Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Noob vraagje over leds

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Terwijl ik mijn bootdelay problemen aan het aanpakken was merkte ik dat 1 van de leds in de voetjes van mijn case een beetje fluctueerde; de led brand duidelijk minder dan de andere maar dimt af en toe een beetje (ze gaat niet helemaal uit).

De leds krijgen stroom uit de 12 volt connector (+ zit op de rode draad van de molex en de - op een zwarte). Ik geloof dat dit neerkomt dat elke led op 5 volt werkt of 1.25v...dat is ook mogelijk

Volges mij is het geen voedingprobleem (daar zouden de andere leds ook hinder van ondervinden denk ik). Ik heb zelfs de molex van de leds op een andere molex van mijn voeding gestopt en de rest van de lichthandel ontkoppeld.

Is deze led aan vervanging toe of is er mogelijk een ander probleem?

Indien ze moet vervangen worden met welke factoren moet ik rekening houden?

Dat de led moet passen in de voetjes lijkt me nogal 'duh' achtig maar wat met het voltage en de weerstand?

Graag jullie reacties! :)

info: het is deze case http://www.aerocool.us/p-case/x204/aero-x204.htm

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2006 01:42 ]

Verwijderd

Is het niet gewoon je HDD-led?

• d0rk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 17:33
er zijn meerdere mogenlijke aansluitingen:
code:
1
2
3
4
5
+5 -----------------------------------------------
           |            |            |            |
          led          led          led          led
           |            |            |            |
0  -----------------------------------------------

wat neerkomt op 5 volt over elk ledje,
en
code:
1
+5 ------ led ------ led ------ led ------ led ------ 0

wat neerkomt op 5/4 = 1,25 volt.
afhankelijk van de specs van je led's kun je ook een combi van beide gebruiken:

code:
1
2
3
4
5
+5 --------        ---------        -------- 0
           |      |         |      |
           +-led--+         +-led--+
           |      |         |      |
           +-led--+         +-led--+

wat zou neerkomen op (5/2=)2,5 Volt per LED

met weerstanden kun je het voltage nog verder regelen. ik ben altijd te lui on de fatsoenlijke weerstand uit te rekenen, dus ik hang er meetstal een 1K - 0 ohm potmeter aan en zoek de goeie weerstand op met mn multimeter.. en ja dat kost je inderdaad soms een led'je maar goed...

post eensw wat het aansluitschema van je LED's is, dan kunnen we je verder helpen..

bij het vervangen loop je vaak tegen intensiteitsproblemen aan, en ledjes kosten heden ten dage geen drol meer, dus allemaal vervangen is denk ik de beste oplossing..

@burbo: dan zou hij ook uit moeten gaan als je je had niet gebruikt.. (tenzij er een elco tussen zit natuurlijk, maar daarom vroeg ik ook ff om het aansluitschema :P)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
.

[ Voor 99% gewijzigd door naftebakje op 31-05-2006 11:28 . Reden: Hij leek niet te willen posten, dubbel... ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• naftebakje
Dat lijkt mij een slecht contact. Kijk of de led reageert als je aan de aansluitdraden beweegt, zo ja is het idd een slecht contact.
@Dork: in je 1e tekening moet elke led voorzien zijn van een weerstandje, in je 2e moet er ook een weerstandje, en je 3e schema is een gedrocht, zoiets wordt nooit gebruikt (wel een aantal seriekringen die parallel aan de voeding hangen). Bij een led moet er altijd een weerstand (of een ander stroombeperkend element) in serie komen (bij de HDD en powerled zit die stroombeperking al in je mobo ingebouwd).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
post eensw wat het aansluitschema van je LED's is, dan kunnen we je verder helpen..

bij het vervangen loop je vaak tegen intensiteitsproblemen aan, en ledjes kosten heden ten dage geen drol meer, dus allemaal vervangen is denk ik de beste oplossing..
Ik heb met men cam een paar fototjes gemaakt, mochten deze niet zo goed zijn kan ik er later met de digitale maken :)

Hier zie je de "invoer", +5v= blauwe draad, 0v= de witte draad
Afbeeldingslocatie: http://jeroen.madoka.be/jpeg/Foto1.jpg

Nogmaals de draden die van de molex komen
Afbeeldingslocatie: http://jeroen.madoka.be/jpeg/Foto2.jpg
Hier pakt elke led zijn stoom. Alle 4 blauwe en alle 4 witte draden van de leds komen samen.
Afbeeldingslocatie: http://jeroen.madoka.be/jpeg/Foto3.jpg

Zoals je kan zien pakt elk ledje van de blauwe 5 volt en de witte 0 volt draad, ik denk dat dit dus inhoud dat ze parallel geschakeld zijn...
Jammer dat ik mijn multimeter hier niet bij de hand heb, als ik het kabeltje aan de defecte led zou uitmeten weet ik dadelijk het voltage, toch?

