Hoe word ik een ISP?

Pagina: 1
Acties:
  • 738 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eolis
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-12-2021

Eolis

And the heavens shall tremble

Topicstarter
Heeft iemand enig idee waar ik moet zijn als ik mijn eigen ISP wil beginnen?

• LyxKyo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-02 17:27

LyxKyo

Dreambox was fun!

niet hier. Schrijf je eerst in bij KVK.

cheers!

• Eolis

Eolis

Topicstarter
Waar ik op zoek naar ben is een website o.i.d. waar je meer info daarover kunt vinden.
Er is toch wel een Internet association Center of zo iets?

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Je weet dat daar heel veel bij komt kijken :?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:02

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Google? 8)7

Dat wordt een flink bedrijf starten iig.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een flutvraag vraagt om een flutantwoord:

Vraag aan je papa of 'ie xs4all voor je koopt.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Eolis

Eolis

Topicstarter
Jongens bedankt voor jullie inbreng. Google en dergelijke heb ik geprobeerd.

• krijgnuwat
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-01 19:56
Ben je hier vanochtend mee wakker geworden? of zit je er al een tijdje mee in je hoofd?
In iedergeval komt flink wat bij kijken..

• Rob
  • Niet online

Rob

Je schaft eerst een grote ruime aan.
Hierin plaats je dikke airco's, een stuk of 10 19 inch racks en een heleboel servers.
Zet ook een UPS neer, anders gaat alles plat bij een stroomstoring.

Dan ga je babbelen met de mensen van de AMS-IX en je zorgt dan dat er een paar dikke glasvezels van jouw serverruimte naar de AMS-IX loopt.

Best simpel toch.... als je een paar miljoen hebt liggen

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Eolis schreef op maandag 29 mei 2006 @ 18:55:
Jongens bedankt voor jullie inbreng. Google en dergelijke heb ik geprobeerd.
Welke zoekresultaten kreeg je dan? Wat kon je precies wel en niet vinden? Waar heb je nog specifieke vragen over? :?

Het lijkt sterk erop dat je totaal niet weet wat het inhoudt. Als ik jou was zou ik het uit mn hoofd laten.

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:15
Eolis schreef op maandag 29 mei 2006 @ 18:49:
Waar ik op zoek naar ben is een website o.i.d. waar je meer info daarover kunt vinden.
Er is toch wel een Internet association Center of zo iets?
misschien kun je in de boekhandel zoekken naar "isp's opzetten for dummies"? 8)7

• Eolis

Eolis

Topicstarter
Dat begrijp ik, maar weet iemand ook een website o.i.d. waar je voor zo iets moet kijken?
Puur om informatie op te vragen.

Misschien kan een mod mij meer info verschaffen???

Verwijderd

Ik heb ooit een korte quick and dirty rundown gelezen om de technische kant van een (zeer kleine ) isp op te zetten met een linux of bsd software, weet niet meer waar het stond maar het is vast te vinden via google.

• IceStorm
  • Laatst online: 10-02 22:29

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Los van het feit dat het echt een hele apart vraag is, hoe goed heb je gezocht?

http://www.google.nl/sear...how+to+start+an+isp&meta=

• Eolis

Eolis

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:00:
Ik heb ooit een korte quick and dirty rundown gelezen om de technische kant van een (zeer kleine ) isp op te zetten met een linux of bsd software, weet niet meer waar het stond maar het is vast te vinden via google.
Ben niet op zoek naar technische informatie, maar puur naar de mogelijkheden en informatie over waar je dan moet zijn.

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Als HBO BI'er denk ik dat je toch wel aardig wat kennis in huis hebt ;)...

Maar ISP, landelijk, regionaal, straat ISP [Access point kopen en dataverkeer aan de buren verkopen]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Eolis schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:00:
Dat begrijp ik, maar weet iemand ook een website o.i.d. waar je voor zo iets moet kijken?
Puur om informatie op te vragen.

