[MCE] STOP: 0x0000007B na vervangen RAID-controller

Pagina: 1
Acties:
  • 512 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Don van Boven
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Momenteel zit ik met een probleem, want een klein tijdje geleden is de Southbridge doorgebrand op een moederbord. Waardoor de pc niet meer opstartte, dus moest ik een vervangend moederbord gaan zoeken, maar het board dat er eerst is zat, is nu End of Life.
Uiteindelijk heb ik het 'broertje' gekocht, van dat type moederbord, dus o.a. zonder RAID. Om dat RAID probleem te ondervangen heb ik een Promise FastTrack TX2300 aangeschaft.

De vorige configuratie was:

- Onboard Promise RAID-controller
- 2 schijven in RAID0
- Windows Media Center Edition geïnstalleerd

Momenteel kan ik de pc wel opstarten, met die nieuwe RAID-controller en de Windows installatie wordt nu wel gezien, alleen krijg ik een BSOD met "STOP: 0x0000007B". En dit komt uiteraard omdat ik nu een andere driver nodig heb voor de RAID-controller. Daarom kan Windows nu niet meer opstarten.

Ik heb nog gezocht in de KB van Microsoft, op GoT, met Google, enz. Maar dit gaf mij niet genoeg info.

Mijn vraag dan ook is, kan ik dit oplossen? Want ik heb gehoord dat dit wel opgelost kan worden met Windows XP, door een installatie erover te zetten. Alleen met Media Center Edition zou dat niet lukken.

I'll make you an offer you can't refuse!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kan ik veranderen van RAID controller met behoud van data?

Bij zuivere mirrors (RAID1) is dat tot zover bekend geen probleem. Je hoeft enkel de array te verhuizen en eventueel in de BIOS de bronschijf opnieuw rebuilden naar de mirrorschijf. Maar bij RAID levels waarbij striping wordt gebruikt (RAID0, RAID5, RAID10, etc) is dat minder makkelijk. De stelregel is:

* zelfde merk/type > zelfde merk/type = geen probleem
* zelfde merk, ene type > andere type = geen probleem, meestal alleen "forward compatible"
* ene merk > andere merk = no-go

Forward compatible: met "forward compatible" wordt er dus bedoeld, dat wanneer je de schijven verplaatst van een oudere controller (bijv. Promise Fasttrak66) naar een nieuwere type controller van hetzelfde merk (bijv. Promise Fasttrak133), dat de array gewoon opnieuw wordt herkend en de data dus behouden blijft. Omgekeerd gaat dat niet altijd.
Dat heb je ook al gelezen? Dus als je gebruik maakt van striping en van RAID0 en je hebt toevallig een ander merk RAID controller gebruikt, dat levert een boel problemen op.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Don van Boven
  • Niet online
Jep, dit stukje had ik inderdaad al gelezen. En ik heb ook hetzelfde merk van de RAID-controller, alleen wel een nieuwere versie, wat volgens Promise zelf geen enkel probleem moet zijn.
En dat klopt opzich ook wel, want m'n RAID-set is gewoon netjes behouden, alleen vind Windows MCE de RAID-driver niet leuk, omdat er nu een andere controller in gegaan is.

Dus eigenlijk moet ik op één of andere manier een nieuwe driver toevoegen, aan de huidige installatie. Maar ik weet niet of dat het kan, met Windows MCE. Want zoals ik al eerder zei, moet dit wel lukken met Windows XP, maar met Windows MCE weet ik dat niet zeker.

• Outerspace
  • Laatst online: 01:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kan met nLite de drivers slipstreamen: nLite.

[ Voor 9% gewijzigd door Outerspace op 19-05-2006 11:40 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Don van Boven
  • Niet online
Bedankt voor het snel reageren, toppie.
Wat ik begrijp van het slipstreamen, is dat het eigenlijk hetzelfde als op "F6" drukken tijdens de installatie van Windows MCE en dat je daarna Windows MCE er overheen zet. Maar juist daarmee heb ik geen ervaring en ik heb wel eens gehoord dat het met MCE niet ging.

