Toon posts:

[XP] Extreem traag, behalve in veilige modus

Pagina: 1
Acties:
  • 7.407 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Windows XP Proffessional is extreem traag, alles kraakt als er iets opgestart moet worden en dat duurt dan eeuwen. Soms loop de PC zelfs bij het opstarten al vast in het XP logo!

Dit probleem leek me een klassieker, maar zoeken op het forum levert niets op.
Ik las o.a. dat Norton dwars kon liggen, dat er spyware kan dwarszitten en dat ik met MSCONFIG allerlei nutteloze troep bij het opstarten kan weghalen wat geheugen en processorsnelheid scheelt.

Ik heb dus NAV verwijderd, alles gescand met de laatste ADAWARE (niets gevonden) en in MSCONFIG enkele onnodige dingen uitgezet. Firewall uitzetten geeft ook geen verschil.
Verder heb ik het virtuele geheugen maar 's opgeschroeft naar het maximum en met een Register Cleaner het register schoon gewassen.
Op de achtergrond heb ik nu geen realtime scanners en weet ik wat voor agents meer draaien.

Probleem blijft volledig !!!

Mijn machine is dan wel een oudje, een 1GHz AMD Athlon processor met 640MB.
Maar dat mag de pret niet drukken want ik ken andere mensen met gelijksoortig systeem waarbij XP wel gewoon loopt.

Ik heb geen idee wat er aan de hand is, maar ik heb een beetje het idee dat dit gekomen is sinds de tijd dat ik Service Pack 2 heb geinstalleerd, maar dat weet ik helaas niet zeker.

Maar als ik in safe mode boot gaat ie als een speer. Dat duidt er mijns inziens op dat XP correct loopt maar dat er normaal gesproken op de achtergrond iets ontzettend veel werkcapaciteit wegsnoept.

Maar wat?
Iemand??

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Zoek eens op internet naar Microsoft's Bootvis, en laat die je systeem analyseren. Je krijgt dan een perfecte inzage in de opstarttijd van je systeem.

We are shaping the future

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

kijk anders eens met tasmanager(ctrl+alt+del) welk proces erg zoveel cpu tijd gebruikt, een klik op de cpu time tabel bovenin sorteert de boel. Suc6

Trouwens, in je logfile van XP zou je ook eens kunnen kijken of er foutmeldingen zijn ;)
configuratiescherm/systeembeheer/logboeken

[ Voor 32% gewijzigd door keur0000 op 16-05-2006 21:59 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb in task manager gekeken wat allemaal opvalt:

Niet actieve systeem processen,
(dit getal veert tussen de 77 en 97 CPU, das zeer hoog, geheugen verbruik slechts 16kb)

explorer.exe en iexplorer.exe slurpen +/- 22.000kb

Smc.exe heeft een waarde van 11.108kb
svchost komt 7 x voor met waarden tussen 4.000kb en 17.000kb

verder geen opvallende pieken

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 22:29:

(dit getal veert tussen de 77 en 97 CPU, das zeer hoog, geheugen verbruik slechts 16kb)

Dat is wat er niet gebruikt wordt, wat er dus over is. Hoe meer hoe beter dus.

Staat er toevallig geen scvhost tussen? Dat is namelijk een virus!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

En je log lijsten?
Niet actieve systeem processen ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 22:29:

explorer.exe en iexplorer.exe slurpen +/- 22.000kb

Smc.exe heeft een waarde van 11.108kb

verder geen opvallende pieken

[ Voor 5% gewijzigd door keur0000 op 16-05-2006 22:36 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• gatlarf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:42

gatlarf

So say we all...

Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 22:34:
[
Staat er toevallig geen scvhost tussen? Dat is namelijk een virus!]
Euh, svchost is je netwerkproces. Met een beetje pc kunnen dat er best een aantal zijn hoor. bv 2 x ethernet, 1x firewire, bluetooth, een vpn, een adsl-dialup, etc... Ik heb zo al los 6 opgenoemd.

Wat wel klopt is dat er spyware/virussen zijn die zelf een soort netwerkadapter installeeren waar svchost natuurlijk ook moet draaien, maar dat wil nog steeds niet zeggen dat alle svchosts virussen zijn.