Dan moet ik nog net de weerdstand uitzoeken, ik heb een idee dat jij vast weet hoe dit moet :)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2006 11:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:26:
Dat lijkt mij een slecht contact. Kijk of de led reageert als je aan de aansluitdraden beweegt, zo ja is het idd een slecht contact.
Neen geen reaktie, dat was het eerste waar ik ook aan dacht. Het ding zal dus moeten vervangen worden zonder dat ik iets opblaas :+

Verwijderd

Topicstarter
Nee hoor het zijn de leds die in de case stands zitten!

edit: ik moet eens lere te reageren in 1 reply...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2006 11:47 ]

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 00:28
Dat zijn de ledjes in de case. :P

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
d0rk schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 09:30:
ik ben altijd te lui on de fatsoenlijke weerstand uit te rekenen, dus ik hang er meetstal een 1K - 0 ohm potmeter aan en zoek de goeie weerstand op met mn multimeter.. en ja dat kost je inderdaad soms een led'je maar goed...
Hmmm... Echt moeilijk is het niet, het enige wat je moet weten is de spanning over de led en de stroom die er max. door mag (de stroom die besten genomen wordt is die waarbij de led zijn max lichtopbrengst heeft. Is allemaal in de datasheet te vinde, of je vraagt het aan je elektroboer as je de ledjes koopt.

En dan is het alleen een formuletje dat je moet invulle.
code:
1
2
3
     Uvoeding - Uled
R = ------------------
        Igewenst
Als nu nog te lui bent kan je altijd in het elektronica gedeelte in de FAQ kijken, daar staat een aantal linkjes in naar site's waar het allemaal voor je berekent wordt

@TS waarschijnlijk zit er wel ergens een weerstandje in serie met de leds. Op zich mag je gewoon je leds vervangen, dat een led wat meer of minder stroom krijgt is niet zo erg, die kunne wel tegen een stootje. Meestal is de weerstand berekend voor een 5-25mA en een led mag maximaal iets van een 30mA-100mA of zo. Een kleine afwijking zou dus geen ramp zijn. Je zou de stroom en de spanning (van een nog "goede" led) ook eens kunnen meten dan ben je wat zekerder als je een nieuwe led gaat halen

Maar zoals ook naftebakje zegt, het lijkt meer op een slecht contact. De oude toch nog niet weggooien als je de led vervangt of eerst kijken of je hem niet kunt vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
@TS waarschijnlijk zit er wel ergens een weerstandje in serie met de leds. Op zich mag je gewoon je leds vervangen, dat een led wat meer of minder stroom krijgt is niet zo erg, die kunne wel tegen een stootje. Meestal is de weerstand berekend voor een 5-25mA en een led mag maximaal iets van een 30mA-100mA of zo. Een kleine afwijking zou dus geen ramp zijn. Je zou de stroom en de spanning (van een nog "goede" led) ook eens kunnen meten dan ben je wat zekerder als je een nieuwe led gaat halen

Maar zoals ook naftebakje zegt, het lijkt meer op een slecht contact. De oude toch nog niet weggooien als je de led vervangt of eerst kijken of je hem niet kunt vervangen.
Ik ga de draadjes overknippen en gebruik maken van een "lusterklem". Mogelijk is dit een dialect woordje van bij ons dus zet ik voor de duidelijkheid er ff bij wat het is: een plastic ding met koper van binnen, en je kan het aanvijzen zodat de draad blijft steken. Het geef door zodat je er aan de andere kant ook draden kan insteken.

Aan de ene kant steek ik dus de 5 volt draad van de molex en aan de andere kant de 4 draden van de led. Idem voor de 0 volt. Zo sluit ik een slecht contact uit.

Eerst ga ik testen of de ene led gewoon een slecht contact geeft. Ik dacht dit als volgt te doen:

Ik ga enkel de defecte led van stroom voorzien. Dus in feite krijgt die led alle "stroom". Aangezien dat ze parallel geschakeld zijn zal dit wel mogen? Dus verbind ik de 5 volt draad rechtstreeks tot aan de + van de led. En de 0 volt rechtstreeks tot aan de -.