offtopic:
Ik maak het er niet makkelijker op ;)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Volgens Google zou MCE slipstreamen niet zo'n probleem moeten zijn; zie ook [rml][ Windows2000] slipstreaming sp* handleiding[/rml] wat tips om erachter te komen dat slipstreamen erg eenvoudig is! :) Kun je ook meteen updates erin stoppen; erg handig :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Don van Boven
  • Niet online
Weer een afsluitende update van mijn kant.
Wat ik uiteindelijk gedaan heb is het volgende; ik heb d.m.v. Ghost 8.0 een image geplaatst op een andere harde schijf. Deze hardeschijf heb ik stand-alone aangesloten op de onboard SATA-controller en toen Windows MCE opgestart. Dit alles ging perfect, hierna heb ik de Promise-RAID driver geïnstalleerd, in de Windows MCE installatie, zodat deze bij een reboot gebruikt gaat worden. Na deze installatie heb ik d.m.v. Ghost 8.0 de image weer teruggelezen van de standalone schijf, naar de schijvenset die op de RAID zitten. Waarna Windows MCE weer zonder problemen opstartte en uiteraard zonder data verlies :7 .

offtopic:
Wat mij betreft mag er een slotje op.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mooi dat het toch gelukt is :)
Ik heb zelf ook een soortgelijk probleem gehad, ik had om m'n werkende oude config de nieuwe drivers op een bruute manier eroverheen gegooid, uit gezet en toen opgestart in m'n nieuwe config maar toen pakte XP niet de goeie controller :/

En een topic gaat dicht als ie niet aan de eissen voldoet, en dat doet deze wel :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• nero355
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Heb je nou in de "geGhoste" Windows install een RAID driver geinstalleerd of heb je een nieuwe install gemaakt en gewoon alleen je data uit de Ghost Image gehaald :?

* nero355 vind het een beetje vaag, maar wel interessant.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Don van Boven schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 13:57:
[...]

offtopic:
Wat mij betreft mag er een slotje op.
Topics gaan alleen op slot indien ze niet aan de policy voldoen; ik zie geen enkele reden om deze op slot te zetten :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Don van Boven
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 14:09:
Heb je nou in de "geGhoste" Windows install een RAID driver geinstalleerd of heb je een nieuwe install gemaakt en gewoon alleen je data uit de Ghost Image gehaald :?

* nero355 vind het een beetje vaag, maar wel interessant.
Opzich vond ik het zelf ook best vaag, maar wel erg handig ;) . Hieronder nog een keer het stappenplan, voor het geval dat ie nog niet duidelijk was:
  • RAID-0 schijvenset ge-ghost naar een single schijf;
  • Single schijf op onboard controller aangesloten en opgestart (hetzelfde moederbord, alleen dan een model lager, dus o.a. zonder RAID);
  • Driver geïnstalleerd op die schijf, voor de Promise controller;
  • Single schijf ge-ghost naar de RAID-0 schijvenset;
  • RAID-0 schijvenset aangesloten op Promise controller en opgestart;
  • keeped my fingers-crossed ... and it worked :*) .
Uiteindelijk bleek het dus niet heel erg moeilijk, alleen ik moet zeggen dat ik dit ook nog niet eerder gehoord en/of geprobeerd had. Wel handy voor een volgende keer.

• nero355
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Don van Boven schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 22:36:
Opzich vond ik het zelf ook best vaag, maar wel erg handig ;) . Hieronder nog een keer het stappenplan, voor het geval dat ie nog niet duidelijk was:
  • RAID-0 schijvenset ge-ghost naar een single schijf;
  • Single schijf op onboard controller aangesloten en opgestart (hetzelfde moederbord, alleen dan een model lager, dus o.a. zonder RAID);
  • Driver geïnstalleerd op die schijf, voor de Promise controller;
  • Single schijf ge-ghost naar de RAID-0 schijvenset;
  • RAID-0 schijvenset aangesloten op Promise controller en opgestart;
  • keeped my fingers-crossed ... and it worked :*) .
Uiteindelijk bleek het dus niet heel erg moeilijk, alleen ik moet zeggen dat ik dit ook nog niet eerder gehoord en/of geprobeerd had. Wel handy voor een volgende keer.
_O_ Bedankt dat je nog reageert : Meestal vergeten mensen hun topic nadat die opgelost is :/

Ik zal die methode onthouden sinds ik steeds meer mensen RAID 0 aanraad :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Don van Boven
  • Niet online
Haha, graag gedaan hoor :) . Ik vind het zelf vrij logisch om dat te doen, want ik vind dat zelf ook prettig.

Pagina: 1