GoldenSample schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 11:57:
[...]
alleen is het SI stelsel in de computerwereld NIET de standaard

als het andersom was geweest hadden de fabrikanten wel netjes zich aan de 'regels' kunnen houden en had het SI stelsel hun niks geintresseerd... dat 1 byte 8 bit's zijn kunnen ze wel maar 1 gigabyte 1024 MegaByte kunnen ze opeens weer niet...
Ik snap de redenatie wel, maar volgens mij is het toch echt niet zo. Wij als consumenten zeggen dat 1 gigabyte 1024 megabyte is. En dat is niet volgens de theorie zo. Elke fabrikant zet netjes op zijn schijf dat zij rekenen volgens het SI stelsel, namelijk dat 1 gigabyte dus 1000000000 bytes betekend. Waar een byte verder uit bestaat doet er niet toe, we rekenen in bytes en niet in bits.
Wanneer wij consumanten dan vervolgens zo dom zijn om het de fabrikanten aan te rekenen, snap ik niet. Ik zou eerder bij Microsoft gaan klagen omdat zij gibibytes als gigabytes omschrijven.
edit:
En om nog aan toe te voegen, ik heb altijd in mijn computerboeken gelezen dat 1 megabyte 1000 kilobyte is, maar dat wij er gemakshalve maar van uit moeten gaan dat het 1024 kilobyte is. De marge is/was dermate klein dat hij niet zo opvallen. Maar des te verder wij gaan in kilo, mega, giga en tera, des te groter het verschil wordt natuurlijk.
[
Voor 17% gewijzigd door
GertjanO op 20-05-2006 12:08
]