Toch maar even vragen voor ik iets opblaas (ledje zou niet erg zijn maar de voeding of het mobo :/ ...)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2006 19:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
@TS waarschijnlijk zit er wel ergens een weerstandje in serie met de leds.
Is dit het fameuze weerstandje?:

Afbeeldingslocatie: http://jeroen.madoka.be/jpeg/Foto5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://jeroen.madoka.be/jpeg/Foto4.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2006 20:11 ]

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
Inderdaad ja.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/atv01/weerstand.jpg
Voorbeeldje van een andere weerstand.
Dit had je dus simpel via google op kunnen zoeken.

• naftebakje
Lusterklem is het juiste AN woord, het is verbazingwekkend dat je het kent, en dan denk je nog dat het dialect is :+ normaal zeggen wij daar een "suikertje" tegen (ook al zegt dat niets terug).

Dat dingetje op de foto hierboven is idd een weerstandje, zolang je dat blijft gebruiken zal et gewoon werken. Die moet normaal de stroom beperken op max. 20mA. Wel zie je dat alle led's van hetzelfde weerstandje gebruik maken, wat minder elegant (en eigenlijk af te raden) is.

Best kan je elk ledje een eigen weerstandje geven.

Verwijderd

Topicstarter
Ricvdp schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 20:55:
Inderdaad ja.

Voorbeeldje van een andere weerstand.
Dit had je dus simpel via google op kunnen zoeken.
Sorry ik was druk aan het knutselen:-) ik dacht de draadjes af te knippen en 1 led direct te verbinden. Dit plan gaat dus al niet door...

Ik heb de weerstand uitgemeten: voor de weerstand meet ik 5.15 volt, NA de weerstand meet ik 3.20. Dit is dus uit te rekenen met de formule die hier eerder is gepost.

Aan de weerstand is er allezins geen slecht contact ik zal nu eens aan de kant van het ledje gaan kijken:-)

• kluyze
  • Niet online
ik denk dat het weerstandje 270Ohm is (kan iemand dan bevestigen? rood - paars - bruin, de foto is nogal wazig) dat wil dus zeggen:
code:
1
2
3
     U     5.15 - 3.20     1.95V
I = --- = ------------- = -------- = 7.2mA
     R        270Ohm       270Ohm
zou kunne, ongeveer 10mA alhoewel ik de 3.20V na de weerstand nogal hoog vind, dit doet mij vermoeden dat er 2 leds van 1.6V in serie staan?

Dan zou het niet aan een slecht contact kunnen liggen, want dan zoude er 2 led's moeten raar doen. Tenzij er natuurlijk weer 2 ledjes in 1 voetje zitten.

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 21:55:
ik denk dat het weerstandje 270Ohm is (kan iemand dan bevestigen? rood - paars - bruin, de foto is nogal wazig) dat wil dus zeggen:
code:
1
2
3
     U     5.15 - 3.20     1.95V
I = --- = ------------- = -------- = 7.2mA
     R        270Ohm       270Ohm
zou kunne, ongeveer 10mA alhoewel ik de 3.20V na de weerstand nogal hoog vind, dit doet mij vermoeden dat er 2 leds van 1.6V in serie staan?

Dan zou het niet aan een slecht contact kunnen liggen, want dan zoude er 2 led's moeten raar doen. Tenzij er natuurlijk weer 2 ledjes in 1 voetje zitten.
Het weerstandje is rood, paars, zwart bruin (lijkt me eig. wat grijsachtig maar het is vast wel bruin). Normaal kan ik betere foto's maken maar de digi is natuurlijk spoorloos :( )

Ik heb de spanning voor het weerstandje nog is nagemeten, weer 5.15V, na de weerstand weer 3.20V. En net voor de draadjes in het ledje gaan meet ik ook 3.20V wat suggereerd dat elk ledje de volle 3.20V ontvangt. Zoals ik reeds zei komen alle draden van de 4 ledjes samen bij de ene draad waarop 5volt zit(en na de weerstand 3.20V). Lijkt me dan ook logisch dat elke led 3.20V krijgt.
Blijkbaar is dit erg veel?

Het ligt zeker niet aan een slecht contact alle draden zitten er nog zeer stevig in, dus er zal een ander ledje opkomen, zo ver is zeker.

Ik denk dat ik dan genoeg info heb om het juiste ledje te laten selecteren bij de electrozaak!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:45
Waarschijnlijk zijn het blauwe LED's? Dan is 3,2V normaal hoor.

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 21:01:
Lusterklem is het juiste AN woord, het is verbazingwekkend dat je het kent, en dan denk je nog dat het dialect is :+ normaal zeggen wij daar een "suikertje" tegen (ook al zegt dat niets terug).

