[Advies] Budget game-pc

Pagina: 1
Acties:

• Zoufiax
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-03-2024
Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren om een nieuwe pc aan te schaffen die ik zelf wil samenstellen.

Het hoofddoel wordt gamen. Nu speel ik momenteel eigenlijk alleen Command & Conquer Generals, en onderstaand systeem kan dat met z'n ogen dicht makkelijk af. Maar ik wil dat het systeem klaar is voor de toekomst, en dat is (voor mij) o.a. Command & Conquer 3 (die in 2007 uit gaat komen), en misschien ook Supreme Commander (ook 2007).

Ik heb een beperkt budget beschikbaar, en ben op het volgende systeem gekomen. Ik zou graag jullie commentaar hierop krijgen. De prijzen komen uit de Tweakers Pricewatch, en de totaalprijs gaat hoger uitkomen, aangezien ik alles bij één bedrijf wil kopen, ik zit te denken aan Azerty.

512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos) € 78,52 € 78,52
Acer AL1722hs (17", 8ms, D-sub/DVI-D) € 226,04 € 226,04
AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 512KB) -2 euro € 99,- € 99,-
Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 939) € 14,60 € 14,60
Arctic Cooling Silentium T3 (ATX, 350W, Zwart/Zilver) € 78,98 € 78,98
Asrock 939Dual-SATA2, M1695 (PCI-e/AGP, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 52,18 € 52,18
Creative Inspire 280 (2.1) € 22,77 € 22,77
Hitachi Deskstar 7K250, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB) +2 euro € 64,75 € 64,75
Logitech MX310 Optical Mouse (USB) € 13,40 € 13,40
Logitech UltraX Media Keyboard (USB) € 17,92 € 17,92
NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart) € 5,88 € 5,88
NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash, Zwart) € 34,75 € 34,75

Totaal € 708,79

Opmerkingen:
  1. Ik kies voor het Asrock 939Dual-SATA2 moederbord omdat het naast PCI-e ook AGP videokaarten ondersteunt. Ik heb nog een redelijke AGP-kaart liggen (Gainward GeForce 4 TI4800SE, en wil die voorlopig blijven gebruiken, en kan dan in de toekomst altijd nog een PCI-e grafische kaart aanschaffen.
  2. Ik heb mijn twijfels of ik niet beter gelijk een snellere processor kan nemen. Ik zou er misschien goed aan doen nog even te wachten aangezien de prijzen van AMD 64 processoren aan het dalen zijn. Het probleem is dat mijn huidige pc C&C Generals eigenlijk nog niet eens trekt, en ik dus eigenlijk niet nog langer wil wachten.
  3. De behuizing (Arctic Cooling Silentium T3) heb ik gekozen gebaseerd op o.a. Tweakers Best Buy guides. Ik heb afgezien van Antec omdat er problemen zijn i.c.m. dit moederbord (iets met Smartpower of zo).
  4. Ik zou nog enigszins kunnen besparen door geen luidsprekers en diskettestation erbij te nemen. Nou schijnt dat laatste makkelijk te zijn voor bios-upgrades? Zelf heb ik al tijden geen diskette meer in m'n handen gehad...
  5. Graag zou ik ook wat info krijgen over het te gebruiken geheugen. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat 1 GB totaal te weinig is voor de genoemde toekomstige games. Zou ik er beter aan doen gelijk voor 2 GB te gaan, of zou het geheugen t.z.t. goedkoper zijn geworden?
  6. En heb ik het juiste type en merk geheugen te pakken? Hoe zit het met cl2.5 vs. cl3?
  7. De monitor (Acer AL1722hs) heb ik uit de FAQ van GoT. Lijkt mij uitstekend voor games niet? 8ms en DVI. Of zijn er nog goedkopere die even goed zijn (of beter)?
  8. Ik heb niet de intentie te gaan overklokken.

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-01 22:21
Antec sonata II voeding werkt inderdaad niet samen met de Asrock 939Dual Sata 2. Heb zelf meegemaakt, maar Antec stuurde zonder problemen een andere voeding (ook 450 Watt) op die het wel deed. Leuke kast, maar de voeding wordt in de toekomst te krap, als je een andere videokaart gaat kopen.

vogelaarke135

• Ekner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-02 20:47
Ik zou wel meteen kijken naar een goede en (met het oog op de toekomst, zoals bijvoorbeeld een zwaardere videokaart) wat zwaardere voeding. Waarbij je vooral moet letten op genoeg amperes op de 12 V lijn (>23 Amp geloof ik, ze zijn er meen ik al met meer dan 30 Amp). Zware voeding is nooit weg en om straks te moeten vervangen is weer zonde geld.
(kijk hier maar eens : http://gathering.tweakers...message/24688981#24688981)

C'est moi.

Verwijderd

Ik denk dat dit een beter gamescherm is in jouw prijsklasse > BenQ FP71GX
Ze raden hem ook aan het [17" TFT] De Ultieme TFT - Deel 4 topic als een goedkoper alternatief voor de Samsyncmaster 730BF.

Je vraagt of 2 GB geheugen nodig is. Ik ben zelf van mening van niet, omdat er zat mensen met een (game)pc zijn die nu ook nog maar 1 GB hebben. En als je 2 GB neemt klopt het eigenlijk ook niet in verhouding met de rest van het systeem :P.

Die 350W voeding die in de kast zit zal inderdaad in de toekomst te weinig gaan worden. Dus misschien moet je toch op zoek naar iets dat wat meer watts heeft voor hetzelfde geld, maar je moet wel bij een a-merk blijven (maar volgens mij had je dat zelf ook al door). Misschien wel die sonata 2 van antec, want was dat probleem niet opgelost?

