[AS400] hoe aan de praat te krijgen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 829 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdroos
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:14
Geen matches
Nou heb ik hier zo'n grote zwarte doos op mijn buro staan en een berg tapes, cd's en kabels ernaast. Het probleem is eigenlijk dat de bij het systeem horende twinax terminal is gesneuveld en ik dus vrij weinig kan doen met het systeem op dit moment. Nou zit er een enkele (2612) en dubbele (2609) serieele kaart in het systeem, kan ik daar ook een console op krijgen als ik boot? Ik heb ook een MI aansluiting, maar als ik het goed heb begrepen, kun je daarmee op lager nivo met de machine communiceren en niet op OS-nivo. Ik heb even met een serieele kabel geprobeerd, maar ik zie dus niets op beide aansluitingen als ik de machine aanzet. O ja, handleidingen zijn dus ook zoiets wat ik nog mis :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Geen matches
Handleidingen: www.pc.ibm.com/support ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Geen matches
titel edit..
:P
Bauke! Een beetje je eigen rotzooi aanprijzen he ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46945

Geen matches
mcdroos schreef op 28 januari 2004 @ 14:38:
Nou heb ik hier zo'n grote zwarte doos op mijn buro staan en een berg tapes, cd's en kabels ernaast. Het probleem is eigenlijk dat de bij het systeem horende twinax terminal is gesneuveld en ik dus vrij weinig kan doen met het systeem op dit moment. Nou zit er een enkele (2612) en dubbele (2609) serieele kaart in het systeem, kan ik daar ook een console op krijgen als ik boot? Ik heb ook een MI aansluiting, maar als ik het goed heb begrepen, kun je daarmee op lager nivo met de machine communiceren en niet op OS-nivo. Ik heb even met een serieele kabel geprobeerd, maar ik zie dus niets op beide aansluitingen als ik de machine aanzet. O ja, handleidingen zijn dus ook zoiets wat ik nog mis :).
Heb je de connectie instellingen goed? (baud rate, met of zonder correctie enz enz ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:10

SambalBij

We're all MAD here

Geen matches
Wat voor type machine is het?
Je kunt op sommige modellen kun je een seriele console krijgen (Operations Console)
Dat is geen kwestie van hyperterminal naar je com poort laten kijken, maar je moet dan IBM Client Access (iSeries Access tegenwoordig) installeren en dan daarmee die connectie maken. (is een PPP connectie)
Ik weet niet of dat ook werkt als de machine is geconfigureerd voor een twinax console.

Je moet ook geen standaard AS/400 seriele kabel hebben, maar een operations console kabel (soort null modem)

Ik kan wel even kijken of het uberhaupt mogelijk is bij een machine met twinax controller.
(Heb zelf ook zo'n ding staan :))

[ Voor 3% gewijzigd door SambalBij op 28-01-2004 15:01 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdroos
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:14
Geen matches
Het is een 9402-320W (denk ik tenminste, ik weet niet precies waar je dat kunt zien). Ik zie als ik met google naar operations console zoek in ieder geval een heleboel informatie, maar tot nu toe nog geen pinouts... Ik geloof dat ik ook ergens een CD had gezien met PC access software oid. erop, zal straks eens gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-06 21:30
Geen matches
mcdroos schreef op 28 januari 2004 @ 15:32:
Het is een 9402-320W (denk ik tenminste, ik weet niet precies waar je dat kunt zien). Ik zie als ik met google naar operations console zoek in ieder geval een heleboel informatie, maar tot nu toe nog geen pinouts... Ik geloof dat ik ook ergens een CD had gezien met PC access software oid. erop, zal straks eens gaan zoeken.
Is het een 9402-320 of een 9406-320 ? Ik vermoed namelijk het laatste, een 9402-320 zeg mij namelijk niets (of het moet een 9402-230 zijn). In principe maakt het ook niets uit, volgens mij kun je oudere AS400's namelijk niet benaderen met iSeries Access via de seriele poort. Nieuwere AS400's zijn standaard van zo'n poort voorzien, oudere hebben een twinax aansluiting voor hun console. Tevens heb je een aantal software opties nodig op je AS400 om iSeries Access uberhaupt te kunnen gebruiken (5722-XE1 en 5722-XW1). Deze zijn er pas vanaf V4R5M0 volgens mij. Aangezien ik de kans zeer groot acht dat de TS een CISC machine heeft kan hij hooguit V3R3M0 hebben (ergens in die trand).
In principe moet het systeem (mits het technisch in orde is) ook gewoon kunnen booten zonder console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:10