Dat dingetje op de foto hierboven is idd een weerstandje, zolang je dat blijft gebruiken zal et gewoon werken. Die moet normaal de stroom beperken op max. 20mA. Wel zie je dat alle led's van hetzelfde weerstandje gebruik maken, wat minder elegant (en eigenlijk af te raden) is.

Best kan je elk ledje een eigen weerstandje geven.
Ik heb ze zo gekocht met 1 weerstandje. Zodra ik een nieuw ledje heb soldeer ik het er netjes aan zodat ik alles terug met krimpkous kan bedekken.

Ik ga het niet proberen (al is het heel verleidelijk) maar ik denk vast dat 1 led vast 5V aankan. (ze trekken nu toch al 3.20v })

Verwijderd

Topicstarter
Laagvliegerke schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:35:
Idd blauwe, ik had op GoT al gevonden dat deze meer slurpen!

Eigelijk heb ik hier veel bijgeleerd. Zelf koop ik niet zo een lichtkast (is eig. van men vrindin) dus kwam ik niet met dit spul in aanraking.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:45
Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:35:
Ik ga het niet proberen (al is het heel verleidelijk) maar ik denk vast dat 1 led vast 5V aankan. (ze trekken nu toch al 3.20v })
Geloof ons maar, dat kan niet ;) Er moet een weerstand in serie om de stroom te beperken.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46

Nox

Noxiuz

Lijkt mij op een brakke verbinding zoals een draadbreukje ofzo.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• kluyze
  • Niet online
Laagvliegerke schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:35:
Zou kunnen maar op de laatste foto (van de eerste 3) zie je precies 2 leds aan 1 draadje. Maar kan ook een led van 3,2V zijn.

[uitleg waarom weerstand]
@TS: Ik zou zeker niet 5V op een led zetten, NO WAY overleven ze dat, een led is anders dan een weerstand. Bekijk het zo:

Een led heeft een vaste spanning over zich, in dit geval de 3.2V. Dit is een vaste waarde die alleen kan veranderen als de led stuk zou zijn.

Als je dan een 5V spanning op de led zet moet er volgens de wet van kirchoff (met eervolle vermelding voor Athmozz) nog ergens anders een spanning van 5V - 3.2V = 1.8V over staan.

De enige andere componenten in de kring zijn dan de draden. Daar komt dus 1.8V over te staan waardoor er door de wet van Ohm I = U/R = 1.8V/0 Ohm (draden hebben een te verwaarloosbare weerstand die zou kunnen uitgerekend worden met de formule R = rho x l / A) wat dus een stroom geeft die oneindig hoog is (theoretisch, in praktijk gewoon hèèl hoog),
en dus het ledje stukmaakt én de draden opstookt.
[/uitleg waarom weerstand] ik hoop dat dit een beetje duidelijk is voor TS

edit:
@Athmozz Inderdaad _/-\o_ Mijn dank :) Nu moet ik er niet gaan achter zoeken. Mijn geheugen laat me soms in de steek :X , Ik weet wel nog hoe Alzheimer met zijn voornaam heet 8) : ALOIS

[ Voor 17% gewijzigd door kluyze op 02-06-2006 14:09 ]

Verwijderd

wet van kirchoff

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 13:53:
[...]
Zou kunnen maar op de laatste foto (van de eerste 3) zie je precies 2 leds aan 1 draadje. Maar kan ook een led van 3,2V zijn.
Aan elk paar draden (witte en blauwe) hangt idd 1 ledje) Alle blauwe draden (4 in totaal dus) komen samen bij de weerstand.
[uitleg waarom weerstand]
@TS: Ik zou zeker niet 5V op een led zetten, NO WAY overleven ze dat, een led is anders dan een weerstand. Bekijk het zo:

Een led heeft een vaste spanning over zich, in dit geval de 3.2V. Dit is een vaste waarde die alleen kan veranderen als de led stuk zou zijn.

Als je dan een 5V spanning op de led zet moet er volgens de wet van kirchoff (met eervolle vermelding voor Athmozz) nog ergens anders een spanning van 5V - 3.2V = 1.8V over staan.

