[9800Pro] mislukte flash

Pagina: 1
Acties:

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hallo medetweakers.

Ik heb hier een 9800pro van Sapphire, 256bit bus en 128mb geheugen vam Hynix. op de behuizing van de core staat dat het een R360 is, ik weet niet hoe snel het geheugen is :/

Deze kaart had ik eerst geflashed naar een 9800XT, waarna deze tijdenlang probleemloos functioneerde, totdat deze ineens flinke artifacts begon te geven. Ik probeerde de kaart toen terug te flashen mbv WinFlash, maar deze gaf een foutmelding :o blijkbaar was er iets mis met het oorspronkelijke bios.De kaart begon steeds meer artifacts te geven ondanks de alternatieve koeling van Zalman inclusief een maximaal blazende fan.

Ik ben uiteindelijk op een site gekomen met allerlei back-ups van GPU's, http://www.techpowerup.com/, vanwaar ik dacht het juiste bios voor m'n GPU gedownload te hebben. Na de flash krijg ik alleen nog maar gescrambled beeld :(

Ik kan intussen wel op m'n pc komen dmv een PCI-kaartje uit de steentijd, maar is het mogelijk om nu nog de kaart met een ander bios te kunnen flashen (ik heb wel een werkende back-up van het overgeklokte bios dat artifacts gaf, deze zou evt. omlaaggeklokt kunnen worden). Ik heb niet de beschikking over een floppydrive om van te booten, evt wel een cd-rom. Ik flashte vanuit windows dmv Winflash. Deze zeggen nu echter dat er geen Ati-kaart aanwezig is. Ik heb geprobeerd om de ati-drivers te installeren, maar dan krijg ik geen beeld meer op het moment dat ik windows kom, daarvoor tot het winxp+bewegende blauwe balkje wel. Zonder drivers kom ik windows wel binnen.

Is alle hoop verloren en kan de kaart bij het grofvuil, of valt de kaart nog te redden? :/

ik heb het topic in dit subforum geplaatst omdat de "grote 9800pro naar xt" topics ook in dit subforum staan, ik neem aan dat dit juist is?

Ik weet niet of het uitmaakt, maar in ieder geval hier de specs van m'n systeem:

Mobo: Asus A78NX-X, nForce2, socket-A
CPU: AMD 2400+, stockspeed
Ram: 2x 512mb van Corsair
HD: 250gb WD
CD-brander, geen floppy dus.

In ieder geval bedankt voor het lezen.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-02 15:47
Steek pci en agpkaart erin. Hang er een floppy aan waar je via een dosdiskette van boot, en flash je videokaart terug.
Als je geen floppydrive hebt, leen er een of koop het, kost maar 8 euro. Je kan het van cd en usbstick in principe ook doen maar een floppy maken gaat wel sneller.

Gebruik in het vervolg even de search van GOT want deze vraag is al talloze malen gesteld.

hier nog een topic erover:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1130787

[ Voor 72% gewijzigd door FragileM64 op 18-05-2006 00:27 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• Vyo
  • Niet online
toch wel vanuit dos dus? want mijn vrees is dat de kaart helemaal niet meer herkend wordt, zoals nu ook gebeurd als ik atiflash of winflash draai.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-02 15:47
Hier staat alles wat je moet weten.
klik

als je van de floppy geboot bent kan je: "atiflash -i" doen en dan zou je moeten kunnen zien of hij je kaart nog herkend. Als dit niet het geval is heb je wel een probleem...

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• Vyo
  • Niet online
thx, ga ik morgen na m'n examens maar eens een floppydrive scoren en dat proberen :)

• Vyo
  • Niet online
ok, ik heb dus een floppydrive en kan flashen vanuit dos.

vervolgens voer ik met het oude (overgeclockte) bios uit:
code:
1
 atiflash -p 0 oldrom.bin

en krijg vervolgens een foutmelding over een memory mismatch :/
vermoedelijk heb ik dus bij de mislukte flash een bios voor ander geheugen erin geflashed, maar hoe krijg ik nu het goede bios erin? ik weet niet of hij ondanks de foutmelding doorflashed, lijkt er niet op, want ik heb nog steeds ongelovelijk gescrambled beeld :/

Verwijderd

Levo schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 19:04:
ok, ik heb dus een floppydrive en kan flashen vanuit dos.

vervolgens voer ik met het oude (overgeclockte) bios uit:
code:
1
 atiflash -p 0 oldrom.bin

en krijg vervolgens een foutmelding over een memory mismatch :/
vermoedelijk heb ik dus bij de mislukte flash een bios voor ander geheugen erin geflashed, maar hoe krijg ik nu het goede bios erin? ik weet niet of hij ondanks de foutmelding doorflashed, lijkt er niet op, want ik heb nog steeds ongelovelijk gescrambled beeld :/
Als ik jou was zou ik eerst eens een goeie orriginele bios zoeken voor een 9800 Pro..en geen XT oid

Als het dan wel werkt kun je later altijd nog een XT bios oid er in flashen....

• Vyo
  • Niet online
ah ja, probleem was dat het originele bios corrupt was geraakt en ik geen flauw idee heb op welke timings het geheugen draait :/

maar!! ik heb een oplossing gevonden, ben erachter gekomen dat de schakeloptie -f nodig was (namelijk force, ondanks fouten etc gewoon doorflashen), de kaart is nu draaiende en de clocksnelheid omlaag gegooid met de RadTweaker tools.

Hartstikke bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Vyo op 18-05-2006 20:31 . Reden: toevoeging ]

Pagina: 1