SambalBij

We're all MAD here

Geen matches
Mark schreef op 28 januari 2004 @ 18:19:

In principe moet het systeem (mits het technisch in orde is) ook gewoon kunnen booten zonder console.
Hangt van de instellingen af :)
Er is een system value (QSCPFCONS) die bepaald wat ie moet doen als ie geen console vindt. Hij kan of doorgaan met een unattended IPL, of hij kan met een SRC blijven staan.

Ook is het te hopen dat de ethernetlijn en TCP/IP geconfigureerd zijn, en automagisch worden gestart.
Het gemakkelijkste is om op zoek te gaan naar een twinax schermpje, desnoods een hele oude. (Heb zelf een bijna antieke 3196 staan, werkt prima als console.)

Er staat me overigens vaag iets bij dat ik wel eens vaker ook oudere systemen heb gezien met een seriele console, en dat was voor het Operations Console tijdperk.
Je moet dan de 'oude' (pre Express) Client Access hebben. (Op de machine moet ook client access staan (5722-XD1 en 5722-XW1)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
Geen matches
Operations schreef op 28 januari 2004 @ 18:59:
[...]

Hangt van de instellingen af :)
Er is een system value (QSCPFCONS) die bepaald wat ie moet doen als ie geen console vindt. Hij kan of doorgaan met een unattended IPL, of hij kan met een SRC blijven staan.
Klopt, maar elke serieuse beheerder zet deze sysval zo dat het systeem doorstart. Doe je dit niet dan kan een losse twinax kabel, defect console, etc bij een IPL resulteren in een onbereikbaar systeem.
Ook is het te hopen dat de ethernetlijn en TCP/IP geconfigureerd zijn, en automagisch worden gestart.
Tsja, ik vraag me uberhaupt af of er ethernet in zit of tokenring. Aangezien het niet helemaal duidelijk is wat voor een type as400 het is, zou het ook nog wel eens een heel oud model zijn met alleen maar twinax (en dus alleen SNA, nog niet eens TCP).
Het gemakkelijkste is om op zoek te gaan naar een twinax schermpje, desnoods een hele oude. (Heb zelf een bijna antieke 3196 staan, werkt prima als console.)
2e hands schermpjes begint ook een steeds groter probleem te worden sinds IBM deze niet meer zelf maakt. Gemiddelde prijs van een tweedehandsje bij bedrijven als Brocom ligt volgens mij hoger als vroeger de prijs van een nieuwe.
Er staat me overigens vaag iets bij dat ik wel eens vaker ook oudere systemen heb gezien met een seriele console, en dat was voor het Operations Console tijdperk.
Je moet dan de 'oude' (pre Express) Client Access hebben. (Op de machine moet ook client access staan (5722-XD1 en 5722-XW1)
Tsja, ik heb het nog nooit gezien en heb inmiddels toch menig AS400 gezien (van model 200's tafelmodellen tot de nieuwste 800 modellen) en ik kan me niet zoiets herrineren. Enigste wat er nog wel enigzins op lijkt is dat bij de oude model 200's (tafelmodellen) een IBM thinkpad zat met een twinax PCMCIA kaart. Deze sloot je dan aan op de AS400 en dan kon je deze benaderen met PC Support (voorloper van Client Access). Ik praat dan wel over een jaar of 8 a 10 geleden (DOS tijdperk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124218

