Even voor de duidelijkheid: Wanneer tikt je schijf nu? Enkel bij het uitschakelen (of bij het uitvallen van je systeem op raadselachtige wijze) of ook gewoon tijdens normaal gebruik?
De eerste twee situaties zijn namelijk normaal en hoef je je niet echt zorgen over te maken. De laatste situatie is echter niet goed...
Het kan in theorie ook best zijn dat het de Maxtor schijf is, ook al is het net nadat je hem omgeruild hebt. Ik had hier laatst ook twee kapotte maxtor's achter elkaar, zelfde soort problemen (dus ook tikken tijdens normaal gebruik):
Drie headcrashes in korte tijd, 400W Zalman verdacht?
Het kan echter ook een andere schijf zijn die tikt (dat lijkt me uit te sluiten, gewoon steeds even eentje loskoppelen) en het kunnen zelfs voedingsproblemen zijn...
Verwijderd schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 12:21:
oke..
Ik heb vanmorgen iets heel raars (in ieder geval iets waar ik nog nooit van gehoord heb) meegemaakt. Ik doe mijn PC aan en log in, in XP. Mijn PC start de standaard meuk op, Microsoft Outlook, MSN Messenger, Skype etc.
De PC staat ongeveer 2 minuten idle aan na de opstartprocedure. Ondertussen was ik even een brief aan het openmaken en plotsklaps hoor ik *tik* - *klap* en mijn PC valt uit !! Het Power LED'je blijft knipperen en ik denk: WTF!
Ik druk mijn PC weer aan en binnen 1 seconde is Windows weer hoe die was opgestart. Dus gewoon normaal beeld en alles er weer voor. Alle HDD's lijken in orde!
Ik heb alles in energiebeheer uitstaan, harde schijven uitschakelen, standby, slaapstand etc.
Hoe is dit mogelijk? Wat kan dit zijn? Ik snap er niets van

(Ook in de BIOS) en dit is me normaal nog nooit gebeurd..
Dit klinkt toch erg als een S3 standby waaruit je hem weer wakker maakte. Het knipperende powerledje, het binnen 1 sec weer het beeld teruggeven.... lijkt te veel op s3 standby.

Als dit eenmalig was zou ik de schuld aan mijn OS geven en me er niet meer al te druk over maken persoonlijk...
Als je PC spontaan uitvalt kán dat duiden op een voedingsprobleem, maar een PC die spontaan in standby valt door hardware problemen ken ik niet.
Backups van al je schijven hebben kan sowieso nooit kwaad natuurlijk...