Nieuwe router voor glasfiber

Pagina: 1
Acties:

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Beste Tweakers,

Ik heb sinds gisteren glasfiber gekregen thuis 55mbit neer en 20 mbit up. :)
Nou moet dit verdeelt worden naar de buurman boven, en naar mijzelf (en mijn servers).
Het zou mooi zijn als ik deze bandbreedte kan opdelen in 2 stukken, is dat mogelijk? B)
Zoja heeft bijv. Linksys of 3com dit?
Indien nee, welke router kan deze bandbreedte aan? (te denken aan Linksys, 3com etc)?
De router mag niet meer dan 125 euro kosten.

Alvast bedankt

Verwijderd

HyperDevil schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 08:51:
.......
De router mag niet meer dan 125 euro kosten.

Alvast bedankt
Neem een Pentium 100 oid, gooi er 2 netwerkkaarten in, hang aan de ene een switch aan de ander je WAN, neem een geschikte linux distro, en succes.

• magic45
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:01
Zodra jij een glasfiber router die ook nog eens converteert naar ethernet en traficshaping ondersteunt hebt gevonden voor minder als 125 euro laat het me even weten....8)7

• HyperDevil
magic45 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 08:57:
Zodra jij een glasfiber router die ook nog eens converteert naar ethernet en traficshaping ondersteunt hebt gevonden voor minder als 125 euro laat het me even weten....8)7
Glasfiber wordt al omgezet naar ethernet door de box van de provider.
Ik heb alleen een router nodig om te gaan traffic shapen, DHCP, etc etc..

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 12:28

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Ik neem aan dat je niet direct glasvezel er in wilt prikken... Ik vrees dat je alleen niet voor 125 euro iets gaat vinden. Ik heb zelf de ervaring dat namelijk alle consumenten routers niet tegen de upload kunnen van 10 Mbit. Laat staan 22 Mbit. De snelheid van de verbinding zakt dan helemaal in elkaar en dat zou zonder zijn.
Ik zou of inderdaad kijken naar een PC oplossing (gebruik zelf IpCop.) maar die kost al snel weer veel als je geen goedkope hardware kan vinden.
Je zal het verder moeten zoeken in de duurdere routers van 3Com en andere zakelijke enterprise merken. Een tip is misschien de Draytak Vigor serie...

P.S. Als je zo'n verbinding hebt dan zal dat al het nodige geld hebben gekost, ik zou dan niet besparen op de router. Anders is dat een beetje zonde...

[ Voor 19% gewijzigd door cyspoz op 31-05-2006 09:10 ]

• magic45
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:01
HyperDevil schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 08:58:
[...]
Glasfiber wordt al omgezet naar ethernet door de box van de provider.
Ik heb alleen een router nodig om te gaan traffic shapen, DHCP, etc etc..
offtopic:
fijn dat je dat dan ook ff vermeld...

Bovenstaande advies voor klein linux pc'tje is een leuke optie, of kijk anders eens naar de D-Link DGL-4100 die ondersteunt niet echt trafic shaping maar wel op basis van applicatie profielen...

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
dat word een redelijk dure router ja.
dan zit je meestal te kijken naar een cisco 1800 serie ofzo.

Zelf heb ik een aantal linux router ervaring met pakketen zoals :

coyote, m0n0wall, pfsense, ipcop dit kunnen dit allemaal met gemak aan.

maar als je echt zoveel up hebt moet je toch wel een hoger budget hebben.

offtopic:
Waarom kan ik zoveel thuis niet krijgen voor een redelijk bedrag, alleen maar 20 mbit down en 1 up :(

• HyperDevil
Bedankt voor jullie reacties alvast!
Ik ben nu lekker op zoek gegaan naar een P3 machine, met daarin 3 netwerkkaarten (3com).
Ipcop heb ik al gedownload :)
Ik wacht met spanning of het gaat werken !

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:41
Volgens mij verkijken mensen zich op dat glasfiber. De TS zegt dat er gewoon een ethernetdraadje in de router geprikt kan worden... moet hij alleen nog die 55/20 mbit aankunnen. De meeste routers zijn 100mbit dus dat moet gewoon kunnen.
Enige wat speciaal moet zijn aan de router is datie de bandbreedte/snelheid moet kunnen verdelen.

