colorprofiel voor afdrukcentrales

Pagina: 1
Acties:
  • 1.125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esvier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 09:35
Ik word er helemaal gek van.
Zelf heb ik een Canon EOS350D daar kun je kiezen tussen 2 profielen:
sRGB en Adobe RGB.

Standaard heb ik heb eigenlijk altijd op sRGB staan. Maar als ik nou op mijn MAC de foto open in Photoshop ziet het er anders uit dan wanneer ik hem open in Preview.

Ook wanneer ik de foto laat afdrukken bij een afdrukcentrale (in mijn geval HEMA) komen de foto's er flets uit te zien.

Welk profiel moet ik gebruiken of hem naar toe converten?

www.debrasserie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124681

esvier schreef op zondag 21 mei 2006 @ 19:41:
sRGB en Adobe RGB.

Standaard heb ik heb eigenlijk altijd op sRGB staan. Maar als ik nou op mijn MAC de foto open in Photoshop ziet het er anders uit dan wanneer ik hem open in Preview.

Ook wanneer ik de foto laat afdrukken bij een afdrukcentrale (in mijn geval HEMA) komen de foto's er flets uit te zien.

LOL

De afrukken van de HEMA zijn nou niet echt goed vergelijkings materiaal |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dit is nou typisch zo'n topic voor FGW :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 15:17

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Het probleem met de goedkopere afdrukcentrales is dat ze je foto, voor die wordt afgedrukt, nog even door wat automatische tools halen. Hierdoor is het resultaat altijd een kwestie van afwachten. Daarnaast maken deze centrales vaak gebruik van centrales van derden, die vaak andere apperatuur gebruiken. Wil je dus een fatsoenlijke afdruk, dan zul je of zelf moeten gaan afdrukken, of je moet dit overlaten aan een centrale die iets duurder is dan de andere, maar waarvan je wel een kleurprofiel kunt opvragen en die niet gaat rommelen met dingen als contrast en belichting. In Frankrijk weet ik een aantal namen van centrales waar dat mogelijk is en niet gebeurt, maar in Nederland helaas niet ;)

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-06 13:24

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Zelf heb ik geen probleem met fletse afdrukken bij de HEMA eigenlijk. En ik druk alles daar af :) Hooguit valt de helderheid me een beetje tegen af en toe (alsin: te donker). Maar afgezien daarvan, is de kwaliteit erg goed. Er zijn ook verschillende tests af en toe, die weer wat afdrukcentrales testen, de eene keer komt die goed uit de verf, de andere keer weer een andere :) Het is vrij wisselvallig helaas.

Wat ik wél kan zeggen is dat de digitale afdrukken van de HEMA ongecorrigeerd afgedrukt worden :) Afgezien van een eventuele crop van 4:3 -> 2:3.
Bij mijn weten kun je het beste AdobeRGB gebruiken voor de afdrukken trouwens. Want volgens mij gebruikt de centrale waarvia de HEMA afdrukt wel de gegevens uit die colorspace.
Anoniem: 124681 schreef op zondag 21 mei 2006 @ 19:50:
LOL

En welke dan wel? Beetje loze reactie zo vind je niet?

edit:

Hier is nog wat interessant leesvoer

[ Voor 8% gewijzigd door Cloud op 21-05-2006 21:51 . Reden: linkie ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esvier
tuurlijk zullen er betere centrales zijn maar dit heeft weinig te maken met de kwaliteit van die machines denk ik. Want met mijn vorige camera gewoon zo'n compact ding waren de afdrukken wel altijd goed.
Nu las ik ergens op internet (zal het even opzoeken) dat de centrales alleen maar met sRGB overweg kunnen.

Bij de fotos lijkt het rood weg te vallen en het groen is juist weer extra dominant aanwezig.

edit
http://www.onlinefotoservices.nl/faq.php
Vraag:

Wat ik zou willen weten is in hoeverre afdrukcentrales verschillende colorspaces ondersteunen. Of welke colorspace ze uberhaupt gebruiken. Hier begint nl. het verkrijgen van de gewenste kleuren. Je kan lekker in Adobe RGB zitten editen, maar als de centrale dan sRGB afdrukt kan je er van op aan dat je teleurgesteld wordt. Van buitenlandse sites (V.S.) begrijp ik al wel dat sRGB meestal een veilige keuze is, maar aangezien de sRGB space kleiner is dat aRGB zou een centrale die dat ondersteunt mijn absolute voorkeur hebben. En dan kunnen we 's een vergelijking gaan maken...