De enige andere componenten in de kring zijn dan de draden. Daar komt dus 1.8V over te staan waardoor er door de wet van Ohm I = U/R = 1.8V/0 Ohm (draden hebben een te verwaarloosbare weerstand die zou kunnen uitgerekend worden met de formule R = rho x l / A) wat dus een stroom geeft die oneindig hoog is (theoretisch, in praktijk gewoon hèèl hoog),
en dus het ledje stukmaakt én de draden opstookt.
[/uitleg waarom weerstand] ik hoop dat dit een beetje duidelijk is voor TS
Heel erg duidelijk! Ik heb reeds een ledje gaan ophalen en ik ga het er straks aansolderen. Het oude heb ik er al afgesoldeerd (het gaf intss al helemaal gn licht meer) en ik heb de pootjes is doorgemeten. Aangezien de multimeter geen geluidje gaf zal het ledje wel overleden zijn.

@everyone: heel erg bedankt om de tijd te nemen me dit alles uit te leggen. Nu dat ik weet waar ik op moet letten zal alles wel een heel pak vlotter gaan :)

• kluyze
  • Niet online
Als je het ledje eraan gaat solderen moet je ook kijken naar de polariteit van het ledje, dat je namelijk het ledje in doorlaatzin aan je kabeltje hangt. Normaal kan een ledje wel tegen een sperspanning van 5V of zo en er hangt nog een weerstandje in de kring, dus denk ik niet dat het kapot gaat als het het verkeerd polariseerd, maar het zal dan geen licht geven.

Dus let daar een beetje op. En als je het niet ziet branden, ledje omdraaien :Y)

Over je multimeter: meestal is er wel een functie op je meter waarmee je het ledje kan nameten. Is er een stand waar er het tekentje van een diode staat?
In die stand nameten, het ledje zal zelfs een beetje licht geven als het juist gedaan wordt, en op het scherm komt dan de waarde van de spanning van je led te staan. Hiermee kun je dus ook de polariteit van het ledje te weten komen. Als je niets meet is het verkeerd gepolariseerd, of je ledje kapot, draai je het ledje om en meet je nog steeds niets (en gaat het ledje ook niet oplichten) dan is het ledje stuk.

EDIT:
Het ledje licht maar hèèl weinig op, maar als je goed kijkt is het wel te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door kluyze op 03-06-2006 14:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 14:52:
Als je het ledje eraan gaat solderen moet je ook kijken naar de polariteit van het ledje, dat je namelijk het ledje in doorlaatzin aan je kabeltje hangt. Normaal kan een ledje wel tegen een sperspanning van 5V of zo en er hangt nog een weerstandje in de kring, dus denk ik niet dat het kapot gaat als het het verkeerd polariseerd, maar het zal dan geen licht geven.

Dus let daar een beetje op. En als je het niet ziet branden, ledje omdraaien :Y)
Goed punt ik zie namelijk nergens een + of een - kant staan :P .
Over je multimeter: meestal is er wel een functie op je meter waarmee je het ledje kan nameten. Is er een stand waar er het tekentje van een diode staat?
Ik denk dat je de stand doormeten bedoeld(of zo noemen wij het tenminste): als je de 2 meetpinnen van de multimeter op elkaar houd hoor je een gepiep. Als je zo het lampje zo doormeten zou je die piep ook moeten horen? Bij mij is die piep er niet, heb het op de 2 manier geprobeerd :)

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:34
Goed punt ik zie namelijk nergens een + of een - kant staan
De min kant van een ledje is te herkennen aan het vlakke stukje in de kraag (onderaan het plastic) en het min pootje is korter dan het plus pootje.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

[CM] -> [EL]

• kluyze
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 21:42:
[...]
Goed punt ik zie namelijk nergens een + of een - kant staan :P .
[...]
Ik denk dat je de stand doormeten bedoeld(of zo noemen wij het tenminste): als je de 2 meetpinnen van de multimeter op elkaar houd hoor je een gepiep. Als je zo het lampje zo doormeten zou je die piep ook moeten horen? Bij mij is die piep er niet, heb het op de 2 manier geprobeerd :)
Nee, niet doormeten, maar mijn multimeter heeft een stand om diodes en leds door te meten. Het kan zijn dat jou multimeter die stand niet heeft. Dan moet je eens proberen met een tamelijk grote weerstand (ergens 1kOhm) en een 5V spanning je ledje aan te sluiten. dan weet je of je ledje stuk is of niet.

Voor de polariteit is het inderdaad zo dat er aan een ledje een kraag is helemaal onderaan de
rode/blauwe/gele/witte plastiek, deze kraag is aan 1 kant recht gemaakt. Het pinnentje aan de "rechte" kant is de - klem zoals Invisible_man al zei.

EDIT:
Elektronica FAQ misschien hier ook eens kijken?

[ Voor 7% gewijzigd door kluyze op 04-06-2006 12:13 ]

Pagina: 1