Kom eens met concrete vragen dan, want dit slaat nergens op.

Ik wil ook wel een vliegtuigmaatschappij beginnen....

En mods zijn niet wat je noemt "persoonlijke zoekmachines". Waarom zou een mod dat voor je moeten doen :?

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 29-05-2006 19:05 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Eolis schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:03:
[...]

Ben niet op zoek naar technische informatie, maar puur naar de mogelijkheden en informatie over waar je dan moet zijn.
Een ISP is eigenlijk niks meer dan een dataschuiver; eigenlijk heeft iedereen de techniek (welliswaar in het klein) in huis.

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:49
Eerst een simpele vraag;

Is dit voor school? Of is dit een serieus plan?

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

1e hit op Google: How to become an Internet Service Provider ISP, URL:http://www.alliancedatacom.com/isp/index.asp.

Gebruikte zoekwoorden "how to start an ISP".

Ik hoop dat je goed Engels kunt ;)

d:)b :henk d:)b

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Eolis schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:00:
offtopic:
Moderators zijn ervoor om je topics op slot te zetten als ze niet goed genoeg zijn, 't zijn niet alwetende personen die wel eventjes je vraag kunnen beantwoorden, daar is de community voor.

• Xanthium
  • Laatst online: 25-07-2025
Eolis schreef op maandag 29 mei 2006 @ 18:44:
Heeft iemand enig idee waar ik moet zijn als ik mijn eigen ISP wil beginnen?
Koop een grote switch en vraag iedereen geld die erop aangesloten wil worden 8)7

• ram.con
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-01 16:21

ram.con

non-profit ram

[inkoppertje]
Neem even contact op met het ministerie van justitie, over het aftappen enzo... Misschien moet je wachten tot daarvoor onkostenvergoedingen komen, en dat als je startkapitaal beschouwen 8)7
[/inoppertje]
In principe ben je al isp met een goed georganiseerd publiek hotspotje, waarbij je 'service' biedt. De vraag is: welke schaal, welke service omtrent internet wil je aanbieden?

Verwijderd

Je vraag was niet helemaal duidelijk vandaar mijn tip voor freebsd.org. Wil je algemene tips en bedrijfsinformatie over hoe een onderneming te starten? Loop eerst eens stage bij een bestaande isp en lijkt het je daarna nog steeds wat schrijf een gedegen ondernemingsplan en vraag een startersgesprek bij de KvK Wil je daarna door met je plan meld je aan bij de belastingdienst als ondernemer en laat je goed voorlichten over de diverse ondernemingsvormen.
http://www.belastingdiens...ernemen_ondernemerworden/
http://kvk.nl/sectie/sectie.asp?sectieID=1

Je kan zelf een (draadloos) netwerk aanleggen of gebruik maken van een bestaand netwerk zoals kpn want die heeft al aansluitingen met bijna iedereen in nederland. Leg je vraag dus ook neer bij KPN of ga zelf een draadloosnetwerk oprichten. Netwerk via draad aanleggen is zoveel werk enz je kan toch voor door de opta vastgestelde prijzen toegang krijgen bij kpn.
Je kan de technische uitvoering deels uitbesteden aan een groot bestaand netwerk bbned tiscali kpn enz of geheel zoals speedlinq doet of helemaal simpel gewoon reseller worden. Maar laat me raden dit is een studieopdracht? Geef wat meer info dan weten wel aan welke schaal we moeten denken. isp voor de buurt of landelijk of internationaal? En welke diensten wil je leveren?

een brancheorganistatie is bijvoorbeeld NLIP http://www.ispo.nl

update
Hoera!! de quick and easy rundown heb ik voor je gevonden via google ISP Resource Document http://www.nsrc.org/isp.html en http://www.nsrc.org/admin-guide/rfc2901.html en verder al het andere op nsrc.org

en als je eenmaal isp ben mag ik dan gratis adsl ? :*)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2006 20:10 ]

• kamerplant
  • Niet online
Xs4all is begonnen door een paar modems in een schuurtje te hangen. Xs4all is nu toch redelijk groot, probeer het ook!

