Externe Harddisk Defect (Maxtor 500GB)

Pagina: 1
Acties:
  • 3.291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-09 13:54
Beste GOT leden,

Vorig jaar heb ik een Maxtor One Touch III 500GB aangeschaft, deze is nu heel vreemd aan het doen.

Elke keer als ik hem aanzet wordt hij prima herkend door windows en kan ik hem ook benaderen.. Het probleem is alleen dat hij super sloom is.... Map openen duurt +/- 1 min en als je iets van 1mb wilt kopieren ben je 30 min bezig. Soms loopt de kopie tijd op van 10 sec naar 100 min :S

Ik heb er nog wat belangrijke data opstaan, wie weet misschien nog een tool hoe ik het kan backuppen.. Get Data Back heb ik al geprobeerd maar zonder succes....

De leverancier levert mij een nieuwe als ik deze terug doe dus dat is wel top...

Hopelijk hebben jullie goede ideeën

Groetjes Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

ja, sloop de schijf eruit en hang hem direct aan je IDE. Al gechecked of alle USB apparaten goed werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou niets uitbreken nu je hem mag RMA'en. Gewoon geduld hebben en alles 1 voor 1 backuppen.

Misschien een programma dat op sectorniveau kopieert ipv op bestandsniveau? Kans dat het probleem dan uitgesloten wordt.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
Schijf mag ik er niet uitslopen want dat vervalt te garantie! Dit probleem heb ik op 3 andere systemen ook al getest en allemaal het zelfde probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
1 mb wil bijna niet laatstaan een 23mb PSD file... 700 min :S lijkt me niet echt handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien kan je proberen de schijf te ghosten? Ik weet niet of deze ook usb schijven kan lezen, maar volgens mij gaat ghosten altijd een stuk sneller. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
Ik zal het eens proberen!!! bedankt hopelijk werkt het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
Helaas het werkt niet :(

Iemand nog een nader idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:12
Zit ''ie op een trage usb poort? Ofwel, andere poort proberen?

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
Ik heb hem nu op 4 verschillende PC's geprobeerd en overal is het zelfde probleem dus dat is het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 19:10:
Misschien een programma dat op sectorniveau kopieert ipv op bestandsniveau? Kans dat het probleem dan uitgesloten wordt.
Al geprobeerd? Of werkt ghost op dit niveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruttelpot
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06-2022
Verwijderd schreef op maandag 22 mei 2006 @ 20:09:
[...]

Al geprobeerd? Of werkt ghost op dit niveau?
Oui.

Ik denk dat het ide->usb controllertje gaar is. Kijk of je je behuizing open kan maken zonder sporen achter te laten, is dat neit het geval, terug sturen voor rma met de uitdrukkelijke wens alle data te recoveren ofzo. Maar verder zou ik zeggen: sloop die schijf eruit. Doe het netjes, ben je je garantie ook niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:55
Pruttelpot schreef op maandag 22 mei 2006 @ 20:44:
terug sturen voor rma met de uitdrukkelijke wens alle data te recoveren ofzo.
Forget it, schijf terug sturen is data kwijt.

Probeer hem eens in te vriezen, heeft mij al eens behoorlijk wat data gered :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schijf terug is idd data kwijt.
Is usb de enige aansluiting, anders nog via firewire ofzo proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
Wat moet ik verstaan onder een schijg in te vriezen??? Groetjes Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
Ik durf hem ook niet open te maken! er zit 1 schroefje maar ben bang dat die in een palletje valt of zo...

Dus hij kan er helaas niet uit :(

Ik wil echt nog wat data er van hebben... misschien eens met maxtor nederland bellen!!!

(Als er een maxtor nederland is teminste?)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goed inpakken (tegen condens) en in de diepvries
http://faq.tweakers.net/om/hdd_invriezen/

FaQ (dacht dat die van Terw_Dan kwam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:12
Ja lekker, je schijf invriezen. Dus garantie kwijt want vocht erin. Deze truuc zou ooit handig zijn geweest om een 'vastgelopen' schijf weer te laten lopen, geloof ik. Ik zou echt never never nooit mijn schijf in de vriezer leggen.

