-28*

void main(){ printf("Hello tweakers!"); }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 24-06 15:40

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Ik zit voor mijn nieuwe rig ook naar WC te kijken en dan vnl. deze Reserator 2.0.

Ik ga een e6600/e6700 redelijk OC'en dus hoop dat hij daar zijn mannetje in staat. Verder vraag ik mij af deze set ook mijn toekomstige Ati 2900 kan koelen (core als ram cooling erbij).

En ten slotte waar je gedestilleerd water kan kopen? :')

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
MrJ schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 09:30:
Benzinepompen of een drogisterij, maximaal een euro ofzo. Met versie 2 heb ik geen ervaring, maar als je de reviews mag geloven (zie TS) moet die CPU sowieso geen probleem zijn. Het is allemaal relatief natuurlijk, ook afhankelijk van vele andere factoren, zie ook Het Grote Waterkoelingstopic deel 23. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:08
Ik zit voor mijn nieuwe rig ook naar WC te kijken en dan vnl. deze Reserator 2.0.

Ik ga een e6600/e6700 redelijk OC'en dus hoop dat hij daar zijn mannetje in staat. Verder vraag ik mij af deze set ook mijn toekomstige Ati 2900 kan koelen (core als ram cooling erbij).

demi water kan je kopen bij elke doe-het-zelf zaak.. daarnaast weet ik niet of de Res2 wel zo goed een OC-proc kan koelen. het is vooral gemaakt voor stilte, en niet voor zwaar OC werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Thanks heren. :)

In een aantal revieuws kan de R2 juist ook nog goed uit de bus bij meer dan gemiddeld OC werk. Daarom ook deze mogelijke keuze.

Zal ze anders eens mailen voor de Ati 2900 support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• un1ty
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-06 22:16

un1ty

Join the Arena!

Hobby huis/winkel, à €1,- per liter ongeveer.

Tip: haal ook zalman thermal adhesive! de bijgeleverde plakkertjes voor ramkoeling zijn niet echt plakkend.. :(
maar mijn RWB zit nu wel goed vast (A)

[ Voor 14% gewijzigd door un1ty op 12-07-2007 22:28 ]

void main(){ printf("Hello tweakers!"); }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Ik heb nog wel wat Artic Silver Adhesive liggen. :)

Maar zal er om te beginnen alleen mijn CPU mee koelen. NB wordt gekoelt door de heatpipe op het mobo (Gigabyte P35-DQ6), de VGA koeler laat ik er nog even op zitten totdat Zalman het 100% zeker ondersteunt en mijn RAM is al van zichzelf erg goed gekoeld (Corsair Dominator).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226626

Hey,

Eindelijk toch wat leesvoer over de praktijkervaringen van de reserator 2.

Ook ik ben van plan te gaan waterkoelen, want m'n htpc wordt toch wel redelijk warm met dit weer (E6600 @ 3Ghz = 59°C, 8800 GTS @ stock = 80°C en system 48 °C gemeten met nvidiamonitor).

Ik ben toch wat argwanend over een passiefe radiator en zou waarschijnlijk wel de koelblokken vervangen door Swiftech of DangerDen blokjes voor CPU, GPU en NB. Ik twijfel ook aan het vermogen van het pompje, zou een Eheim 1048 (of andere)in het reservoir passen?

Maar als ik weet dat ie goed koelt dan vind ik het zeker een mooie setup, die reserator 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

De pomp schijnt ok te zijn wat ik lees. Heb er zelf pas over 2 weken ervaring mee gok ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Je moet de Reserator alleen niet op een (heel) ander niveau zetten dan je kast, want de opvoerhoogte is niet al te groot. Als je dat in de gaten houdt, is de pomp verder voldoende om zijn werk te doen. Met versie 2 heb ik geen specifieke ervaring verder, dus ik weet niet of deze eventueel te vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is het misschien interessant om een tweede pompje (Eheim 300) aan te sluiten in het circuit :S

