Toon posts:

Athlon XP processor, maar hoe snel?

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de FAQ gelezen en allerlei andere websites bekeken, maar ik kan het antwoord op de volgende vraag nog steeds niet vinden.

Ik heb een Athlon XP processor, maar ik weet niet hoe snel die is. M.a.w., is het een Athlon XP 2000, 2400, 2600, etc. Hoe kom ik hier achter zonder mijn processor in de kast te inspecteren? (m.a.w. software-matig)

Zowel met Lavalys Everest, wcpuid, als met andere progs kan ik alleen de huidige gegevens van de processor zien, zoals huidige FSB, multiplier, etc. Maar dus niet wat het "zou moeten" zijn. Ik heb wel een beetje geprobeerd te spelen hiermee, maar toen viel mijn comp helemaal uit en moest ik het bios dus resetten met een jumpertje... dit moet toch makkelijker kunnen?

(Overigens Ik het wel geprobeerd om het koelblok mijn processor af te halen, maar dit lukte voor geen meter. Ik ben bang dat ik het moederbord kapot maak als ik meer kracht zet. Dus kan ik ook niet het nummer op de processor lezen en a.d.h.v. dat nummer achterhalen welke processor het is)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je koelblok kan er best lastig afgaan ja, als hij nog vast zit ;) Ook kun je als je er zeker van bent dat hij los zit even draaien, koelpasta kleeft namelijk enorm goed :o

Sisoft Sandra kan volgens mij trouwens vertellen welke je hebt. Dit zal altijd een gok zijn, dus als hij overclocked is kan hij ernaast zitten. Het is ook dat ik geen everest pro meer heb, maar ik zou toch zweren dat die het je ook kan zeggen...

Nog iets simpelers:

Klik eens met je rechtermuisknop op 'deze computer' in het startmenu, en dan met je linker op eigenschappen. Kijk dan rechtsonder in dat venstertje :X

[ Voor 61% gewijzigd door TheZeroorez op 29-05-2006 19:15 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je zet je bios op default instellingen en je cpu wordt goed herkend..Weet je meteen wat je hebt.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

Softwarematig gaat dat niet altijd lukken ;)
Wellicht is er het e.e.a. uit te sluiten als je verteld wát voor MP en FSB er gevonden worden en of de multiplier wel of niet gelocked is.

Bekijk overigens eens: PMG FAQ - Hoe installeer ik een CPU en heatsink? (filmpjes!).
Wellicht nuttig want zelf op de processor kijken is nog steeds de beste oplossing in dit geval :)
TheZeroorez schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:13:
Je koelblok kan er best lastig afgaan ja, als hij nog vast zit ;) Ook kun je als je er zeker van bent dat hij los zit even draaien, koelpasta kleeft namelijk enorm goed :o

Sisoft Sandra kan volgens mij trouwens vertellen welke je hebt. Dit zal altijd een gok zijn, dus als hij overclocked is kan hij ernaast zitten. Het is ook dat ik geen everest pro meer heb, maar ik zou toch zweren dat die het je ook kan zeggen...
Draaien is wellicht niet verstandig omdat je mogelijk de 'die' kan beschadigen. Gewoon recht omhoog trekken is beter :)
KillerAce_NL schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:13:
Je zet je bios op default instellingen en je cpu wordt goed herkend..Weet je meteen wat je hebt.
Dat gaat bij een AMD Athlon XP lang niet altijd op. Bij de vier K7 systemen die hier staan zijn de default instellingen allemaal fout ;)
Digitizers schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:15:
Dat moet je in de systeemeigenschappen van jouw pc zien (Windowstoets + Break)? Ik ga er vanuit dat je Windows XP gebruikt. Bij mij staat daar Athlon XP 3200+.
Dat gaat ook niet altijd op. Bij mijn oude AMD Athlon XP 1700+ staat daar netjes AMD Athlon(tm) XP 2200+ ;)

[ Voor 66% gewijzigd door Thandor op 29-05-2006 19:18 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dat moet je in de systeemeigenschappen van jouw pc zien (Windowstoets + Break)? Ik ga er vanuit dat je Windows XP gebruikt. Bij mij staat daar Athlon XP 3200+.

• TheZeroorez
  • Niet online
Ja, zo kan het ook ja, zoals Digitizers zegt :)

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Naar het serie nummer kijke op de processor:

AXDA 3200 D K V 4 E
AXDA Architecture Segment:
AXDA = AMD Athlon™ XP Processor ("Barton"/"Thoroughbred")
AXDC = AMD Athlon™ XP Processor ("Thorton")
AX = AMD Athlon™ XP Processor ("Palomino")

3200 Model Number: 1500+ to 3200+ and above

D Package Type: D = OPGA

K Operating Voltage:
L = 1.50V
U = 1.60V
K = 1.65V
M = 1.75V

V Die Temperature:
T = 90 Degrees Celsius
V = 85 Degrees Celsius

4 Size of L2 Cache:
3 = 256KB
4 = 512KB

E Max FSB:
C = 266MHz
D = 333MHz
E = 400MHz

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 14:24
Óf je downloadt CPU-Z even, die geeft het 99% van de keren goed aan :)

Hier dus

• TheZeroorez
  • Niet online
Laten we het nu maar gewoon simpel bij winkey+break houden.. 7(8)7

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Thandor schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:14:
Dat gaat bij een AMD Athlon XP lang niet altijd op. Bij de vier K7 systemen die hier staan zijn de default instellingen allemaal fout ;)

[...]