De Asus WL500g (kost volgens mij iets van 60 euro ofzo, omdat er ook nieuwe modellen zijn) heeft een menu item "Bandwith Management" (chupa firmware) dus daarmee zou het wel moeten kunnen denk ik.
Maar dat is ook een draadloze router en dat zoek je denk ik niet? Je hoeft het draadloze deel natuurlijk niet te gebruiken. Anders ff zoeken naar eentje zonder wireless, met bandwith management.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Jazco2nd schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 09:25:
Volgens mij verkijken mensen zich op dat glasfiber. De TS zegt dat er gewoon een ethernetdraadje in de router geprikt kan worden... moet hij alleen nog die 55/20 mbit aankunnen. De meeste routers zijn 100mbit dus dat moet gewoon kunnen.
Enige wat speciaal moet zijn aan de router is datie de bandbreedte/snelheid moet kunnen verdelen.
Er zijn nog steeds routers "onder ons" met WAN poort snelheid van maar 10 Mbps heb ik begrepen :X
De Asus WL500g (kost volgens mij iets van 60 euro ofzo, omdat er ook nieuwe modellen zijn) heeft een menu item "Bandwith Management" (chupa firmware) dus daarmee zou het wel moeten kunnen denk ik.
Maar dat is ook een draadloze router en dat zoek je denk ik niet? Je hoeft het draadloze deel natuurlijk niet te gebruiken. Anders ff zoeken naar eentje zonder wireless, met bandwith management.
Out of the box zeg maar schijnen een aantal Vigor routers het te ondersteunen, maar die zijn al gauw 250 € ofzo :/

BSD/Linux routertje heeft denk ik sowieso veel meer voordelen, nadat je het bandbreedte gedeelte heb uitgevogeld :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• BlueKeenan
  • Niet online
Jazco2nd schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 09:25:

als ik mijn linksys / sitecom / zyxel huis routertje op z'n lijntje pleur dan zal je nooit je volledige snelheid halen die routers zijn niet gebouwd op die snelheden en zullen van crashen of gewoonweg het niet halen.
de meeste thuis routers kunnen niet eens meer als 10 up aan. ze roepen wel 100 Mbit up en down maar dat haalt ie ook nooit. die routertjes hebben een te lage backplane snelheid.

en we vergissen ons niet in de soort router want een glas naar ethernet router kost wel wat meer als 125 euro.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:36

DDX

BlueKeenan schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 09:11:
dat word een redelijk dure router ja.
dan zit je meestal te kijken naar een cisco 1800 serie ofzo.
cisco 851 is toch ook prima ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

DDX schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:12:
[...]

cisco 851 is toch ook prima ?
Cisco 1800 lijkt me inderdaad overkill hiervoor ja :+

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• BlueKeenan
  • Niet online
webfreakz.nl schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:21:
[...]

Cisco 1800 lijkt me inderdaad overkill hiervoor ja :+
ja das waar :+

hoewel ik wel een 1800 zou willen hebben.

851 kost rond de 300 euro als ik me niet vergis. Dan heb je ook wel wat.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik zou gewoon een goedkoop via bordje kopen, die met 800Mhz c3 proc. Een netwerkkaartje erbij kopen, dan heb je 2 netwerkkaarten (1 on-board). Het geheel is nagenoeg passief te koelen, misschien een stille 120mm fan op 5v, dat is meer dan genoeg. En dan een van de vele kant en klare linux router/firewall distro's erbij op gooien en klaar ben je.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:36

DDX

BlueKeenan schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:25:
[...]

ja das waar :+

hoewel ik wel een 1800 zou willen hebben.