🌞🍃

• Pjoek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-01 16:12

Pjoek

Of niet...

Weet je wat jij moet doen?

Naar de Kamer van Koophandel!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-02 05:20

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Juup schreef op maandag 29 mei 2006 @ 18:54:
Vraag aan je papa of 'ie xs4all voor je koopt.
Misschien is het slimmer om Demon over te kopen, aangezien die toch in de etalage staan?

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:30

hamsteg

Species 5618

ISP ben je al, als je internet diensten voor anderen verzorgd. Ik heb een kleine server staan met websites en email faciliteit, strikt gezien ben ik al ISP. De vraag is dus welke S-en (services) van de ISP wil je providen?

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:27

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Datafeest schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:30:
Xs4all is begonnen door een paar modems in een schuurtje te hangen. Xs4all is nu toch redelijk groot, probeer het ook!
ja, maar dat was 1995 ofzo. Toen was internet erg schaars...
Nu zal het niks meer gaan worden op zo'n manier ;).
maar het valt te proberen..:P

The internet is growing faster and faster...

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 29-05-2006 19:41 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Verwijderd

Naast de Network Startup Resource Center (NSRC) http://www.nsrc.org is ook http://www.isoc.org / isoc.nl handig. vooral als je een echte dus geen virtuele isp wil worden. Anders koop je gewoon alles in via een wholesale isp

Deze site http://www.isp-planet.com/business/start_an_isp-a.html is ook eenn aanrader.

Hou ons op de hoogte van je vorderingen en wat je tegenkomt. Begin een blog hierover over wat je tegenkomt is namelijk meteen goede reclame voor je nieuwe isp. Zo bouw je een userbase op en krijg je alvast een band met je toekomstige klanten.
Wat is je budget? dialup, adsl , kabel, wireless, hotspots, of hosting of alles? Bij een laag budget komen deze antwoorden al snel ter sprake http://www.isp-planet.com/business/2001/15k_bol.html ;)

[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2006 21:19 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Je zou zoiets kunnen doen als TweakDSL, die maken gebruik van het BBNed en Tiscali-netwerk.
Het is dus eigenlijk gewoon Tiscali ADSL, maar zij hebben een reselleraccount en delen de abbonnementen in, zoiets kun je wel beginnen lijkt me :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• kamerplant
  • Niet online
AW_Bos schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:40:
[...]

ja, maar dat was 1995 ofzo. Toen was internet erg schaars...
Nu zal het niks meer gaan worden op zo'n manier ;).

The internet is growing faster and faster...
1993, 1 mei om precies te zijn :P
Daarom :P

🌞🍃

Verwijderd

je hangt een vette wireless buiten neer met een dikke antenne ,en jedraaite alle services die een ISP ook heeft.

je AP natuurlijk wel instellen dat iedereen gratis in kan loggen.

dan ben je ook een ISP *G*

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Neem eens kontakt op met tweakdsl.
Misschien kan je daar wel een rondleiding krijgen.

Tweakdsl is ook nog een vrij nieuwe ISP.

• ArjanC
  • Laatst online: 26-01 17:16
Tweakdsl valt onder cambridge.... niet echt een ISP-er....

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Osiris schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:07:
[...]

offtopic:
Moderators zijn ervoor om je topics op slot te zetten als ze niet goed genoeg zijn, 't zijn niet alwetende personen die wel eventjes je vraag kunnen beantwoorden, daar is de community voor.
Niet :? :+

Soms is er een topic dat je open laat en je weet eigenlijk niet waarom...

[ Voor 12% gewijzigd door bjck op 30-05-2006 06:09 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• BlueKeenan
  • Niet online
bjck schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 06:08:
[...]