Dat gaat ook niet altijd op. Bij mijn oude AMD Athlon XP 1700+ staat daar netjes AMD Athlon(tm) XP 2200+ ;)
Dan ligt dat aan de Bios van die systemen..

• Thandor

Thandor

SilverStreak

TheZeroorez schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:19:
Laten we het nu maar gewoon simpel bij winkey+break houden.. 7(8)7
Al dat softwarematige gaat meestal niet lukken. De AMD Athlon XP heeft geen name_string en in principe zijn al die softwarematige oplossingen niet de methode omdat die niet kunnen zien wat het exact is.

De TS geeft ook aan:
Maar dus niet wat het "zou moeten" zijn. Ik heb wel een beetje geprobeerd te spelen hiermee, maar toen viel mijn comp helemaal uit en moest ik het bios dus resetten met een jumpertje... dit moet toch makkelijker kunnen?
Ofwel, de instellingen zijn ge-reset. Wellicht staat alles nu op default MP met een FSB van 100MHz en softwarematige programma's geven dan gewoon de name_string aan die het BIOS doorgeeft.

Als de TS meer informatie geeft over de multipliers en FSB's dan kunnen we misschien in de goede richting komen. (De default MP is vastgezet op de behuizing van de processor.)
KillerAce_NL schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:20:
[...]

Dan ligt dat aan de Bios van die systemen..
Menig systeem zet de FSB op 100MHz i.p.v. 133/166/200. De AMD Athlon XP 1700+ is gemodificeerd en heeft een andere multiplier en vermeldde is simpelweg als aanduiding dat de softwarematige methode niet kan zien dat het origineel een AMD Athlon XP 1700+ is. Als ik op die machine een BIOS reset zou uitvoeren en alles op 'auto' zet wordt het een AMD Athlon XP 2400MHz (24x100).
En dat heeft ook z'n redenen maar die zijn offtopic

[ Voor 25% gewijzigd door Thandor op 29-05-2006 19:24 ]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Thandor schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:22:
[...]

Al dat softwarematige gaat meestal niet lukken. De AMD Athlon XP heeft geen name_string en in principe zijn al die softwarematige oplossingen niet de methode omdat die niet kunnen zien wat het exact is.
Er staat me iets van bij dat de waarde van deze string te veranden is. Als da inderdaad zo is is dit ook niet per definitie betrouwbaard :P

🌞🍃

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Datafeest schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:27:
[...]

Er staat me iets van bij dat de waarde van deze string te veranden is. Als da inderdaad zo is is dit ook niet per definitie betrouwbaard :P
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a74fb7225b28073c65ebaea61d5e60cc/thumb.jpg

Zoals te zien, de name_string is on-the-fly aan de passen. Dit screenshot verteld mij wel dat er een AMD Athlon XP 'Thorougbred B' aanwezig is maar is het een AMD Athlon XP 1700+, 1800+, 1900+, 2000+, etc... ? ;)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

De TS geeft ook aan:

[...]
Ofwel, de instellingen zijn ge-reset. Wellicht staat alles nu op default MP met een FSB van 100MHz en softwarematige programma's geven dan gewoon de name_string aan die het BIOS doorgeeft.

Als de TS meer informatie geeft over de multipliers en FSB's dan kunnen we misschien in de goede richting komen. (De default MP is vastgezet op de behuizing van de processor.)

[...]

Menig systeem zet de FSB op 100MHz i.p.v. 133/166/200. De AMD Athlon XP 1700+ is gemodificeerd en heeft een andere multiplier en vermeldde is simpelweg als aanduiding dat de softwarematige methode niet kan zien dat het origineel een AMD Athlon XP 1700+ is. Als ik op die machine een BIOS reset zou uitvoeren en alles op 'auto' zet wordt het een AMD Athlon XP 2400MHz (24x100).
En dat heeft ook z'n redenen maar die zijn offtopic
da's dus de reden dat ik 4 jaar met een athlon 1150MHz zat te werken ipv de 1800+er @ 1,533GHz wat het dus écht was.....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• TheZeroorez
  • Niet online
Nee, maar dan gaat het met andere software-tools ook niet lukken, dus het is een beetje lomp dat die nog gepost worden als al 2/3x gezegd is dat je in deze computer moet kijken...

Als je het 100% wil weten moet je inderdaad even je kastje opentrekken..

