Toon posts:

MSI K8N NEO4 Platinum - Dual channel mem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit momenteel met het volgende probleem: Na geruim een uur gelezen te hebben is mij niet geheel duidelijk hoe ik geheugen kan uitbreiden zonder snelheidsverlies.

Huidige situatie:
MSI K8N NEO 4 Platinum standaard settings
AMD 64 3500+ (2,2GHz Winchester)
2x512MB DDR Corsair 2,5-3-3-8 (VS512MB400) in dual channel uiteraard!
Rest van systeem standaard settings, niets overclocked.

Ik zou graag willen uitbreiden zodat ik in totaal 2GB geheugen krijg echter de volgende dilemma's:
1) Huidig mem vervangen door 2x1GB DDR3200 reepjes --> Past dit in mem bankjes van MB?
2) Nog eens 2x dezelfde memreepjes kopen en ernaast plaatsen --> Behoud ik dual channel? Kost dit snelheid door aanspreken meerdere bankjes? Is het geheugen sowieso snel genoeg)?
3) Huidig mem vervangen door 2x1GB DDR4000 reepjes --> Past dit in mem bankjes van MB? Heeft dit enig nut? Ik overklok niet. Daarnaast kent dit geheugen doorgaans lagere timings dan DDR3200?!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2006 16:59 ]

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 16:18

Pieroman

/me

Na een korte google op je moederbord zie ik dat je moederbord het DDR4000 niet ondersteund,
vervangen van het mem door DDR3200 is wel een mogelijkheid (eigenlijk PC3200 dacht ik, en dat draait dan op 400MHz)
2 extra reepjes zou kunnen, check je manual even hoe het geheugen er in moet zitten, meestal is dit om en om (daarom ook verschillende kleurtjes), let hier wel op dat je hetzelfde type geheugen erin steekt anders kan het wel eens afgelopen zijn met dual channel *weet dit niet zeker, mag je even van iemand anders afwachten*

Hopelijk kan je hier iets mee:)

Edit:
Waarom open je 2 topics, heb geduld!

[ Voor 5% gewijzigd door Pieroman op 24-05-2006 16:56 . Reden: Dubbel topic? ]

Verwijderd

Volgens de handleiding gaat er bij 4 latjes de snelheid teruggebracht worden naar 333Mhz. Echter staat bij een AMD64 de geheugencontroller op de cpu, en bij recentere cpu's zou dit opgelost zijn waardoor je toch 4 latjes in DC zou kunnen gebruiken op 400MHz, zeker weet ik dit echter niet.

Is het uberhaupt mogelijk om - indien het geheugen op 333MHz gaat draaien - de HTT frequencie zodanig omhoog te schroeven zodat je geheugen toch op 400MHz gaat werken (en indien nodig dan de cpu multiplier verlagen) ?
EDIT> ok volgens het linkje van de FAQ kan je dus gewoon de mem multiplier gewoon terug op 400MHz zetten :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2006 17:03 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

1) DDR-geheugen heeft een standaard (pins etc) en daar voldoen alle DDR(1)-dimmetjes aan.
2) Ja, je behoudt dualchannel, maar de snelheid moet omlaag en CommandRate moet naar 2T. Zie ook dit stukje in FAQ.
3) DDR = DDR. Maar als je niet overclockt, zou ik het afraden, omdat je er dan geld mee weggooid in feite.
Pieroman schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 16:55:
Na een korte google op je moederbord zie ik dat je moederbord het DDR4000 niet ondersteund,
vervangen van het mem door DDR3200 is wel een mogelijkheid (eigenlijk PC3200 dacht ik, en dat draait dan op 400MHz)
De geheugencontroller zit in de CPU, maar die ondersteunt gewoon DDR4000, zoals ook een behoorlijk aantal mensen op dit forum hebben.
2 extra reepjes zou kunnen, check je manual even hoe het geheugen er in moet zitten, meestal is dit om en om (daarom ook verschillende kleurtjes), let hier wel op dat je hetzelfde type geheugen erin steekt anders kan het wel eens afgelopen zijn met dual channel *weet dit niet zeker, mag je even van iemand anders afwachten*
Hetzelfde type is inderdaad een punt. Dat is namelijk niet onwijs strict. Zie ook: Dualchannel[/]
PMG FAQ
Identiek betekent niet noodzakelijkerwijs hetzelfde merk en partnummer, maar wel hetzelfde aantal chips met dezelfde dichtheden en organisatie.
Persoonlijk zou ik gewoon 2x1GB DDR400/PC3200 kopen en dan profiteren van én de dualchannel én de 400MHz (die je met 4x512MB niet hebt) én de commandrate van 1T.