Persoonlijk heb ik zo'n traagheid ook wel eens gehad. Bij mij kwam dit door te veel kleine bestanden (ettelijke duizenden) in bepaalde folders waardoor alles wat explorer.exe nodig had (waaronder de shell op zich) vertraging opliep. Ik heb die zooi op een dvd-tje gefikt, volume geherformatteerd en het probleem was weg. Ook m'n raid-controller kan wel eens voor traagheid zorgen.

[ Voor 5% gewijzigd door gatlarf op 16-05-2006 22:44 ]

May the lords of Kobol guide you...

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Peter schreef ook scvhost (dus de c en de v omgedraaid) en dat zou een W32/Agobot-S virus zijn... :)

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Verwijderd

Topicstarter
nee er staat allemaal svchost.exe, dus geen virus.

en de logboeken...,
tja pagina "toepassingen", da's voor mij helaas veel te technisch.
al die bestanden die genoemd worden zeggen me geen bal namelijk.
(o.a. btwdins, SNDSrvc, ccSetMgr, weet ik allemaal wat, en dan duizenden onder elkaar)
sorry

->gatlarf
kan het bij nader inzien mijn harde schijf niet zijn op e.o.a. manier?

->alex
ik ben nu met bootvis bezig,

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2006 23:01 ]

• PaulZ
Er loopt nog een draadje over trage bakken (maar dan met opstarten). Misschien dat je daar nog wat aan hebt...

Verwijderd

Topicstarter
->Paulz

het gaat bij mij niet specifiek om het opstarten maar gewoon werken met de PC

Ik heb net trouwens Bootvis geinstalleerd en laten lopen.
Na een boot krijg ik bij de IO/sec grafiek in het rood "Warning! disk write caching is disabled" te zien.

maar de cashe van mij c: en d: staat wel ingeschakeld voor zover ik weet

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2006 23:38 ]

• PaulZ
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 22:58:
[...]
->gatlarf
kan het bij nader inzien mijn harde schijf niet zijn op e.o.a. manier?[...]
Jijzelf gaf een voorzetje vwb de harde schijf en ik herinnerde me iets daarover in het door mij aangedragen topic. Vandaar. Nee, het heeft niets met opstarten te maken, maar misschien dat je dat draadje kan volgen op andere tips qua harde schijf :) .

Verwijderd

Topicstarter
nog steeds noppes hiero :(

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-12 15:40
Als je er ECHT niet uit komt, brand je gewoon documenten/andere belangrijke bestanden op een dvdtje en formatteer je je PC.... klaar is kees

Verwijderd

Probeer eens ff hitmanpro oid, alleen adaware is niet genoeg. Kijk met spybot even (in de geavanceerde mode) wat er allemaal opstart, die lijst is vaak wat uitgebreider dan MSCONFIG. Als er onderaan heel veel .dll bestanden zonder description staan kun je die ook weggooien, voor de rest even de description lezen.

Ook schijf even op bad sectors controleren voor de zekerheid.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-12 13:49

lordsnow

I know nothing

Probeer eens een voor een allerlei dingen uit te schakelen, totdat het probleem verdwijnt:

1. PC herstarten in Veilige Modus
2. Harde schijf controleren op fouten (rechtsklikken op HD -> Properties -> tabblad Tools -> onder kopje "Check for errors" klik op Check Now)
3. Harde schijf defragmenteren (rechtsklikken op HD -> Properties -> tabblad Tools -> onder kopje "Defragmentation" klik op Defrag Now)

Mocht dat het probleem niet opgelost hebben:

4. Start -> Run -> MSCONFIG -> OK
5. op tabblad SERVICES het vinkje "Hide All Microsoft Services"aanvinken
6. Haal nu alle overige vinkjes weg
7. op tabblad STARTUP haal je ook alle vinkjes weg, behalve die van Microsoft applicaties en "systray"of "system tray".
8. klik Apply en Close, en herstart de PC

(later zal je de dingen die je uitgevinkt heb per twee of drie weer toe moeten voegen)

Mocht dat het probleem niet opgelost hebben:

9. Start -> Run -> SERVICES.MSC -> OK
10. dubbelklik op Indexing Service
11. selecteer Startip Type = Disabled
12. herstart de PC

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-12 11:20

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Even wat extra, misschien nutteloze info:
Laat bootvis niet je boot optimaliseren!! Dat kan uitdraaien op een niet bootbare windows! Met SATA schijven kan ik je dat bijna garanderen. (ik weet niet of je het van plan was, maar het is niet erg om het een keer extra te zeggen)

Verwijderd

Topicstarter
-> lordsnow

ga ik doen!

ik heb trouwens het hele hitmanpro pakket op mijn PC losgelaten, en hij vond NOPPES!