Het zou er dan als volgt uitzien:
De koelvloeistof komt in de radiator binnen via het standaard pompje en wordt goed door de radiator gepompt. De slang die uit de radiator komt passert een tweede pompje van hetzelfde type (dit pompje zou ik dan in m'n htpc behuizing plaatsen vlak voor de koelblokken. Op deze manier wordt het eerste 'zwakke' pompje een beetje ontlast en blijft de flow constant. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
Leuke 3x res1 mod:
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=92006

Heb er gisteren ook een opgehaald, incl 2 of 3 vga blokjes. Hoop nu dat ik die vga blokjes evt ook op mijn A8N32-SLI kan zetten op de NB/SB, ipv de standaard heatpipe die daarop zit.

Meteen ook een passief gekoelde PSU gekregen dus eens zien of ik mijn complete pc passief gekoeld kan krijgen (yea!!).

Op zich: asus A8N32-sli (grootste warmtemaker), x2 3800+, 1x hd, 1x dvd brander, 1x passief gekoelde 7900GT (blijft zo met een ietsiepietsie flow van 2x zalman 12cm op 800 toeren al 50 graden) en een avermedia dual tv tuner.... moet lukken hoop ik!

Anders 1x 12cm fan die erin blijft en evt een 12cm radiator met 12cm fan voorin die koude lucht aanzuigt en ietsje extra koeling kan geven.... (blackice of uit een te slopen thermaltake setje)...

Ben benieuwd!

Wil hem straks gaan vullen, kan ik er ook gewoon KVS van een auto in gooien? Lijkt mij dat dat ongeveer dezelfde eigenschappen moet bevatten, misschien zelfs wel beter is tegen aanslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
wessel99 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 08:39:
Wil hem straks gaan vullen, kan ik er ook gewoon KVS van een auto in gooien? Lijkt mij dat dat ongeveer dezelfde eigenschappen moet bevatten, misschien zelfs wel beter is tegen aanslag?
Waarom gebruik je niet de bijgeleverde mix als vloeistof? Koelvloeistof is overigens ook geen probleem, maar wil nog wel eens de slangen verkleuren. Bij de blauwe slangen van de Reserator is dat niet zo'n probleem natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
Puur omdat ie 2e hands is. Via t.net gekocht voor 50 euro (inclusief een bult accessoires).

Heb ook nog geboden op een thermaltake bigwater setje dus denk dat ik die 2 ga combineren (12cm radiator + fan als intake voor onderin, achterin pabst 12cm fan outtake, NB/SB passief gekoeld (of zien of ik 2 van de vga blokjes daarvoor kan gebruiken) cpu watergekoeld. VGA is al passief gekoeld met grote heatpipe.

Ben benieuwd naar de prestaties!

p.s. wat is de reden dat je 'm niet net tot onder de rand zou vullen? Het water zet *ietsjes* uit, maar de behuizing zelf ook (aluminium), zeg een cm of 10 onder de rand lijkt me voldoende? Of word de druk voor het pompje dan te groot?

Nog een vraag, kun je 2 verschillende pompjes in lijn zetten (1 in de kast, 1 in de reserator), of kan het ook te snel gaan stromen of dat ze elkaar tegen gaan werken?