[ Voor 9% gewijzigd door _the_crow_ op 24-05-2006 17:04 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Excuses voor dubbelpost. Gaf 1e keer foutmelding.....vandaar doorgeklikt.

Thx voor reacties tot nu toe!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het tot nu toe lees zou beste (=snelste) oplossing zijn het kopen van twee identieke 1GB reepjes.

Wat mij niet geheel duidelijk is is soms melding op geheugen. Iets omtrent: ..x.. Dit houdt in aantal chips en/of chip dubbelzijdig is? Ik kan er vanuit gaan dat al t 1GB op MB werkt?

Verwijderd

Bedoel je het aantal chips maal het aantal megabit per chip misschien?

Voorbeeldje?

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 17:04:
Wat mij niet geheel duidelijk is is soms melding op geheugen. Iets omtrent: ..x.. Dit houdt in aantal chips en/of chip dubbelzijdig is? Ik kan er vanuit gaan dat al t 1GB op MB werkt?
Bovenaan de topiclist staat een FAQ, waarin ongeveer de hele RAM-terminologie staat uitlegt:
RAM FAQ: Chip structuur
RAM FAQ: Double-sided

En ik weet zeker dat 2x1GB werkt, maar als jij twijfelt, blader door je moederbord-manual. Daar zal het ongetwijfeld in staan. :)
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 17:15:
Yup.dat is denk ik wat ik bedoel. Vaak is t iets als: 2x64Mx64 of 128Mx64

Voorbeeldgeheugen wat ik dankzij jullie adviezen opgezocht heb iv.m. prijs/kwaliteit:
Corsair: TWINX2048-3200C2
Goed geheugen, voor compatibiliteit met je moederbord even de MSI-site raadplegen of via google.

[ Voor 37% gewijzigd door _the_crow_ op 24-05-2006 17:17 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Yup.dat is denk ik wat ik bedoel. Vaak is t iets als: 2x64Mx64 of 128Mx64

Voorbeeldgeheugen wat ik dankzij jullie adviezen opgezocht heb iv.m. prijs/kwaliteit:
Corsair: TWINX2048-3200C2

Verwijderd

Topicstarter
Crow.....hardstikke bedankt!! Uiteraard alle anderen ook voor de adviezen/replys. Dat wordt even alles rustig doorlezen en dan asap bestellen.

• dion_b
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Allereerst is crossposten hier niet de bedoeling, maar dat had je zelf ook al door...

Mbt je vragen kun je met een beetje zoekwerk makkelijk antwoorden vinden.

1) http://balusc.xs4all.nl -> ja gaat prima
2) http://balusc.xs4all.nl -> je behoudt dual channel, maar bij een oude A64 core als dit val je terug in snelheid
3) "DDR4000" bestaat niet. Waarschijnlijk heb je het over PC3200 dat geadverteerd wordt als overclockbaar tot 300MHz. Als je dat de moeite waard vindt, vooral doen, maar besef wel dat je zowel RAM als CPU aan het overclocken bent dan.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 24-05-2006 17:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Euhm nee, de ts lijkt mij niet overklokbaar PC3200 te bedoelen, maar gewoon PC4000, dus ddr geheugen dat gerated is tot 250MHz (DDR500 dus).

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05:32
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 18:01:
Euhm nee, de ts lijkt mij niet overklokbaar PC3200 te bedoelen, maar gewoon PC4000, dus ddr geheugen dat gerated is tot 250MHz (DDR500 dus).
En dat bereik je bij een AMD alleen maar als je gaat overclocken

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
mad-dog schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 20:41:
[...]

En dat bereik je bij een AMD alleen maar als je gaat overclocken
hoeft niet,bij mijn msi platinum kan ik gewoon het geheugen op 215,233,250 zetten bij standaart htt.

@ts
uit ervaring ,en ook van andere kanten gelezen dat 4 reepjes slecht werkt.
ook al zijn ze helemaal hetzelfde.
gewoon 2x1gig erin ,en dat andere spul verkopen.

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Pagina: 1