Verwijderd

Topicstarter
heb inmiddels al het door jullie beschreven uitgeprobeerd, maar dat mocht helaas niet baten.

ik heb overigens ontdekt dat het opstarten van windows eveneens nogal lang duurt.
tijdens het windows logo gaat dat balkje erg langzaam, en na het logo blijft het een tijdje zwart waarna pas windows start

Verwijderd

Topicstarter
een ontdekking waardoor ik erg denk dat het een harddisk probleem is:

Als ik in Internet Explorer iets gedownload heb (staat op 99%) duurt het enorm lang voordat het naar de harde schijf geschreven is.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-12 11:20

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op zondag 21 mei 2006 @ 21:58:
een ontdekking waardoor ik erg denk dat het een harddisk probleem is:

Als ik in Internet Explorer iets gedownload heb (staat op 99%) duurt het enorm lang voordat het naar de harde schijf geschreven is.
Hoe vol is je schijf? Hoe staat het ervoor qua defragmentatie?

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:42

aerofreak

Steve Jobs

ik heb dit ook gehad misschien iets mindere vorm maar wat ik gedaan heb is reinstall eenvoudigste manier ;) en natuurlijk harde schijf formatteren

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Verwijderd

probeer eens je schijf tedefragmenteren doormiddel van >> uitvoeren cmd en dan defrag c: -f

en wacht tot je pc klaar is! je kan ook nog gewoon blijven doorwerken op de machine

oh wat ook niet onbelangrijk is wat voor grote HD betreft het opgesplits in parties? zou je dit ook kunnen vermelden.

"Soms loop de PC zelfs bij het opstarten al vast in het XP logo!"

kijk dit vind ik al een vreemde zaak toevallig die 128 reep geheugen er al een keer uitgehad? en toen gekeken hoe je pc in gebruik is?

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 15:51 ]

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12 15:33
Probeer de Hard disk controller driver van je moederbord eens te updaten of een nieuwe versie.
Heb hetzelf ook een keer gehad, zat mijn systeem op standaard IDE i.p.v. ATA.

Dat is een flinke bottleneck

There is no knowledge, that is not Power!

• kaconst
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 23:11
heb je veel hd-activiteit?
Misschien staat je hd in pio-modus, als dat zo is is dat je probleem.
Je kunt dat zien in apparaatbeheer->IDE ATA/ATAPI-controllers->primaire od secundaire->geavanceerd->Daar zijn er dorp-down menutjes, als er daar pio-modus staat is dat je probleem.
De kans is dan ook vrij groot dat je hd's stervende zijn.

(je probleem heeft alle kenmerken van een schijf die in pio-modus gegaan is)
Heb je toevallig zo een balk met i'tjes als je opstart?

[ Voor 20% gewijzigd door kaconst op 22-05-2006 15:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
primair IDE-kanaal:

Apparaat 0
overdrachtsmodus: DMA indien beschikbaar
huidide overdrachtsmodus: PIO modus

Apparaat 1
huidide overdrachtsmodus: Multi-Word DMA Mode 2

secundair IDE-kanaal:

Apparaat 0
huidide overdrachtsmodus: Ultra DMA Mode 2
Apparaat 1
huidide overdrachtsmodus: Ultra DMA Mode 2

Wat dit betekent/voorstelt weet ik helaas niet
Ik zal ook eens uitzoeken hoe ik een hard disk controller driver van het moederbord moet updaten

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:26

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ah, daar lijkt de boosdoener al naar boven te komen. Apparaat 0 staat in PIO mode. Dat maakt je HD zo traag als dikke stront door een trechter. Deze moet weer op DMA komen.

(Wildguess mode) Heb je misschien een spel met starforce beveiliging draaien?

