Win 2K doet moeilijk met Raid - wil single drives?

Pagina: 1
Acties:

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 23:55
Opgelost, Firmware probleem.

De harde waren:

NCR WorldMark 4400
- Bios versie 8
- Class 4400-4101-8090
- Intel 450 chipset
- Quad Xeon 450MHz
- 32x 64MB Buffered EDO-Dimm
- 4x4GB 10K (momenteel)
- 4x18GB 10K (momenteel)
- 2x AMI 428 dual ch. UW

Configuratie raidkaart 1 (Ch.A):
- Raid 5 - 3x4GB (boot disk)
- Hot spare - 1x4GB

Configuratie raidkaart 2 (Ch.B):
- Raid 5 - 4x18GB

Automatische configuratie verder, geen vage instellingen. Initialiseren van de array's geeft geen vuiltje aan de lucht, loopt gewoon lekker tot 100% door.

Eerste melding, die eventuele fouten kan veroorzaken:
* MegaRAID Ultra PCI RAID adapter bios ver 1.61 Oct 28 1998...
... Unresolved configuration mismatch between disk(s) and NVRAM.."
Ik heb nergens een optie in het Raid Bios kunnen vinden om hier zelf aanpassingen aan te kunnen doen.

Uitgetest:
- Knoppix boot gewoon door
- FreeBSD 5.4/6.2 hangt halverwege installatie
- Windows 2000 Server kan de Raid niet goed benaderen

Windows 2000 Server melding, installatie, initialiseren harde schijven.
"Setup heeft meerdere schijven in deze computer gevonden die niet van elkaar zijn te onderscheiden. Het probleem is verholpen maar de computer moet opnieuw worden gestart. Setup kan niet doorgaan. Druk op een toets om setup af te sluiten."

Deze melding komt raar aan bij mij, immers, ze moeten ook niet van elkaar te onderscheiden zijn. Het zijn arrays die als bundel schijven gezien moeten worden. FreeBSD gaf hier per array wel het goedje juist weer.

Kon een driver probleem zijn. Dus heb ik gezocht naar drivers. De AMI 428 staat te boek als een MegaRAID 1200 adapter. De matched driver die overal aangeboden wordt zegt echter MegaRAID 2000 tijdens het inladen, in plaats van 1200. Waarschijnlijk een universele driver. Toch geeft hij een fout.

Bestand \mraid35x.sys heeft een onverwachte fout (4101) veroorzaakt op regel 1215 in D:\nt\private\ntos\boot\setup\oemdisk.c. Druk op een toets om door te gaan.

Uiteindelijk moet Windows 2000 Server erop komen te draaien, in verband met onderhoud (Unix nOOb).

Ik heb alles meerdere keren geprobeerd, array's diverse malen herbouwt, geïnitialiseerd, diverse Windows CD's etc. Een soortgelijk probleem gevonden doch geen oplossing.

edit:

Bestand \mraid35x.sys heeft een onverwachte fout (4101) veroorzaakt op regel 1215 in D:\nt\private\ntos\boot\setup\oemdisk.c. Druk op een toets om door te gaan.

Opgelost, floppy bleek stilletjes fouten te geven. Opnieuw geformatteerd wilde de driver wel goed inladen. Het lost alleen niets op in het totale probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Hardware Junk op 18-05-2006 20:32 ]

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
En als je een array van 1 schijf maakt, en de rest afkoppeld. Wat gebeurd er dan?

(alles standaard scsi dingen afgelopen trouwen? Terminators, kabels, id's jumpers, whatever, gewoon voor de zekerheid)

[ Voor 43% gewijzigd door maratropa op 18-05-2006 16:56 ]

specs

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 23:55
Heb een fout gemaakt door aan te nemen dat de bovenste Raidkaart meteen de eerst geïnitialiseerde was. Derhalve verwarde ik telkens de Firmware revisies. De eerst geïnitialiseerde kaart heeft een dermate oude firmware, dat het geenzins Windows 2K wilde booten.

Ik liep dus te klooien met de verkeerde riem. Deze bleek een Firmware uit 1997 te hebben terwijl de andere uit 1998 kwam. Deze geswitched met een nieuwere Raidkaart en het werkt perfect.

Betrof hier dus gewoon een probleem op Firmware niveau terwijl ik aanvankelijk dacht te maken te hebben met een driver probleem. Dit dus omdat ik 2 kaarten door elkaar heen haalde.

Te zelfverzekerd dus. Goedje zijn 2 helften bij elkaar in één server. Fabriek af zijn de kabels aangebracht etc. Twijfelde ik dus niet aan (en kast gaat wat ingewikkeld open om meteen te klooien met de harde waren).

Overigens een array van één disk is lastig. Je bedoelde wellicht 4 single drives.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid