Toon posts:

Memtest86+ rapporteerd verkeerde snelheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje (nou ja, geen probleem, maar een vraag).

Ik heb het systeem uitgebreid en voorzien van 2 latjes geheugen erbij. Ik draai nu op 4x512 MiB omdat door kosten aan mijn huis ik 200 euro net wat teveel vondt op dit moment en mijn systeem schreeuwde om meer.

Betreft: Corsair ValueRAM DDR400 CAS-2,5-3-3-8.
CPU: AMD64 3500+ socket 939 Clawhammer

Memtest heeft een uur gedraaid en er zijn geen errors gevonden :) , maar mijn geheugensnelheid wordt in het programma wél verkeerd gerapporteerd. Er staat als volgt:

RAM 157 MHz (DDR314) CAS 2,5-3-3-8 Dual Channel 128-bits.

En verontrustend of totaal fout?

L1 cache 128K 18056 MB/s
L2 cache 512K 4486 MB/s
Memory 2047M 1655 MB/s

In CPU-Z wordt alles wél correct weergegeven.

Voordat ik de upgrade deed heb ik onderzocht wat het verschil zou zijn tussen DDR333 en DDR400 op 2T (limit van Clawhammer). Dat verschil is volgens hun minimaal en ik ervaar het ook als minimaal in games of ik merk het eigenlijk niet. Alles werkt geweldig en ik ervaar met Windows X64 meteen de voordelen van 2048 MiB RAM.

PS: Voor het werk en thuis werk ik met 64-bit pakketten en mijn Program Files (niet X86) is 8,41 GiB groot. Windows X64, zwaar gamen en zware pakketten draaien is niet leuk met 1024 MiB.
Darbij heb ik de tweak toegepast om de Cache te locken op 800 MiB (met Sysinternals Cacheset) en daarbij heb ik LargeSystemCache enabled in het register. Vergis je niet in de naam van de waarde want deze setting zorgt er alleen maar voor dat de cache niet uitgepaged kan worden naar de swapfile die bij mij op 256 256 MiB staat. My PC flies :9~

Maar hoe kan dat van Memtest86+? Wordt het geheugen dan wel op de goede snelheid getest? Wordt de snelheid niet bepaald door het BIOS?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2006 21:30 ]

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Update je BIOS en maak daarna gebruik van de nieuwste versie van Mentest+.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Verwijderd

Topicstarter
Ehm, ja, update BIOS.

Ik vindt het prima, alleen vraag ik me nu 2 dingen af die ik wil weten voordat ik aan iets risicovols begin zoals een flash. Na een vette belastingsaanslag zit het even niet mee :(

1. Ik heb de BIOS updates revisionnotes doorgenomen en er staat nergens iets vermeld over het geheugen. In werkelijk ga ik hier niets mee op vooruit en voorkom ik liever risico aangezien het stroomnet hier niet je van het is :o
Moment, volgens mij staat op het Moederbordceedeetje een BIOS versie die de machine blind kan flashen mocht het zaakje mislukken. A8V Deluxe. Oké vraag beantwoord.

2. In CPU-Z blijkt de snelheid wél goed gerapporteerd te zijn. Keurig op 333 MHz. En de nieuwste versie van memtest86+ had ik ook al te pakken ;)

Mocht het geheugen echt maar op 1655 MB/s lopen dan zou ik dat zeer zeker moeten merken in games zoals UT2004. Ik speel met alles op high, veel bots en vloeiend op 1280x1024. Na de upgrade van het geheugen waardoor het nu op 333 Mhz loopt in plaats van 400 merk ik echter niets van een prestatieverschil of hij moet wel zo klein zijn dat het me amper opvalt. Framerates in games blijven gewoon goed en Windows X64 is nu wel bijzonder responsief :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Sja, ik denk gewoon dat Memtest een foutje heeft gemaakt. Je moet er iig niet blind op staren. Als andere programma's zoals CPU-Z, SisoftSandra en Aida32 wel de juiste snelheid herkent, dan hoef jij je geen zorgen te maken imo.

Wauw, een sig!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Je hebt eigenlijk maar 2 opties :

1. Handmatig op 200 MHz 2T zetten.
2. Al je RAM verkopen/ruilen met iemand en 2x 1 GB kopen :)

Optie 1 zal denk ik niet gaan omdat het een Clawhammer is en ook nog eens een Via chipset dus blijft alleen optie 2 over helaas...

Memtest86+ is verder gewoon een beetje scheel ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
nero355 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:26:
Je hebt eigenlijk maar 2 opties :

1. Handmatig op 200 MHz 2T zetten.
2. Al je RAM verkopen/ruilen met iemand en 2x 1 GB kopen :)

Optie 1 zal denk ik niet gaan omdat het een Clawhammer is en ook nog eens een Via chipset dus blijft alleen optie 2 over helaas...

Memtest86+ is verder gewoon een beetje scheel ;)
@Outerspace; thanx, ik maakte geen zorgen, alleen viel het me op ;)

@Nero355
Ik meende geschreven te hebben dat IK geen moeite heb met 4x512 MB RAM wat op 333 MHz loopt. Het prestatieverschil is een magere 5% en daarvoor ga ik géén 190 euro uitgeven. Je zult het vast aardig bedoelen, maar dat idee gaat niet door. Het zaakje werkt zo prima en mijn systeem heeft nog nooit zo lekker gelopen :o

Die overklok naar 400 MHz werkte, maar wederom laat ik hier de processor extra belast terwijl ik geen prestatieverschilo merk. Vergis je niet: mijn geheugen loopt nu op 666 MHz op 128-bit (dual channel). Benchmarks zeggen mij niet zoveel. Zolang ik lekker kan gamen is het goed en als ik ooit een andere CPU koop dan gaat mijn geheugen alsnog naar 400 MHz.

Ik ben bijster geïntresseerd naar 333 MHz op 1T, maar dat haald een Clawhammer niet zonder terug te gaan naar 266 Mhz en dat gaat me een beetje te ver.

Dus haal niet 2x1 GiB latjes, maar haal een andere CPU en die zal er echt wel eens komen :)
Pagina: 1