JVC RX-5052 receiver en 4 ohm JBL Surround setje?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.976 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:56
Beste mensen,

Na verschillende sites afgestruind te hebben, de faq te hebben doorgelezen en verschillende topics te hebben doorgenomen dan toch een vraag.

Ik heb sinds enkele dagen een JVC RX-5052 dolby surround receiver, nieuw gekocht in de winkel. Daarvoor had ik een oude Kenwood versterker waarop 2 paar boxen aangesloten kunnen worden. Als boxen heb ik een JBL setje, 4 sattelite (500 SAT) en 1 center speaker (400 CC). Op de boxen staat niets over de impendantie maar via sites als kieskeurig.nl ben ik erachter gekomen dat de meeste JBL boxen, in ieder geval degenen die er hetzelfde uitzien als de mijne, een impendantie van 4 ohm hebben.

Ik heb dit geheel een aardige tijd, anderhalf jaar, op de oude versterker gedraaid waarbij ik achteraf blijkbaar de versterker aardig heb misbruikt. (A or B, 4 to 8 ohm, A and B, 8 to 16 ohm waarbij ik dus al die 5 de speakertjes er gewoon in heb gepropt) maar eigenlijk met een prima geluidje. Nu wilde ik toch een andere receiver hebben, dus na wat onderzoek op de JVC RX-5052 uitgekomen welke in mijn budget paste (rond de 200 euro).

Nu sluit ik deze thuis aan en het geluid valt me ronduit tegen! Het klinkt blikkerig, schel, af en toe krakerig. Sluit ik de oude versterker weer aan, geen problemen (waardoor ik denk dat de boxen niet stuk zijn). Nu vraag ik me af of dit aan dat impendantie gedoe kan liggen? De JVC versterker geeft aan 8 ohm boxen te gebruiken... Nu las ik dat bij andere versterkers het aansluiten van een paar 4 ohm boxen op een 8 ohm versterker geen probleem is, pas bij 2 setjes wordt dit gevaarlijker omdat je ze dan parallel aansluit... Is dit bij een dolby surround set ook het geval? Is het dus erg onverstandig om 5 4-ohm boxjes op de versterker aan te sluiten?

Het matige geluid is er al wanneer ik het geluid laag zet, het gebeurt niet alleen bij hoge volumes terwijl ik heb gelezen dat dat impendantie probleem zich vooral voordoet wanneer je de volumeknop verder opendraait...

Op dit moment ben ik geneigd het ding terug te brengen, maar als het probleem eerder bij de boxjes ligt (ik zie dat de meeste versterkers die ik op het oog had 8 ohm zijn) dan heeft het geen zin om een andere receiver te nemen. Hebben andere mensen hier toevallig ook ervaring mee? Met deze JVC receiver, of tips wat betreft receivers die hier misschien beter mee om kunnen gaan? (Zat ook al te kijken naar de Yamaha RX-V357.)

Als ik essentiele dingen ben vergeten, excuses... Als dit een zinloos topic is, excuses. Ik zal ook nog eens proberen de boxjes serieel aan te sluiten, maar dan gaat het hele dolby surround idee natuurlijk naar de knoppen dus een echte oplossing zou dat ook niet zijn. Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn dan hoor ik dat wel, merci!

Verwijderd

Ik denk dat het aan de receiver zelf ligt (of instellingen hiervan). Een versterker kan een beetje kleuring aan het geluid geven, maar niet zo extreem als je doet voorkomen... Ik denk eerder dat je EQ settings niet deugen of dat de DSP defect / niet 100% is...

• m0ridin
Die instellingen ga ik vanavond nog even rustig mee spelen... Voor zover ik kan zien heb ik alleen de volgende mogelijkheden:

Deq63, deq250, deq1, deq2, deq4 en deq16... en die van -8 tot +8 dB. De rest van de instellingen komen vooral neer op het regelen van het volume van de verschillende speakers (op welke afstand ze staan en dan nog mogelijkheden om aanpassingen aan de sterkte te maken) en de verschillende soorten surround.

Maar ja, op een gegeven moment hoorde ik het ook allemaal niet meer. Misschien dat het allemaal niet zo erg is als het voor mij lijkt maar ik hoor duidelijk een verschil in schelheid/felheid. Dus mocht het allemaal echt niet lukken dan ga ik gewoon terug naar de winkel.

Verwijderd

Succes.

