Toon posts:

Hoge temp.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik laatst een nieuwe koeler gekocht voor mijn pc omdat mijn huidige koeler nogal luidruchtig was.
Ik heb een Zalman CNPS9500 LED gekocht.

Nu ik de zalman heb aangesloten is de temp van mijn CPU idle +- 46 graden met de koeler
op het maximaal aantal toeren +- 2300 rpm.

Bij deze koeler zit ook de mogelijkheid om hem handmatig wat langzamer te laten draaien, dit
vind ik wel prettig want dan hoor je hem bijna niet. De temp van mijn CPU loopt dan bijna niet op.
(+- 48 graden).

Ik snap natuurlijk wel dat als ik druk bezig ben met programmas en dergelijke dat ik mijn koeler gewoon vol aan moet zetten.

Mijn vraag is eigenlijk of deze 46 graden idle niet wat te veel is en hoe ik desnoods zou kunnen verlagen.

Ik heb ook 2 fan's, 1 aan de bovenkant van mijn pc en 1 aan de achterkant.

Mijn systeem bestaat uit het volgende:

Pentium 4 3.0 Ghz CPU
Asus P5GD1 moederboard
NVIDIA Geforce 6600 videokaart
2 x 512 MB GEIL werkgeheugen
Maxtor 6L200P0 hardeschijf

Alvast bedankt voor de reacties!

Verwijderd

46 graden idle is op zich niet zo erg, dat kan een p4 wel hebben, ik zou echter wel even kijken wat de temp. is als hij gestressd wordt.
En als je geen crashes hebt, en je systeem stabiel is, dan valt het allemaal wel mee ;)

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
De fan in de achterkant moet je naar binnen zetten (Moet niet natuurlijk)
Zo voert ie koude lucht vrijwel direct naar de 9500,

Verwijderd

Vertel eens wat je temperaturen eerst waren. Als deze ongeveer hetzelfde zijn, moet je misschien eens kijken of je de nieuwe koeler wel goed hebt gemonteerd. Je kunt er bijvoorbeeld een te dikke laag koelpasta op hebben gedaan, of juist te weinig. Overigens is 46 graden niet te heet voor een Pentium 4. Zelfs een AMD kan dit nog makkelijk hebben. Wat er ook kan zijn, is dat je airflow niet goed is in je PC. Het kan zo verschrikkelijk veel zijn...? :)

• koenderks
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05-2024
Post eens een screenshot van al je temperaturen.
Het wil namelijk nog weleens onduidelijk zijn ;) :D

Verwijderd

Bas Odenhoven schreef op maandag 15 mei 2006 @ 14:54:
De fan in de achterkant moet je naar binnen zetten (Moet niet natuurlijk)
Zo voert ie koude lucht vrijwel direct naar de 9500,
uhu............ niet dus vriend

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/product_img/cooler/9500_05.jpg

=> Achteraan altijd naar buiten dus.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2006 19:04 ]

• lux
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-02 14:16

lux

heb je koelpasta gebruikt?

Verwijderd

48 graden is netjes voor een pentium 4 (zeker als het een prescott is).
Hoe warm wordt ie stressed?

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 19:03:
[...]

uhu............ niet dus vriend

[afbeelding]

=> Achteraan altijd naar buiten dus.
Tenzij je flow van achter naar voor loopt ;)

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:28
mimic schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 14:32:
[...]
Tenzij je flow van achter naar voor loopt ;)
Dan moet je aan de voorkant wel een verdomd groot gat hebben om de lucht af te voeren, anders wordt het systeem alleen maar warmer. De meeste (alle imho) kasten zijn gebouwd om lucht naar achteren af te voeren dus dit is kul.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 19:52

mvds

Totally awesome!

Dat je niet de optimale airflow hebt in je kast als je de flow omdraait doet er even niet toe, dat was zijn punt niet. En zo'n groot gat is er niet nodig hoor, de lucht vind echt wel een weg naar buiten ;)

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:52
Bij ATX formaat is het toch altijd standaard dat je de lucht van voor naar achteren brengt. Bij BTX is dit een ander verhaal daar heb je een airflow van je CPU naar de voorkant. Ik zou gewoon je fan achterin naar buiten laten blazen en voor in de kast nog een fannetje plaatsen. dan moet het goed komen.
of je pc staat naast de ver warming :P

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Ik merk dat bij stressed mijn cpu 56 graden of warmer wordt. Dit is dus
te veel volgens mij want via 2 verschillende programma's die mijn cpu temp
aangeven is dit niet goed. (ik gebruik speedfan en asus probe).

Ik weet niet wat ik hier aan moet doen.

Ik zal kijken of ik de fan misschien andersom op mijn cpu kan zetten zodat
de airflow beter wordt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 16:23:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik merk dat bij stressed mijn cpu 56 graden of warmer wordt. Dit is dus
te veel volgens mij want via 2 verschillende programma's die mijn cpu temp
aangeven is dit niet goed. (ik gebruik speedfan en asus probe).

Ik weet niet wat ik hier aan moet doen.

Ik zal kijken of ik de fan misschien andersom op mijn cpu kan zetten zodat
de airflow beter wordt.
56 graden is echt niet zo heet voor een p4 @ 3Ghz.. ik heb zelf een p4 3.4Ghz en die zit bijna continu tegen de 60 graden aan (idle :9 ) en stressed zelfs 63-64 maar dan staat die fan een partij herrie te maken, dat wil je niet weten.. (standaard intel koeler)
ik zou me er iig niet druk om maken als ie 56graden bleef ;)

zorg iig dat het zo opgesteld is als te zien is op het plaatje van My_Illusion

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2006 16:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag dat mijn koeler anders stond dan op het plaatje van my_illusion dus ik heb hem even hetzelfde
gezet. Alleen op het plaatje staat achter de koeler een fan, dat heb ik niet bij zitter er gewoon wat
gaatjes in mijn pckast en in de voeding zelf aan de achterkant een uitgaande fan.
Een fan voor frisselucht erin heb ik ook de bovenkant van mijn pc.

Maar 56-60 stressed kan mijn cpu gewoon aan? Ookal springen mijn programmas die de temp aan
geven op waarschuwen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 16:53:
Ik zag dat mijn koeler anders stond dan op het plaatje van my_illusion dus ik heb hem even hetzelfde
gezet. Alleen op het plaatje staat achter de koeler een fan, dat heb ik niet bij zitter er gewoon wat
gaatjes in mijn pckast en in de voeding zelf aan de achterkant een uitgaande fan.
Een fan voor frisselucht erin heb ik ook de bovenkant van mijn pc.

Maar 56-60 stressed kan mijn cpu gewoon aan? Ookal springen mijn programmas die de temp aan
geven op waarschuwen?
Ik denk dat het wel aan te raden is om een fan voor die gaatjes te plaatsen. uit ervaring weet ik dat dat aanzienlijk kan schelen ;) voor een paar euro heb je een goede.

maar.. een fan aan de bovenkant van je pc.. hoe moet ik me dat voorstellen? ik snap niet echt wat je daarmee bedoeld :o

maar om antwoord te geven op je vraag.. 60graden kan die makkelijk hebben ja. echt koel is anders natuurlijk, maar 60 graden is goed te doen. wel vindt ik de temp behoorlijk hoog ondanks dat je zo een goede koeler op je proc hebt.. ik denk dat er ergens iets niet goed zit kwa airflow in de kast..
Pagina: 1