Niet :? :+

Soms is er een topic dat je open laat en je weet eigenlijk niet waarom...
Dat is wel heel diegaand ! (mods with deep thoughts creapy :+ )

Mischien is het toch wel handig om te weten wat ts verstaat onder isp.
Een isp kan een simpel webhostingbedrijfje zijn met een servertje in colo bij een grotere provider.
Of een ISP die voor half nederland internet aansluiting regelt. En alles wat daar tussenin ligt.

Als je zelf ADSL wilt gaan aanbieden dan moet je behoorlijk klein beginnen en eerst veel contacten opbouwen. Dit is niet weggelegd voor één persoon. Dan moet je meer denken aan sponsor contracten van de bank ofzo. Mischien eerst klein beginnen en een captiaal opbouwen.
Zakenpartners vinden en zo door groeien naar een grotere ISP.

begin als je alleen wilt beginnen dan met het webhosting aan te bieden. daarna ga je andere dingen aabieden zoals dedicated en colocation. daarna kun je een eigen ams-ix aansluiting krijgen. Hierna ga je door tot een eigen datacenter en zo door naar je eigen isp (dit kan altijd anders lopen maar zo doen toch veel bedrijven het).

Als je de helft van de termen hierboven niet begrijpt dan zou ik maar niet beginnen hieraan.

Verwijderd

jhead22 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 20:46:
Neem eens kontakt op met tweakdsl.
Misschien kan je daar wel een rondleiding krijgen.

rondleiding....ur be kiddin'g :P

• BlueKeenan
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 10:08:
[...]

als ze dat doen hebben ze zo half got op hun dak.

ik denk dat veel mensen wel bij een adsl provider een rondleiding wil hebben.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:00
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 10:08:
[...]
Zo te horen hebben we een locatie voor een meeting :+

Volgens mij valt er in het land der ISP's niet zoveel geld meer te verdienen, aangezien de markt behoorlijk verzadigd is. Daarnaast ben ik benieuwd wat de doelstellingen zouden zijn van de "nieuwe" ISP aangezien iedereen de grootste wil worden en zogenaamd de snelste en goedkoopste is. :P

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:04

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik kan je vertellen hoe het vroegah ging:
Je hebt een studentenhokje met een muurkast waar wat modems inpassen, een 486 met NetBSD, je moet veel moeite doen bij de PTT om elke keer maar steeds telefoonlijnen bij te laten leggen, je hebt connecties bij een bedrijf dat (toen nog) een dikke 64kbit lijn heeft liggen en gaan met die banaan!
Tegenwoordig zul je als ISP niet meer meetellen als je alleen modem access geeft, dus je zult ADSL moeten aanbieden. Dan zul je een contract met KPN-telecom moeten aangaan om over hun netwerk ADSL aan te bieden. Verder moet je een paar servers hebben voor je mail, homepages en nieuwsgroepen en een dikke lijn naar de AMS-IX. Bij voorkeur zit je dus colo bij de AMS-IX (of GN-IX, of willekeurig welke organisatie waar je met 10Mbit kunt aanpluggen).

Dit is allemaal misschien een beetje kort door de bocht, maar geeft wel een goede indruk denk ik.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

cardinal808 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 10:14:
[...]

Zo te horen hebben we een locatie voor een meeting :+

Volgens mij valt er in het land der ISP's niet zoveel geld meer te verdienen, aangezien de markt behoorlijk verzadigd is. Daarnaast ben ik benieuwd wat de doelstellingen zouden zijn van de "nieuwe" ISP aangezien iedereen de grootste wil worden en zogenaamd de snelste en goedkoopste is. :P
Hahaha :) lijkt me dat je nu je slag kan slaan in het oostblok, daar zitten ze nog met hun 56K modempje over het algemeen. Ik weet alleen niet of de bank je businessplan accepteerd wanneer je aangeeft dat je wilt investen in een Oost europeesbalkanland >:)

• BlueKeenan
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 10:20:
[...]