M'n schijg misschien wel trouwens, maar m'n schijf niet ;-)

Gewoon beginnen met kopieeren , geduld hebben, daarna opsturen.

En wat betreft de usb poorten: hebben al die vier geprobeerde pc's de full speed usb poorten? of zijn het oudere pc's? Heb je een usb hub ertussen?

Edit: mmm faq gelezen, zou het zelf niet doen. Kwestie van geduld en laat het maar even duren dan, het kopieeren.. Blijkt ook geen optie. Sorrie, ik weet het niet meer.

[ Voor 24% gewijzigd door Jan Smit op 22-05-2006 23:02 ]

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
Het is allemaal USB2 zonder hub. En ik hem om 7 uur een bestand van 23 mb aan gezet en hij is nu nog bezig en hij hangt gewoon dus dat kan helaas ook niet :( grrrr

zou er nu echt geen oplossing zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer anders te overleggen met de leverancier dat je hem bij hem los haalt.
Anders als het echt belangrijk is gewoon wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:24
Ik denk dat dit een geval gaat worden van de keuze tss je data en je garantie. Wat is voor jou het meeste waard? Als de data echt veel waard is, zou ik ze toch proberen op te maken en in je pc te steken en daarna mooi terug erin te steken...

Maakt de schijf tikkende geluiden? naar mijn idee is gewoon je schijf kapot en niet enkel de controller.

[ Voor 19% gewijzigd door FragileM64 op 22-05-2006 23:18 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
is dit mischien een ide je pakt een oude PC die je niet meer gebruikt of nauwlijks (kijk desnoods of wat vrienden nog wat hebben staan) zet die in een donker hoekje en ga rustig kopieren ?

ok stel je voor het duurt een week laat die PC maar lekker ratelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals de Topic starter al aangeeft loopt ie op den duur gewoon vast.
Mocht het aan de controler liggen dan word de schijf vaak nog wel herkend door windows maar is niet meer benaderbaar, of de schijf is helemaal niet meer zichtbaar.
Heb al aardig wat goedkopere schijfjes van maxtor en freecom terug gezien met een soort gelijk probleem.

Wat je ook zeker niet moet doen is de schijf openschroeven, want dit kan maxtor zien en krijg je het ding doodleuk terug met de melding dat je hem open gemaakt hebt en je garantie vervallen (zelf meegemaakt op me werk)

Wat je misschien nog eens kan proberen is er een andere voeding aan te hangen, kan me herinneren dat ik op me werk van maxtor nog wel eens wat goedkopere schijven heb teruggekregen waar alleen de voeding van omgeruild was.

Succes!

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Het lijkt mij dat er gewoon bv rotte sectoren inzitten waardoor de schijf steeds maar weer hetzelfde wil lezen...

Als je nu eerst de écht belangrijke bestanden eraf haalt (de kleintjes zegmaar) en daarna de steeds 'minder belangrijke' omdat de schijf elk moment zou kunnen crashen.

Het is iig een schijfprobleem, als je goed luistert hoor je hem ook een vaag geluid maken, zoiets als vvvvv-tik-vvvv-tik zegmaar, vv is het gezoem, en je hoort héle zachte tikjes.

Magoed, succes ermee, vraag anders aan de winkel of je hem even los mag schroeven of dat hun dit eens willen proberen.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dytzox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-12-2023
heb je al eens scandisk laten draaien over deze schijf?

kan zijn dat er fouten op zitten, en anders kan je altijd nog powermax proberen, weet niet of dit werkt met usb schijfen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:51
Ik heb dit ook gehad met verschillende externe Maxtor harde schijven (uit de 5000DV serie, dat wel).

