AS/400 Aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 333 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36355

Topicstarter
Van een opgedoekt bedrijf heb ik een stapeltje werkstations over genomen. Op de pallet vond ik ook een AS/400. Het lijkt me leuk om meer van deze machine te weten te komen, maar vooralsnog weet ik niet eens wat de specs zijn van het apparaat.

De sticker aan de voorzijde verteld mij dat het gaat om een AS/400 eSeries 9406. Nu heb ik slechts de 'kast' en geen terminal dus het apparaat via een seriele console benaderen is geen optie. Er zit wel een netwerkkaart in.

Ik heb diverse topics gezelen over de AS/400:
Koetje op AS400?
As400 studiemateriaal
[rml][ AS400] hoe aan de praat te krijgen ?[/rml]
Waarvoor wordt AS400 gebruikt?
AS400 Terminals, nog te krijgen?
AS 400, wat moet ik ermee?

Ook links in de diverse topics naar oa. de IBM website heb ik al bekeken. Wat ik echter zoek is gewoon een simpele stappenlijst hoe ik het apparaat op een PC aansluit, welke software ik op die PC zet. Hoe ik het IP-Adres kan achterhalen en hoe ik vervolgens inlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:55

kraats

Ik rol

Ben bang dat je 'm zonder console niet ver genoeg kunt booten om het netwerk in te schakelen. Oudere versies van OS/400 starten TCP/IP niet automagisch op.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:13

Qwerty-273

Meukposter

Anders kan je altijd proberen om via via de oude systeembeheerder te vinden die er meer over kan vertellen. Hoe het apparaat geconfigureerd is enz.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53533

op de display kan je zien of ie klaar is met ipl'en.
verder kan je Client-Access van IBM gebruiken om een terminal-sessie op te zetten.
ook via telnet kan dit.
het enigste wat je moet achterhalen is het ip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 164444

Zoals kraats al schreef: TCP/IP wordt niet op alle AS/400 machines standaard gestart. Bij de AS/400 wordt meestal een Twinax-console gebruikt, of "Operations Console", een seriële console via een speciaal programma. Zeer waarschijnlijk kun je bij IBM of een AS/400 dealer achterhalen wat voor machine het is, wat er in zit (of zou moeten zitten...) en wat voor console aangesloten moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36355

Topicstarter
Joepie... ik heb een console, toetsenbord, wat twinex kabels en overige aansluit meuk kunnen bemachtigen. Alles aangesloten. De IBM doos een schop voor zn kont gegeven. Na een half uur geratel verscheen dan eindelijk het eerste schermpje op de console.

Username
Password
Program
Menu
Library

Euhr..... i dunno....

Dus ik lekker googlelen, hierno nog wat rond gesnuffelt. Een aantal handige sites gevonden met commando's. Wat tutorials. Deze sites dus:
http://www.texas400.com/as400clcmds.htm
http://www.as400pro.com/s...inkListInq?cat=iSTraining
http://www.texas400.com/SAas400cmds.html
http://www.intelligentedu..._free_training/AS400.html

Als ik nu alleen het vakje PROGRAM invoer gaat hij zeggen dat ik wel ff moet inloggen. Das toch even een teleurstelling, want ik weet het username en het wachtwoord niet! Is er een methode om toch gewoon wat basis commando's in te voeren, of moet ik daarvoor persee inloggen.

Mijn primaire doel is eigenlijk dat dat ding me gaat vertellen wat hij precies voor hard- en software aan boord heeft!

Iemand ideeen / tips / advies of een kratje bier over?

*edit:
Lol, met ALT-F1 krijg je een calculator !

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 36355 op 22-05-2006 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 164444

Zonder aanmelden kun je inderdaad geen programma's draaien. De calculator is waarsch een functie van de terminal zelf, hier heeft de AS geen invloed op.
Standaard zijn er een aantal User-IDs meegeïnstalleerd op de AS. De meeste beginnen met een Q. De belangrijkste: QSECOFR. Als je hiervan het wachtwoord kunt achterhalen (je kunt het eens proberen met qsecofr of secofr) kun je in het systeem.
Pagina: 1