Thanks ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
wessel99 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:23:
p.s. wat is de reden dat je 'm niet net tot onder de rand zou vullen? Het water zet *ietsjes* uit, maar de behuizing zelf ook (aluminium), zeg een cm of 10 onder de rand lijkt me voldoende? Of word de druk voor het pompje dan te groot?
Ik heb het ook zien staan, en de enige reden die ik kan bedenken is dat dan de druk op het pompje te groot kan worden. Wellicht valt dat best mee, ik gooi hem altijd tot 3/4 vol.
Nog een vraag, kun je 2 verschillende pompjes in lijn zetten (1 in de kast, 1 in de reserator), of kan het ook te snel gaan stromen of dat ze elkaar tegen gaan werken?
Weet ik niet, misschien in het algemene WC topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand al nieuws over deze nieuwe passieve/actieve koeling van Zalman?
Ik was net aan het uitkijken naar een externe waterkoeling voor m'n HTPC, temperaturen liggen nogal hoog: MB 45°C, NB 65°C, CORE0 58°C en CORE1 56°C.
Deze zou zo'n 400€ kosten bij de lancering, Ik wacht nu wel de reviews eerst even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand al nieuws over de nieuwe passieve/actieve koeling van Zalman, de Reserator XT?
Ik was net aan het uitkijken naar een externe waterkoeling voor m'n HTPC, temperaturen liggen nogal hoog: MB 45°C, NB 65°C, CORE0 58°C en CORE1 56°C.
Deze zou zo'n 400€ kosten bij de lancering, Ik wacht nu wel de reviews eerst even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-06 22:29
Anoniem: 226626 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 11:19:
Iemand al nieuws over de nieuwe passieve/actieve koeling van Zalman, de Reserator XT?
Het ziet er leuk uit, maar persoonlijk zou ik er met een grote boog omheen lopen..
Voor die € 399,- (adviesprijs) krijg je nl alleen maar die XT-unit plus een matig CPU-block met wat accessoires. Dus voor je moederbord en evt videokaart moet je dan ook apart blokken enz. kopen.

M.a.w. voor die € 399,- kun je zelf een komplete waterkoeling samenstellen die absoluut beter gaat koelen dan dat zalman spul.. en mocht je ruimtegebrek hebben dan kun je altijd nog je radiator buiten de behuizing hangen..

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
TS even geupdated met de nieuwste generatie. Heb helaas nog geen leesbare reviews gevonden, maar die komen vanzelf wel. ;)

Ik heb wel het gevoel dat de Reserator lijn steeds minder hardcore wordt. Het zou mij niets verbazen als de eerste generatie nog altijd de performancekroon in handen blijkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
Net tot de rand toe volgegoten en aangesloten. Heb gekozen voor een iets grotere binnendiameter slang, maar dat hij nog wel goed klemt. Ontlucht en hoppakee gaan!

Eerste pech: ik heb 'm 2e hands gekocht en de flowmeter was nooit gebruikt. Deze heb ik er wel tussen gezet en die lekte dus. Kleine barsten in het acryl of hoe je 't noemt maar lekken deed ie.

Verder nergens lekkage gevonden, overal wit papier onder gelegd zodat ik druppels goed zou zien.

Eerste indruk: onder belasting gaat de temp nog max 8 a 9 graden omhoog, ipv van 40 graden naar 62 a 63 graden met de zalman AlCu7000. Wel is mijn moederbord temperatuur nu 49 a 50 graden onder belasting, weet niet of dit kwaad kan?

Ook de overclock kon omhoog: van 250 naar 270. Temps idle/stressed: 38/50 graden, op 2700 dus (met een X2 3800+ (2000mhz)). En zo heerlijk stil :D

Zonder overclock idle 37 graden en 40 stressed. Primmmaa!

edit:kamertemp toegevoegd: schommelend rond de 30 graden (zolderkamer 3e verdieping, plat dak)

[ Voor 5% gewijzigd door wessel99 op 31-07-2007 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
nu 's ochtends met kamertemp 25 graden, 26 graden idle (!!!), stressed 41 graden, en dat op 2700mhz ipv 2000 (10x multiplier (max op mijn A8n32), 270mhz frontside bus ipv 200.

Enige is dat de chipset nog wel erg warm word, zo'n 41 graden.

Om de airflow te verbeteren heb ik de PCI-express kaart in de onderste slot gestoken, zo kan de lucht mooi naar boven stromen zonder hoeken erin (zitten nog 2 12cm recom fans in op 800rpm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
Ik heb trouwens 2 vga blokken van zalman erbij, die eigenlijk mooi op mijn NB en SB zouden passen.