Wat ik deed, heel gek... maar.. zet je schijf eens even een tijdje uit. Gewoon even een week ofzo. Echt helemaal uit. Ondertussen even zeker weten dat je een PC hebt waar het niet aan kan liggen (desnoods gewoon even een nieuwe installatie er op zetten (hey! Je data is dat toch wel waard?)).. En dan na een weekje de computer uitzetten, de schijf er aan, aanzetten en dan de PC aan... ALs hij het doet, meteen je data kopieeren en dan opsturen voor RMA.

RMA doen ze trouwens helemaal niet moeilijk over bij Maxtor! Echt super service... mijn 5000DV was een maand uit de garantieperiode van 2 jaar (maar toen ik hem kocht, had hij eigenlijk maar 1 jaar garantie af fabriek, later is dat geupgrade voor de nieuw te produceren schijven, maar niet voor mijn schijf, toch heb ik die 2 jaren + 1 maand garantie gekregen... en toen ook nog een allernieuwste externe harde schijf gekregen ipv weer zo'n (vet) oude 5000DV. Nee, Maxtor is echt wel goed qua service! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ook gehoord dat ze ook niet heel moeilijk doen over het openmaken van de Behuizing (het gaat hier dus over het open maken van de behuizing niet van de schijf zelf!!!). Verder zou ik ook´s een ander kabeltje proberen. Misschien is die gewoon rot. Verder wordt er ook geopperd om ´m eens met firewire aan te sluiten. Dat al geprobeerd?
Denk niet alleen aan PC. Denk ook aan het spul wat er tussen je schijf en je PC zit.
Suc6 ermee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
Je hoord idd hele zachte geluidjes! met starten een licht piepend geluid en soms hoor je wel eens een tik..

Heel vreemd allemaal.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenraadv
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-07 10:12
Zou scannen en data terughalen met Getdataback geen betere optie zijn?
Beter lezen dus..

[ Voor 16% gewijzigd door Koenraadv op 23-05-2006 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Koenraadv schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 07:39:
Zou scannen en data terughalen met Getdataback geen betere optie zijn?
Dit staat al in de TS :X

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
Ik heb al een andere usb kabel geprobeerd (zonder succes). Ook een andere voeding en er zit helaas geen firewire op! dus het enige wat ik kan doen is open maken.. maar ben bang dat ik dan geen garantie meer heb..

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreX
heck Warranty

Please Note: Please do not attempt to open the case on your External Hard Drive or Network Storage device. Opening the case will void any remaining warranty. The PowerMax diagnostic is not compatible with External Hard Drives or Network Storage devices. Please continue below to check the warranty status of your External Hard Drive or Network Storage device.

www.maxtor.com

het mag dus niet! :(:(:( GVD

Hoe nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

GreX schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 14:51:
heck Warranty

Please Note: Please do not attempt to open the case on your External Hard Drive or Network Storage device. Opening the case will void any remaining warranty. The PowerMax diagnostic is not compatible with External Hard Drives or Network Storage devices. Please continue below to check the warranty status of your External Hard Drive or Network Storage device.

www.maxtor.com

het mag dus niet! :(:(:( GVD

Hoe nu!
Dit leek mij wel een redelijke optie :
DarthPlastic schreef op maandag 22 mei 2006 @ 23:25:
Magoed, succes ermee, vraag anders aan de winkel of je hem even los mag schroeven of dat hun dit eens willen proberen.
Als die mensen ook maar enigzins redelijk zijn (en dat zijn ze als je die schijf zonder problemen om mag ruilen lijkt me ??) dan doen ze dit wel denk ik :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Loopt de toepassing nu vast als je dat bestand van 23mb probeert te kopieren, of loopt hij niet vast maar gaat het gewoon enorm traag?
Als het alleen enorm traag gaat: in gang zetten voor je gaat slapen en 's anderdaags is het gekopieerd :)
Als het vastloopt, niets aan te doen.
Pagina: 1