Zalman Reserator Deel 2

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 4.025 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Reserator

De Reserator is verkrijgbaar in 4 smaken, Reserator 1, Plus, Reserator 2 en de XT, de meest recente.
Afbeeldingslocatie: http://www.silent.se/bilder/reserator1_c_p-410.jpg
De orginele.

Reviews Originele Reserator

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/product_img/cooling/rf1_01.jpg
De Plus versie met rechts de optionele fan.

Reviews Plus editie

Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/v2/internationalevents/computex2006/zalman_res_3.jpg
Reserator 2.

Review @ VR-Zone
Review @Guru3D

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/product_img/cooling/r_xt_r1_01b.jpg
Reserator XT

Specs

FAQ

Welke pomp zit erin? :?

Eheim Compact 300, met een beperkte opvoerhoogte van 0,5 meter, waardoor je hem dus op gelijke hoogte moet zetten als je systeem.

Links
http://www.zalman.co.kr/
Pricewatch

[ Voor 50% gewijzigd door Roamor op 03-08-2007 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:28
kan ik een geoc'de 3500+ @ 2700, A8N SLI Deluxe en 7800 GTX TOP koelen met een reserator 1 plus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Het is mogelijk maar je temps zullen niet zijn om over naar huis te schrijven. Ik denk dat je ong. temps van luchtkoeling haalt met dit ding maar het is natuurlyk wel veel stiller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
TEAMIKKE schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 19:00:
Het is mogelijk maar je temps zullen niet zijn om over naar huis te schrijven. Ik denk dat je ong. temps van luchtkoeling haalt met dit ding maar het is natuurlyk wel veel stiller :)
mijn temps nu met warme weer:

CPU: 36 idle - 47 stressed
GPU: 45 - 50
NB: +- 40

oftewel wc niet mogelijk met deze specs???

[ Voor 6% gewijzigd door maxoss op 09-06-2006 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
maxoss schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 19:44:
[...]

mijn temps nu met warme weer:

CPU: 36 idle - 47 stressed
GPU: 45 - 50
NB: +- 40

oftewel wc niet mogelijk met deze specs???
Tuurlijk wel. :P Vergelijk je huidige luchtkoelers eens met de enorme oppervlakte van de Reserator? Waterkoeling is juist een optie omdat je zelf kunt bepalen waar het systeem zijn warmte mag dumpen, en bij de Reserator is dit buiten de kast, terwijl de luchtkoelers de hitte eerst in de kast gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
Roamor schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 20:09:
[...]

Tuurlijk wel. :P Vergelijk je huidige luchtkoelers eens met de enorme oppervlakte van de Reserator? Waterkoeling is juist een optie omdat je zelf kunt bepalen waar het systeem zijn warmte mag dumpen, en bij de Reserator is dit buiten de kast, terwijl de luchtkoelers de hitte eerst in de kast gooien.
Maar het moet dan wel een beetje rendabel zijn. Dus niet dat de temps dadelijk tegenvallen of zelf niet te doen zijn. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Dan kan je beter voor een andere stille set kijken. Ik denk dat ze je iets tegenvallen als je hem aansluit. Je kan ook zelf een set samenstellen en dan met stille fans :) Mogelijkheden zijn eindeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-07 18:06
maxoss schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 20:27:
[...]

Maar het moet dan wel een beetje rendabel zijn. Dus niet dat de temps dadelijk tegenvallen of zelf niet te doen zijn. :/
Reserator is voor 1 ding bedoelt: stilte. Stilte en goed OCén gaan meestal niet samen, maar om je een idee te geven:

http://www.guru3d.com/article/gengoods/272/1/

(uit het vorige topic, reactie van YozY )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 122452

Hallo mensen ik zit hier ook met een reserator plus...
ik heb hem vorige week gekocht maar wat een *** ding :(
Ik heb er alleen maar gezeur mee....
Zalman maakt mooi reclame met ondersteunde kaarten.. nou mijn 6800 Ultra word toch wel aardig warm.
90 idle en blijft maar stijge... dan zet ik hem toch wel af...
Dis echt gewoon te bagger
ook cpu valt tegen
amd64 3200+ 36 idle 42 stressed...
Sorry voor de mensen die hem hebben gekocht zoals ik maar, ik raad hem voor iedereen af..
(die temps kome niet door fouten montering )
Mijn reserator word maandag weer opgestuurd naar alternate en ik ben benieuwd wa ze er over te zeggen hebben..
ik weet dat 6800 ultra een heethoofd is maar voor een set van 210 euro + de fan kit van 35 euro op full speed kan dit echt niet
(alles op normale clocks)

Mvg Erwin

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 122452 op 10-06-2006 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 01:08
Wel goede GPU koelblokken aangeschaft? die van zalman zijn idd bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
keldererik schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 19:14:
Wel goede GPU koelblokken aangeschaft? die van zalman zijn idd bagger.
En welke zijn dan aan te raden voor specifiek gebruik met de reserator? Ervaring?

Gewoon een vraag, niet sarcastisch. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Kiphaas7 op 11-06-2006 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zou het niet weten... maaar wat ik wel weet is dat je de zalman blokjes weg kan gooien ...

.....
wat een zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Anoniem: 122452 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 18:45:
ik zou het niet weten... maaar wat ik wel weet is dat je de zalman blokjes weg kan gooien ...

.....
wat een zooi
offtopic:
Je mag ze altijd bij mij dumpen hoor. :)

Inderdaad is de oorzaak van het minder presteren van de Plus tov de originele het gebruik van andere koelblokjes. Maar het predikaat "slecht" is imho ook wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het cpu blokje is goed... maar die gpu is nix waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 09:43
Ik heb hier helemaal geen last van hoge temps...

De 6800GT/Ultra staan bekend om heethoofden te zijn.
Zelf heb ik een amd X2 4200+ met een 6800GT (AGP), CPU 10% overgeclockt, AGP op 400/1,1ghz (vs 350,1ghz stock).

De temps idle nu cpu 45 graden en de GPU 60 graden met een kamertemperatuur van 33 graden... (lekker weertje :r), vroegah op lucht zat ik met mijn cpu rond de 50-60 en gpu 80 idle dus ik ben er weldegelijk op vooruit gegaan.

De temps zijn natuurlijk niet echt heel laag mja je moet het nu ook zien met de kamertemperatuur (en de overclock) kan ik er niet echt wakker van liggen... als het een normale 20 graden in mijn kamer is is de rest ook 10 graden lager.
Vroegah als ik aan het gamen was kwam ik vaak genoeg over de 120 graden heen met mijn GPU wat de drempel was en hij teruggeschakeld werd om niet te oververhitten. Nu heb ik dat nog niet meegemaakt.

Tot nog toe ben ik zeer tevreden met dit setje ook al heb ik het nog niet zo lang (maandje gok ik zo)
Maar voordat je de zalman koopt hij is bedoeld voor stilte niet voor ultime koeling.
Daarom is de optionele fan ook vrij nutteloos naar mijn mening, als je die nodig heb kan je beter een andere set kopen / losse onderdelen kopen...

PS. Ik heb mijn northbridge niet op waterkoeling zitten, naar mijn mening zou dit teveel kracht kosten voor de pomp en ik heb er een passief blok op zitten dus voor mij was die noodzaak er ook niet ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Ikke_Niels op 13-06-2006 16:54 ]

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
Ikke_Niels schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 16:50:
Tot nog toe ben ik zeer tevreden met dit setje ook al heb ik het nog niet zo lang (maandje gok ik zo)
Maar voordat je de zalman koopt hij is bedoeld voor stilte niet voor ultime koeling.
Daarom is de optionele fan ook vrij nutteloos naar mijn mening, als je die nodig heb kan je beter een andere set kopen / losse onderdelen kopen...
Nou, een langzaam draaiende 140MM fan lijkt me toch een behoorlijke performance increase for bijna geen extra geluid! Aangezien in meerdere tests staat dat een soort van ventilator (of dus die optionele fan van zalman zelf) de prestaties toch wel degelijk beinvloeden.

