Toon posts:

defecte Maxtor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 5 interne HDD's in mijn systeem waaronder 1 SATA schijf die ik vorige week heb ingeruild, omdat deze soms tikte en soms het hele systeem voor 10 sec. liet hangen. Ze hebben een diagnostische test in de winkel gedaan en hebben toen inderdaad defecten geconstateerd.

Deze is dus verniewd.. Maar ik heb nog STEEDS bij het uitschakelen van mijn PC dat er een HDD een hard *tik*geluid produceert. Dit lijkt me niet normaal? Duidt deze tik bij het afsluitten op NOG een defecte HDD?

Alvast bedankt.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Nee hardeschijven maken altijd een soort tik bij het uitschakelen van de pc.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Bij het uitschakelen lijkt me niet zo vreemd. Heb je het nu ook tussendoor weer of niet?

Verwijderd

Topicstarter
vreemd dat ze dan in de winkel iets anders vertelden (NoRRoD)

een tik geluid bij het uitschakelen zou duidden op een HDD die niet lang meer mee gaat..

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heb hier een HDD open liggen, een Maxtor SATA ook nog eens. En die kop gaat mooi met een tik richting de as, wat geloof ik ook de parkeerstand van dat ding is. Dus dat hij een soort van tik maakt kan best eens normaal zijn.
Een harde tik kan daarintegen van minder gezonde aard zijn. Maar het zou kunnen, verschilt misschien per schijf :? Zolang hij niet tikt tijdens operatie hoef je je niet direct zorgen te maken denk ik.
Wat zeggen diagnostic tooltjes trouwens?

[ Voor 41% gewijzigd door Ultraman op 16-05-2006 21:22 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Hij.. maar misschien is het 1 van mn andere PATA Hitachi of Maxtor HDD's..

Als ik naar de SMART gegevens kijk is er niks aan de hand.. alleen de Spin-up time van m'n ingeruilde (oude dus) SATA was rot. Maar nog steeds bij het afsluitten die tik en ik startte net bijvoorbeeld Adobe CS2 op (geinstalleerd op mijn nieuwe SATA) en ik hoorde weer een nare tik..

Het bevalt me niets.. sneller en stabieler wordt m'n systeem er in ieder geval niet op..

De voeding moet goed en genoeg zijn, er zit een nieuwe SATA kabel tussen m'n controller en de HDD, ik gebruik de nieuwste controller drivers en de nieuwste BIOS. Waar moet ik toch zoeken denk ik dan

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zie m'n vorige post.
Als de diagnosetooltjes zeggen dat er niets aan de hand is, is er (nog) niets aan de hand.

🖥️ | 🚗

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Ik had laatst ook 'n maxtor die veel tikte.
en edit@hierboven: SMART was 90% OK, Powermax gaf hem ook OK, toch defect bij mij geraakt.
Zie hieronder voor de rest vh verhaal

Ik geloof dat je dus hetzelfde hebt als in mijn geval: Schijf is bezig, je hoort hem swappen, en dan hoor je het 'gekraak' stoppen en ineens een luide tik, dan even een seconde rust waarna het gekraak/geratel weer verder gaat.

Draai (evt in de winkel) eens een uitgebreide virusscan, defragment of scandisk. De schijf moet flink werken en de kans is groot dat hij dan weer gaat tikken.

Mijn schijf begon dit overigens steeds vaker te doen (net op tijd naar een andere overgeghost) waarna hij die avond met veel kabaal crashte.
Kijk dus uit voor belangrijke data als jouw exemplaar er ook mee wil stoppen!

[ Voor 12% gewijzigd door DarthPlastic op 16-05-2006 21:31 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
@ madmarky

waarom gaat mijn performance dan down the drain!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2006 21:31 ]

Verwijderd

Hitachi's staan bekend dat ze nog wel is willen tikken. Ik heb hier ook 2 en die tikken als ze in parkeerstand oid gaan. Dus die zal het niet zijn.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Al mijn schijven geven zo'n tik bij het uitgaan. Zelfde geluid als wanneer je een echte defecte tikkende schijf hebt.

Niks ernstigs. Zoals iemand al zei, ze gaan in de parkeerstand. Dankzij die parkeerstand kunnen ze vallen van een paar meter hoog overleven. Wanneer de schijf niet in gebruik is kan hij zo'n 300 G verduren. Wanneer hij in gebruik is "maar" 65 G. Als je die specificaties mag geloven kan je een harddisk makkelijk gebruiken in een straaljager.

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Ik sta de anderen bij: een klik bij het uitschakelen is volstrekt normaal (alhoewel niet alle modellen het even hoorbaar doen). Ik heb een tijd geleden een RAID array gebouwd met 6 Seagate schijven. Wanneer die uitschakelt is dat echt wel een heel luide klik (6 schijven tegelijk :P). Ook mijn eigen RAID setup met Western Digital schijven geeft een tik bij afsluiten.

