Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren om een nieuwe pc aan te schaffen die ik zelf wil samenstellen.
Het hoofddoel wordt gamen. Nu speel ik momenteel eigenlijk alleen Command & Conquer Generals, en onderstaand systeem kan dat met z'n ogen dicht makkelijk af. Maar ik wil dat het systeem klaar is voor de toekomst, en dat is (voor mij) o.a. Command & Conquer 3 (die in 2007 uit gaat komen), en misschien ook Supreme Commander (ook 2007).
Ik heb een beperkt budget beschikbaar, en ben op het volgende systeem gekomen. Ik zou graag jullie commentaar hierop krijgen. De prijzen komen uit de Tweakers Pricewatch, en de totaalprijs gaat hoger uitkomen, aangezien ik alles bij één bedrijf wil kopen, ik zit te denken aan Azerty.
Totaal € 708,79
Opmerkingen:
Het hoofddoel wordt gamen. Nu speel ik momenteel eigenlijk alleen Command & Conquer Generals, en onderstaand systeem kan dat met z'n ogen dicht makkelijk af. Maar ik wil dat het systeem klaar is voor de toekomst, en dat is (voor mij) o.a. Command & Conquer 3 (die in 2007 uit gaat komen), en misschien ook Supreme Commander (ook 2007).
Ik heb een beperkt budget beschikbaar, en ben op het volgende systeem gekomen. Ik zou graag jullie commentaar hierop krijgen. De prijzen komen uit de Tweakers Pricewatch, en de totaalprijs gaat hoger uitkomen, aangezien ik alles bij één bedrijf wil kopen, ik zit te denken aan Azerty.
| 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos) € 78,52 € 78,52 |
| Acer AL1722hs (17", 8ms, D-sub/DVI-D) € 226,04 € 226,04 |
| AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 512KB) -2 euro € 99,- € 99,- |
| Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 939) € 14,60 € 14,60 |
| Arctic Cooling Silentium T3 (ATX, 350W, Zwart/Zilver) € 78,98 € 78,98 |
| Asrock 939Dual-SATA2, M1695 (PCI-e/AGP, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 52,18 € 52,18 |
| Creative Inspire 280 (2.1) € 22,77 € 22,77 |
| Hitachi Deskstar 7K250, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB) +2 euro € 64,75 € 64,75 |
| Logitech MX310 Optical Mouse (USB) € 13,40 € 13,40 |
| Logitech UltraX Media Keyboard (USB) € 17,92 € 17,92 |
| NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart) € 5,88 € 5,88 |
| NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash, Zwart) € 34,75 € 34,75 |
Totaal € 708,79
Opmerkingen:
- Ik kies voor het Asrock 939Dual-SATA2 moederbord omdat het naast PCI-e ook AGP videokaarten ondersteunt. Ik heb nog een redelijke AGP-kaart liggen (Gainward GeForce 4 TI4800SE, en wil die voorlopig blijven gebruiken, en kan dan in de toekomst altijd nog een PCI-e grafische kaart aanschaffen.
- Ik heb mijn twijfels of ik niet beter gelijk een snellere processor kan nemen. Ik zou er misschien goed aan doen nog even te wachten aangezien de prijzen van AMD 64 processoren aan het dalen zijn. Het probleem is dat mijn huidige pc C&C Generals eigenlijk nog niet eens trekt, en ik dus eigenlijk niet nog langer wil wachten.
- De behuizing (Arctic Cooling Silentium T3) heb ik gekozen gebaseerd op o.a. Tweakers Best Buy guides. Ik heb afgezien van Antec omdat er problemen zijn i.c.m. dit moederbord (iets met Smartpower of zo).
- Ik zou nog enigszins kunnen besparen door geen luidsprekers en diskettestation erbij te nemen. Nou schijnt dat laatste makkelijk te zijn voor bios-upgrades? Zelf heb ik al tijden geen diskette meer in m'n handen gehad...
- Graag zou ik ook wat info krijgen over het te gebruiken geheugen. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat 1 GB totaal te weinig is voor de genoemde toekomstige games. Zou ik er beter aan doen gelijk voor 2 GB te gaan, of zou het geheugen t.z.t. goedkoper zijn geworden?
- En heb ik het juiste type en merk geheugen te pakken? Hoe zit het met cl2.5 vs. cl3?
- De monitor (Acer AL1722hs) heb ik uit de FAQ van GoT. Lijkt mij uitstekend voor games niet? 8ms en DVI. Of zijn er nog goedkopere die even goed zijn (of beter)?
- Ik heb niet de intentie te gaan overklokken.