...

Overigens vind ik het toch raar dat er zo'n tegenstrijdige geluiden zijn mb.t. de temperaturen....

En over het zalman gpublokje: zat net even het TT BigWater topic door te lezen en zag daar mensen het zalman GPU blokje gebruiken, en ook nog eens tevreden zijn.

Schiet mij nou maar lek, ik snap er ondertussen niks meer van. :+

[ Voor 1% gewijzigd door Kiphaas7 op 14-06-2006 15:43 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb zalman gemailed omdat mijn winkel me niet wil helpen...:(
enige wat ze zeggen is.. neem contact op met Zalman en tot ziens...
ik heb zalman gemailed..
btw deze temps waren voor de hittegolf... kamer temp 17 grade

dus dis echt nie normaal....
ik ben zeer zeker ontevreden...

Maar het gekke is dat er niet heel veeel probleme zijn :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:39

BertV

Handgemaakt

Zijn er nog meer mensen die de Reserator niet braaf vullen met 2.5 liter maar hem min-of-meer tot de nok toe vullen?
Ik houd een beetje rekening met uitzetten van het water door de verhoging van de temperatuur, al is dat te verwaarlozen IRL.

Voordeel is dat er 25% meer water op te warmen is en er meer contact is met de buitenkant van de reserator.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

in het boekje staat duidelijk dat er niet meer dan 2.5 liter in mag !!
maar mense die geprobeerd hebben... tell us
Erwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Anoniem: 122452 schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 19:08:
[...]

.. nou mijn 6800 Ultra word toch wel aardig warm.
90 idle en blijft maar stijge... dan zet ik hem toch wel af...
Dis echt gewoon te bagger
ook cpu valt tegen
amd64 3200+ 36 idle 42 stressed...
Dan doe je toch iets grondig fout. De CPU temp is dik in orde (mijn CPU is ongeveer 40 graden nu), maar die VGA temp is helemaal niet goed. Ik denk dat je je koelblok fout hebt geinstalleerd of dat er lucht in je circuit is blijven zitten. Mijn (bijna gelijkwaardige) Asus X800Pro videokaart is nu 38 graden.

De hoogste waarde genoteerd was gisteren, kamertemperatuur 35 graden, watertemperatuur 42 graden, GPU temp stressed 58 graden. En dan draait ie ook nog eens op hogere snelheden dan standaard. :)
Sorry voor de mensen die hem hebben gekocht zoals ik maar, ik raad hem voor iedereen af..
Dat vind ik jammer, de Reserator is naar mijn mening zeer goed. De CPU en GPU temperatuur wijkt hier nooit meer dan 15 graden af van de temperatuur van het koelwater.
(die temps kome niet door fouten montering )
Mijn reserator word maandag weer opgestuurd naar alternate en ik ben benieuwd wa ze er over te zeggen hebben..
ik weet dat 6800 ultra een heethoofd is maar voor een set van 210 euro + de fan kit van 35 euro op full speed kan dit echt niet
(alles op normale clocks)
Stuur hem nou niet terug maar probeer eerst maar eens je circuit te controleren op luchtbelletjes. Ik zou ook even je VGA koelblok "refitten".

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
mijn reserator 1 houd het met dit weer van 30 graden alles nog steeds perfect koel :)
met deze specs:

athlon 3700+ @ 3020
sapphire x800gto2 @ x850xt-pe (605/605mhz)
nforce 4 chipset

de cpu komt max op 42 stressed met dit weer van de videokaart weet ik het niet precies maar die blijft ook gewoon laag. ik heb alleen voor de videokaart wel nieuwe blokjes aangeschaft (die van de reserator 1+)

ik zou toch eerst eens goed naar de montage kijken van je reserator want volgens mij zit dat toch niet helemaal goed.

overigens een tip:
ik had de dop er in de winter voor het laatst af gehad (toen vwas het buiten 0 graden ofzo of nog iets daaronder) maar dit weekend wilde ik die dop er dus een keer afdraaien en die zat dus muurvast door de uitzetting, houd hier dus rekening mee. Draai hem vast en dan weer een kwartslag los dan voorkom je dat en verkloot je de schroefdraad niet :) ik hem er nu dus niet meer af gehad 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Avvd op 15-06-2006 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Spacejam schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 00:31:
overigens een tip:
ik had de dop er in de winter voor het laatst af gehad (toen vwas het buiten 0 graden ofzo of nog iets daaronder) maar dit weekend wilde ik die dop er dus een keer afdraaien en die zat dus muurvast door de uitzetting, houd hier dus rekening mee. Draai hem vast en dan weer een kwartslag los dan voorkom je dat en verkloot je de schroefdraad niet :) ik hem er nu dus niet meer af gehad 8)7
Ik kreeg de dop er ook niet meer af gister. Alles was uitgezet en zat muurvast. Vannacht even met de deur los slapen zodat de toren weer afkoelt. Dan opnieuw proberen..

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
Spacejam schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 00:31:
mijn reserator 1 houd het met dit weer van 30 graden alles nog steeds perfect koel :)
met deze specs:

athlon 3700+ @ 3020
sapphire x800gto2 @ x850xt-pe (605/605mhz)
nforce 4 chipset

de cpu komt max op 42 stressed met dit weer van de videokaart weet ik het niet precies maar die blijft ook gewoon laag. ik heb alleen voor de videokaart wel nieuwe blokjes aangeschaft (die van de reserator 1+)

ik zou toch eerst eens goed naar de montage kijken van je reserator want volgens mij zit dat toch niet helemaal goed.

overigens een tip:
pff jullie maken het me wel moeilijk...

ik zie dat je ongeveer gelijke specs hebt dan mij. Toch ben ik er niet zeker van dat ik met een reserator 1+ de cpu, vga en chipset kan koelen. heb jij ooit je vga op luchtkoeling gehad? zo ja hoe warm werd hij toen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Hebben er nog mensen ideeen voor oplossingen voor dit probleem:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/25949922

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

maxoss schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 08:11:
[...]

pff jullie maken het me wel moeilijk...

ik zie dat je ongeveer gelijke specs hebt dan mij. Toch ben ik er niet zeker van dat ik met een reserator 1+ de cpu, vga en chipset kan koelen. heb jij ooit je vga op luchtkoeling gehad? zo ja hoe warm werd hij toen?
Maxoss kun je niet beter een dual rad. nemen met 2 stille fans heb je veel meer vermogen kwa koeling dan zit je altijd goed. En een dergelijke koeling is ook helemaal stil.

Ben je vanavond op HuT? (Torque) :P

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Anoniem: 122452 schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 18:10:
in het boekje staat duidelijk dat er niet meer dan 2.5 liter in mag !!
maar mense die geprobeerd hebben... tell us
Erwin
Nu zullen er weinig mensen zijn die interesse hebben in mijn temperaturen:
Met dit weer, CPU 53, GPU 52 en NB 39 watergekoeld.

Maar ik heb de indruk dat de Reserator beter koelt met meer water, geen voor- na gegevens genoteerd. Er zijn geen nadelen zolang je maar een (beetje) rekening houdt met het (minimale) uitzetten van het water.

Zalman heeft het zekere voor het onzekere genomen dat met het verplaatsen van de toren niks uit het onluchtings gaatje kan klotsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
BertV schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 12:33:
[...]

Nu zullen er weinig mensen zijn die interesse hebben in mijn temperaturen:
Met dit weer, CPU 53, GPU 52 en NB 39 watergekoeld.

Maar ik heb de indruk dat de Reserator beter koelt met meer water, geen voor- na gegevens genoteerd. Er zijn geen nadelen zolang je maar een (beetje) rekening houdt met het (minimale) uitzetten van het water.