Linkje met info: http://winhlp.com/WxDMA.htm

[ Voor 9% gewijzigd door Janoz op 23-05-2006 19:49 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er (nog) geen spellen op staan ;)

waar apparaat 0 en 1 op slaan is me trouwens een raadsel

• kaconst
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 23:11
Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 19:18:
Apparaat 0
huidide overdrachtsmodus: PIO modus
Daar zit het em (al uitgelegd door janoz, met mooie visualisatie).
Mijn gok is dat je HD stervende is, check em eens met hdtune, en niet met de fast check.
Je zou de smart status ook eens kunnen controleren.

Windows zet je HD in pio-modus als ie merkt dat de plaats op je hd om slechte sectoren naar te verplaatsen vol zit. Resultaat is een trage pc en meer kans om alles te backuppen.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:26

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 22:35:
ik heb er (nog) geen spellen op staan ;)

waar apparaat 0 en 1 op slaan is me trouwens een raadsel
Elk ide kanaal heeft een primary en een secondary aansluiting. De 0 zal wel op rpimary slaain en de 1 op secondary.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk de harddisk (ST330620A / 30GB) met HDTune gechecked:

Eerst met quickscan en daarna met gewone scan, het heeft de hele nacht geduurd maar hij heeft NIETS gevonden: Damaged blocks: 0,0%

De benchmark gegevens zijn:
Minimum transferrate: 0,8 MB/sec
Maximum transferrate: 1,5MB/sec
Average: 1,4MB/sec
Access time: 15,2ms
Burst rate: 1,5MB/sec
CPU usage: 96,0%

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
En met Seatools? Lijkt me dat t beter is om een HD niet te checken als Windows ervanaf loopt. Als Seatools in de lange test niks vindt, verwijder dan de IDE-controllers van je apparaatbeheer, reboot, en als het goed is loopt alles weer in DMA, oftewel, sjneller..

Verwijderd

-dom niet gelezen!-

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2006 10:17 ]

Verwijderd

misbehavingman schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 10:14:
En met Seatools? Lijkt me dat t beter is om een HD niet te checken als Windows ervanaf loopt. Als Seatools in de lange test niks vindt, verwijder dan de IDE-controllers van je apparaatbeheer, reboot, en als het goed is loopt alles weer in DMA, oftewel, sjneller..
Die verwijderen is toch niet nodig? Gewoon Primary IDE channel rechtsklikken en update driver werkt toch ook?

FF gekeken.....Primary IDE channel rechtsklikken> properties>advanced settings>transfermode op DMA if available

En dit alles tuurlijk in device manager.

Sorry...niet goed gelezen...staat al goed ingesteld. 8)7 Jullie ook.....met XP-Frans Bouer Edition :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2006 10:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
lange test gedaan met seatools,

Test result: Self-test routine completed without error.

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:35

Corpii

Le Tostie

in veilige modus is ie wel snel? dan kan het een driver zijn die in de weg zit. dit is namelijk het verschil tussen veilige modus en gewone modus (naja, het grootste dan).

Is een clean install geen oplossing?

ook kan ik niet op maken of je de hardeschijf al van PIO mode in DMA mode gezet?

Verwijderd

Topicstarter
heb de primaire IDE controller gedelete en gereboot.

EN HIJ STAAT NU WEER OP DMA EN IS WEER SNEL!!!!!!!!

bedankt iederen voor het meedenken!
(misbehavingman in uitzonderlijk)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2006 19:52 ]

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:54

13art

Moderator Mobile
Mijn XP was ook erg traag (vond ik zelf ten minste) niet zozeer het opstarten, maar wel het werken in XP zelf. Toen maar even de boel geformatteerd met Diskeeper. Was ook wel erg hard nodig bleek uit de analyse.

Nog een leuk extraatje van Diskeeper is dat het programma ook de bestanden die bij het opstarten gebruikt worden bij elkaar kan zetten. Normaal als hier niks aan gedaan is staat dit over de hele schijf verspreid. Scheelt dus ook weer in opstarttijd.

edit: ow zie nu dat het al opgelost is. Nou ja misschien heeft iemand anders nog wat aan deze info.

[ Voor 10% gewijzigd door 13art op 25-05-2006 19:56 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Pagina: 1