Toon posts:

Maxtor D-Max 10 maakt vreemde tikjes

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

As topic says: mijn Maxtor D-Max 10 (ATA 02Mb) maakt vreemde tikjes, met het volume van een muisklik. Mijn andere Maxtor van dezelfde grootte doet dit niet. Het klinkt alsof de schijf gewoon draait en dan dus af en toe een tikje geeft. Vooral als de disk idle is en ik niets doe dat geluid maakt (zoals een game spelen) valt het erg op.

Lijkt me niet dat dit normaal is. Iemand suggeties wat dit kan zijn en of het schadelijk is? Hij functioneerd verder wel normaal...

Thanks

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Powermax downloaden en dan de betreffende hardeschijf eens ermee testen.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

Topicstarter
Tatsu schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 17:28:
Powermax downloaden en dan de betreffende hardeschijf eens ermee testen.
Al gedaan voordat ik mijn post maakte; leverde niets op. Powermax geeft geen verklaring voor dat tikje.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 22:42:
[...]
Al gedaan voordat ik mijn post maakte; leverde niets op. Powermax geeft geen verklaring voor dat tikje.
Er wordt verwacht dat je dit in de topicstart vermeldt. Heb je soms nog meer dingen geprobeerd voordat iedereen maar wat gaat roepen? :)

Powersavings HD uitschakelen e.d. aanstaan?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik kijk nog wel even verder. Bedankt nog voor die url naar de HDD geluidjes. Moeilijk voor te stellen dat die timmer-fabriek geluiden van harddisks komen :)

• b03tz
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-01 12:57
Verwijderd schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 15:53:
Hoi,

As topic says: mijn Maxtor D-Max 10 (ATA 02Mb) maakt vreemde tikjes, met het volume van een muisklik. Mijn andere Maxtor van dezelfde grootte doet dit niet. Het klinkt alsof de schijf gewoon draait en dan dus af en toe een tikje geeft. Vooral als de disk idle is en ik niets doe dat geluid maakt (zoals een game spelen) valt het erg op.

Lijkt me niet dat dit normaal is. Iemand suggeties wat dit kan zijn en of het schadelijk is? Hij functioneerd verder wel normaal...

Thanks
Hmmm, persoonlijk heb ik de ervaring dat als die geluiden beginnen het niet zo lang meer hoeft te duren voordat hij kapot is :)

Mijn vriendin vroeg me laatst wat het was, haar HDD begon ook opeens te tikken...ook van die zachte muisklikjes. Ik zei "Je HDD gaat waarschijnlijk kapot, dus backup alvast!" En ja hoor, 3 dagen later belde ze me op. Haar HDD was stuk :D Dus direct nieuwe besteld, en gelukkig de backup terug kunnen zetten. Nou scheelt dat nu haar monitor kapot is en ze nog niets kan :9

Mgoed, voorzover de HDD xD

[ Voor 32% gewijzigd door b03tz op 22-05-2006 08:22 ]

BYD Tang Final Edition | 2x Marstek Venus 5.12KW | HW P1 | Homey Pro 2023

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:22

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Sommige DMax9 schijven hadden hier ook 'last' van. De arm met de leeskoppen werd dan opnieuw gecalibreert, wat niet schadelijk voor de schijf is ofzo. Het geluid is zo'n *Tik!*...ratel...*, wat ongeveer 2sec duurt.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Prutz0r schreef op maandag 22 mei 2006 @ 12:03:
Sommige DMax9 schijven hadden hier ook 'last' van. De arm met de leeskoppen werd dan opnieuw gecalibreert, wat niet schadelijk voor de schijf is ofzo. Het geluid is zo'n *Tik!*...ratel...*, wat ongeveer 2sec duurt.
1 van mn 4! wdtjes heeft dit nu ook de laatste tijd, na dat om een wazige reden de molex stekker er wat slap op zat, andere stekker en nu zit die muur vast, maar dat ding tikt wel steeds, maar t werkt prima :?

vorige maand had 1 van mn 4! hitachi's het die is nu weer gewoon stil en werkt nog steeds als de tierelier? ( mag ook wel zou me god niet weten waar ik bijna 1TB aan data wil backuppen :D!)

404 Signature not found

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het tikje bij mijn HDD duurt nog geen seconde hoor. Het meest irritante is dat ik bij het vervangen van een HDD de cpu-koeler eerst moet verwijderen, anders krijg ik de HDD er niet uit. Het is zo'n Cooler Freezer Pro, die echt loei-groot is. Wel best stil. Even een HDD eruit halen is er niet bij. Ik heb het al 1x gedaan en als ik aan de gang blijf moet ik weer nieuwe koelpasta gaan smeren omdat het een zooitje wordt door al dat gerommel met die koeler t.o.v. de cpu.
Pagina: 1