Ik twijfel echter een beetje aan de functie ervan, het zijn gewoon blauwe (vrij hoge) blokjes, maar het water stroomt er gewoon direct door de bovenkant, er zitten geen kanalen in?? Lijkt me dat dit niet echt hard gaat koelen of vergis ik me daarin?

Daarbij moeten ze met kleine halve maantjes vastgezet worden, maar die gaan net de verkeerde kant op. Weet er iemand of je die kleine glimmende halve maantjes ook los kan krijgen maar dan de andere kant op? Of is vastzetten met koelpasta genoeg (weet hier eigenlijk het antwoord al wel op ;-), zeker met de spanning van de slangen erop)?

edit: niet overgeklokt 27 idle, 33 stressed :-D Alleen de MB temp blijft rond de 45 schommelen, wat me niet zint.

[ Voor 14% gewijzigd door wessel99 op 01-08-2007 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
wessel99 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 08:10:
Of is vastzetten met koelpasta genoeg (weet hier eigenlijk het antwoord al wel op ;-), zeker met de spanning van de slangen erop)?
Nee. ;) De variant van koelpasta die ook als lijm dient, is alleen voor geheugenblokjes bedoeld, waar dan ook weinig gewicht aan hangt.
edit: niet overgeklokt 27 idle, 33 stressed :-D Alleen de MB temp blijft rond de 45 schommelen, wat me niet zint.
Volgens mij mogen die NB's maximaal 80 graden worden, 45 graden is redelijk normaal. Daar zou ik mij geen zorgen om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
pfft, nou na een lange warme dag, stressed 55 graden na een uur of 4 orthos, beide cores op 100% ... toch iets te vroeg gejuicht!

Kamertemp overigens wel ruim 35 graden!

[ Voor 14% gewijzigd door wessel99 op 01-08-2007 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Heb ik vandaag eindelijk mijn nieuwe pc binnen, kom ik er bij het installeren van de ZM-RWB1 VGA RAM cooling achter dat die clip gebroken is. ;(

Iemand enig idee of deze echt nodig is of op een later moment vastgezet kan worden (zodat ik morgen wel verder kan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

OK, na een weekenduje prutsen draait mijn proc (e6850) op 3,6GHz (9x 400) en daar is hij in een hete kamer 40 graden idle (systeemtemp = 41 graden).

Toch niet zo heel slecht? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
MrJ schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 09:28:
OK, na een weekenduje prutsen draait mijn proc (e6850) op 3,6GHz (9x 400) en daar is hij in een hete kamer 40 graden idle (systeemtemp = 41 graden).

Toch niet zo heel slecht? :)
Prima temperatuur met dit warme weer lijkt mij. Heb je nog een nieuwe clip moeten gebruiken of heb je het anders opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

De 'dualsideplakkertjes' voor de RAM blokjes lijken sterk genoeg.

Op een aantal foto's op het internet staat die clip ook niet geinstalleerd. Ik denk niet dat het RAM blok er snel afdonderd. (Hoop ik. :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:25
Hmm ik heb zitten denken.

Ik ga binnenkort mijn Thermaltake Mambo case vervangen voor een Lian-Li PC101A of B. Op dit moment is mijn PC nogal een herrieschopper vind ik zelf. De Lian-Li case zou veel goed moeten maken op het gebied van stilte heb ik uit veel reviews begrepen. En met wat aanpassingen van diverse luchtkoelers moet het toch allemaal acceptabel kunnen worden (heb ik nu nog niet echt moeite voor gedaan).

Nu is mijn zomer nogal goedkoop uitgevallen (lang leve Tsjechië) en heb ik wat geld over. Mijn oog viel al een aantal keer op deze Zalmans. Sowieso omdat ik 2 linkerhanden heb wanneer het op "casemodding" aankomt om inbouw-WC setjes te plaatsen en ik ook zo min mogelijk onderhoud wil (moet natuurlijk altijd, maar dan het liefst zo makkelijk mogelijk).

