[PHP/MySQL] SSL gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82942

Topicstarter
Ik ben bezig met een website voor een bedrijf waarbij belangrijke persoonlijke gegevens inclusief scans (paspoorten/rijbewijzen/verzekeringen) etc kunnen worden opgeslagen. Ik maak gebruik van LAMP en wil alle data gaan beveiligen met SSL.

Ik heb al vele topics hier doorgelezen, maar ik zit nog met een aantal vragen, want op een gegeven moment zag ik door de bomen het bos niet meer.

Klopt het dat het bedrijf waarvoor ik de website bouw allereerst SSL moet installeren op de linux apache server? Ik las iets over mod_ssl en apache_ssl. Ik neem aan dat ze laatstgenoemde moeten gebruiken?

Verder, zodra alles op de server gereed is, kan ik dan d.m.v. speciale functies in PHP gebruik maken van de functionaliteit van SSL of is het gewoon een kwestie van op een andere manier connecten met de MySQL database?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
SSL is alleen een methode om een beveiligde verbinding op te zetten. Als je de data zelf wilt beveiligen zou je bv een vorm van encryptie toe kunnen passen.

Als je SSL of wat voor techniek ook, wilt gaan gebruiken. Dan moet deze uiteraard aanwezig zijn op het platform dat je wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

SSL is afaik toch om de communicatie tussen apache & de bezoeker te encrypten, daar heeft php <-> mysql niet zo heel veel mee te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry, ik bedoel idd een beveiligde verbinding opzetten tussen client en server, zodat kwaadwillenden geen gegevens kunnen onderscheppen.

Encryptie gebruik ik al bij wachtwoorden (MD5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Dan nog heeft php daar niets mee te maken. apache encrypt de output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OK, dus zodra SSL op apache is geïnstalleerd, hoef ikzelf verder niets te doen en zijn alle pagina's automatisch beveiligd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 14:29
Anoniem: 82942 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:22:
Sorry, ik bedoel idd een beveiligde verbinding opzetten tussen client en server, zodat kwaadwillenden geen gegevens kunnen onderscheppen.

Encryptie gebruik ik al bij wachtwoorden (MD5).
Het feit dat je iets 'hased' betekend niet dat het 'opeens' veilig is. Zoiezo is MD5 (mening) al een beetje achterhaald...

Hou er rekening mee dat er veel belangrijkere dingen zijn dan een stukje hashen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05
Je moet een certificaat hebben dat jouw website goed identificeert en vervolgens deze gebruiken in de Apache configuratie. Wat je daarnaast met PHP doet heeft er niet zoveel mee te maken.

Wat wel belangrijk is, is om te kijken naar de database -> PHP communicatie. Loopt dit over een open netwerk? Zo ja, dan wil je ook deze verbinding beveiligen. Hiervoor kun je kijken naar het gebruik van SSL certificaten voor je MySQL server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Icey schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:34:
[...]

Het feit dat je iets 'hased' betekend niet dat het 'opeens' veilig is. Zoiezo is MD5 (mening) al een beetje achterhaald...

Hou er rekening mee dat er veel belangrijkere dingen zijn dan een stukje hashen!
I know, maar liever MD5 dan helemaal geen encryptie. :)

Wat betreft SSL; zodra het (apache_ssl?) is geïnstalleerd op de server, moet het bedrijf dan zelf nog iets doen met certificaten?

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 82942 op 01-06-2006 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Uiteraard moet je wel via https met de site verbinden.

No offence, maar als je dit soort basic zaken moet vragen is een compleet secure website met pricacy gevoelige info dan op dit moment niet iets te hoog gegrepen ?

Ik weet dat iedereen ergens moet beginnen, maar misschien kan je beter eerst ervaring opdoen met een beveiligde site waar wat minder 'kritische' info op gehost wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
djbuzzz schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:36:
Je moet een certificaat hebben dat jouw website goed identificeert en vervolgens deze gebruiken in de Apache configuratie. Wat je daarnaast met PHP doet heeft er niet zoveel mee te maken.

