Tips nodig qua belichting, fotoshoot binnen a.s. zaterdag

Pagina: 1
Acties:

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 09:01

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Aanstaande zaterdag trek ik met mijn 20d en mijn 580EX erop uit om foto´s te maken in een horeca gelegenheid. Het gaat om een groepsfoto van de meiden die daar werken, en aangezien het vrij mooie meiden zijn (coyote-ugly achtige bar) moet het een spannende foto worden. Ik vraag me alleen of ik met mijn 20D en mijn 580EX het ga trekken.

Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit dit soort opdrachten gedaan en wil het natuurlijk wel zo goed mogelijk doen. Ik zal 45 minuten van te voren aanwezig zijn om proeffoto´s te maken zodat ik de manual instellingen goed kan krijgen, maar om eerlijk te zijn heb ik nog nooit iets veranderd aan de instellingen van de 580EX, deze staat meestal op ETTL-II.

De lenzen die ik tot mijn beschikking heb zijn de Canon 50/1.8, Canon 17-40/f4, een groothoek 12-24/f4.. Alle tips zijn welkom, ook als het gaat om eventueel inhuren van extra belichting (waar moet ik op letten) etc.

Verwijderd

Hoe groot is de ruimte en hoeveel licht is er standaard ter beschikking?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

tip1: als je direct gaat flitsen (niet aan te raden, maar goed) zet de flitser op z'n zachtst + een lange sluitertijd (slow sync). Zo neem je het omgevingslicht nog netjes mee.

tip2: laat de meiden lekker hun gang gaan bij / op / in / aan de bar: niet sufweg laten staan/hangen.

tip3: met je wide kan je een mooi overzichtsshot maken: verdeel de meiden een beetje over je scene, en zorg voor een gelijkmatige belichting: laat bij zo'n shot desnoods het flitsen achterwege en gebruik een statief + zorg dat ze eventjes goed stil blijven staan

tip4: maak vantevoren een kleine shotlist met ideetjes voor poses/composities die je iig wil doen. Een beetje voorbereiding is al minimaal de halve shoot.

tip5: zorg voor backup-accu en opslag

tip6: doe rustig aan: neem liever 5 of 10 minuten voor een paar goeie shots dan in het wilde weg te gaan klikken. Kom liever terug met 50 goede foto's waar je de tijd voor hebt genomen dan met 200 of meer zo-zo foto's

tip7: check goed de daar aanwezige belichting. TL-lampen kan je gebruiken voor een lekker heavy shot maar maakt het wel koud. Andere lampen kunnen een veel warmer beeld opleveren.

tip8: in samenhang met 7: zorg dat je witbalans goed staat! scheelt je veel gepriegel achteraf

tip9: schiet in RAW (CRW): je zal niet zo heel veel foto's maken, dus hoe meer post-processing flexibiliteit, hoe beter

tip10: Zorg dat je plezier hebt, en de meiden ook!

Succes! :)

LinkedIn
Instagram

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Bedankt voor de tips voor zover! De verlichting is dus de standaard kroeg verlichting. Ik zal vanavond eens een foto plaatsen van de kroeg van binnen, zodat je een beeld krijgt wat voor licht er is. (Iemand een crashcursus RAW in de aanbieding?)

Kan eventueel extra verlichting bijhuren bij bijvoorbeeld pixtof, maar enkel de borg van een dergelijk apparaat is al 800 euri. Ik heb natuurlijk ook een omni-bounce tot mijn beschikking!

Wat me extra me best laat doen is dat de foto die ik ga maken misschien op een gigantische banner van een bekend biermerk gaat komen.. Dus dat is wel heel erg gaaf.. Ik moet alleen nog even denken hoe ik dat ga doen met de vergoeding dan, maar dat is iets anders!

[ Voor 5% gewijzigd door gvdh81 op 31-05-2006 12:08 ]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Je verhuurt jezelf voor een bepaald type foto, maar weet niet hoe je deze moet maken? Persoonlijk vind ik dat niet het slimste om te doen, maar nouja... Daar is het nu te laat voor he?

Stel je sluitertijd in op "lang", je flitser een beetje terugdraaien en niet direct flitsen, moet helpen :)

Bericht hierboven

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Nau nee, dat is het niet helemaal. Ik ben gevraagd door een klant van mij om de foto te maken. Hij weet dat het niet mijn dagelijkse werk is. Het is voor mij dus een mooie uitdaging!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Ken je Neil van Niekerk? Zo nee, http://www.planetneil.com/faq/flash-techniques.html ... key element, drag the shutter..

|>

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:32
misschien is dit topic ook wel handig..... http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1123046

huidige opstelling

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Floris schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 12:20:
Je verhuurt jezelf voor een bepaald type foto, maar weet niet hoe je deze moet maken? Persoonlijk vind ik dat niet het slimste om te doen, maar nouja... Daar is het nu te laat voor he?

Stel je sluitertijd in op "lang", je flitser een beetje terugdraaien en niet direct flitsen, moet helpen :)
Dat is een beetje een rare opmerking Floris.

Hij wil dit gewoon doen en je moet ergens mee beginnen, je kan niet verwachten dat je met een dosis ervaring geboren wordt.

@ TS

Remy geeft erg goeie tips, als je je daar aanhoudt kom je denk ik een heel eind :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

ISO 800, f/4, 1/10s, TTL FEC -1 zoiets?

Het zal erg afhankelijk zijn van het aanwezige licht. Dus van te voren snel wat shots maken op verschillende instellingen en mbv het histogram kijken of je goed zit.
En als je er een stopje naast zit biedt raw wel een uitkomst, zolang het maar niet écht onder-/overbelicht is. :)

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, ook die van floris stel ik erg op prijs, hij heeft tenslotte wel gelijk. Gelukkig wil de opdrachtgever alle eventuele huur van lichten die ik moet doen vergoeden, dus dat is zeer mooi. Morgen eens naar mijn LCS (local camera store) gaan waar ik de camera gekocht heb en het er eens over hebben...
Pagina: 1