Zalman heeft het zekere voor het onzekere genomen dat met het verplaatsen van de toren niks uit het onluchtings gaatje kan klotsen.
Voor de verschillende heethoofden die je erin hebt zitten vind ik dat eigenlijk hele nette temperaturen, die 6800GT @ ultra en athlon xp zijn geen kouwe kikkers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ehmm ik zou met de 6800 ultra echt voor iets anders kijken... en ehhh er word hier x800 vergeleke met een 6800 ultra....
Dat is in temps helemaal een verschillend component....
x800 is niet een heethoofd en de 6800 duidelijk wel...:(
maar als je een 6600 gt ofzo hebt is het wel een stille oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
een x800 overgeklokt tot 605/605mhz met alle pipes open wordt ook een heethoofd :) en niet zo'n beetje ook. maar de reserator moet een 6800ultra makkelijk kunnen koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 09:43
Uhm over de 2,5 liter geeft dat geen extra druk of je pomp ofzo? (ik ben daar een totale nub ik dus zou het niet weten) waardoor hij sneller slijt?

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ikke_Niels schreef op zondag 18 juni 2006 @ 22:13:
Uhm over de 2,5 liter geeft dat geen extra druk of je pomp ofzo? (ik ben daar een totale nub ik dus zou het niet weten) waardoor hij sneller slijt?
Denk dat het pas spannend is als er echt gevolgen zijn.;) Pomp doet het hier al 3 jaar, maar niet 24/7. Ik zet 'm samen met de pc uit met een stekkerblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Binnenkort ga ik een nieuwe kast kopen voor mijn PC, een CM Stacker 810 Zwart. Deze heeft 2x120mm fan achter en mijn idee was om daar een 120x240 radiator tegenaan te schroeven voor extra koelvermogen.

Ik vraag me alleen af of het pompje voldoende kracht heeft om het koelwater achtereenvolgens door CPU, VGA, Chipset, Radiator te leiden. Ik heb een tijdje CPU + VGA + Chipset alledrie gekoeld gehad met eeen Reserator, en dat gaf nog geen problemen met temperatuur en doorstroming an het water. Vraag is dus of het 300l/u pompje ook nog een extra radiator erbij kan hebben. Veel waterflow heb ik niet nodig, het gaat erom of het pompje het fysiek aankan om het water weer terug in de koeltoren te krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/tweakers/stacker_watercooled.jpg

Weet iemand van jullie daar wat van? Of zal ik echt naar een sterkere pomp moeten gaan zoeken?

[ Voor 9% gewijzigd door frankknopers op 18-06-2006 22:53 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Frank_Knopers schreef op zondag 18 juni 2006 @ 22:45:
Binnenkort ga ik een nieuwe kast kopen voor mijn PC, een CM Stacker 810 Zwart. Deze heeft 2x120mm fan achter en mijn idee was om daar een 120x240 radiator tegenaan te schroeven voor extra koelvermogen.

Ik vraag me alleen af of het pompje voldoende kracht heeft om het koelwater achtereenvolgens door CPU, VGA, Chipset, Radiator te leiden. Ik heb een tijdje CPU + VGA + Chipset alledrie gekoeld gehad met eeen Reserator, en dat gaf nog geen problemen met temperatuur en doorstroming an het water. Vraag is dus of het 300l/u pompje ook nog een extra radiator erbij kan hebben. Veel waterflow heb ik niet nodig, het gaat erom of het pompje het fysiek aankan om het water weer terug in de koeltoren te krijgen.

[afbeelding]

Weet iemand van jullie daar wat van? Of zal ik echt naar een sterkere pomp moeten gaan zoeken?
hangt er een beetje vanaf hoeveel 'wrijving' die radiator heeft..
Het pompje kan wel wat aan, maar gaat dan wel na verloop van tijd ratelen..

Voor de zekerheid zou je er een grotere pomp in kunnen zetten...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 20:11
Frank_Knopers schreef op zondag 18 juni 2006 @ 22:45:

[afbeelding]

Winnetou in "Wat doe jij deze zomer om je PC koel te ..."

Setup: Reserator (de 1e uitvoering met originele koelblokken)
4 harde schijven ook watercooled met Innovatek HDM L-Pro
en bovenin stacker Innovatek XC Radiator Dual gebouwd.

Moet dus kunnen! Water eerst door radiator, dan naar CPU, GPU,, en de 4 hardeschijven en terug in reservoir. Er zit origineel pompje nog in en setup draait al behoorlijk tijdje non-stop! :7

[ Voor 17% gewijzigd door JohnB op 18-06-2006 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Winnetou schreef op zondag 18 juni 2006 @ 23:47:
[...]

Winnetou in "Wat doe jij deze zomer om je PC koel te ..."

Setup: Reserator (de 1e uitvoering met originele koelblokken)
4 harde schijven ook watercooled met Innovatek HDM L-Pro
en bovenin stacker Innovatek XC Radiator Dual gebouwd.

Moet dus kunnen! Water eerst door radiator, dan naar CPU, GPU,, en de 4 hardeschijven en terug in reservoir. Er zit origineel pompje nog in en setup draait al behoorlijk tijdje non-stop! :7
Mooi, dan probeer ik het eerst zonder extra ingrepen. :)

Jouw systeemconfiguratie zit er interessant uit! Ik zou wel een paar goede kwaliteit pics willen zien van het binnenwerk van je systeem! Kan een linkje zijn, maar ook een email +bijlage naar het adres uit mijn profiel. ;).

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 20:11
Frank_Knopers schreef op maandag 19 juni 2006 @ 00:18:
[...]

Mooi, dan probeer ik het eerst zonder extra ingrepen. :)

Jouw systeemconfiguratie zit er interessant uit! Ik zou wel een paar goede kwaliteit pics willen zien van het binnenwerk van je systeem! Kan een linkje zijn, maar ook een email +bijlage naar het adres uit mijn profiel. ;).
Thanks . Zal een keer wat pics plaatsen als ik een camera kan lenen een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arokh
  • Laatst online: 12-04 08:18
ik vroeg me toch één ding af:
een zalman reserator 1 plus is van aluminium, maad het CPU blok is van koper/alu, houdt dit is dat je gerekend vanaf de processor achtereenvolgens de lagen:

koelpasta
goud
koper
aluminium
water
aluminium

hebt? In dat geval heb ik geen probleem omdat mijn complete setup van aluminium zou worden, maar wat is het nut van het koper in deze CPU koeler? aluminium neemt toch slechter warmte op dan koper? kan het koper dan wel zo snel zijn warmte kwijt aan het aluminium?

Als ik er een extra radiator in zou zetten, zijn ze bijna altijd van koper, is dit niet erg ivm de aluminium uitgevoerde reserator? ik kan nl. echt nauwelijks alu radiatoren vinden...

EDIT:
ik zie net dat de reserator 1 v 2 uit is volgens de site van zalman http://www.zalman.co.kr/e...view.asp?idx=206&code=021

een aantal veanderingen, waarvan het CPU blok er één is (waarom wordt het CPU blok bij elke nieuwe versie de helft lichter? ze zijn aan het bezuinigen op productie?) maar als ik dat plaatje bekijk, en de begeleidende text lees, zie ik dat hij volledig uit koper (met gouden onderkant en plexi bovenkant) bestaat. hier een plaatje. is dit niet slecht voor mijn aluminium reserator en aluminium cpu/NB blok?

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/zm_wb4_c_p.jpg

de VGAkoeler ziet er wel stoer uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/product_img/cooling/r1v2_gwb3_01.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Arokh op 26-06-2006 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:14
waar heb jij goud in je setup zitten? lijkt me een superdeluxe uitvoering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arokh
de onderkant is gold-plated. Dit is bij de Reserator 1, 1 plus en v2 weer.

hier is het te zien op een plaatje. zulk mooi glimsel is alleen goud :)

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/product_img/cooling/reserator_02b.jpg

(edit, info toevoeging)

[ Voor 16% gewijzigd door Arokh op 27-06-2006 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
Ze hebben nu ook een VGA-RAM blok beschikbaar voor de 7800/7900 en 1800/1900 series.