Mijn specs.

Het gaat mij niet om het OC'en, dat doe ik niet. Voornamelijk om de stilte en een beetje 'pats-factor'. Weegt dit alles (en met name de prijs) op tegen goedkope luchtkoeling? Ik heb namelijk nooit echt waterkoeling in stille omgevingen aan de gang gezien waardoor ik niet goed een geluidsvergelijking kan maken.

Meer mensen die om deze reden ooit een Zalmanset hebben aangeschaft, en wat is achteraf dan je ervaring gebleken? Heb je er spijt van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

De Reserator 2 is echt compleet stil en oogt zeer, zeer mooi. Wat dat betreft zit je goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
Kan ik evt een thermaltake bigwater setje aan het circuit toevoegen? Kan voor weinig aan een gebruikt setje komen en vooral de 12cm radiator en de 5 1/4 inch bay radiator zouden mooi in mijn circuit passen. Weet alleen niet of het reserator pompje dit zou trekken en of het kwaad kan een 2e pompje in het circuit te plaatsen.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

MrJ schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 10:27:
De 'dualsideplakkertjes' voor de RAM blokjes lijken sterk genoeg.

Op een aantal foto's op het internet staat die clip ook niet geinstalleerd. Ik denk niet dat het RAM blok er snel afdonderd. (Hoop ik. :P)
Clip is dus wel nodig. RAM plakketjes begonnen los te laten.

Wel balen en hoop dat ik de clip als ik die binnen heb er makkelijk opkrijg zonder alles te demonteren. Hele circuit is al aangesloten en vol met water namelijk. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Kut, clipje schijnt nieuw design te zijn, hoort dus toch zo...

Iemand enig idee hoe ik de mijn leidingen leeg krijg? Moet nu weer gaan schroeven enzo en dat gaat niet met een vol slangenstelsel. :P

/edit:
En in hoeverre is een knik in de slang (punt waar ik VGA blok op VGA RAM waterblock aansluit) slecht voor de doorstroming? Ik kan de kabel echter niet verlengen aangezien hij dan tegen een mosfet op het mobo zit.

[ Voor 35% gewijzigd door MrJ op 14-08-2007 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
MrJ schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 19:07:
Kut, clipje schijnt nieuw design te zijn, hoort dus toch zo...

Iemand enig idee hoe ik de mijn leidingen leeg krijg? Moet nu weer gaan schroeven enzo en dat gaat niet met een vol slangenstelsel. :P
Koeltoren zo laag mogelijk zetten. Als het goed is zie je het waterniveau binnenin stijgen, omdat het water naar het laagste punt zal stromen. Maar als ik ga knutselen probeer ik dat zoveel mogelijk droog en buiten de kast te doen. ;)
/edit:
En in hoeverre is een knik in de slang (punt waar ik VGA blok op VGA RAM waterblock aansluit) slecht voor de doorstroming? Ik kan de kabel echter niet verlengen aangezien hij dan tegen een mosfet op het mobo zit.
Dat is slecht idd. Kun je daar niet een knikveer gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Roamor schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 20:34:
[...]

Koeltoren zo laag mogelijk zetten. Als het goed is zie je het waterniveau binnenin stijgen, omdat het water naar het laagste punt zal stromen. Maar als ik ga knutselen probeer ik dat zoveel mogelijk droog en buiten de kast te doen. ;)
En dan wel de pomp aan?

Moet helaas nu slangen loshalen, dus die moeten wel leeg raken.
Dat is slecht idd. Kun je daar niet een knikveer gebruiken?
Ik los het al op door een andere koppeling.

