Toon posts:

[XP] Opnieuw Windows installeren *

Pagina: 1
Acties:
  • 442 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedenmiddag heren (en damens)

Dit word mijn 1e toppic op dit forum, hoop dat ik geen regels hiermee doorbreek. Heb even gezocht voor een antwoord op mijn vraag, maar die was hier niet te vinden.

Ik ben bezig om opnieuw windows Xp op een iets wat oudere computer te zetten.
Normaal is dit een kwesti van cd-rom erin, op een toets drukken en alles wijst zich vanzelf.

Deze keer werkt et allemaal niet zo mee... Mijn 1e vraag is hoe ik in de bios aangeef dat het spulletje vanaf de cd-rom op moet starten... Druk nu op een toets om de computer vanaf windows op te starten, komt wel in beeld, maar om er zeker van te zijn, dat de volgorde goed is...

Nadat ik op een toets gedrukt heb, zou xp moeten gaan installeren, helaas krijf ik elke keer deze foutmelding:

Windows kan niet worden gestart, omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden <windows-hoofdmap>\system32\hal.dll
Installeer het bestand opnieuw

Weten jullie hier een oplossing voor?

Alvast bedankt

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Kijk eerst hier eens even: Klik
De alwetende FAQ. Geeft aan hoe een topic te openen, en - meer belangrijk - geeft ook veel uitleg bij problemen.

Het lijkt mij dat de computer niet opstart vanaf je CD-rom.
Druk nu op een toets om de computer vanaf windows op te starten, komt wel in beeld, maar om er zeker van te zijn, dat de volgorde goed is...
Dit kun je veranderen in het BIOS. (Op DEL of soms F2 drukken bij het opstarten). Zie hiervoor de handleiding van het moederbord. Daar kun je op zoek naar de bootvolgorde.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Verwijderd

Topicstarter
hallo, bedankt voor je snelle reactie!

Heb inderdaad de bootsequence kunnen veranderen...

Krijg zelfs het zinnetje van: druk op deze toets om windows van de cd-rom te starten...

Hierna komt na een zwart beeld meteen deze fout melding weer..

Windows kan niet worden gestart, omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden <windows-hoofdmap>\system32\hal.dll
Installeer het bestand opnieuw

Nog suggesties?

Verwijderd

Ik denk dat je cd-tje finito is... hij geeft namelijk aan dat je hardware abstraction layer (HAL.dll) stuk is of niet gevonden kan worden... (waar je waarschijnlijk al achter was)

Zonder hardware ondersteuning kan zo'n CD ook niet echt veel verder komen... Weet je zeker dat dat CD-tje werkt? (aannemend dat hij ook echt van je CD afspeelt en niet op je HD bezig is)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2006 18:30 ]

• JvW
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Google leert me dat dit een setup-probleem is wat voorkomt bij sommige harde schijven en of multi-boot systemen. Er zijn legio problemen mee, maar zoals ik het lees start je systeem nog altijd niet op vanaf CD-rom.
Kun je wel van CD-rom opstarten als je je harddisk loskoppelt? (Nu wil je daar windows weer opzetten, dus dat schiet wellicht niet op, maar ik ben benieuwd of je dan wel in de windows-setup komt. Natuurlijk kun je ook overwegen om de HD te formatteren in een andere computer.

Hoe dan ook:
Link
Link
Link

Allemaal gevonden met google, zoeken naar hal.dll

Edit: En natuurlijk de FAQ / Search hier op tweakers:
Link
Link

[ Voor 13% gewijzigd door JvW op 14-05-2006 18:36 ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Verwijderd

Topicstarter
Heb even rondgekeken, is dit misschien een oplossing?

De HAL.DLL is het belangrijkste bestand dat communiceerd tussen de hardware en het operating system. Af ent toe wil het wel eens voorkomen dat er door foutieve (of foutgevoelige) hardware een BSOD veroorzaakt wordt, net als HAL.DLL aangesproken wordt, met als resultaat een kapotte HAL.DLL

Je dient met de Windows XP CD op te starten in recovery mode met command prompt. HOE DOE IK DAT?!

Nadat je hier bent aangeland, dien je alle HAL.DLL bestanden van je harde schijf te verwijderen. LET OP: Er zijn er meerdere, als je namelijk System Restore hebt aanstaan dan kun je een tweede HAL.DLL vinden in de \windows\system32\dllcache folder. Verwijder ook daar de HAL.DLL

De HAL.DLL wordt nogal eens geupdate in service packs, en als je dus Service Pack 1a geinstalleerd hebt kun je eens kijken of de HAL.DLL in het Service Pack voorkomt. Is dit het geval, dan dien je de HAL.DLL uit het Service Pack te halen. Dit kun je doen door HAL.DLL te kopieren vanaf een machine die al SP1a geinstalleerd heeft, of door op een willekeurige machine het bestand uit de SP1a install dir te halen. Je kunt met behulp van een parameter achter het SP1a setup bestand ervoor kiezen alleen alle bestanden uit te pakken.