Ik weet niet tot hoever jouw budget beperkt is maar het ziet er allemaal goed uit voor wat jij allemaal moet hebben voor dat geld.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2006 15:51 ]

• Zoufiax
Ik zal inderdaad maar eens op zoek gaan naar een andere kast / voeding met meer vermogen.

Wat de monitor betreft:

Acer AL 1722HS
Specs: 8ms TN paneel, helderheid 300 cd/m2, contrast 700:1, kijkhoek 150/135 graden, DVI-D

Benq FP71GX
Specs: 4ms gtg TN paneel, helderheid 300 cd/m2, contrast 500:1, kijkhoek 140/130 graden, DVI-D

De prijs is vrijwel gelijk (rond de € 230). De Benq is sneller (4 ms om 8ms). De Acer heeft een beter contrast (700:1 tegen 500:1 voor de Benq). Ik heb begrepen dat een hoger getal een beter contrast is. Maar misschien is de Benq voor gamen dus inderdaad beter vanwege de responsetijd.

Verdere opmerkingen, ook over mijn andere punten, wordt zeer op prijs gesteld.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nu een systeem kopen voor spellen die pas over een half jaar of later uitkomen lijkt mij niet zo verstandig. Als je de PC nu nodig hebt kan het best maar een PC kopen voor de toekomst is niet slim.

Tegen de tijd dat die 2 rts spellen uitkomen is deze pc minimaal 40% goedkoper dan dat ie nu is.

Verwijderd

Zoufiax schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 16:14:
Knip*

Acer AL 1722HS
Specs: 8ms TN paneel, helderheid 300 cd/m2, contrast 700:1, kijkhoek 150/135 graden, DVI-D

Benq FP71GX
Specs: 4ms gtg TN paneel, helderheid 300 cd/m2, contrast 500:1, kijkhoek 140/130 graden, DVI-D

De prijs is vrijwel gelijk (rond de € 230). De Benq is sneller (4 ms om 8ms). De Acer heeft een beter contrast (700:1 tegen 500:1 voor de Benq). Ik heb begrepen dat een hoger getal een beter contrast is. Maar misschien is de Benq voor gamen dus inderdaad beter vanwege de responsetijd.

Verdere opmerkingen, ook over mijn andere punten, wordt zeer op prijs gesteld.
Dat klopt ja. Bij een gamescherm is de response tijd belangrijker en daarom raade ik die ook aan ipv de acer die jij koos ondankt dat hij idd een lager contrast heeft :).

Verwijderd

AMD procs "houden" wel van geheugen met CL 2/2,5 en volgens mij is dat twinmos geheugen dat jij koos CL 2,5 dus dat is wel goed :).

Als je nog even geen geld heb voor een nieuwe graka is het mobo wat jij heb gekozen hardstikke verstandig. Heb je als je er binnekort 1 koopt een PCI-E slot erop zitten zodat je snellere kaarten kan plaatsen (komen geen nieuwe AGP kaarten meer, 7800 GS en 850 XT [PE] waren de laatste).
Heb je niet nog een diskette station uit je oude pc ofzo, scheelt je weer € 5,- ;). Als jij nog even wil besparen op je luidsprekers moet je dat doen, dat is een keuze die je zelf moet maken :P.
PilatuS schreef op vrijdag 19 mei 2006 @ 18:02:
Nu een systeem kopen voor spellen die pas over een half jaar of later uitkomen lijkt mij niet zo verstandig. Als je de PC nu nodig hebt kan het best maar een PC kopen voor de toekomst is niet slim.

Tegen de tijd dat die 2 rts spellen uitkomen is deze pc minimaal 40% goedkoper dan dat ie nu is.
Dit is een beetje onzinnig. Dan kan je blijven wachten op dingen, hij zegt toch dat hij liever nu een pc heeft (ook voor CCG), dan moet hij die gewoon nu kopen. Hij kan in de toekomst altijd nog upgrade als hij daar behoefte aan heeft.

• Zoufiax
Ik ben aan het zoeken gegaan naar een andere behuizing en voeding. Dat de Asrock 939Dual-SATA2 niet samenwerkt met Antec SmartPower 2.0 voedingen geldt naar verluidt niet meer vanaf revisie 1.5 van de voeding. Volgens Azerty krijg je als je de voeding los koopt een versie die het moet doen met de Asrock 939Dual-SATA2. Maar als je een Antec-behuizing koopt met ingebouwde SmartPower 2.0 voeding zou dat nog wel eens een oude revisie van de voeding kunnen zijn. Ik durf het dus aan een losse SmartPower 2.0 voeding te kopen. Wat denken jullie van de volgende combinatie:

Cooler Master Centurion 534, Zilver (€ 59,21)
Antec Smart Power 2.0, 450 Watt, Retail (€ 48,72)

Totaal € 28,95 duurder dan de behuizing die ik in eerste instantie had uitgezocht. Maar dit is wel een hele mooie kast ;)

Afbeeldingslocatie: http://azerty.nl/_azerty/data/producten/PR_4173_N.jpg

Zitten de benodigde fans ook inbegrepen bij deze behuizing?

edit:

De Cooler Master RS-430-PMAP eXtreme Power, 430 Watt voor € 45,99 zou ook nog kunnen natuurlijk. Dan ontloop ik eventuele compatibiliteitsproblemen, en heb ik de voeding en behuizing van hetzelfde merk (voor wat het waard is), en het scheelt weer 3 euro.

[ Voor 13% gewijzigd door Zoufiax op 23-05-2006 23:50 ]

Pagina: 1