851 kost rond de 300 euro als ik me niet vergis. Dan heb je ook wel wat.
toevallig gisteren nog een 851 besteld, kwam op 190 ex btw
nadeel van cisco is alleen dat je verplicht bent om een supportcontract te nemen van ongeveer zelfde bedrag

maar idd misschien is een 1800 beter voor deze oplossing, aangezien de 851 maar 2 nw interfaces heeft

https://www.strava.com/athletes/2323035

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 12:28

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Tja ik denk dat het ook allemaal een beetje afhangt van de relatie tussen de TS en zijn buurman. Kan me voorstellen dat ze niet op elkaars netwerk willen kunnen komen. Ik weet niet of ze tevens een enkel ip adres hebben of een range. Zijn allemaal zaken die meetellen.

IpCop kan geen twee apparte netwerken inrichten, altans niet goed geloof ik. Misschien moet je daarvoor even een aantal plug-ins downloaden. Kijk daarvoor op http://firewalladdons.sourceforge.net/

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Hou er wel rekening mee dat veel routers idd een 100 mbps WAN poort hebben, maar dit niet bij kunnen houden zodra er NAT bij komt kijken.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
DDX schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:36:
[...]

toevallig gisteren nog een 851 besteld, kwam op 190 ex btw
nadeel van cisco is alleen dat je verplicht bent om een supportcontract te nemen van ongeveer zelfde bedrag

maar idd misschien is een 1800 beter voor deze oplossing, aangezien de 851 maar 2 nw interfaces heeft
Hoe bedoel je 2 nw interfaces ? Er zit een 4 poorts managed switch in toch ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

maar er wordt 1 ethernet interface gebruikt voor de WAN zijde, en 1 voor de LAN zijde waar dan die managed switch aan zit.

Overigens heb ik zelf goeie ervaringen met clarkconnect, en anders vuurmuur.
Die laatste is echter wat geavanceerder, en vereist iets meer concentratie en documentatie lezen.

[ Voor 48% gewijzigd door Romke op 31-05-2006 11:56 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-03 15:43
Cisco 87X doet maar 34 Mbit verkeer als ie moet natten hoor, en dat is nog zonder enige vorm van accesslists of wat dan ook, laat staan queueing.

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07-2025

BachW

Tweaker in Noorwegen

Ik denk ook dat de Draytek 2900 serie het wel aan moet kunnen.

Super stabiel en zeer betaalbaar (€205,-).

Drayteksite

BOINC stats

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

BachW schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 12:01:
Ik denk ook dat de Draytek 2900 serie het wel aan moet kunnen.

Super stabiel en zeer betaalbaar (€205,-).

Drayteksite
Ik heb ervaringen met draytek dat ze bij veel verkeer crashen.
Bijv. bij een lanparty van 60 man waar internet gewoon een extra optie is, of p2p progsels.

Dan valt 1 keer in de zoveel tijd het internet uit, en moet je de router resetten.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-04 11:28
Bij 60 man heb je toch wel erg veel connecties tegelijk open. Daar heb je toch best n aardige router voor nodig om dat aan te kunnen.
In dat soort situaties zou ik n prof. router pakken (ik heb hier n cisco 2611XM met veel ram voor) of n pc met linux ofzo (die hebben genoeg ram :) )

[ Voor 38% gewijzigd door FatalError op 31-05-2006 13:05 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:41
BlueKeenan schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:09:
[...]
en we vergissen ons niet in de soort router want een glas naar ethernet router kost wel wat meer als 125 euro.
ok maar ff voor de duidelijkheid, de TS geeft aan dat er een ethernet kabeltje uit de modem komt dus de router hoeft in elk geval niet glas naar ethernet te zijn.

ben wel benieuwd waar je dat bizarre abo vandaan heb :9

Verwijderd

Jazco2nd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 10:59:
[...]
Woonplaats Sandnes, Noorwegen

• BlueKeenan
  • Niet online
Jazco2nd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 10:59:
[...]

ok maar ff voor de duidelijkheid, de TS geeft aan dat er een ethernet kabeltje uit de modem komt dus de router hoeft in elk geval niet glas naar ethernet te zijn.

dat bedoelde ik ook een ethernet router is wat hij zoekt want : een glas router kost wel wat meer als 125.

ik zou uiteindelijk gaan voor een linux oplossing. via bordje zoals al eerder gezegt.
Pagina: 1