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/product_img/cooling/r1v2_rwb1_01.jpg

En de slangen zijn doorzichtig geworden. Helaas nog geen pricewatch link.

Ben benieuwd hoe die nieuwe koelblokken presteren.

[ Voor 29% gewijzigd door Kiphaas7 op 27-06-2006 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
Was trouwens dit nog tijdens het googlen tegengekomen:

http://www.hexus.net/content/item.php?item=5890

de reserator 2 (dus niet reserator 1 v2!!)
Compatible with the already released Northbridge and RAM water blocks, the Reserator 2 will come with redesigned CPU and VGA water blocks and it’ll be connectable to your PC for automatic power control…
Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/v2/internationalevents/computex2006/zalman_res_3.jpg

meer links:
http://www.presence-pc.co...rator-watercooling-17338/
http://www.matbe.com/actualites/12722/zalman-reserator-2/
http://www.matbe.com/actu...putex-zalman-reserator-2/

Allemaal in het frans, maarja..

Blijkbaar komt deze ergens in juli uit, volgens deze link.

[ Voor 66% gewijzigd door Kiphaas7 op 27-06-2006 10:39 . Reden: links toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Meteen even toegevoegd aan de TS. :) Ziet er enorm stijlvol uit, en doet mij een beetje denken aan de Stackers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Roamor schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 13:06:
Meteen even toegevoegd aan de TS. :) Ziet er enorm stijlvol uit, en doet mij een beetje denken aan de Stackers.
Idd. Zal ook zeker niet slecht staan bij zo'n Stacker! Ben wel beniuwd of deze nu ook veel beter is. Dat nieuwe koelblok ziet er erg gaaf uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
TEAMIKKE schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 13:33:
[...]

Idd. Zal ook zeker niet slecht staan bij zo'n Stacker! Ben wel beniuwd of deze nu ook veel beter is. Dat nieuwe koelblok ziet er erg gaaf uit!
Volgens de links die ik net gaf zou ie volgens zalman 7-10 graden koeler moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arokh
hij ziet er geweldig uit, en als hij onder de 200 euro komt, ga ik dnek ik tot aanschaf over, omdat hij geweldig mooi naast mijn stacker kan staan denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Kiphaas7 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 14:17:
[...]

Volgens de links die ik net gaf zou ie volgens zalman 7-10 graden koeler moeten zijn.
Dat vind ik toch wel opvallend, aangezien deze Reserator volgens die Franse site 1,5 liter aan inhoud heeft. Ten opzichte van de 1-serie, is dat dus een hele liter minder capaciteit.

Dan kan dus 2 dingen betekenen; of de warmteafgifte is veel effectiever, of het blok is veel beter geworden. (of Zalman is erg optimistisch, het is ten slotte alleen nog maar marketing. :P)

[ Voor 9% gewijzigd door Roamor op 27-06-2006 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
Roamor schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 19:19:
[...]

Dat vind ik toch wel opvallend, aangezien deze Reserator volgens die Franse site 1,5 liter aan inhoud heeft. Ten opzichte van de 1-serie, is dat dus een hele liter minder capaciteit.

Dan kan dus 2 dingen betekenen; of de warmteafgifte is veel effectiever, of het blok is veel beter geworden. (of Zalman is erg optimistisch, het is ten slotte alleen nog maar marketing. :P)
Er zouden 5 verschillende compartimenten moeten zitten in die radiator die de warmte afgeven ipv 1 als in de oude reserator. Zou zeggen gooi babelfish even over die links heen, heb ik ook gedaan en er kwam redelijk leesbaar nederlands uit. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Kiphaas7 op 27-06-2006 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Omdat mijn water met dit weer een lekkere "douche-temperatuur" krijgt ben ik opzoek naar aanpassingen om de Reserator te verbeteren.

Ik zit erover te denken om een 30 liter plastic container met gedestilleerd water in het koelcircuitje op te nemen. (Tankje om de accu van een heftruck mee te vullen)

Het idee is dat er op die manier zoveel water opgewarmd moet worden dat de stijging van temperatuur minimaal is.
Gewoon de waterkring doorbreken en de twee uiteinden in het plastic vaatje stoppen.

Of denk ik nu te simpel en gaat er een reservoir overlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Iemand? In het kort, waterkoeling met 2 reservoirs waarvan 1 met pomp... werkt dit?

In principe de "wet van de communicerende vaten".

[ Voor 25% gewijzigd door BertV op 02-07-2006 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Je hebt gelijk dat het veel langer zal duren voor alles is opgewarmd, maar hoe zitten die aansluitingen tov elkaar? Die gebruikte pomp heeft maar een opvoerhoogte van 1,5 meter, dus veel extra obstructie kan die niet gebruiken. Als de aansluitingen naast elkaar zitten, lijkt het me geen probleem, als er 1 aan de andere kant (zowel hor. als vert.) zit, gaat je pomp dit niet trekken ben ik bang. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144650

Misschien een handige tip: Nooit de ZM-GWB1 VGA Water Block gebruiken voor een redelijk snelle kaart. Ik ben er vandaag achter gekomen dat m'n 6600 GT kapot is gegaan door gebrek aan koeling door dit blok. Met m'n Reserator had ik deze kaart een maand of tien gekoeld. Ik kreeg eerst artifacts en toen ging het van kwaad tot erger. Steeds vaker lockups en op een gegeven moment kon ik helemaal geen 3D games meer spelen omdat de kaart gelijk uitvalt (geen signaal geeft) als ik een 3D-spel speel.

Toen dus een 7900 GT besteld. Met de meegeleverde actieve koeler had ik een week lang dagelijks vele uren probleemloos kunnen spelen. Gisteren had ik de meegeleverde koeler vervangen door de ZM-GWB1 en de NIEUWE kaart viel na een paar potjes gamen keer op keer uit.

Ik zette de standaard actieve koeler er weer op i.p.v. het waterblok en kon onmiddelijk vele uren lang probleemloos gamen. Met de standaardkoeler is de kaart gewoon niet instabiel te krijgen.

Dit waterblok is dus niet geschikt voor moderne kaarten! Als ik een potje intensief aan 't gamen ben staat dit waterblok totaal op springen van de hitte. Wat ik vreemd vind is dat het waterblok de kaart op 45 graden idle brengt en 55 graden stressed en de actieve meegeleverde koeler 50 graden idle en 70 graden stressed, terwijl de actieve koeler toch de kaart stabiel houdt en het waterblok absoluut niet. De Arctic Silver 5 koelpasta is uiteraard een flinterdun laagje dat bijna volledig glad is gesmeerd, dus daar ligt het niet aan.

De ZM-GWB1 gaat dus niet meer aan m'n nieuwe kaart komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-04 02:03
Anoniem: 144650 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 00:34:
Misschien een handige tip: Nooit de ZM-GWB1 VGA Water Block gebruiken voor een redelijk snelle kaart. Ik ben er vandaag achter gekomen dat m'n 6600 GT kapot is gegaan door gebrek aan koeling door dit blok. Met m'n Reserator had ik deze kaart een maand of tien gekoeld. Ik kreeg eerst artifacts en toen ging het van kwaad tot erger. Steeds vaker lockups en op een gegeven moment kon ik helemaal geen 3D games meer spelen omdat de kaart gelijk uitvalt (geen signaal geeft) als ik een 3D-spel speel.

Toen dus een 7900 GT besteld. Met de meegeleverde actieve koeler had ik een week lang dagelijks vele uren probleemloos kunnen spelen. Gisteren had ik de meegeleverde koeler vervangen door de ZM-GWB1 en de NIEUWE kaart viel na een paar potjes gamen keer op keer uit.

Ik zette de standaard actieve koeler er weer op i.p.v. het waterblok en kon onmiddelijk vele uren lang probleemloos gamen. Met de standaardkoeler is de kaart gewoon niet instabiel te krijgen.