Wat wel belangrijk is, is om te kijken naar de database -> PHP communicatie. Loopt dit over een open netwerk? Zo ja, dan wil je ook deze verbinding beveiligen. Hiervoor kun je kijken naar het gebruik van SSL certificaten voor je MySQL server.
Moet het bedrijf zelf zo'n certificaat aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 14:29
Zo'n certificaat kan je zelf maken maar dan krijgt de gebruiker een melding dat het geen officieel certificaat is. Eigenlijk moet je er eentje bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TheRookie schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:39:
Uiteraard moet je wel via https met de site verbinden.

No offence, maar als je dit soort basic zaken moet vragen is een compleet secure website met pricacy gevoelige info dan op dit moment niet iets te hoog gegrepen ?

Ik weet dat iedereen ergens moet beginnen, maar misschien kan je beter eerst ervaring opdoen met een beveiligde site waar wat minder 'kritische' info op gehost wordt...
Het is een project voor school, dus het is idd om ervaring op te doen. :)

Uiteraard wordt de website pas in gebruik genomen zodra hij goed beveiligd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Ach so, dan heb ik niets gezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-06 21:15

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Bij een goedgekeurde certificatenboer als verisign of etrust enzo kan je certificaten laten maken. Je kan het ook zelf doen, maar dan krijg je eigenlijk nooit geldige certificaten, en zullen je bezoekers dat ook weten.

Verder moet je misschien even wat documenten of paginas over het opzetten van een SSL verbinding doorlezen.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
djbuzzz schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:36:
Hmm wat bedoel je precies met een open netwerk? PHP draait op dezelfde server als waar de MySQL database aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MueR schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:47:
Bij een goedgekeurde certificatenboer als verisign of etrust enzo kan je certificaten laten maken. Je kan het ook zelf doen, maar dan krijg je eigenlijk nooit geldige certificaten, en zullen je bezoekers dat ook weten.

Verder moet je misschien even wat documenten of paginas over het opzetten van een SSL verbinding doorlezen.
OK, dat zal ik dan even met het bedrijf moeten overleggen. Het zelf kunnen maken van certificaten zit ingebakken in de software van SSL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 11:55

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Anoniem: 82942 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:55:
[...]

OK, dat zal ik dan even met het bedrijf moeten overleggen. Het zelf kunnen maken van certificaten zit ingebakken in de software van SSL?
Ja, iets wat je overigens prima zelf kunt vinden m.b.v. google ;)
Overigens zijn er ook complete tutorials te vinden hoe je een website (of in dit geval je webserver) met SSL kan laten werken. Informeer ook eens bij je hoster want deze kunnen je echt wel helpen hiermee.

[ Voor 25% gewijzigd door Creepy op 01-06-2006 14:00 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Creepy schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:58:
[...]

Ja, iets wat je overigens prima zelf kunt vinden m.b.v. google ;)
Overigens zijn er ook complete tutorials te vinden hoe je een website (of in dit geval je webserver) met SSL kan laten werken. Informeer ook eens bij je hoster want deze kunnen je echt wel helpen hiermee.
Ah OK, thanks. Ik dacht altijd dat je alleen indien je openSSL gebruikt in staat was om zelf certificaten te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Buzzz
Anoniem: 82942 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 13:52:
[...]
Hmm wat bedoel je precies met een open netwerk? PHP draait op dezelfde server als waar de MySQL database aan hangt.
Dan is dat niet een probleem. Ik bedoel dus in het geval dat je database op een andere machine staat dan je webserver. Als dan de verbinding tussen deze twee af te luisteren is, heb je daar weer een groot gat in je beveiliging zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Buzzz
Anoniem: 82942 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 14:09:
[...]