Je moet jezelf wel zorgen maken als de schijf tikt tijdens gebruikt. Dat duidt vaak op nakende problemen...

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Verwijderd

Topicstarter
oke..

Ik heb vanmorgen iets heel raars (in ieder geval iets waar ik nog nooit van gehoord heb) meegemaakt. Ik doe mijn PC aan en log in, in XP. Mijn PC start de standaard meuk op, Microsoft Outlook, MSN Messenger, Skype etc.
De PC staat ongeveer 2 minuten idle aan na de opstartprocedure. Ondertussen was ik even een brief aan het openmaken en plotsklaps hoor ik *tik* - *klap* en mijn PC valt uit !! Het Power LED'je blijft knipperen en ik denk: WTF!
Ik druk mijn PC weer aan en binnen 1 seconde is Windows weer hoe die was opgestart. Dus gewoon normaal beeld en alles er weer voor. Alle HDD's lijken in orde!

Ik heb alles in energiebeheer uitstaan, harde schijven uitschakelen, standby, slaapstand etc.

Hoe is dit mogelijk? Wat kan dit zijn? Ik snap er niets van :? (Ook in de BIOS) en dit is me normaal nog nooit gebeurd..

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Briefopener op de Slaap-knop van je toetsenbord gelegd, waarna de PC in Hybernation stand ging?

Het klinkt iig. als een PC die uit hybernation komt...

Verwijderd

Topicstarter
Slaapknop functie heb ik dus ook uitgeschakeld, als ik er nu tig keer op ram gebeurd er ook niets..!

Plus de PC kwam niet uit slaapstand imo, omdat dit normaal langer duurt dan een seconde. Het was dus ook geen standby, ik heb alles uitgeschakeld.

Ik vind dit nog steeds een vreemd verhaal!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft niemand een verklaring verder? Straks crashed er een HDD met GB's aan .MP3 en dergelijke meuk van me.. Ik kan er zo niet van uit gaan welke van de 7 HDD's van mij er nu problemen geeft.. :(

Verwijderd

Ik heb zelf ook een Maxtor en als ik hem op slaapstand of de computer uitzet maakt hij ook een tik geluid.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Even voor de duidelijkheid: Wanneer tikt je schijf nu? Enkel bij het uitschakelen (of bij het uitvallen van je systeem op raadselachtige wijze) of ook gewoon tijdens normaal gebruik?

De eerste twee situaties zijn namelijk normaal en hoef je je niet echt zorgen over te maken. De laatste situatie is echter niet goed...

Het kan in theorie ook best zijn dat het de Maxtor schijf is, ook al is het net nadat je hem omgeruild hebt. Ik had hier laatst ook twee kapotte maxtor's achter elkaar, zelfde soort problemen (dus ook tikken tijdens normaal gebruik): Drie headcrashes in korte tijd, 400W Zalman verdacht?

Het kan echter ook een andere schijf zijn die tikt (dat lijkt me uit te sluiten, gewoon steeds even eentje loskoppelen) en het kunnen zelfs voedingsproblemen zijn...
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 12:21:
oke..

Ik heb vanmorgen iets heel raars (in ieder geval iets waar ik nog nooit van gehoord heb) meegemaakt. Ik doe mijn PC aan en log in, in XP. Mijn PC start de standaard meuk op, Microsoft Outlook, MSN Messenger, Skype etc.
De PC staat ongeveer 2 minuten idle aan na de opstartprocedure. Ondertussen was ik even een brief aan het openmaken en plotsklaps hoor ik *tik* - *klap* en mijn PC valt uit !! Het Power LED'je blijft knipperen en ik denk: WTF!
Ik druk mijn PC weer aan en binnen 1 seconde is Windows weer hoe die was opgestart. Dus gewoon normaal beeld en alles er weer voor. Alle HDD's lijken in orde!

Ik heb alles in energiebeheer uitstaan, harde schijven uitschakelen, standby, slaapstand etc.

Hoe is dit mogelijk? Wat kan dit zijn? Ik snap er niets van :? (Ook in de BIOS) en dit is me normaal nog nooit gebeurd..
Dit klinkt toch erg als een S3 standby waaruit je hem weer wakker maakte. Het knipperende powerledje, het binnen 1 sec weer het beeld teruggeven.... lijkt te veel op s3 standby. :P Als dit eenmalig was zou ik de schuld aan mijn OS geven en me er niet meer al te druk over maken persoonlijk...

Als je PC spontaan uitvalt kán dat duiden op een voedingsprobleem, maar een PC die spontaan in standby valt door hardware problemen ken ik niet.
Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 19:52:
Heeft niemand een verklaring verder? Straks crashed er een HDD met GB's aan .MP3 en dergelijke meuk van me.. Ik kan er zo niet van uit gaan welke van de 7 HDD's van mij er nu problemen geeft.. :(
Backups van al je schijven hebben kan sowieso nooit kwaad natuurlijk... ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1