Dit waterblok is dus niet geschikt voor moderne kaarten! Als ik een potje intensief aan 't gamen ben staat dit waterblok totaal op springen van de hitte. Wat ik vreemd vind is dat het waterblok de kaart op 45 graden idle brengt en 55 graden stressed en de actieve meegeleverde koeler 50 graden idle en 70 graden stressed, terwijl de actieve koeler toch de kaart stabiel houdt en het waterblok absoluut niet. De Arctic Silver 5 koelpasta is uiteraard een flinterdun laagje dat bijna volledig glad is gesmeerd, dus daar ligt het niet aan.

De ZM-GWB1 gaat dus niet meer aan m'n nieuwe kaart komen.
de stock koeler gooit wel lucht over de ram chips heen... met WC heb je dat niet... probeer er voor de grap eens een 80mm fan tegenaan te plakken... t ram op de 7900GT's is erg gevoelig voor warmte heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
zijn de artifacts puntjes of strepen/blokken
want puntjes is meestal de gpu en strepen/blokken het geheugen. maar als ik jou was zou ik die blokjes zowieso weg gooien en voor de ZM-GWB2 gaan of voor de nog nieuwere. deze kan de nieuwere kaarten veel beter aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Anoniem: 144650 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 00:34:
Misschien een handige tip: Nooit de ZM-GWB1 VGA Water Block gebruiken voor een redelijk snelle kaart. Ik ben er vandaag achter gekomen dat m'n 6600 GT kapot is gegaan door gebrek aan koeling door dit blok.
Ook de voltage regulator (die lange strip aan de kant van de voeding) wordt zonder airflow loeiheet.
Ik heb er helaas ook een fan op moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mr Alfabet, ik neem geen risico's meer met deze kaart. Die is daar te duur voor. Ik laat lekker de standaardkoeler erop zitten. Het geef wel een redelijk hard geblaas, maar het is geen irritant geluid. Het nadeel is dan weer dat het nut van een Reserator vervalt, want overklokken doe ik niet.

Spacejam, de artifacts zijn paarse textures. Later ging hij steeds vaker helemaal uitvallen en geen signaal meer geven aan de monitor. Op de 6600 GT zaten standaard al ramsinks. Ik denk dat het de bedoeling was dat de ventilator die ramsinks bliezen, wat niet gebeurde met het waterblok.

BertV, de temperatuur die voltageregulator ben ik niet nagegaan, maar die onderdelen worden tegenwoordig allemaal vreselijk heet ja. De standaardfan blijft braafjes op mijn kaart

Als geluk bij ongeluk scheelt dit dan weer wat belasting van m'n radiator. Dan houdt m'n Reserator meer koelcapaciteit over voor de andere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ohnee, ik heb een waterkoel-fetish...

Ik zit serieus te denken aan een afgesloten aquarium van 30-50 liter met gedestilleerd water en een flinke pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
offtopic:
@bigsix, ik zie geen mail in je profiel staan, dus dan maar zo. ;) Als je dat blokje nog kwijt wil, ik ben op zoek, mail me maar als je interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
@bigsix:

Tsja, dat blokje voor de gpu is inderdaad wat oud. Ondertussen zijn ze al bezig met versie 3 en hebben ze speciaal voor de 7800/7900 serie een ramkoelblokje gemaakt(zoals ook hierboven staat)

http://www.zalman.co.kr/i.../cooling/r1v2_rwb1_01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kiphaas7 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 20:19:
Tsja, dat blokje voor de gpu is inderdaad wat oud. Ondertussen zijn ze al bezig met versie 3 en hebben ze speciaal voor de 7800/7900 serie een ramkoelblokje gemaakt(zoals ook hierboven staat)
Ik ken iemand met de ZM-GWB2 en heeft inderdaad geen problemen met zijn kaart. De GWB1 is duidelijk bedoeld voor nog oudere kaarten.
Ik had die gezien ja. Het is nog even afwachten wanneer het te koop is. Het waterblok voor het geheugen moet apart worden gekocht. Ik ben benieuwd naar de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik hebzelf een ZM-GWB2, al heb ik er wel een extra fan op gericht om de voltage regulator te koelen.
Geheugen koelen is niet nodig bij een lichte overklok.

Gisteren: CPU 50, GPU 55, NB 39... Maar ik draai het moederbord op een houten plankje buiten de systeemkast. De reserator wordt flink warm met dit weer.

[ Voor 59% gewijzigd door BertV op 05-07-2006 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:12
Is er al meer bekend over de beschikbaarheid en de prijs van de reserator 1 v2?
Ik heb ergens op een duitse site iets over 225 euro gevonden, maar weet niet zeker of dit klopt.
Ik zou hem namelijk snel willen kopen omdat mijn zalman fan afgebroken is van mijn koeler.
Iemand die een shop weet oid, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 21:18
(jarig!)
Zou reserator 1+ of 1 v2 een athlon 3700+ en een nvidia 7800GT koel genoeg houden om stabiel te werken? Kan namenlijk een hoop warmte uit mn kast halen.. ;)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
DKasemier schreef op maandag 31 juli 2006 @ 21:49:
Zou reserator 1+ of 1 v2 een athlon 3700+ en een nvidia 7800GT koel genoeg houden om stabiel te werken? Kan namenlijk een hoop warmte uit mn kast halen.. ;)
Absoluut. Tel de oppervlakte van je CPU en GPU koeler maar eens bij elkaar op, en vergelijk dat met de enorme koeltoren van de Reserator. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
(jarig!)
in combinatie met de gpu ram koeler ga ik er dan toch eens over nadenken... :)

ik vraag me gewoon sterk af wat er stiller is

nu:
- 3 x 120mm (800rpm) en 80mm videokaartfan + tagan voeding (nagenoeg onhoorbaar)

optie:
- reserator pomp + 1 x 120mm fan (800rpm) + tagan voeding (nagenoeg onhoorbaar)

dit hoor ik al nagenoeg niet maar ik kick op absolute stilte... O+

[ Voor 69% gewijzigd door Makkelijk op 31-07-2006 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
De Reserator is zo stil als je maar wensen kan, de mijne hoor ik gewoon niet. Ik heb de versie 1 overigens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigDplayboy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-03 20:24
Zijn die blokjes ook compatible met het Asus A8N32-Sli Deluxe bordje?
Want m'n "gewone" A8N-Sli Deluxe heeft het loodje gelegd en ik moet dus een nieuwe halen. Alleen op de originele zaten geen heatpipes en op die A8N32 dus wel, kan ik die heatpipe(s) zonder problemen verwijderen?
Ik heb namelijk waterkoelingsblokjes voor de CPU, de GPU en de NorthBridge die ik gewoon wil blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
(jarig!)
ziet er wel goed uit, maar het enige nuttige wat we nu kunnen gebruiken is een reserator 1 vs reserator 2 review :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
DKasemier schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 08:34:
ziet er wel goed uit, maar het enige nuttige wat we nu kunnen gebruiken is een reserator 1 vs reserator 2 review :D
En een prijsindicatie zou daarbij ook wel leuk zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb mijn Reserator nu aangesloten op een X800GTO van Sapphire. De koeling heb ik verbeterd door een grote radiator achterin de kast te plaatsen (CM Stacker 810 8) ). De videokaart wordt gekoeld door een Innovatek Cool-Matic X800 blokje.

Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/sapphire_x800gto_watercooled.jpg

In het begin zat er nog lucht in de radiator gevangen, waardoor de temperatuur van de GPU dik boven de 60 graden lag. Nu heb ik de pomprichting omgedraaid en de radiator goed ontlucht (door de hele kast 45 graden opzij te kantelen) en de performance is indrukwekkend!