Deze dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/product_img/cooling/rwb1_01.jpg

Heb nu de linker VGA RAM connector met de linker VGA GPU connector gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Die hoeft niet aan als het goed is, het water stroomt vanzelf naar het laagste punt. Waar je wel even mee zit, is dat er bepaalde stukken kunnen zijn waar het water niet vanzelf weg kan en waar je dus een beetje moet helpen door de kast een beetje te tillen. Probeer gewoon zoveel mogelijk eruit te halen.

Ik leg mijn Res op de zijkant, emmer eronder en dan zet ik de pomp aan; meestal is dan met een paar seconden 90% al uit mijn kast. Als je niet zeker weet of er bij koppelingen nog water zit, dan niet in de kast proberen los te halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Roamor schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 21:40:
[...]

Die hoeft niet aan als het goed is, het water stroomt vanzelf naar het laagste punt. Waar je wel even mee zit, is dat er bepaalde stukken kunnen zijn waar het water niet vanzelf weg kan en waar je dus een beetje moet helpen door de kast een beetje te tillen. Probeer gewoon zoveel mogelijk eruit te halen.

Ik leg mijn Res op de zijkant, emmer eronder en dan zet ik de pomp aan; meestal is dan met een paar seconden 90% al uit mijn kast. Als je niet zeker weet of er bij koppelingen nog water zit, dan niet in de kast proberen los te halen. :)
Vaag maar al het water blijft gewoon in het systeem hoor.

Kan ik niet beter de 'In' slang loskoppelen, in een emmer doen en de pomp aanzetten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
MrJ schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 21:55:
[...]

Vaag maar al het water blijft gewoon in het systeem hoor.

Kan ik niet beter de 'In' slang loskoppelen, in een emmer doen en de pomp aanzetten? :)
Alleen loopt de koeltoren dan met een een noodgang door de "ingang" leeg. ;) Dus dan moet je het al wel boven die emmer doen en dan heb je aan twee handen niet genoeg denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Hmmmm, ok.

Dus proberen de pc ver boven de radiator te houden en hopen dat het water gaat zakken dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
De Reserator laag houden gaat makkelijker denk ik, en dan zal idd het waterniveau stijgen. Dan hou je hem op zijn kant en zet je pomp aan.

Heb je doorzichtige slangen trouwens? Of die blauwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Doorzichtige.

Maar heb het als volgt opgelost; de invoer op de CPU koeler en de afvoer op de GPU losgehaald boven een emmer en deze kabels net iets boven de kast uit laten steken die op de zijkant lag zodat het water er niet uit zou lopen.

Toen 't water uit 't 'middenstuk' (CPU --> GPU) laten lopen waardoor ik de kabelverandering aan de GPU kon doorvoeren. Alles weer aangesloten en die 20ml water vanuit de emmer weer de Reserator ingedaan. Vervolgens weer even een kwartiertje rommelen om de lucht eruit te krijgen en nu is alles klaar.

Flow is beter zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
Wat ik me trouwens afvroeg, ondanks dat warm water natuurlijk stijgt, de openingen komen onderin uit. Zou het niet verstandig zijn een klein stukje slang in de "instroom" opening te plaatsen om er zeker van te zijn dat het warme water niet meteen weer weggezogen word?

Verder wil ik naast CPU nu ook mijn gpu en SB/NB (vooral de SB van mijn A8N32-sli) waterkoelen. De GPU is nu namelijk passief gekoeld en geeft zijn hitte af aan de rest van de kast, terwijl ik de hitte juist naar buiten wil krijgen.

Is het mogelijk om een 2e pomp (liefst een Asetek Waterchill xTreme) in het circuit aan te sluiten? Of moet ik de pomp dan uit de zalman halen? Zou de zalman graag als radiator willen (blijven) gebruiken.