[ Voor 8% gewijzigd door TheZeroorez op 29-05-2006 19:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Eigenschappen van Deze computer geeft 1.25GHz... maar daar heb ik dus niet veel aan want dat is ie niet...

Bij deze meer gegevens van SiSoftware Sandra, hopelijk kunnen jullie me dan uitleggen welke proc het is en hoe ik dat zelf ook kan uitvinden :)
(en dit is dus na reset van bios)

Processor
Model : AMD Athlon(tm) XP
Snelheid : 1.25GHz
Model Nummer : 1459 (geschat)
Prestatie Rating : PR1813 (geschat)
Cores per Processor : 1 Unit(s)
Threads per Core : 1 Unit(s)
Behuizing : Socket A PGA
Multiplier : 25/2x
Generatie : G7
Naam : Duron M8 & Athlon MP/XP & Sempron (Thoroughbred) 130nm 1.5-2.5GHz+ 1.5-1.65V
Revisie/Stepping : 8 / 1 (0)
'Stepping Mask' : B0
'Core Voltage Rating' : 1.650V
Maximale Fysieke / Virtuele Addressering : 34-bit / 32-bit
Native Page Size : 4kB

Co-Processor (FPU)
Type : Ingebouwd
Revisie/Stepping : 8 / 1 (0)

Processor Cache(s)
Interne Data Cache : 64kB Synchroon, 'Write-Back', 2-way set, 64 byte line size
Interne Instructie Cache : 64kB Synchroon, 'Write-Back', 2-way set, 64 byte line size
L2 'On-board' Cache : 256kB ECC Synchroon, 'Write-Back', 16-way set, 64 byte line size
L2 Cache Multiplier : 1/1x (1250MHz)

En door Lavalys:

--------[ CPU ]---------------------------------------------------------------------------------------------------------

CPU-Eigenschappen:
CPU Type AMD Athlon XP, 1250 MHz (12.5 x 100)
CPU Aanduiding Thoroughbred-B
CPU stepping B0
Instructieset x86, MMX, 3DNow!, SSE
L1 Code Cache 64 KB
L1 Data-cache 64 KB
L2 Cache 256 KB (On-Die, Full-Speed)

CPU Technische Informatie:
Verpakkingstype 453 Pin PGA
Verpakkingsformaat 4.95 cm x 4.95 cm
Transistoren 37.6 miljoen
Procestechnologie 6Mi, 0.13 um, CMOS, Cu
Verpakkingsoppervlak 84 mm2
Core Spanning 1.50 - 1.65 V
I/O Spanning 1.6 V
Typische prestatie 44.0 - 64.0 W (Afhankelijk van de kloksnelheid)
Maximale prestatie 48.5 - 74.3 W (Afhankelijk van de kloksnelheid)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2006 19:55 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ervanuitgaande dat de default multiplier van 12,5x klopt zou ik zeggen dat het een AMD Athlon XP 2000+ (133MHz FSB) of AMD Athlon XP 2600+ (166MHz FSB) is. Als je het zeker wilt weten dan moet je toch het heatsink verwijderen :)

Verwijderd

Topicstarter
Oké, bedankt!!

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
Thandor schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:55:
Ervanuitgaande dat de default multiplier van 12,5x klopt zou ik zeggen dat het een AMD Athlon XP 2000+ (133MHz FSB) of AMD Athlon XP 2600+ (166MHz FSB) is. Als je het zeker wilt weten dan moet je toch het heatsink verwijderen :)
De 2600+ met 166Mhz FSB was toch een Barton?Er was ook een 2600+ met 133Mhz FSB, dat was/is een Thoroughbred-B :) Aangezien Lavalys aangeeft dat het een Thoroughbred-B is, zou je zeggen dat het dus een Athlon XP2000+ is ;)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

struul schreef op maandag 29 mei 2006 @ 22:11:
[...]

De 2600+ met 166Mhz FSB was toch een Barton?Er was ook een 2600+ met 133Mhz FSB, dat was/is een Thoroughbred-B :) Aangezien Lavalys aangeeft dat het een Thoroughbred-B is, zou je zeggen dat het dus een Athlon XP2000+ is ;)
Kijk eens hier :)
Negen AMD Athlon XP 2600+ processoren ;)

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
:o nouja, het is ook alweer een tijdje terug die Athlon XP's :P maar dan heb jij gelijk ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit klinkt als een PC versie van de Schroedinger's kat...
Gaat over quantumeffecten. Kat leeft en is dood tegelijk totdat waarneming gedaan wordt

Serieus:
Je kunt van alles en nogwat beredeneren op basis van programmata e.d., maar pas als je de chip met eigen ogen bekijkt kun je redelijke zekerheid hebben. Dit is Gathering of Tweakers, het openen van een kast is hier vrij normaal. Als je wilt weten of een oude salade in de koelkast beschimmeld is probeer je dat toch ook niet te doen zonder de deur te openen :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.