Even een simpele vergelijking:

Koeling:Stock luchtkoelerZalman VF700-CuInnovatek Cool-Matic
Temperatuur idle GPU/DDR3:48/4542/4026/31
Temperatuur stressed GPU/DDR3:75/5060/4535/45
Maximale stabiele overclock GPU/DDR3:---580/580600/600

En dan de 3Dmark05 score:
Stock 400/490MHz: 4821
Overclock 600/600MHz: 6483

En dat i.c.m. een Core 2 Duo E6600 + Gigabyte GA-965P-DS4 + 2x1GB OCZ PC6400 CL4 Dual Channel. 8) 8)

[ Voor 6% gewijzigd door frankknopers op 09-08-2006 10:31 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179949

foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 179949 op 11-08-2006 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
De reserator 2 staat nu officieel op de zalman website. No nog even wachten op de eerste shops die de reserator 2 gaan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kiphaas7 schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 14:12:
De reserator 2 staat nu officieel op de zalman website. No nog even wachten op de eerste shops die de reserator 2 gaan leveren.
De CPU- en GPU-blokken zijn in elk geval al los te koop. Nou nog het GPU-geheugenblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Frank_Knopers schreef op woensdag 09 augustus 2006 @ 10:28:
Ik heb mijn Reserator nu aangesloten op een X800GTO van Sapphire.
Frank, ik heb een koperen waterblok voor m'n videokaart besteld, vanwege de betere performance t.o.v. aluminium. Daar komt nog bij dat er geen goede aluminiumblokken zijn voor de 7900GT. Ik ga ervan uit dat het geanodiseerde aluminium van de Reserator niet voor problemen zorgt met koper van het aankomende GPU-waterblok wat corrosie betreft. Ik heb echter wel wat aluminiumkoppelingen in gebruik bij al m'n waterblokken, o.a. harddiskwaterblokken. Heb jij toevallig last van roest of zijn die alu-koppelingen tegenwoordig allemaal geanodiseerd? En gaat dat koperen Innovatek-blok wel goed samen met je Reserator, nu je het al een poosje draait?

Ik ben benieuwd, alvast bedankt voor de reactie.

Anoniem: 171130

Ik heb nu een paar dagen de reserater 1 plus en ben er zeer te vreden mee.

4400+ idle 26, stressed 37. met lucht werd ie stressed 48
x850xt pe idle 30 stressed 60. voorheen werd ie warmen dan 85/90 graden dus ben er erg blij mee
maar ik heb geen idee hoe ik mijn nb temp kan zien die heb ik ook watergekoeld maar dat zou ook wel beter zijn geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-07 18:57

nFo

Heeft iemand al de: Zalman Reserator 2 al geprobeerd ?
Ziet er wel leuk uit, en de temps ook wel redelijk goed.
http://www.vr-zone.com/?i=3851

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-10-2024
Anoniem: 144650 schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 23:19:
[...]

De CPU- en GPU-blokken zijn in elk geval al los te koop. Nou nog het GPU-geheugenblok.
Op pc-cooling.de zijn de geheugenblokken verkrijgbaar. De mijne is al met GLS meegestuurd.

Windows Veteran turned Apple Addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kale Bikkel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-06 20:05
nFo schreef op maandag 25 september 2006 @ 14:57:
Heeft iemand al de: Zalman Reserator 2 al geprobeerd ?
Ziet er wel leuk uit, en de temps ook wel redelijk goed.
http://www.vr-zone.com/?i=3851
howdie allemaal hier,...

was een beetje op het net aan het rondsurfen voor een waterkoeling op mijn pc en wat er allemaal bij komt kijken.
Ik ben al even bezig om mijn HTPC wat stiller te krijgen en had dus besloten om hem te gaan waterkoelen, was dus de reserator twee tegengekomen, en vond hem er gelikt uit zien.
Voordeel vond ik een zichtbare flowcontrol op de voorzeide en een acoustisch alarm bij geen flow.
Gekocht bij een welbekende shop in ridderkerk / barendrecht, en alles ingebouwd was appeltje/eitje.
Haalde de temperatuur van de proccesor een graad of 15 omlaag, van de vga had ik hem nog nooit gemonitord dus die weet ik niet.
Maar belangrijkste was wel dat hij fluisterstil werd (mijn HTPC).
Ik kon er 3 case fans uitschakelen en natuurlijk de cpu en vga koeler.
Airflow in de kast werd dus verzorgt door een 12 cm fan in de voeding, en alleen 1 harde schijf die draait in de kast, cd/dvd drive gebruik ik niet.
Ik helemaal in mijn noppjes, totdat na 5 dagen de pomp naar de eeuwige pompjachtvelden vertrok, bij elkaar een 24 draaiuren schat ik.

Na contact met de leverancier alles weer uitgebouwd en retour gebracht, en ik mijn eurie's weer in de pocket.

Het viel mij een beetje tegen van een merk als zalman dat dit gebeurde kan gewoon bad luck /maandagochtend pomp geweest zijn.

Ben me nu dus een beetje beter aan het orienteren en ik twijfel tussen de 2 volgende opties;

1: Nogmaals de reserator twee aanschaffen en deze tweaken met een externe pomp ( eheim hpps 12 volt ,1046) eventueel pas als de eigen pomp zou komen te overlijden.

of

2:Een set samenstellen van bv innovatek met een passive radiator , zelfde pomp van eheim, de zalman cpu blok en vga blok die bij de resarator twee geleverd worden en natuurlijk een reservoir en flowcontrol met een terugkoppeling richting Mobo.

waarom de zalman blokken hoor ik jullie denken, gaat vooral om de vgakoeler , daar weet ik van dat hij gaat passen.

Mijn kast is een Dign HTPC HV7 SQ en hier is geen ruimte voor pomp/reservoir etc in de kast.
Tussen vga kaart en deksel zit een mm of twee ruimte, de zalman heeft als voordeel dat je de aansluitingen kan rondraaien.

wat zouden jullie adviseren.

(overige specs zijn :Cpu pentim 4 478 socket 3,2 GHz
Vga kaart is een Club 3d G-force 6600GT (AGP) , en ja standaar past de koeler hier dus niet op , maar als je handig bent lukt dit zeker
Hdd is een hitachi 250, mogenlijk dat ik die in de toekomst ook wil koelen.

Groeten

Kale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Optie 2 zal beter koelen denk ik. Maar wordt een duur grapje als je het passief wilt hebben. De Reserator heeft gewoon een gigantisch koeloppervlak dat je niet snel zal terug vinden. Nou zijn er wel passieve radiatoren maar die zijn erg duur.

Met optie 1 zal je beter uit zijn denk ik. Ik denk dat het gewoon pech was. Zalman heeft idd. wel een goede rep. en anders kun je er een ander pompje inzetten zoals je zelf ook al had bedacht. Om te kijken of die blokjes goed koelen zul je even op zoek moeten gaan naar reviews. Gewoon een beetje kijken wat overeen komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik wil twee reserators verbinden, met een pompje buiten de radiator.
De interne pompjes gaan er natuurlijk uit.

"De wet van de communicerende vaten"
Zorgt ervoor de het vloeistof niveau in beide radiators gelijk is.

Maar nu heb je een pomp die het minder logisch gaat maken echter;

"Druk uitgeoefend op een deel van een vloeistof, plant zich in alle richtingen voort met dezelfde grootte". wet van Pascal. :P

Dat zou dan betekenen dat er niet eentje overloopt?

AH, ik verval in herhalingen zie ik.
Ik ga het gewoon proberen en de resultaten posten.