Anoniem: 219510

Ik heb even een vraagje, ben ook aan het overwegen om de Reserator 2 te kopen, maar hoe zit het met leeglopen etc? ik ga nog wel is naar LAN's e.d, ik heb altijd interne WC gehad. is dat beetje te doen bij deze of heeft iemand hier ervaring mee toevallig :)?

b.v.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Anoniem: 219510 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 23:18:
Ik heb even een vraagje, ben ook aan het overwegen om de Reserator 2 te kopen, maar hoe zit het met leeglopen etc? ik ga nog wel is naar LAN's e.d, ik heb altijd interne WC gehad. is dat beetje te doen bij deze of heeft iemand hier ervaring mee toevallig :)?

b.v.d
Over het leeglopen gaan de 10 posts oid boven je. ;) Verplaatsen is zeker lastiger, en zou ik met twee man doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Anoniem: 219510 schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 23:18:

b.v.d
Als je de slangetje bij de 'in' en 'out' losmaakt loopt het systeem niet leeg heb ik gemerkt (komen wel een paar druppeltjes uit, maar leeglopen doet hij niet direct.

Geen idee of hij op die manier ook echt vervoerd kan worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
Heb op m'n zalman reserator 1 een T-stuk geplaatst met daarachter een kraantje. En net achter waar hij de kast ingaat 2 snelkoppelingen. Daarmee kan ik 'm zo lostrekken zonder dat de reserator losloopt. Waren snelkoppelingen van Metabo, bedoeld voor gereedschap dat op luchtdruk werkt, messing dus zou niet teveel moeten reageren. 4,50 ofzo per stuk, ideaal!

• MrJ

MrJ

Mijn pomp is al een paar keer uitgevallen. 1x terwijl de pc al een tijdje draaide en een paar keer dat de pomp niet ging draaien tijdens het opstarten (snel resetten van de R2 krijgt hem weer werkend trouwens).

Als hij wel draait draait hij niet heel mooi stabiel, je ziet hem iets vertragen en dan weer sneller gaan. Kan dit allemaal komen doordat ik de tube van de pc naar de radiator redelijk lang gelaten heb? (80cm in, 80cm out) waardoor het totale aantal m tube net iets te lang is voor die pomp?

PS: Mijn vriendin had vanochtend mijn pc aangezet waarbij de R2 dus niet opstartte. Hij piepte wel maar weet zij veel wat ze moest doen. De pc schakelde zichzelf echter redelijk snel uit. Hoe groot is nu de kans dat mijn proc. gefrituurd is? ;(

• Roamor
  • Niet online
MrJ schreef op donderdag 06 september 2007 @ 11:30:
PS: Mijn vriendin had vanochtend mijn pc aangezet waarbij de R2 dus niet opstartte. Hij piepte wel maar weet zij veel wat ze moest doen. De pc schakelde zichzelf echter redelijk snel uit. Hoe groot is nu de kans dat mijn proc. gefrituurd is? ;(
Ik denk dat hij het wel heeft overleefd. Daarvoor is die beveiliging van het uitvallen natuurlijk ook bedoeld. :)

Je hebt de R2 wel op gelijke hoogte staan met de computer? Dat is belangrijker dan de lengte van je kabels. Ik weet niet hoe gevoelig de pomp daarvoor is (ik zie mijn pomp ook niet, R1), maar als hij het niet trekt, zou ik contact opnemen met Zalman.

• MrJ

MrJ

Zit alleen te denken welke CPU protection en stepping opties ik in het BIOS op 'disabled' heb gezet. :') Met een beetje pech was die uitschakeling doordat de proc gewoon dood ging.

Alles staat gelijkvloers ja. En het is ook maar een paar x gebeurt in een maandje of wat tijd, dus om daar nu mijn Zalman op RMA te sturen dat je je pc ook voor zoveel weken niet kan gebruiken (vooropgesteld dat het mogelijk is dat je alleen de radiator op kan sturen en niet alles weer mag gaan demonteren) zie ik ook niet zo zitten.

Dus die 2x 80cm inkorten naar 2x 20cm (scheet 1,2m tube) zal weinig soelaas bieden?