Ah OK, thanks. Ik dacht altijd dat je alleen indien je openSSL gebruikt in staat was om zelf certificaten te maken.
Je kunt met OpenSSL prima certificaten maken, alleen zijn deze niet officieel als vertrouwd gemarkeerd. Op zich is dat niet zo'n probleem voor educatieve doeleinden, aangezien certificaten die standaard wel door browsers vertrouwd worden geld kosten. Hoe dit allemaal precies kunt / moet doen is overal wel te vinden.

Maar het belangrijkste om te weten nu is of je zelf ook een webserver moet opzetten of dat je een extern beheerde server gebruikt voor deze opdracht. In het eerste geval zul je ook zelf de certificaten moeten maken / regelen, in het tweede geval kun je hiervoor meestal bij de hoster terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
djbuzzz schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 14:27:
[...]

Je kunt met OpenSSL prima certificaten maken, alleen zijn deze niet officieel als vertrouwd gemarkeerd. Op zich is dat niet zo'n probleem voor educatieve doeleinden, aangezien certificaten die standaard wel door browsers vertrouwd worden geld kosten. Hoe dit allemaal precies kunt / moet doen is overal wel te vinden.

Maar het belangrijkste om te weten nu is of je zelf ook een webserver moet opzetten of dat je een extern beheerde server gebruikt voor deze opdracht. In het eerste geval zul je ook zelf de certificaten moeten maken / regelen, in het tweede geval kun je hiervoor meestal bij de hoster terecht.
Het bedrijf waarvoor ik de website maak beheert zelf de server. Ze zullen dus zelf een certificaat moeten regelen.

Ik heb net op de website van Apche-SSL (http://www.apache-ssl.org/) het een en ander doorgelezen en daar staat dat openSSL nodig is voor Apache-SSL. Die zullen ze dus ook moeten installeren op de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Anoniem: 82942 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 14:40:
Het bedrijf waarvoor ik de website maak beheert zelf de server. Ze zullen dus zelf een certificaat moeten regelen.

Ik heb net op de website van Apche-SSL (http://www.apache-ssl.org/) het een en ander doorgelezen en daar staat dat openSSL nodig is voor Apache-SSL. Die zullen ze dus ook moeten installeren op de server.
Als ze dat kunnen dan zal dit geen probleem zijn : Zelf certificaat maken :)

Andere optie is 150 € per jaar betalen voor een VeriSign certificaat wat mij ook geen probleem lijkt voor een bedrijf ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mooi, ik heb nu wel weer even genoeg om door te lezen. :)

Iedereen bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na veel info te hebben doorgelezen zit ik nog met 1 vraag: Kan ik het beste Mod-SSL of Apache-SSL gaan gebruiken? Dat is mij nog niet geheel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Anoniem: 82942 schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 11:05:
Na veel info te hebben doorgelezen zit ik nog met 1 vraag: Kan ik het beste Mod-SSL of Apache-SSL gaan gebruiken? Dat is mij nog niet geheel duidelijk.
Bedoel je Apache 2.x.x met SSL erin standaard of Apache 1.3.x met mod_ssl kwa keuze of iets anders ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 08:04

killercow

eth0

je kunt je mysqlverbinding zelf over een stunnel verbinding laten lopen als de db server en app server niet de zelfde machine zijn.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nero355 schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 11:16:
[...]

Bedoel je Apache 2.x.x met SSL erin standaard of Apache 1.3.x met mod_ssl kwa keuze of iets anders ??
Hmm als ik het goed heb ligt Apache-SSL aan de basis van Mod-SSL, m.a.w. een aantal programmeurs hebben Apache-SSL aangepast en de uitkomst daarvan is Mod-SSL. Correct me if I'm wrong.

Ik had ergens gelezen dat Mod-SSL meer flexibel is, maar dat Apache-SSL gemakkelijker is te installeren. De apache server zelf bestaat al, dus het is toch alleen een kwestie van een van bovenstaande versies installeren op die server?

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 82942 op 02-06-2006 11:32 ]

Pagina: 1