[ Voor 10% gewijzigd door BertV op 17-11-2006 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Als je hele systeem luchtvrij is zal er niks aan de hand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kale Bikkel
volgens mij zijn de elementen in de reserator twee ook zo gekoppeld dat de flow zigzaggend (van onder naar boven en vice versa) door de radiator loopt, oftwel als je ze koppeld heb je gewoon ipv van 3 toppen 6 toppen.
dus niet zoals de innovatek passive radiator bijvoorbeeld waar alles beneden en boven gekoppeld is.

volgens mij moet je het meer als een slang/buis zien dan als een reservoir.
zou me geen zorgen maken, goed ontluchten en proberen, wil je ze in serie zetten of parallel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Kale Bikkel schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 19:04:
volgens mij moet je het meer als een slang/buis zien dan als een reservoir.
zou me geen zorgen maken, goed ontluchten en proberen, wil je ze in serie zetten of parallel ?
Ik neem aan in serie, anders kom je met één pomp niet erg ver. ;) Als je ze in een parallel-opstelling zou plaatsen met slechts één pomp, zal je gaan moeten werken met T-stukken en even lange loops om beide evengoed te kunnen benutten. Het water zal namelijk altijd de weg van de minste weerstand volgen.

Serie is veel makkelijker om goed te doen in ieder geval. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
En met parallel zou zijn probleem er ook niet zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Hmm....de reserator 1 is natuurlijk alweer wat ouder maar ik vroeg mij af of het mogelijk was om hiermee een E6300 redelijk te koelen ? De processor verstookt opzich niet zoveel dus het lijkt mij dat het zou moeten kunnen, iemand ervaring ? Kon een dergelijke opstelling niet vinden.

De bedoeling was om een Reserator 1 tweedehands aan te schaffen en zo het (arme studenten) budget wat te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
kingrichard47 schreef op donderdag 07 december 2006 @ 21:27:
Hmm....de reserator 1 is natuurlijk alweer wat ouder maar ik vroeg mij af of het mogelijk was om hiermee een E6300 redelijk te koelen ? De processor verstookt opzich niet zoveel dus het lijkt mij dat het zou moeten kunnen, iemand ervaring ? Kon een dergelijke opstelling niet vinden.

De bedoeling was om een Reserator 1 tweedehands aan te schaffen en zo het (arme studenten) budget wat te drukken.
Ik koel met een Reserator een P4 Northwood @ 3Ghz, 9800Pro@XT en een Northbridge, dus dan gaat een enkele 6300 ook wel lukken. ;)

Check ook de warmteproductie van mijn P4: http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-p4.php vs de 6300: http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-c2.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Roamor schreef op donderdag 07 december 2006 @ 21:33:
[...]

Ik koel met een Reserator een P4 Northwood @ 3Ghz, 9800Pro@XT en een Northbridge, dus dan gaat een enkele 6300 ook wel lukken. ;)

Check ook de warmteproductie van mijn P4: http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-p4.php vs de 6300: http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-c2.php
Dank voor je snelle reactie.

Ik had dit antwoord voor 90% eigenlijk al verwacht...maar k moest het gewoon even zeker weten :+

Dat wordt dus zoeken naar een leuke occasion :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

kingrichard47 schreef op donderdag 07 december 2006 @ 22:32:
[...]

Dank voor je snelle reactie.

Ik had dit antwoord voor 90% eigenlijk al verwacht...maar k moest het gewoon even zeker weten :+

Dat wordt dus zoeken naar een leuke occasion :)
Reserator 1 is tweedehands niet goedkoop, veel vraag, weinig aanbod, heb ik gemerkt. 100,- is een gangbare prijs.

Nieuwe Innovatek Konvekt + pompje is net zo duur.

[ Voor 9% gewijzigd door BertV op 08-12-2006 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kale Bikkel
vandaag had ik dus de knoop weer doorgehakt en besloten de reserator twee een tweede kans te geven.
Had zoiets van als de pomp weer zou komen te overlijden deze te modden en er een ander in te plaatsen (extern).
Is uiteindelijk goedkoper dan alles uit losse componenten op te bouwen.

Dus weer een reserator opgehaald, me door 1,5 uur file heen geworsteld, ben ik thuis vul de reserator en sluit hem electrisch aan om even te ontluchten , start hij helemaal niet op, nada noppes nix, @#$&#*&%$.

Zit een draad los intern, als ik er erg aan beweeg doetie het maar laat ik hem los is hij weer uit.
Gaat morgen weer linea recta retour.

Kijken of ze er nog 1 op de plank hebben, zoniet is zalman voor mij definitief over.
Voor de prijs die je ervoor moet betalen verwacht ik wel enigzins kwaliteit en niet twee van die maandagochtend modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Poe je hebt er wel erg veel pech mee :o

Hoe is het eigenlijk afgelopen? hadden ze er nog 1tje staan?

Ik heb besteld bij dezelfde zaak, hopelijk krijg ik wel een goede.

Heb ook nog een L20 pomp liggen 700 liter / uur met 10mm push aansluitingen, mocht er wat gebeuren met het pompje heb ik iedergeval een een andere.

Morgen vroeg eerst ff naar de benzine pomp (gedestileerd water halen)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Afbeeldingslocatie: http://www.geoorganics.com/test.jpg

K, dit is dus geen succes.
Los van de lekkende Eheim, door de adapter om naar 8 mm te gaan.
- Siliconenkit werkte (ff)

Zoals al eerder door iemand verteld gaat er eerst 1 reserator vollopen.
- Geen ramp, plakbandje op ontluchtingsgaatje.

Vervolgens staat de pomp te hoog om water aan te zuigen.
Hierna Reserators op verhoging geplaatst.

Toen werd het allemaal te veel voor de pomp. (vermoed te veel weerstand)
Scherm op zwart. :o

Mislukte mod op deze manier. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Vind het wel een fantastisch idee! Als je nou 2 loops maakt? 1 voor CPU en de ander voor GPU. Dan zou het wel moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

TEAMIKKE schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 14:14:
Vind het wel een fantastisch idee! Als je nou 2 loops maakt? 1 voor CPU en de ander voor GPU. Dan zou het wel moeten werken.
2 loops met 1 pomp, met een soort V splitsing? Anders had ik net zo goed twee standaard Reserators kunnen aansluiten. (Ik heb de CPU, GPU en NB in de loop zitten)

Ben al met de staart tussen de benen afgedropen, en heb een standaard kant-en-klaar waterkoelsetje gekocht. :D

Ohja, als je pomp-aansluiting niet waterdicht is, niet net zo lang kracht zetten tot het schroefdraad breekt. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kale Bikkel
fast-server schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 00:15:
Poe je hebt er wel erg veel pech mee :o

Hoe is het eigenlijk afgelopen? hadden ze er nog 1tje staan?

Ik heb besteld bij dezelfde zaak, hopelijk krijg ik wel een goede.

Heb ook nog een L20 pomp liggen 700 liter / uur met 10mm push aansluitingen, mocht er wat gebeuren met het pompje heb ik iedergeval een een andere.

Morgen vroeg eerst ff naar de benzine pomp (gedestileerd water halen)
Ze hadden er i.d.d. nog 1 op voorraad, ze waren alleen te beroerd om die te testen was alleen ff pc voeding aansluiten en kijken of hij aan zou gaan.
Dat betekende voor mij dat ik het risico liep om nogmaals 100 km in de auto te zitten als hij niet goed zou zijn, dus heb gezegd doe me geld dan maar retour.

Ik wist dat ze een verschrikkelijke slechte service hebben heb daar al vaker aan de balie gestaan, en als het ze te moeilijk word gaan ze met de kleine lettertjes achter op je aankoopbon schermen.

Ben zelf voor mijn beroep service monteur en ik weet wat het is om een klant fatsoenlijk te helpen, en dat mis ik daar absoluut, ben daarom altijd gauw geneigd om als iets dan niet goed is, munten retour en by-by, mij zullen ze er nooit meer zien.

let in ieder geval even op het volgende als je de jouwe ontvangt, is de doos open geweest?
zit orgineel in twee dozen een bruine en een blauwe zalmandoos met zalmantape dichtgeplakt.