Mocht er na het instellen van de EQ nog steeds zoveel schelheid erin zitten, dan is de receiver zelf niet in orde. Laten repareren of omruilen is dan de beste optie. Heb zelf een 6042 van JVC, deze vertoont de omschreven nukken niet, weet wel dat bij JVC de DSP ook voor problemen kan zorgen en dat is alleen te repareren, niet in te stellen...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Goeie kans dat in de receiver de speakers standaard als "Small" geconfigureerd zijn en ze uitgaan van het gebruik van een subwoofer die het laag weergeeft. Je moet eens in de handleiding kijken hoe je je speakers als "Large" of full range kunt configureren. Dan krijgen ze het hele bereik.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• m0ridin
Doordat er geen subwoofer op is aangesloten zijn in ieder geval de frontspeakers (of was het de centerspeaker) als large ingesteld. Ik zal het ook nog eens voor de center/surround speakers bekijken want die staan inderdaad op small nog geloof ik, misschien dat dat inderdaad helpt. Verder zat er ook een crossover instelling op, aangevend welke signalen eventueel naar de subwoofer gestuurd zou worden. Deze staat nu op 80hz geloof ik, welke naar mijn gevoel nog het beste (best of the rest) resultaat gaf...

Omruilen en repareren is niet echt een optie voor me, omruilen niet omdat dit het laatste exemplaar was en repareren niet omdat ik dat ding net 4 dagen heb nu en dan wil ik niet meteen met reparaties bezig zijn, maar dat lijkt me logisch met elk nieuw apparaat. Dus mocht er echt iets mis zijn dan het liefst mn geld terug en kijken naar een ander exemplaar.

Maar een andere grote vraag was toch ook in hoeverre het 'slecht' is om die 4-ohm speakers erop aan te sluiten (8-ohm versterker). Ik las dus steeds "het kan geen kwaad, hooguit als je meerdere paren speakers op je versterker aansluit... parallel" en nu heb ik er dus in principe 5 op aangesloten. Of moet dit in het geval van een surround receiver en geen maximaal gebruik (heb hem meestal tussen 20 en 25 van de 50 staan qua volume) geen problemen opleveren.

*Edit*
Ik krijg trouwens dus deze week een aktieve subwoofer als het goed is en ook optische en digitale/coax kabels om de dingen aan te sluiten... dacht dat ik dat ook in de openingspost had vermeld maar blijkbaar ben ik dat vergeten...
*Edit*
Tnx voor de tips en reacties in ieder geval, vanavond weer verder spelen.

[ Voor 9% gewijzigd door m0ridin op 30-05-2006 10:44 ]

• m0ridin
Njah, nog wat gespeeld met de instellingen... alle speakers op large gezet en die EQ settings wat aangepast en het klinkt wat beter maar nog niet helemaal super. Maar ja, op een gegeven moment hoor ik het allemaal ook niet meer. Verder ook digitaal (coax) aangesloten ipv analoog...

Helaas was ik vergeten het geld over te maken voor die subwoofer dus die krijg ik deze week niet meer... En ik moet voor zaterdag beslissen of ik hem houd of niet. Dus vanavond nog maar even goed testen met een film en wat muziek en dan de knoop doorhakken maar...

Maar heeft iemand toevallig ervaring met die Yamaha VX-357?

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik kom die JVC tegen voor prijzen tussen 160 en 170 euro(!). Natuurlijk vormen een paar satellietjes niet echt een belasting voor zo'n versterker maar een oude stereo versterker klinkt met gemak stukken beter dan zo'n goedkope surround versterker.

Het kan nogsteeds een kwestie van goed aansluiten zijn (heb je op de fase gelet? dus plus en min goed sluiten...) of configuratie, maar misschien ben je gewoon veel beter gewend. Ik heb een tijdje een Pioneer 5.1 receiver gehad in de klasse rond de 300 euro, puur voor TV/film geluid, maar zodra je daar serieus naar gaat luisteren met muziek dan is het drama.

[ Voor 3% gewijzigd door Exirion op 31-05-2006 10:07 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• m0ridin
Heh, ik denk eerlijk gezegd niet dat ik al te veel verwend ben hoor...

Maar het zou zeer goed kunnen dat mijn verwachtingen inderdaad te hoog waren. Verder moet ik wel opmerken dat ik juist het geluid van de muziek cds best netjes vind, alleen de films/dvds vind ik matig. Wie weet dat het inderdaad deels opgelost met zo'n aktieve subwoofer maar daar moet ik dus nog even op wachten...

Ik denk toch dat ik even ga kijken naar die Yamaha, aardige dingen over gelezen en gehoord hoewel dat ook over die JVC het geval is. Ik snap dat het allemaal niet prachtig en perfect zal zijn en dat verwacht ik ook niet, maar had wel gedacht dat het geluid van zo'n nieuwe receiver mijn oude versterkertje in ieder geval zou evenaren (een Technics SU-V300 trouwens).

Misschien is het ook gewoon even wennen en daarbij, bij mijn oude versterker had ik niet eens een afstandsbediening en nu wel dus dat is in ieder geval een gewin ;) Ik ruim vanavond in voor het echt goed af proberen te stellen enzo, gisteravond toch weer later thuis dan verwacht dus is het nog wat gehaast gegaan allemaal, en teruggaan is altijd nog een optie. Mocht het dan met die Yamaha, of een andere, hetzelfde zijn dan weet ik in ieder geval dat er verder niets mis is met de spullen maar dat het waarschijnlijk gewoon de consequentie is van mijn budget.

