Hallo,
zoals de topictitel al doet vermoeden, ben ik voor een toekomstige upgrade op zoek naar een harde schijf, waaraan ik de volgende eisen stel;
1)_ SATAII
2)_ 16 MB Cache
3)_ Stil, heel erg stil.
Eigen ervaring:
Ik heb momenteel 2 harde schijven in mijn kast zitten;
1 Seagate Barracuda 7200. van 40GB, ik ben zeer tevreden over deze schijf. Ik hoor hem niet. Helemaal niet.
2 IBM Deskstar xxxxxxx. Ook een positieve ervaring van IBM hier. Deze schijf is stil, maar seeken word af en toe waargenomen. NIet vreselijk, maar toch liever de seagate
Dan: voor de pc van mijn zusje heb ik ooit een 3.6GB IBM schijf ingebouwd., snel, maar lawaaiig.
Daar dus een slechte ervaring met IBM.
Maxtor? Ja, ook. Maar die dingen zijn mij te vaak ontploft in mijn handen. Ook wil ik de schijf aansluiten op een A8N-SLi Premium moederbord, welke de nForce 4 chipset heeft.
Maxtor's 10e serie schijven staan er ook om bekend problemen te hebben icm deze chipset. Gelukkig zijn er ook patches beschikbaar, maar toch een heel erg minpunt.
In de toekomst wil ik het misschien gaan uitbreiden met met meer broertjes (zelfde type) met RAID configuraties of iets dergelijks.
Zeggen jullie het maar.. Heb ik met de seagate HDD's een goede keuze in handen of niet?
------Edit------
Já!
Ik ga alle harde schijven berekenen op prijs/GB.
De prijzen zijn van de goedkoopste leverancier in de pricewatch. Dit is EXCLUSIEF verzendkosten.
Om te beginnen:
Hoe uitgerekend? Prijs gedeeld door aantal GB.
Het uitegerekende is dan meestal een getal onder de 1.
Dit geeft aan, dat de GB's van de schijf dus minder dan €1,- per stuk kosten.
Op die manier kom je er het snelste achter welke harde schijf de goedkoopste is, in verhouding.
Gegevens:
Alle schijven zijn SATAII en hebben 16MB Cache.
Merk ||Type ||Aantal GB's||Prijs||GB per euro||Prijs per GB.
Hitachi Deskstar 7K500 || 500GB || €258,10 || 1,94GB || €0,5162
Maxtor DiamondMax 10 || 250GB || €72,40 || 3,45GB || €0,29
Maxtor DiamondMax 10 || 300GB || €89,- || 3,73GB || €0,297
Maxtor Diamondmax 11 || 400GB || €145,- || 2,76GB || €0,363
Maxtor Diamondmax 11 || 500GB || €226,90 || 2,2GB || €0,454
Maxtor MaxLine III || 250GB || €80,54 || 3,1GB || €0,322
Dat was het voor vandaag. Morgen verder
zoals de topictitel al doet vermoeden, ben ik voor een toekomstige upgrade op zoek naar een harde schijf, waaraan ik de volgende eisen stel;
1)_ SATAII
2)_ 16 MB Cache
3)_ Stil, heel erg stil.
Eigen ervaring:
Ik heb momenteel 2 harde schijven in mijn kast zitten;
1 Seagate Barracuda 7200. van 40GB, ik ben zeer tevreden over deze schijf. Ik hoor hem niet. Helemaal niet.
2 IBM Deskstar xxxxxxx. Ook een positieve ervaring van IBM hier. Deze schijf is stil, maar seeken word af en toe waargenomen. NIet vreselijk, maar toch liever de seagate
Dan: voor de pc van mijn zusje heb ik ooit een 3.6GB IBM schijf ingebouwd., snel, maar lawaaiig.
Daar dus een slechte ervaring met IBM.
Maxtor? Ja, ook. Maar die dingen zijn mij te vaak ontploft in mijn handen. Ook wil ik de schijf aansluiten op een A8N-SLi Premium moederbord, welke de nForce 4 chipset heeft.
Maxtor's 10e serie schijven staan er ook om bekend problemen te hebben icm deze chipset. Gelukkig zijn er ook patches beschikbaar, maar toch een heel erg minpunt.
In de toekomst wil ik het misschien gaan uitbreiden met met meer broertjes (zelfde type) met RAID configuraties of iets dergelijks.
Zeggen jullie het maar.. Heb ik met de seagate HDD's een goede keuze in handen of niet?
------Edit------
Já!
Ik ga alle harde schijven berekenen op prijs/GB.
De prijzen zijn van de goedkoopste leverancier in de pricewatch. Dit is EXCLUSIEF verzendkosten.
Om te beginnen:
Hoe uitgerekend? Prijs gedeeld door aantal GB.
Het uitegerekende is dan meestal een getal onder de 1.
Dit geeft aan, dat de GB's van de schijf dus minder dan €1,- per stuk kosten.
Op die manier kom je er het snelste achter welke harde schijf de goedkoopste is, in verhouding.
Gegevens:
Alle schijven zijn SATAII en hebben 16MB Cache.
Merk ||Type ||Aantal GB's||Prijs||GB per euro||Prijs per GB.
Hitachi Deskstar 7K500 || 500GB || €258,10 || 1,94GB || €0,5162
Maxtor DiamondMax 10 || 250GB || €72,40 || 3,45GB || €0,29
Maxtor DiamondMax 10 || 300GB || €89,- || 3,73GB || €0,297
Maxtor Diamondmax 11 || 400GB || €145,- || 2,76GB || €0,363
Maxtor Diamondmax 11 || 500GB || €226,90 || 2,2GB || €0,454
Maxtor MaxLine III || 250GB || €80,54 || 3,1GB || €0,322
Dat was het voor vandaag. Morgen verder
[ Voor 29% gewijzigd door _AvA_ op 31-05-2006 21:49 ]
Droogkloot.