Open dan het flesje met toevoeging, is het nog afgesloten, ja okee, zoniet en is het plastic stukkje wat je eruit moet trekken eruit, goede kans dat degene is die ik heb teruggebracht en dan is dat flesje al aangelengd met water, en heb ik hier op de aanrecht de resterende liter staan.
oftwel als je de zalman wil vullen zal je nieuwe toevoeging moeten koepn want anders verdun je teveel.

en nog een puntje ik heb gezien dat de slang die bovenin de reserator zit an de voorzeide een scherpe knik maakt, dat had de eerste ook, deze moet je eigenlijk iets terug zien te buigen voor een betere flow.

vervelende alleen is dat als je de reserator wat verder wil openschroeven (zwarte tussenstuk bovenaan) een aantal schroeven aan de bovenzeide zo vast zit dat als je geen goede passende kruiskopschoevendraaier heb je de koppen verrot draait.

laat even wat weten als je hem hebt, ben wel nieuwschierig of ze hem zo zouden doorzetten,als ze de kabel gefixt hebben.

Nog een tip, sluit de lange slang compleet aan op de reserator , dus niet de kleine "degassingstube" maar knoop de lange eraan.
vul de reserator, ontlucht hem, en laat hem een aantal uren circuleren alleen over de slang, of desnoods knoop je eral een koelblok tussen, maar bouw nog niets in de pc.

test dit gedurende een dag of meerdere, en als die het blijft doen bouw dan pas alles in.
anders kan je namelijk alles weer terug bouwen als ie stuk gaat .

zo zou ik het nu in ieder geval doen

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Nogal dood topic hiero, nou vooruit dan maar..

Ik heb ook een Resorator 2 aangeschaft, echt een mooie en stille cooler. Paar (tijdelijke) probleempjes en klachten.. Maar ook positief commentaar hoor. :P

Temp-problemen:
M'n temps volgens Speedfan:
SYSTEM: 29°
CPU: 59° (vlam)
AUX: 56° (vlam)
HD0:42°
HD1:42°
CORE: 37°

PC is in staat nu op m'n slaapkamer zonder raam open, dus kamertemp.

Specs:
Behuizing: CM Stacker 830 (positief effect op de koeling toch?)
Videokaart: XFX GeForce 6200 AGP8X 256MB :+ (Non Turbo-Cache dus)
Processor: Sempron 64 3000+ S754

Geen fans vanwege de stilte nu.. Als ik m'n PC opstart is de core trouwens 21° bij raam open. HS verwijderd toen ik de CPU-cooler aansloot, toen verscheen er opeens ook een core-sensor die de speedfan kan monitoren :P Zonder HS zou de CPU ook cooler moeten zijn toch? Ik voel me helemaal l33t nu met m'n heatsink-killer skillz (nog nooit eerder gedaan, alleen filmpje gezien) :P

CPU en AUX schoten net omhoog, nu ik op MSN de cam aanheb. Wel Idle verder :|

Wat er verkeerd kunnen zijn dat die temps zo hoog zijn? CPU-cooler opniew aansluiten? In de handleiding staat trouwens dat 'ie alleen naast de PC mag.

De CPU temps van de Artic Cooler waren trouwens 26°, max niet op gelet maar echt niet hoger dan 30° als ie wat warmer werdt.

Voordelen:
Verder ben ik erg trots op m'n Resorator 2, mooi aangesloten, mooi ingericht en geplaatst naast de Stacker.

De Resorator is niet te horen, alleen als je je oor er tegenaan legt.

Erg leuke ervaring om zelf eens watercooling te hebben en te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
m0nkey schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 21:15:

Geen fans vanwege de stilte nu.. Als ik m'n PC opstart is de core trouwens 21° bij raam open. HS verwijderd toen ik de CPU-cooler aansloot, toen verscheen er opeens ook een core-sensor die de speedfan kan monitoren :P Zonder HS zou de CPU ook cooler moeten zijn toch? Ik voel me helemaal l33t nu met m'n heatsink-killer skillz (nog nooit eerder gedaan, alleen filmpje gezien) :P

Wat er verkeerd kunnen zijn dat die temps zo hoog zijn? CPU-cooler opniew aansluiten? In de handleiding staat trouwens dat 'ie alleen naast de PC mag.
Het verwijderen van je heatspreader maakt van het correct aanbrengen van je koelblok ook een iets moelijker taak natuurlijk. Weet je zeker dat je koelblok goed contact met de CPU?

Voel ook eens aan de koeltoren. Als die (te) koel aanvoelt dan weet je vrij zeker dat het contact niet helemaal goed is.

Over dat hij alleen naast de PC mag staan: dat komt omdat de pomp niet erg grote hoogteverschillen aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkey
De toren is ongeveer kamertemps, iets kouder dan ikzelf, ik zal nog 'ns ff aan de CPU voelen of ie wiebelt..

Hij kan wel iets bewegen, is dat slecht? Schroeven geprobeerd aan te draaien, kan niet beter dus misschien een keer de achterkant proberen, de heatsink terug plaatsen is geen goed idee toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
m0nkey schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 21:48:

Hij kan wel iets bewegen, is dat slecht? Schroeven geprobeerd aan te draaien, kan niet beter dus misschien een keer de achterkant proberen, de heatsink terug plaatsen is geen goed idee toch? :)
Bij mij kan hij wel wat horizontaal (over de CPU heen) bewegen, maar als hij wiebelt, zou ik het even opnieuw doen. Als je hem niet stabiel kunt krijgen, zou ik zeker de heatspreader terug doen. Natuurlijk is het minder ideaal omdat het een extra laag tussen hittebron en koelblok geeft, maar dat is nog altijd beter dan helemaal geen contact.

Edit: en een waarschuwing, die heatspreader (die je nu dus mist) voorkomt vaak ook het "crushen" van je CPU, dus die schroeven niet te hard aandraaien!

[ Voor 10% gewijzigd door Roamor op 30-01-2007 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkey
Roamor schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 21:52:
[...]

Bij mij kan hij wel wat horizontaal (over de CPU heen) bewegen, maar als hij wiebelt, zou ik het even opnieuw doen.
Wiebelen doet 'ie niet, wel beweegbaar.
Als je hem niet stabiel kunt krijgen, zou ik zeker de heatspreader terug doen. Natuurlijk is het minder ideaal omdat het een extra laag tussen hittebron en koelblok geeft, maar dat is nog altijd beter dan helemaal geen contact.
Da's zo, maarja voordat de HS eraf was gaf de Artic Cooler Freezer 64 Pro ook al 26 graden idle dus toch maar eens weer proberen, hopelijk gaat ie niet schuivelen ofzo. Had met de GPU-koeler en krasje gemaakt. Met 1 schroef zat 'ie al vast, toen ik de andere pakte gleed is langzaam weg door de koelpasta, gevolg: VPU maakte er in kras in. ;(
Edit: en een waarschuwing, die heatspreader (die je nu dus mist) voorkomt vaak ook het "crushen" van je CPU, dus die schroeven niet te hard aandraaien!
Hm.. ook handig dat je dat vermeldt, zal ik aan denken. Ik heb trouwens gemerkt dat de CPU-koeler zich langzaam een keertje vulde met lucht (duurde wel een paar dagen hoor), die lucht kon niet meteen weg dus PC gekanteld, dubbels gingen in 1 keer door naar het reservoir: resultaat: gebubbel en lagere temps! :D

Dat er lucht in de CPU-koeler bleef is komt denk ik door de positie van de koeler op het S754-platform, die buisjes zitten naast elkaar, bij S775 zitten de in en out van de koeler vertikaal ten opzichte van elkaar. Dus als er bij S775 lucht in komt gaat dat bij de het bovenste buisje er weer uit.

[ Voor 7% gewijzigd door m0nkey op 30-01-2007 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Grappig dat dan de oplossing dan ineens uit een heel andere hoek blijkt te komen. Nou ja, weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen.

Hoe heb je trouwens de inlet en outlet aangesloten? Zorg ervoor dat de inlet zo hoog mogelijk zit, dan heeft lucht veel minder kans.
Pagina: 1 2 Laatste