[Surround Receiver] Een aantal onduidelijkheden en vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:11

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ik ben begonnen mij te oriënteren op surround versterkers (receivers).
Nu weet ik wel dat je gewoon in de winkel moet gaan luisteren maar voordat ik de verkopers de halve winkel laat aansluiten wilde ik eerst nog wat vragen beantwoord hebben waarop ik nergens een eenduidig antwoord kon vinden.

Mijn huidige situatie is als volgt:
- oud midi-setje (werkt prima, stereo)
- op elk kanaal zitten één 6Ω speaker en één 4Ω speaker in serie geschakeld (ik ben geen audiofiel inderdaad)

Met deze opstelling kan ik eigenlijk doen wat ik wil, namelijk:
- muziek luisteren
- films kijken (met tv natuurlijk :+ )
- veel geluid produceren zonder problemen

Ik draai nooit écht heel hard, daar houd ik niet zo van, maar ik kan toch flinke herrie veroorzaken. :)
Nu wil ik op zich wel eens een surroundversterker hebben, sowieso omdat het surround effect bij films gaaf is.
En omdat ik mijn hifi-set toch langzamerhand wil gaan upgraden.

Ik zoek echter geen high-end receiver maar eentje die wel goed geluid kan leveren en van goede kwaliteit is, en uiteraard wil het oog ook wat. (mooi zijn) ;)

Als ik een beetje rondkijk dan krijg ik het idee dat bijvoorbeeld H/K, Yamaha en Marantz merken zijn die receivers van goede kwaliteit leveren. :)
Dus vraag 1, dit klopt toch?

Dan vroeg ik mij in tweede instantie af of ik nog wat kan met m'n oude speakers.
Ik heb namelijk staan:
- 2x4Ω
- 4x6Ω
- 2x8Ω
En nog een oude speaker die erg groot is en ik misschien als subwoofer dacht te gebruiken maar dat idee laat ik maar varen denk ik omdat hij een normale speaker was (50cmx40cmx90cm ofzo 8)7 )
Zijn die op een surroundversterker aan te sluiten als ik niet asociaal hard draai of krijg ik evengoed rotzooi?
Ik kan eventueel wel met weerstanden gaan prutsen natuurlijk. :)

Ik heb nu helaas het geld gewoon niet om er meteen speakers bij te kopen.
Als ik speakers koop wil ik namelijk ook kwaliteit hebben en met een 5.1 opstelling heb je nogal wat speakers nodig ;)

Als laatste vroeg ik me af of je nou wel of niet op het 'vermogen' van de versterker moet letten.
Ik weet dat de fabrikanten tig verschillende benamingen hebben verzonnen om hun aantal Watt op te kunnen hogen en dat bijvoorbeeld H/K altijd lage aanduidingen heeft maar dat het niets zegt.
Hoe verhouden bijvoorbeeld Yamaha en Marantz zich tot H/K in vermogensopgave?

Ik hoop dat jullie het een en ander voor mij kunnen verduidelijken zodat ik met een wat duidelijker beeld kan gaan luisteren in de hifi-winkels :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:59
Gonadan schreef op maandag 29 mei 2006 @ 15:25:
...
Ik hoop dat jullie het een en ander voor mij kunnen verduidelijken zodat ik met een wat duidelijker beeld kan gaan luisteren in de hifi-winkels :)
De impedantie van je speakers maakt minder uit dan de kwaliteit. Bij elke versterker staat wel bij welke impedantie ze gebruikt (kunnen) worden. Serie- of parallelschakelingen van speakers kan ook, zolang je maar binnen de aangegeven impedantie blijft.

Een oude box als subwoofer gebruiken is geen goed idee. Ten eerste komen deze amper mee in de laatste frequenties, juist waar de subwoofer zich zou moeten bewijzen. Ten 2e is een subwooferuitgang vrijwel altijd onversterkt, je moet er dus nog een versterker tussen.

Wat is verder je bedoeling? Nu goeie receiver kopen, binnenkort een evenredig goed set speakers? Zolang je brakke speakers gebruikt zal een versterker weinig meerwaarde bieden. Goede speakers op een klotesetje geeft beter geluid dan een topversterker met brakke speakers...

Als je budget niet al te groot is, kijk dan ook eens naar een goede 2ehands...

En vermogens.. ach, daar heb ik eigenlijk nog nooit op gelet. Voor gewoon huiskamergebruik is alles >25W per kanaal ruim voldoende, ook om de dynamische pieken goed weer te geven. Meer watts is eigenlijk (imho) alleen van belang als je lomp wilt kunnen blazen. Rekening houdend met de buren zal dat weinig gebeuren. Als je een grote kamer hebt kan meer vermogen wel handig zijn, maar dan was je hele vraag ("geen geld voor goeie speakers") niet nodig geweest...

[ Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 29-05-2006 20:14 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:11

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
DJSmiley schreef op maandag 29 mei 2006 @ 20:11:
[...]

De impedantie van je speakers maakt minder uit dan de kwaliteit. Bij elke versterker staat wel bij welke impedantie ze gebruikt (kunnen) worden. Serie- of parallelschakelingen van speakers kan ook, zolang je maar binnen de aangegeven impedantie blijft.

Een oude box als subwoofer gebruiken is geen goed idee. Ten eerste komen deze amper mee in de laatste frequenties, juist waar de subwoofer zich zou moeten bewijzen. Ten 2e is een subwooferuitgang vrijwel altijd onversterkt, je moet er dus nog een versterker tussen.
Ja inderdaad, ik heb nog wel een tussenversterker liggen.
Maar die speaker is een full-range speaker denk ik.
Er zit namelijk verder alleen een (opgeblazen) tweaker bij.
Die box schrijf ik dus af ;)
Wat is verder je bedoeling? Nu goeie receiver kopen, binnenkort een evenredig goed set speakers? Zolang je brakke speakers gebruikt zal een versterker weinig meerwaarde bieden. Goede speakers op een klotesetje geeft beter geluid dan een topversterker met brakke speakers...
True, maar ik wil graag een nieuwe versterker omdat ik surround geluid wil :9
M'n oude setje is 'maar' stereo.
Als je budget niet al te groot is, kijk dan ook eens naar een goede 2ehands...
M'n budget loopt tot zo'n 5 à 600 euro schat ik.
Dat laat nu geen nieuwe speakers toe, als ik bij m'n komende sollicitaties aangenomen wordt dan komen die speakers er natuurlijk ook snel ;)
En vermogens.. ach, daar heb ik eigenlijk nog nooit op gelet. Voor gewoon huiskamergebruik is alles >25W per kanaal ruim voldoende, ook om de dynamische pieken goed weer te geven. Meer watts is eigenlijk (imho) alleen van belang als je lomp wilt kunnen blazen. Rekening houdend met de buren zal dat weinig gebeuren. Als je een grote kamer hebt kan meer vermogen wel handig zijn, maar dan was je hele vraag ("geen geld voor goeie speakers") niet nodig geweest...
Was het niet zo dat je meer vermogen ook merkt in de lagere volumestand?
Voller geluid ofzo? Geen loudness troep. Ik dacht zoiets gelezen te hebben maar kan het niet meer terug vinden. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8