Hahaha :) lijkt me dat je nu je slag kan slaan in het oostblok, daar zitten ze nog met hun 56K modempje over het algemeen. Ik weet alleen niet of de bank je businessplan accepteerd wanneer je aangeeft dat je wilt investen in een Oost europeesbalkanland >:)
offtopic:
Heb je de film eurotrip gezien een paar dollar en je kunt heel bratislava vol met fiber leggen :+

gewoon klein beginnen dus is het enige advies denk ik.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ba1cd260cd17b839155eab4caa4a9162/full.gif

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:51

Sjaak_Afhaak

Bleh!

:D 9GB!

Hier staat tekst

• Freezerator
  • Laatst online: 11-02 16:37
Maar wat hier al werd ge-opperd, je kan gewoon een reseller worden van een bestaande provider. Dat is denkik het makkelijkst te realiseren. Maar misschien moeten we vragen wat je wil bieden? Dan kunnen we je vast beter advies geven.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 19:28

jep

Als je niet weet hoe je een ISP moet beginnen, begin er dan ook niet aan. ISP wordt je doordat je technische kennis hebt en denkt dat er iemand is die je diensten wil afnemen.

De tijd van 'ik wil geld verdienen dus ik wordt ISP' ligt ver achter ons. :)

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:31
144 kbit en 9 gigabyte per maand, gaap ;) :D :P

Hail to the king baby!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

jhead22 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 20:46:
Ze zijn pas sinds 2001 bezig. Dus ja, hardstikke nieuw. 8)7

I don't like facts. They have a liberal bias.

• TD-er
  • Laatst online: 17:26
urk_forever schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 10:37:
144 kbit en 9 gigabyte per maand, gaap ;) :D :P
In de tijd dat de meeste mensen rond de 2400 a 4800 bd zaten te werken, dus dat waren best wel rappe verbindingen.
Wees blij dat ze in die tijd de traffic niet hoefden te loggen voor de overheid, want 210 MB schijven waren toen zo'n 500 gulden pst.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Jan20
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-02 11:35

Jan20

CMJJKFE

Volgens mij werken er nu rond de 30 / 34 man bij Cambrium (tweakdsl). Ik vermoet dat ze jouw niet zomaar even een rondleiding gaan geven ;)

CMJJKFE

• Nosfera7u
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 13:13
Volgens mij is de topic starter gevlucht door alle fijne reply's :9
Alleen net iets te vroeg , want er staan inmiddels zat resources in dit topic.

Ik ben niet ontspoord, heb nooit op de rails gestaan

• Mister_X
  • Laatst online: 26-10-2025
je kan als hobby try-out gewoon met kabels/wifi in de weer gaan voor je buren, +/- 10,- per maand vragen, neem zelf een abbo voor 50euri en zorg dus dat je meer dan 5 klantjes strikt :P :P

zet een freebsd bakkie als router neer, etc, en kijk of het werkt, test wat configs, etc

[ Voor 24% gewijzigd door Mister_X op 30-05-2006 16:40 ]

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
Waarom vraag je het niet aan Nina Brink? Die schijnt er expert in te zijn :P

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Ik snap niet waarom mensen 'zulke vette shit' verwachten bij een rondleiding bij ISP's.

Meer als wat DSL routers,border routers routers en switches zal je niet tegen komen, al bij al in 1 rack te krijgen :)

• BlueKeenan
  • Niet online
Punica- schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 16:47:
Ik snap niet waarom mensen 'zulke vette shit' verwachten bij een rondleiding bij ISP's.