• m0ridin
Even een update...

Vrijdag teruggegaan naar de Block en helaas doen zij dus niet aan geld terug maar alleen aan inruil garantie... (voor mij een reden om voortaan ergens anders te kopen maar dat terzijde). Gelukkig hadden ze nog een andere staan die ik ook op mijn lijstje had staan en wel de Pioneer VSX-515-S.

Wat duurder maar dat geeft niet... Al met al heb ik het idee dat het geluid hieruit wel wat beter is (in ieder geval geen krakerig geluid bij stemmen enzo). Ook kan ik hier meer speakers op aansluiten en zijn er meer instellingen mogelijk. Dus of het nou uiteindelijk het model of die specifieke JVC was, geen idee, maar ik heb toch maar een andere genomen en daarmee is het voor mij nu opgelost.

Heb alleen nog steeds mn subwoofer niet, die zal ik wel in de loop van de week krijgen en dan zou het helemaal compleet moeten zijn. Tnx voor de tips iig allemaal!

• edokter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-02 12:12
Ik heb ook een JVC RX-5052. Deze versterker eist inderdaad boxen met een minimum impedantie van 8 ohm. Als je 4 ohm boxen aansluit, geeft dat inderdaad een blikkerig en vervormd geluid. Helaas, zo is het beestje gebouwd.

Zelf heb ik een Jamo E310 surround set op zitten, en die klinken wat iel... (kleine boxjes). De front speakers ga ik dus vervangen door iets grotere, de E350 wellicht.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:01

voodooless

Sound is no voodoo!

m0ridin schreef op zondag 04 juni 2006 @ 10:30:
Vrijdag teruggegaan naar de Block en helaas doen zij dus niet aan geld terug maar alleen aan inruil garantie...
Er valt niks te "niet doen aan" als je binnen 8 dagen terug gaat. Het staat gewoon wettelijk vast dat je je spul terug mag brengen zonder opgave van reden. Laat je dus niet zo snel wat wijs maken!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

deepspace schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 13:07:
Er valt niks te "niet doen aan" als je binnen 8 dagen terug gaat. Het staat gewoon wettelijk vast dat je je spul terug mag brengen zonder opgave van reden. Laat je dus niet zo snel wat wijs maken!
Dat is niet waar. Die "binnen 8 dagen retour" regel is alleen van toepassing bij aankopen op afstand. Je mag een artikel zonder opgaaf van reden binne 8 dagen terugsturen en je geld terugvragen. Bij gewone winkels ben je afhankelijk van de coulance van de verkopende partij.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 17:01
Exirion schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 13:29:
[...]

Dat is niet waar. Die "binnen 8 dagen retour" regel is alleen van toepassing bij aankopen op afstand. Je mag een artikel zonder opgaaf van reden binne 8 dagen terugsturen en je geld terugvragen. Bij gewone winkels ben je afhankelijk van de coulance van de verkopende partij.
Ze zijn zelfs niet een verplicht om het om te ruilen...
Bij kopen in de winkel geldt: koop=koop. Er is geen bedenktijd. De verkoper dient het bestelde produkt te leveren en de koper dient het bestelde tegen betaling in ontvangst te nemen. Deze koop kan dus niet ongedaan worden gemaakt, tenzij er met de verkoper een (schriftelijke) afspraak is gemaakt dat dat wél kan.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Bedankt, dat wist ik niet :)

Er zijn echter wel regelingen voor onjuiste informatie van de verkoper e.d! Alleen is dat altijd erg lastig te bewijzen. geld-niet-goed zou eigenlijk altijd moeten gelden.

[ Voor 76% gewijzigd door voodooless op 07-06-2006 13:56 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ach, anders vraag je toch een tegoedbon ofzo?
Dat willen ze vaak nog wel doen, ze zijn gewoon bang dat je het apparaat terug brengt en dan in een andere winkel iets gaat kopen.
Zo houden ze de centen binnen het bedrijft ;)

Ik vind dit trouwens een verontrustend topic.
In mijn topic: [Surround Receiver] Een aantal onduidelijkheden en vragen
Wil ik zelf ook speakers met een verkeerde impedantie aansluiten.

Alleen moet ik nog zo'n versterker kopen.
Ik dacht zelf aan de Yamaha 459 of een Harman/Kardon.
Hoe groot is dan de kans dat ik ook last krijg dan slecht geluid?
Die speakers zullen er maar tijdelijk op zitten maar totdat ik nieuwe heb wil ik natuurlijk wel goed geluid hebben :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1