Antwoord van een aanbieder:

Alle fotolaser belichters zijn gemaakt voor de massa en zijn dus gebaseerd op srgb. (behalve enkele grootformaat belichters waar foto's van 1,27 meter breed bij 30 meter op belicht kunnen worden).
AdobeRGB op de gangbare belichters gaat dus mis. Betekent dus converteren naar srgb. Blijft onverlet dat iedere machine weer iets anders is en dus srgb ook niet zaligmakend is. Als een lab een icc profiel ter beschikking stelt, maak je de grootste kans op een goed resultaat. Maar de meeste gaan voor de massa en stellen dat je gewoon in srgb moet aanleveren. (houd de communicatie ook simpeler. Geen moeilijke vragen over hoe je dan je bestanden moet omzetten e.d.)
Kortom, bij mijn weten zijn er op de markt geen belichters die adobeRGB ondersteunen. Diegene die dit wel pretenderen te hebben converteren zelf terug naar srgb o.i.d.
toon volledige bericht

[ Voor 66% gewijzigd door esvier op 21-05-2006 22:10 ]

www.debrasserie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

esvier schreef op zondag 21 mei 2006 @ 22:07:
tuurlijk zullen er betere centrales zijn maar dit heeft weinig te maken met de kwaliteit van die machines denk ik. Want met mijn vorige camera gewoon zo'n compact ding waren de afdrukken wel altijd goed.
Nu las ik ergens op internet (zal het even opzoeken) dat de centrales alleen maar met sRGB overweg kunnen.

Bij de fotos lijkt het rood weg te vallen en het groen is juist weer extra dominant aanwezig.
Ik ben benieuwd naar die bron :) Lijkt me wel fijn om te weten wat de centrales nu gebruiken. Maar ik zal het voor de zekerheid proberen na te vragen bij de centrale waarvia de HEMA afdrukt.
Ik ben het eens met je dat er vrij weinig echt grote verschillen tussen de centrales zitten. En dat klopt ook wel, aangezien er maar 2 of 3 centrales zijn waar de nederlandse zaakjes afdrukken. :)

edit:
Dank je wel. Dat is wel een verhelderend stukje tekst :) Toch zal ik het eens even uitpluizen, ben benieuwd wat ze me vertellen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Cloud op 21-05-2006 22:14 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:46

breinonline

Are you afraid to be known?

Zie ook dit draadje waar al in staat aangegeven dat er (destijds in ieder geval) maar één aanbieder is om een icc profiel mee te sturen waardoor je foto zeker weten goed afgedrukt wordt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Anoniem: 124681 schreef op zondag 21 mei 2006 @ 19:50:
Waar denk jij dat de meeste vakfotografen hun foto's laten ontwikkelen? :X Dezelfde centrale als de HEMA.

Laat je je foto's altijd door de 1-uurs service afdrukken, of een gewone services?
Bij de 1-uur service worden ze door een Agfa afdrukker gerost welkin het filiaal zelf aanwezig is. Als je net zo een vakantiemiep te makken hebt welke die hele machine niet snapt zal daar dus weinig van correctie aan vooraf gaan. Bij gewone service gaan je foto's 'snachts naar de centrale.
Je kunt bij de 1-uurs servicce proberen te vragen of ze je foto's een beetje kunnen corrigeren. Mijn vriendin (HEMA Breda) vind het alleen maar leuk om te doen :)

[ Voor 111% gewijzigd door frickY op 22-05-2006 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

frickY schreef op maandag 22 mei 2006 @ 07:39:
[...]

Waar denk jij dat de meeste vakfotografen hun foto's laten ontwikkelen? :X Dezelfde centrale als de HEMA.

Laat je je foto's altijd door de 1-uurs service afdrukken, of een gewone services?
Bij de 1-uur service worden ze door een Agfa afdrukker gerost welkin het filiaal zelf aanwezig is. Als je net zo een vakantiemiep te makken hebt welke die hele machine niet snapt zal daar dus weinig van correctie aan vooraf gaan. Bij gewone service gaan je foto's 'snachts naar de centrale.
Je kunt bij de 1-uurs servicce proberen te vragen of ze je foto's een beetje kunnen corrigeren. Mijn vriendin (HEMA Breda) vind het alleen maar leuk om te doen :)
offtopic:
Ik vroeg me al af hoe je zoveel wist over de werking van de HEMA fotoservice. Maar je vriendin werkt er, toevallig! Ik werk ook in een 1 uur fotoservice van de HEMA ;) En ik vind het corrigeren van foto's ook erg leuk. Helaas kan het dus niet bij digitale foto's, maar op analoog vind ik het nog altijd leuk werk :)

Verder is het zo dat je bij de afdrukservice van in elk geval de centrale waarvia de HEMA afdrukt géen ICC profiles mee kunt sturen. En ik weet ook niet of je hun profiel op kunt vragen, maar als ik het niet vergeet zal ik dat komende week eens proberen uit te vissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47828

esvier schreef op zondag 21 mei 2006 @ 19:41:
sRGB en Adobe RGB.