In de recovery console kun je vervolgens de HAL.DLL kopieren naar de juiste lokatie, en opnieuw opstarten.

Mocht dit niet werken, dan is de kans aanwezig dat het niet HAL.DLL is die de problemen veroorzaakt, maar een ander bestand dat wellicht HAL.DLL aanroept. Probeer dan ook altijd EERST in Safe Mode op te starten, en niet in Normal Mode. Ook bestaat natuurlijk de kans dat je een virus hebt. Je dient dan met de Rescue Disk van je AV programma aan de slag te gaan.

Overigens is het installeren van Windows XP over de huidige installatie geen probleem. 95% van je settings blijven dan gewoon bewaard, meestal moet je alleen de File Asociations aan te passen (Bijv. MP3 files worden nu standaard geopend door Windows Media Player in plaats van WinAmp ofzo).

Verwijderd

Topicstarter
Of dit?

Many people (including me) have (had) problems with the file hal.dll when installing on a fresh new harddisk. The proposed solutions do not
work in this case because there is a dynamic drive overlay (ddo) installed. The solution is quite simple: remove first the ddo (for
example with Seagate's DiscWizard: http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html) and re-install windows xp.

Ik he b er weinig verstand van.. maar wat als ik nou eerst mijn harde schijf formateer op een andere computer.. Zou ik dan er wel inkomen?

Ik neem aan dat windows op een andere computer installeren en dan terugstoppen geen zin heeft?

Jaja, ik houd jullie lekker bezig haha

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Wil je je huidige windows updaten of wil je formatteren en opnieuw installeren?

Hoe dan ook, volgens mij is je cd niet meer goed. Zou je de specs van je 'wat oudere' systeem willen geven?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil heel mijn systeem formateren, dus alles leeg en opnieuw windows erop...

Spec's

Moederboard: MSI, KT4 ULTRA, oof wel de MS-6590 genoemd..
Processor: Amd Athlon 1800+
256 intern geheugen
80 gig seagate hardeschijf...

Op een ander forum, werd getwijfelt of mijn xp cdrom nog wel goed was, 2 dagen geleden heb ik em nog gebruikt op een andere computer..

Maar ze vroegen mij op nou eens de harde schijf eraf te halen, en het dan te proberen...

Tot mijn grote verbazing ging de conmputer nu wel verder met de voorbereiding van de windowsinstallatie..

Het probleem zit em dus in de harde schijf? Misschien oplossing om eerst dat kreng op een andere pc te formateren? En dan opnieuw proberen?

• stefan001
Je harde schijf zit duidelijk in de weg. Staan de jumpers wel goed? Probeer anders een (korte) low level format, ben je gelijk van je mbr en bijbehorende ongein af :).

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik weet nu dat het die harde schijf is...

Of staat mijn Boot sequence nu nog steeds verkeerd ingesteld?

Jumpers staan naar mijn idee goed.. Maarw at je bedoeld met: (korte) low level format weet ik echt niet... Hoe doe ik dat?

Btw bedankt voor jullie hulp

• NS_5
  • Laatst online: 18-12-2024
Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2006 @ 21:40:
Maarw at je bedoeld met: (korte) low level format weet ik echt niet... Hoe doe ik dat?

Btw bedankt voor jullie hulp
Low level is dat alles op de harde schij met nullen word overschreven.
Dus niet allen je 'inhoudsopgaven' (MBR)(snel formatteren) maar dus ook echt alles!
nadeel hiervan is dat je niets kan terug halen. (op de C schijf dan dus).

hoe je dat doet?
het eerst de beste format programma pakken en 'snel formatteren' uitvinken.
(duurt wel lang) btw.

t kan ook aan de CD-Rom speler liggen.
is het een oud dingetje?

• stefan001
NS_5 schreef op zondag 14 mei 2006 @ 21:53:
[...]
hoe je dat doet?
het eerst de beste format programma pakken en 'snel formatteren' uitvinken.
(duurt wel lang) btw.
Dit gedeelte van je post is niet goed volgens mij :). Je moet een diagnostic tool van de fabrikant van je harddisk gebruiken, een opstartbare flop of cd. Die gaat vervolgens alles met een paar keer met nullen overschrijven, zodat je data ECHT weg is. Ik heb een keer een harde schijf 2x nieuw leven ingeblazen op die manier :). Draait nu nog in mijn server (diamondmax 9 80gb).
edit:
snel low level formatteren wil zeggen alleen het eerste en laatste deel van je harddisk met nullen overschijven, volgens mij goed genoeg voor dit geval

[ Voor 14% gewijzigd door stefan001 op 14-05-2006 22:59 ]

Pagina: 1