[ Voor 6% gewijzigd door MrJ op 06-09-2007 11:49 ]

Goed, gister en opeens mijn Reserator 2 is dood. Hij piept en er is geen flow. Denk pompje kapot.
Ik heb mijn Reserator 2 al sinds mei, ik vind dat ie best wel snel kapot.

Dus ff een RMA aangemaakt en terug gestuurd naar de winkel. Vraaag me af wat ze gaan doen, hij staat niet te koop op hun website. Hoop dat ze de XT naar me gaan sturen 8)

Mijn 8800gtx vind 't niet leuk, die heeft temp. van 78 :/ dit is natuurlijk nu met de standard air cooler.
CPU geeft aan 47 graden. Dit is met een Zalman flower, was met water cooling rond 36 (idle)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMeller
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-04-2021
Beste tweakers,

na het bouwen van een nieuw systeem ben ik op zoek naar een fanloze en vooral stille oplossing om mijn pc te koelen. Daarom mijn stap om waterkoeling in mijn pc te bouwen. Ik heb verschillende systemen bekeken maar vraag mij af welk systeem voldoende is om mijn:

- CPU
- Northbridge
- en 2 8800 GTs in SLI

mee te koelen. Als mn pc dan nog niet stil genoeg is wil ik wellicht nog een stapje verder (nog meer watercooling...). Is een reservator 1 v2 krachtig genoeg om dit op een goede temperatuur te houden? Overclocking is nog niet direct van toepassing. Eerst wil ik mn systeem stabiel en stil krijgen met watercooling en hopelijk ook wat cooler.

Ik heb zelf al geprobeerd wat onderzoek te doen en ben daarom flink aan het rondlezen op het forum. Maar de hoeveelheid info heb ik deze vraag nog niet voor mezelf kunnen beantwoorden. Volgens een tabel op Best Buy Guide Waterkoeling- discussie zou ik denken dat 300 l/uur voldoende moet zijn om dit te kunnen realiseren (het gaan dan wel om een andere pomp, maar ik basseer dit dan puur op de hoeveelheid water per uur van de pompen...) En geeft de reserator dan ook voldoende cooling.

Wellicht staat een soortgelijke vraag al beantwoord op 1 van de vele bladzijde, dan mijn excuses. Ik heb het zelf nog niet kunnen vinden of over het hoofd gezien. Ik hoop dat jullie me wat goede info en tips kunnen geven. (Voor de duidelijkheid ik heb nog totaal geen ervaring met WC)

Bedankt alvast,
Melvin

Impossible is Nothing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Denk het niet. CPU, NB en 2x een GPU is erg veel.

Maybe dat de V2 wel goed genoeg is, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMeller
MrJ schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:43:
Denk het niet. CPU, NB en 2x een GPU is erg veel.

Maybe dat de V2 wel goed genoeg is, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. :)
Maar reserator V2 lees ik veel dat de pomp zo zwak is... Is dit in latere versies verbeterd?

Impossible is Nothing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Deze is dacht ik beter dan de V1 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMeller
MrJ schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 22:44:
Deze is dacht ik beter dan de V1 toch?
Ja dat leek mij ook. Maar ik vraag me dan nog af of deze passief ook voldoende cooling zou geven aan al deze onderdelen. En wellicht als ik toch nog niet ga overclocken heeft de NB ook nog geen extra cooling als standaard nodig toch?

Impossible is Nothing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterijn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-05 13:49
Voor de geïnteresseerden: tegen het ratelen van het reseratorpompje heb ik vandaag een eenvoudige oplossing gevonden.

Dik smeervet in de as van het schoepje. Hierdoor ontstaat er minder ratel speling en blijft ie volledig stil wiebelen. (Ik heb ook gedacht dat ie zou draaien, maar het voortstuwen van water gaat door snel wiebelen.)
Pagina: 1 2 Laatste