Begin eerst je monitor te calibreren, en niet met een stukje software maar met een tool.
Ga dan eens lijken naar ICC profielen, anders heeft het geen enkele zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esvier
Anoniem: 47828 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 18:43:
[...]

Begin eerst je monitor te calibreren, en niet met een stukje software maar met een tool.
Ga dan eens lijken naar ICC profielen, anders heeft het geen enkele zin.
Laat ik dat al gedaan hebben... maar los daarvan dat verklaart nog steeds niet het verschil in Photoshop, Preview en HEMA.

Voorheen met mijn oude camera stuurde ik de foto's ook naar HEMA en toen kwamen ze er wel goed uit te zien.

www.debrasserie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

esvier schreef op maandag 22 mei 2006 @ 19:23:
[...]

Laat ik dat al gedaan hebben... maar los daarvan dat verklaart nog steeds niet het verschil in Photoshop, Preview en HEMA.

Voorheen met mijn oude camera stuurde ik de foto's ook naar HEMA en toen kwamen ze er wel goed uit te zien.
Als beide sRGb zou zijn mag er eigenlijk geen verschil zijn. Preview ondersteund gewoon icc profielen als het goed is. Ik zie ook geen verschil tussen Photoshop en Preview met een sRGB foto.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esvier
Ik heb het net weer even getest.
voor alle duidelijkheid dit is een sRGB foto die ik geopend heb in preview en in photoshop

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnfoto.net/colorprofiel.jpg

nix geen kleur of level correctie aan gedaan... vers uit mijn party hardie fototoestel... niet eens de EOS.

www.debrasserie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ga eens naar Preview preferences en dan het laatste tabblad: colorspaces. Waar staat die op? Eventueel wijzigen en kijken wat het uitmaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esvier
Hej thnx... in preview staat i op "algemeen RGB profiel"... wanneer ik die op "sRGB" zet komen de kleuren weer terug.

Maar voortaan dus wanneer we iets naar de HEMA sturen eerst de foto converten naar sRGB dus!?

www.debrasserie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

esvier schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 11:17:
Maar voortaan dus wanneer we iets naar de HEMA sturen eerst de foto converten naar sRGB dus!?
Dat blijkt het beste, maar als ik het niet vergeet zal ik het voor je proberen na te vragen :) Maar verschillende bronnen zeggen inderdaad dat sRGB gebruikt wordt door de afdrukcentrales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 05:36
Goed, ik heb de proef op de som genomen om Hema te mailen met de volgende vragen:

- Welke afdrukcentrale gebruikt HEMA?
- Is het mogelijk om een kleurenprofiel voor deze centrale op te vragen (ik heb een gecalibreerde monitor en het zou fijn zijn als ik vantevoren de juiste kleuren goed in kan stellen)
- Bewerkt deze afdrukcentrale de foto's nog (dmv filters ed)? En zo ja: welke filters gebruikt men dan?

Dit was hun antwoord:

Hierbij willen wij u berichten dat HEMA foto's laat afdrukken onder private label. Wij kunnen onze toeleverancier niet prijsgeven. Verder vindt u een uitleg over het te gebruiken kleurenprofiel.

Wij gebruiken sRGB met gekalibreerde machines en een gebalanceerde meting op de kleurnummers van het papier. Het verschil zit in de kalibratie van het beeldscherm en de meting van de papierwaarde (emulsie nummers).

Wij vertrouwen u hiermee geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,

HEMA Afdeling Consumentenservice

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Frankster schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 18:00:
Goed, ik heb de proef op de som genomen om Hema te mailen met de volgende vragen:

- Welke afdrukcentrale gebruikt HEMA?
- Is het mogelijk om een kleurenprofiel voor deze centrale op te vragen (ik heb een gecalibreerde monitor en het zou fijn zijn als ik vantevoren de juiste kleuren goed in kan stellen)
- Bewerkt deze afdrukcentrale de foto's nog (dmv filters ed)? En zo ja: welke filters gebruikt men dan?
Leuk dat je die vragen even stelde :) Ookal had ik die laatste vraag al uitgelegd. De foto's worden onbewerkt afgedrukt. Maargoed wel handig deze antwoorden, want nu hoef ik de service desk niet meer lastig te vallen met vragen over kleurprofielen ;) Toch interessant dat ze de afdrukcentrale niet prijs mogen geven blijkbaar. Weet ik ook dat ik dat voortaan dus niet mag doen :P

Anyways sRGB kleurenprofiel dus! Weet ik dat ook zeker 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esvier
Maar als je dan wel iets in AdobeRGB wilt laten afdrukken, waar kune je dat dan het beste doen?
Ondersteunen die machienes bij de lokale fotoboer wel AdobeRGB? of zul je echt naar een drukker moeten gaan?