Meer als wat DSL routers,border routers routers en switches zal je niet tegen komen, al bij al in 1 rack te krijgen :)
Ik kick (lees : ben verslaafd) op DC's dus ik vind het niet verkeerd. (geek geek)
Overigens is het toch altijd wel vet als je bij een grotere provider gaat kijken.
Wat voor apparatuur ze hebben etc.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

xs4all geeft af en toe rondleidingen door colo's.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• TrailBlazer
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik heb laatst een hele dag mogen rondlopen in het datacenter van de klant waar ik nu zit. Geen ISP maar ik denk dat er zo'n 600 kasten stonden. Samenvattend het is er te koud of te warm, het is er een klere herrie, een hoop kabels en ontiegelijk veel lichtjes waar je 5 minuten van onder de indruk bent.
Gunner schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 15:09:
xs4all geeft af en toe rondleidingen door colo's.
de crazy colo night is dat toch

[ Voor 25% gewijzigd door TrailBlazer op 31-05-2006 15:16 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 00:26

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Wat ik me vooral laatste tijd afvraag is hoe een ISP je account aanmaak enz. regelt ??
Dus mail/ftp/login/DSL lijntje en of ze dan LDAP/Kerberos gebruiken en verder vooral hoe de servers ingedeeld staan enzo ?? :)

Om het topic naast de leuke nostalgie stoot een misschien wat nuttigere draai te geven ...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-01 23:13

Underworld

+1 Inzichtvol

Ik denk zelf dat het geen zin meer heeft omdat, de markt al overspoelt is met allerlij ISP's
Speedlinq is één van de nieuwste (als ik mij niet vergis) en daar zijn alleen maar problemen mee omdat ze mee willen gaan in kosten met de concurrent, en het gewoon niet kunnen bijbenen en alleen maar brakke modems hebben.
Het zou mij ook niet verbazen dat die niet heel lang meer leeft, en dat dat gewoon totaal wordt overgenomen door KPN.
Hoe ga je het vertrouwen wekken van mensen, als ze al uit veel meer betrouwbare verbindingen kunnen kiezen.
Dit kost alleen maar weg gegooit geld...we leven nou eenmaal niet meer in 1995 toen alles net begon.
Als je het destijds ff op het forum had gezet zouden er waarschijnlijk nog wel goede plannen uit gekomen zijn, misschien mensen die ook wel hadden mee willen werken ipv. de toekomst van xs4all uit te stippelen.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:58

-d-

Underworld schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 19:59:Het zou mij ook niet verbazen dat die niet heel lang meer leeft, en dat dat gewoon totaal wordt overgenomen door KPN.
Eh Speedling is al overgenomen door KPN :)

• TrailBlazer
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

nero355 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 15:29:
Wat ik me vooral laatste tijd afvraag is hoe een ISP je account aanmaak enz. regelt ??
Dus mail/ftp/login/DSL lijntje en of ze dan LDAP/Kerberos gebruiken en verder vooral hoe de servers ingedeeld staan enzo ?? :)

Om het topic naast de leuke nostalgie stoot een misschien wat nuttigere draai te geven ...
toen ik nog bij en ISP werkte. Stond alle account info in een hele grote SQL DB icm met Radius en dergelijke. Verder stond de netwerkadmin volgens mij in een oracle DB

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Jups.

provisioning trekt ook de gegevens uit database (al dan niet gedeeltelijk) om mailaccounts e.d. aan te maken.
Meeste sysjes zijn *BSD based of linux dozen, met wat scriptwerk kan je dan ook automagisch IIS sites aanmaken voor je Windows hosting.

Verder wil je voor peering op amsix / nlix zorgen voor je bandbreedte, en wil je afhankelijk van je lokatie ook wel wat glas laten routeren :)
Neem een zak geld mee dus.

[ Voor 26% gewijzigd door alt-92 op 01-06-2006 00:48 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-01 23:13

Underworld

+1 Inzichtvol

-d- schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 20:46:
[...]

Eh Speedling is al overgenomen door KPN :)
duhhh..

ik heb het over totaal, met de naam en alles erbij

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Pagina: 1