Geen matches
Sorry voor de topic kick, maar ik vond dat het hier wel thuishoorde:
Viavia (bedrijf dat er mee kapte) heb ik (gratis) een ibm as400 servertje op de kop getikt. Wegens 0,0 ervaring met zulke machines en AS/400, zit ik met de handen in het haar: Wat kan ik hier nog mee aanvangen? Ik ben er al wel uit welke type het is, zou een 9406-170 moeten zijn. Geen terminals of handleidingen, waarvan sprake in dit topic, bijgehad. Wegens zeer verouderd vind ik op ibm support site ook niet echt hoe ik eraan moet beginnen. Men vragen zijn de volgende:
- Hoe kom ik te weten wat voor hardware erin zit? (cpu, mem, hd storage is het belangrijkste)
- Hoe communiceer ik met dat toestel? Heb hem al fysiek verbonden via netwerkabel, andere os is windows of linux.
- Wat kan ik er nog mee aanvangen? (dpc, seti, game/web/sql/... server ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
Geen matches
Anoniem: 124218 schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:48:
Sorry voor de topic kick, maar ik vond dat het hier wel thuishoorde:
Viavia (bedrijf dat er mee kapte) heb ik (gratis) een ibm as400 servertje op de kop getikt. Wegens 0,0 ervaring met zulke machines en AS/400, zit ik met de handen in het haar: Wat kan ik hier nog mee aanvangen? Ik ben er al wel uit welke type het is, zou een 9406-170 moeten zijn. Geen terminals of handleidingen, waarvan sprake in dit topic, bijgehad. Wegens zeer verouderd vind ik op ibm support site ook niet echt hoe ik eraan moet beginnen. Men vragen zijn de volgende:
- Hoe kom ik te weten wat voor hardware erin zit? (cpu, mem, hd storage is het belangrijkste)
- Hoe communiceer ik met dat toestel? Heb hem al fysiek verbonden via netwerkabel, andere os is windows of linux.
- Wat kan ik er nog mee aanvangen? (dpc, seti, game/web/sql/... server ?)
Dat is een model 170, wat op zich best leuke machines zijn. Mits voldoende geheugen kunnen ze nog naar V5R3M0 en ook nog naar V5R4M0 als deze uit is. Hoeveel geheugen, disk en welke procesor feature kun je volgens mij pas uitvinden als de machine is opgestart door het opzoeken van de procesor feature middels wrksysval, disk en memory kun je vinden met wrksyssts.
Zonder console of een PC met iSeries Operations console kun je eigenlijk niets met zo'n ding, vooral als je het IP adres en/of qsecofr password (zeg maar het root account) niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
ondertussen nog wat opzoekingswerk verricht:
op de suse mailinglist had er ook iemand gevraagd of je op zo'n machine ook linux kon zetten, en hij kreeg als antwoord 'neen'.
valt zo'n ding te formateren + reinstall van het os?
kan er een pci vga kaart in? (ik weet dat dat niet veel zal uithalen, het is toch text-based, en er kan geen keyboard aan)

ik ga mijn contact eens aanspreken, hopelijk kan die er wat meer over vertellen. (liefst een pak meer, en vertellen hoe zij met die machine communiceerde etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
Geen matches
Anoniem: 124218 schreef op woensdag 28 december 2005 @ 17:23:
ondertussen nog wat opzoekingswerk verricht:
op de suse mailinglist had er ook iemand gevraagd of je op zo'n machine ook linux kon zetten, en hij kreeg als antwoord 'neen'.
valt zo'n ding te formateren + reinstall van het os?
kan er een pci vga kaart in? (ik weet dat dat niet veel zal uithalen, het is toch text-based, en er kan geen keyboard aan)

ik ga mijn contact eens aanspreken, hopelijk kan die er wat meer over vertellen. (liefst een pak meer, en vertellen hoe zij met die machine communiceerde etc)
Linux op een AS400 kun je vergeten (dedicated tenminste, lpar is mogelijk maar dat gaat niet lukken op een model 170). Ondanks dat de hardware steeds meer begint te lijken op pSerie hardware (vooral in de modellen van afgelopen paar jaren, de laatste modellen zijn hardware matig zelfs gelijk) is de microcode van een iSeries niet geschikt voor iets anders als OS400. Je kunt de machine opnieuw installeren, echter moet je hiervoor wel een console hebben en installatie media. Als je daarnaast geen license CD hebt zal je AS400 het maar 30 dagen doen, daarna zal hij stoppen met werken tot jij officiele licenses erop zet...
Een VGA kaart in dat ding kun je vergeten (net als elke andere PC kaart), dat ding werkt alleen maar met officiele IBM hardware en om hem uberhaupt werkend te krijgen heb je toch echt een console nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:43