www.debrasserie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:52
Hema == Fuji in Steenbergen.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 21:19
Heb net even gekeken in mijn camera, maar ik heb hem ook ook sRGB staan en ik laat regelmatig afdrukken van 60x40 cm afdrukken bij de hema waar ik heel erg tevreden over ben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

esvier schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 22:39:
Maar als je dan wel iets in AdobeRGB wilt laten afdrukken, waar kune je dat dan het beste doen?
Ondersteunen die machienes bij de lokale fotoboer wel AdobeRGB? of zul je echt naar een drukker moeten gaan?
Bijna alle niet-1uur services gaan naar een afdrukcentrale, deze zal vanwege de grote hoeveelheid wel altijd in sRGB afdrukken. Ik ben bang dat je dan naar een professionele drukker moet. Aan de andere kant word Adobe RGB wel heel onbruikbaar, tenzij je in RAW schiet en zo zoveel mogelijk informatie verzameld en dan zelf converteert naar sRGB.
Je zou kunnen mailen met profotnet, waar zijn in afdrukken. In de link die ik eerder gaf zijn zij de enige die een ICC profiel aanbieden zodat je zelf je foto's al klaar kunt maken voor het afdrukken. Of dat vervolgens in sRGB gaat kan ik niet op hun site vinden.
hilbren schreef op zondag 28 mei 2006 @ 10:25:
Heb net even gekeken in mijn camera, maar ik heb hem ook ook sRGB staan en ik laat regelmatig afdrukken van 60x40 cm afdrukken bij de hema waar ik heel erg tevreden over ben!
Het gaat om kleurechtheid, niet of je tevreden bent :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

klopt
breinonline schreef op zondag 28 mei 2006 @ 11:03:
[...]

Bijna alle niet-1uur services gaan naar een afdrukcentrale, deze zal vanwege de grote hoeveelheid wel altijd in sRGB afdrukken. Ik ben bang dat je dan naar een professionele drukker moet. Aan de andere kant word Adobe RGB wel heel onbruikbaar, tenzij je in RAW schiet en zo zoveel mogelijk informatie verzameld en dan zelf converteert naar sRGB.
Ik denk inderdaad ook dat je voor AdobeRGB afdrukken naar een professionele drukker moet ja. Voor zover ik weet ondersteunt inderdaad geen enkele centrale dit.
Het gaat om kleurechtheidd, niet of je tevreden bent :O
Is dat niet deels inherent aan elkaar dan? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

wolkje schreef op zondag 28 mei 2006 @ 11:17:
[...]

Is dat niet deels inherent aan elkaar dan? :z
Deels ja, voor een professional of een goede hobbyist zal de kleurechtheid van de het belangrijkste zijn. De gemiddelde consument is maar wat blij als zijn foto's door de centrale worden opgeleukt en zonniger gemaakt. Wat hilbren voor ideeën hierover heeft geeft hij niet aan en dus was zijn reply ook vrij nutteloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

breinonline schreef op zondag 28 mei 2006 @ 12:33:
[...]

Deels ja, voor een professional of een goede hobbyist zal de kleurechtheid van de het belangrijkste zijn. De gemiddelde consument is maar wat blij als zijn foto's door de centrale worden opgeleukt en zonniger gemaakt. Wat hilbren voor ideeën hierover heeft geeft hij niet aan en dus was zijn reply ook vrij nutteloos :)
offtopic:
Ik vatte je reply ietwat anders op, my bad :) hilbren gaf inderdaad ook niet aan wáarover hij tevreden was.

Maar zelf ben ik ook wel tevreden over de kleurechtheid van de afdrukken (ongeacht het formaat) bij de HEMA. Het enige puntje waar ik nog wel eens last van wil hebben is dat de afdrukken mij wat donker uitvallen, maar dat kan ook door m'n monitor komen, want er zijn wel eens meer mensen die vinden dat mijn platen wat te donker zijn.
Maar afgezien daarvan dus, ben ik dik tevreden! En dat is niet alleen omdat ik daar werk 8) Heb een geruime tijd terug ook wat andere services getest, en die van de HEMA (de centrale) beviel me toch het best (ook qua prijs).

[/spam] ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:08

Sabbi

je denkt aan mij.

Je moet gewoon in je regio even zoeken naar een specialist in digitaal afdrukken, die hun eigen machine hebben staan. In delft heb je de fotobister, kan je gewoon het kleurenprofiel van hun 'printer' van hun site downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-06 16:52
check http://www.profotonet.nl/ , download the icc profielen en lees de hoe en wat door. Laat deze centrale je fotos afdrukken en als het goed is verhelpt dit je probleem...

signature

Pagina: 1