Objectieven: hoe wat waar?

Pagina: 1
Acties:
  • 91 views sinds 30-01-2008

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:41
Voordat mensen het vragen: ja ik heb de search gebruikt en ben daaruit al veel wijzer geworden!

Ik ben van plan om een EOS 350D aan te schaffen, maar ik ben compleet nieuw in de wereld van Dslr. Vooral de objectieven spelen mij momenteel parten!

Ik zou graag het volgende willen weten/leren:
- Hoe weet ik welke lens op de EOS 350D past (wordt mij nergens duidelijk...)
- Hoe schat ik een lens op waarde (heb in Fotografie technische FAQ en Koopadviezen wel het nodige geleerd, maar wat de nummers precies inhouden (25-180mm snap ik nog wel, maar wat houdt bijvoorbeeld het f/2.8L in bij de volgende lense: Canon EF 400mm f/2.8L IS USM ))

Ik hoef dus in principe geen volledige uitleg over bovenstaande, maar een link naar een site/topic waar dit in uitgelegd wordt is meer dan welkom! Ben overigens al wel redelijk bekend met bijvoorbeeld dpreview etc.

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03

|>

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ondanks dat je zegt te hebben gezocht, heb ik de indruk dat je dit stukje hebt overgeslagen ;) Een F2.8 heeft minder licht nodig voor een foto, is zogezegd lichtsterker en is veelal ook duurder dan een objectief met hetzelfde bereik die minder lichtsterk is.

Of een objectief op een canon 350D past staat vermeld bij een lens: Canon mount, Nikon mount, etc. Canons passen op canons en bij andere merken zoals Tokina, Sigma, Tamron zal staan wat voor aansluiting/mount erop zit.

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:41
SmartDoDo schreef op zondag 14 mei 2006 @ 12:41:
Ondanks dat je zegt te hebben gezocht, heb ik de indruk dat je dit stukje hebt overgeslagen ;) Een F2.8 heeft minder licht nodig voor een foto, is zogezegd lichtsterker en is veelal ook duurder dan een objectief met hetzelfde bereik die minder lichtsterk is.

Of een objectief op een canon 350D past staat vermeld bij een lens: Canon mount, Nikon mount, etc. Canons passen op canons en bij andere merken zoals Tokina, Sigma, Tamron zal staan wat voor aansluiting/mount erop zit.
Top voor de snelle reply! Als ik het dus goed begrijp is het hoe kleiner dat getal, hoe kleinere sluitertijd je kan gebruiken, en hoe groter dat getal des te groter is de scherptediepte?

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-01 09:00
Ik heb zelf ook een Canon EOS350D. Als je een standaard zoom lens wilt hebben, raad ik je aan een Canon EF-S lens te kopen (of van een ander merk). Hierbij heb je namelijk een groothoek. Alle lenzen die bij 24 - 28mm beginnen zijn alleen groothoek voor gewone SLRs. Hieronder staat een lijstje:

Canon EF-S 18-55 F/3.5-5.6 (ook wel de kitlens genoemd) - 100euro
Canon EF-S 17-85 F/4-5.6 IS USM - 600euro
Canon EF-S 17-55 F/2.8 IS USM - 1100euro
Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro - 330euro
Sigma AF 18-125mm f/3.5-5.6 DC - 250euro
Sigma AF 18-200mm f/3.5-6.3 DC SLD - 330euro
Sigma AF 18-50mm f/3.5-5.6 DC - 120euro
Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 XR Di-II LD Aspherical (IF) MACRO - 350euro

Minolta komt binnenkort nog met een 17-135 F/3.5-5.6 en een 16-55 F/2.8.

Op dit moment heb ik een Sigma AF 18-50mm f/3.5-5.6 DC. Een leuk lensje voor zijn prijs. Ik overweeg over te stappen naar een Canon EF-S 17-85 F/4-5.6 IS USM of een Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro.

Als je maar wel onthoudt: de kwaliteit van de lens zet zich om in geld!

[ Voor 6% gewijzigd door masser120 op 14-05-2006 12:54 ]

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Op F2.8 heb je minder licht en dus een kortere sluitertijd nodig voor dezelfde foto op F8 om eens wat te noemen. Een objectief als een 400mm f/2.8L kun je instellen op maximaal F2.8 waardoor je kortere sluitertijden hebt dan bij zeg een 400mm F5.6. Daarentegen kun je die 400mm F2.8 ook op F5.6 instellen en zal de sluitertijd geen verschil meer uitmaken, wel je scherptediepte en de scherpte van de foto.

Een F2.8 objectief zal op F5.6 veelal scherper zijn dan een F5.6 objectief op F5.6. Die laatste heeft ook meer licht nodig om te focussen.

Kijk bijvoorbeeld eens naar Lenzen en lichtsterkte, hoe en wat? en de sluitpost van dat topic :)

Verwijderd

Frankster schreef op zondag 14 mei 2006 @ 12:44:
[...]

Top voor de snelle reply! Als ik het dus goed begrijp is het hoe kleiner dat getal, hoe kleinere sluitertijd je kan gebruiken, en hoe groter dat getal des te groter is de scherptediepte?
Juist ja.

IS (Canon), VR (Nikon), OS (Sigma): beeldstabilisatie dat trillingen wegneemt waardoor je met kortere sluitertijden kunt werken.

De waarde van lenzen hangt van alles af: het bereik, de lichtsterkte, het materiaal (o.a. glas), de AF motor en het merk.

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 15:00
Ik snap niet waarom uberhaupt de FAQ in het leven is geroepen, als jullie hier nog eens uitgebreid ingaan op dit soort vragen...

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Omdat ik van mening ben dat je, ondanks dat het in de faq staat, daar best antwoord op kunt geven door iemand op weg te helpen. Daarbij vind ik de faq ook niet altijd even duidelijk, zeker niet voor beginnelingen.

En voor jouw opmerking is nu juist de TR (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif) in het leven geroepen Nielsracing ;)

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 31-01 16:30

oXygeN

oftewel oxje...

masser120 schreef op zondag 14 mei 2006 @ 12:53:
Ik heb zelf ook een Canon EOS350D. Als je een standaard zoom lens wilt hebben, raad ik je aan een Canon EF-S lens te kopen (of van een ander merk). Hierbij heb je namelijk een groothoek.
Niet helemaal waar, EF-S lenzen zijn niet per definitie groothoeklenzen, EF kan net zogoed groothoek zijn (bijv de EF 17-40L) EF-S zijn objectieven speciaal gemaakt voor camera's met APS-C sensoren...

\o/

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik raad je aan om nog even een korte blik op de FAQ te werpen en daarna eens te kijken wat je wil gaan fotograferen, of je daarvoor groothoek, tele of iets daar tussenin nodig hebt en hoe lichtsterk je objectief dan moet zijn.

Bedenk je ook dat lichtsterke objectieven doorgaans flink zwaarder zijn dan minder lichtsterke varianten en bovendien ook fors duurder. Prijzen vind je in de pricewatch (www.tweakers.net/pricewatch) en reviews zijn met google wel te vinden. De kwaliteit van een objectief is nml niet in cijfers uit te drukken, maar blijkt pas in de praktijk.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.