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Geen matches
Mark schreef op woensdag 28 december 2005 @ 15:24:
[...]
Zonder console of een PC met iSeries Operations console kun je eigenlijk niets met zo'n ding, vooral als je het IP adres en/of qsecofr password (zeg maar het root account) niet weet.
Je weet dat je het password van QSECOFR kunt resettten bij een manual IPL :?
Mark schreef op woensdag 28 december 2005 @ 17:36:
[...]
om hem uberhaupt werkend te krijgen heb je toch echt een console nodig.
Of een PC die je op de console-uitgang aan kunt sluiten. En als je het password van de QSECOFR hebt (of evt. QSECADM) kan je ook via het netwerk je gang gaan. Met een beetje mazzel trek je Client Access zo van de IFS af.

[ Voor 37% gewijzigd door Freee!! op 28-12-2005 18:59 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
Geen matches
Mr. Liu schreef op woensdag 28 december 2005 @ 17:46:
[...]

Je weet dat je het password van QSECOFR kunt resettten bij een manual IPL P:?
Manual IPL en dan het password veranderen zonder console ? Lijkt me vrij lastig.
Of een PC die je op de console-uitgang aan kunt sluiten.
Zoals ik al eerder zei:
of een PC met iSeries Operations console
En als je het password van de QSECOFR hebt (of evt. QSECADM) kan je ook via het netwerk je gang gaan. Met een beetje mazzel trek je Client Access zo van de IFS af.
Dan moet je dus wel het ip adres weten, het password hebben aangepast (wat verdomd lastig is zonder enige vorm van een console) of weten en het geluk hebben dat client access op het IFS staat (en de netserver omgeving is ingericht). Aangezien je voor Client Access ook licenses nodig hebt bestaat er ook een kans dat de oude eigenaar dit nog niet eens gebruikte om de AS400 te benaderen en het dus ook niet op het IFS heeft staan.

Maar mocht je serieus aan de slag willen, wij zijn hier bezig met de migratie van zo'n beetje ons hele AS400 park (stuk of 15 machines op deze locatie) naar 2 nieuwe machines (LPAR omgeving op een model 570 en 520) en ik denk dat er voldoende hardware over blijft zoals consoles en een aantal complete machines. Mocht je dus een console willen hebben of een installatie setje (zonder license cd), ruilen voor een doos gebak voor mij en mijn collega's kan altijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
Bedankt voor het aanbod, ik ga het in overweging nemen als blijkt dat ik echt nog extra materiaal nodig heb.
Heb mezelf nog wat meer geinformeerd over AS/400, heb ook de IBM iSeries Access for Windows geinstalleerd en probeer nu een connectie te leggen met de server. Wordt lastig omdat ik geen ip/hostname weet waarop ik moet connecteren, alsook geen login informatie. Vanvoor zit er een een mini control panel op, en ik kan der enkele zaken mee runnen en kiezen, ben ik daar iets mee? Display selected IPL, select IPL, start IPL, Lamp test & system ref. Code zijn de opties.
Hoe zet je in godsnaam de machine weer uit? Lang op de power button duwen helpte niet..

Edit: ondertussen zelf al gestoten op http://publib.boulder.ibm...?topic=/iphb5/lmptstc.htm ivm met dat control panel. Tis wel voor de iSeries, mss komt er nog iets van pas.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 124218 op 28-12-2005 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Geen matches
Je zet de AS/400 uit door middel van het OS/400 commando PWRDWNSYS (Power Down System). Druk na het intypen van het commando even op F4 in plaats van Enter om alle parameters te zien (snelheid van afsluiten, direct weer opstarten en meer van dat soort grappen).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 19:10

smokalot

titel onder

Geen matches
ach, het IP is niet het grootste probleem denk ik, daar kun je met een portscan wel achter komen, of sniff gewoon bij het opstarten. Wat je gaat doen als je m gevonden hebt is een ander verhaal, als je niet in kunt loggen...

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
Update: via men contact nog aan een terminal (scherm + toetsenbord) en een heleboel (dikke) kabels geraakt. Vertelde me dat ze daar op die manier met die server praatten, en dus niet via netwerk (wat ik tot dusver aan het proberen was). Nog ff wachten tot school weer begint (nu blok, examens, reisje) en dan ga ik er in vliegen. :) Jammer dat die licentie's zo duur zijn (heb minstens een OS update nodig voor Linux en LPAR, dacht ik) en ik niet in het bezit ben van installatiemedia.

Tis blijkbaar wel een duur beestje, machine etc etc kostte bij aankoop meer dan 25 000 euris. Iemand een richtprijs mocht ik dat nu van de hand doen? (of is dat iets voor 'hoeveel is dit waard topics?) Mss zijn er dan nog wel wat meer spec's nodig.

mocht er interesse zijn, post ik hier wat ervaringen, problemen, oplossingen van wat ik allemaal met dat ding uitsteek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
Geen matches
Anoniem: 124218 schreef op maandag 02 januari 2006 @ 20:21:
Update: via men contact nog aan een terminal (scherm + toetsenbord) en een heleboel (dikke) kabels geraakt. Vertelde me dat ze daar op die manier met die server praatten, en dus niet via netwerk (wat ik tot dusver aan het proberen was).
Ah, klinkt als twinax (ronde stekkers met 2 pennetjes). Er zit dus waarschijnlijk ook een blok bij waar je die dikke kabels in schroeft, het console moet op nummertje 0 zitten anders werkt hij niet ;).
Jammer dat die licentie's zo duur zijn (heb minstens een OS update nodig voor Linux en LPAR, dacht ik) en ik niet in het bezit ben van installatiemedia.
Als je linux wilt draaien op zo'n machine kan dat alleen maar op een LPAR partitie en aangezien een 170 geen lpar ondersteund kun je dat simpelweg vergeten. Dat wil niet zeggen dat OS400 ook heel leuk is om met te spelen en te leren. Ik verwacht dat er in de toekomst te weinig mensen zullen zijn met OS400 kennis (is nu eigenlijk al), dus sla je slag zou ik zeggen ;).
Tis blijkbaar wel een duur beestje, machine etc etc kostte bij aankoop meer dan 25 000 euris. Iemand een richtprijs mocht ik dat nu van de hand doen? (of is dat iets voor 'hoeveel is dit waard topics?) Mss zijn er dan nog wel wat meer spec's nodig.
25k voor een AS400 is niks aparts en voor dat geld heb je niets aparts. Leuke AS400's (met voldoende disk en geheugen) kosten net zo veel als een klein huisje. Vooral software subscriptions zijn duur en aangezien deze afhankelijk zijn van de procesorklasse van de machine kan het betekenen dat je eerst een AS400 koopt voor 150k om daarna jaarlijks 25k te betalen voor je software. Gelukkig doet IBM ook aan leasing :).
Tweedehands leveren die machines bijna niks op, hooguit voor de spareparts, of je moet toevallig een bedrijf vinden wat net op zoek is.
mocht er interesse zijn, post ik hier wat ervaringen, problemen, oplossingen van wat ik allemaal met dat ding uitsteek.
Is altijd leuk en mocht je nog vragen hebben dan horen we het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Geen matches
Anoniem: 124218 schreef op maandag 02 januari 2006 @ 20:21:
Als je een beetje in de buurt (Rotterdam) woont, wil ik best wel eens een keer langskomen om te kijken wat er allemaal (nog) op zit aan OS en software en om eens het één en ander uit te leggen.

Pagina: 1