Geen DVB-T in tv

Pagina: 1
Acties:
  • 7.593 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:35
De informatie die ik kreeg op de vraag of het handig is om een tv met daarin een ingebouwde DVB-T tuner te kopen was niet erg eenduidig. De één zei wel en de ander niet.

Ik heb de Nozema even gemaild met die vraag en dit was hun antwoord:

Voor iedereen in Nederland blijven de publieke omroepen gratis via de digitale ether beschikbaar. Omdat het hier gaat om een digitaal signaal, moet u wel een digitale ontvanger én eenmalig een smartcard aanschaffen. Voor advies kunt u terecht bij de aanbieders van digitale ethertelevisie (KPN, Scarlet en Digitenne). Wat u betaalt wordt bepaald door de aanbieder.
Voor meer informatie kunt u kijken in het dossier dat hierover is samengesteld door de overheid, op de website www.overschakelen.nl.

Er blijven dus wel gratis zenders in de toekomst, maar wel met smartcard. Dus volgens mij heeft een tv kopen met zo'n ontvanger dan geen zin.

Ik hoop dat geintereseerden iets aan deze info hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:45
Is het juist niet zo dat die TV's ook gewoon een common interface slot hebben voor de smartcards? Ik heb al verschillende TV's met ingebouwde DVB tuner gezien die een CI slot hebben.

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poes
Ik wil heel graag de Toshiba 32 wl(g)66
Volgens mij heeft deze geen smartcard slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Denizz schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 18:09:
Is het juist niet zo dat die TV's ook gewoon een common interface slot hebben voor de smartcards? Ik heb al verschillende TV's met ingebouwde DVB tuner gezien die een CI slot hebben.
Die zijn er wel, maar er zijn er ook een hoop die geen CI slot hebben (eigenlijk bedoelt voor de Duitse markt waar een hoop ongecodeerd te ontvangen is). Let daar dus op bij de eventuele aanschaf van een TV die een ingebouwde DVB-T tuner heeft en je dat ding ook wilt kunnen gebruiken. Verder heb je natuurlijk nog een Conax Conditional Access Module (CAM) nodig voor het decoderen. In deze CAM wordt de smartcard geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poes
Voor zover ik nu weet toestellen van Metz, Loewe en TechniSat. De laatste is moeilijk te krijgen in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een DVB-T usb stick en dat werkt voor vlaanderen (in antwerpen) heel goed..

nog nooit problemen mee gehad. in mijn geval is het enkel voor de free-to-air digitale zenders. Hoe het in nederland exact zit weet ik niet. enkel dit: het is een goede technologie en bijzonder geschikt voor verstedelijkt gebied en voor studenten.

Het werkt dus icm een (in jouw geval ingebouwde) kleine antenne (15cm). hier in belgie kan je één en kanvas ontvangen. in nederland weet ik het niet... ik meen ergens nederland 2 gelezen te hebben.

De technologie met de smartcard... is voor de antenne iig toekomt (in belgie). ik vermoed dat die "eenmalige kaart" in het geval je via een aanbieder gaat toch een decoder kaart voor een bepaalde tijd zal zijn.
en nu bestaat er wel iets via de kabel. daarvoor moet betaald worden natuurlijk. het noemt dan ook geen DVB-T meer bij mijn weten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2006 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
poes schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 17:17:
Voor zover ik nu weet toestellen van Metz, Loewe en TechniSat. De laatste is moeilijk te krijgen in Nederland.
Als het je alleen om televisies met DVB-T ontvanger en Common Interface slot gaat dan zijn er nog wel meer merken te vinden met wat goed zoeken, zie bijvoorbeeld de Sony KDL-32S2000 in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:18
poes schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 18:00:
Ik heb de Nozema even gemaild met die vraag en dit was hun antwoord:

Voor iedereen in Nederland blijven de publieke omroepen gratis via de digitale ether beschikbaar. Omdat het hier gaat om een digitaal signaal, moet u wel een digitale ontvanger én eenmalig een smartcard aanschaffen.
Dit is ook weer niet waar he.
De publieke omroepen zouden gewoon FTA moeten zijn zodat ze met alle eenvoudige DVB ontvangers gewoon te zien zijn.
Nu wordt er gewoon gemene zaak gemaakt door KPN zodat iedereen een KPN/decoder/smartcard moet aanschaffen... :r :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
poes schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 17:17:
De laatste is moeilijk te krijgen in Nederland.
Er zijn een aantal online shops, maar de meeste kans maak je bij je plaatselijk satelliet apparatuur dealer. Technisat is van origine namelijk een merk dat vooral DVB-S apparatuur levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poes
Het ziet er naar uit dat ook de Toshiba een CAM heeft. Het oude model de 58 had hem al en de grote 66 modellen ook. Dus het lijkt me dat de 32 wlg 66 deze ook zal hebben.

En nu even kort door de bocht: SmartCard erin en kijken maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
De TV moet geen CAM maar een Common Interface (CI) slot hebben. In dit slot wordt de los verkrijgbare CAM geplaatst. Zie hier een voorbeeld van een Conax CAM die je nodig hebt voor de DVB-T ontvangst van Digitenne/Digitale TV van KPN:

Afbeeldingslocatie: http://www.smhbv.nl/images/technicamcx.jpg

In die CAM wordt dan de smartcard van Digitenne/Digitale TV van KPN geplaatst. Er zijn ook nog andere merken Conax CAMs zoals bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.firedtv.nl/main/components/com_virtuemart/shop_image/product/80cbfd9749595202a2301392ea2275a3.jpg

De plaatselijke satelliet apparatuur dealer zal er waarschijnlijk nog wel meer hebben liggen. Welke het beste werkt in combinatie met Digitenne/Digitale TV van KPN en niet te vergeten in combinatie met de aan te schaffen TV weet ik niet aangezien ik zelf geen DVB-T gebruiker ben. Meestal kan je daarvoor ook terecht bij de plaatselijke satelliet apparatuur dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berkens
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-08 10:30
Hi All,

Waarom in NL een smartcard??

Analoge uitzendingen via de ether waren toch ook ongecodeerd?

Nu moet je weer een Conax CAM + smartcard hebben, onnodige geldklopperij.

In Duitsland en Belgie is het allemaal FTA en zijn er goedkope USB DVB-T tuners te koop, daar passen echter geen CAM + smartcard in.

Groeten Ben...

Ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Als ik het goed begrepen heb worden de publieke zenders in Nederland vanaf december toch FTA uitgezonden, in tegenstelling tot wat in eerste instantie werd beweerd.

overschakelen.nl : Veel gestelde vragen.
Wordt het digitale ethersignaal versleuteld verzonden?

Nederland 1, 2 en 3 en de regionale omroep zijn 'free-to-air', dus onversleuteld, te ontvangen. Aanschaf van een smartcard is dus niet nodig. Wel moet u een decoder hebben om het digitale ethersignaal te ontvangen. De overige (commerciële) zenders worden wél versleuteld verzonden via de digitale ether. Om deze zenders te kunnen ontvangen heeft u een decoder met smartcard nodig. Ook betaalt u maandelijks abonnementskosten.

[ Voor 59% gewijzigd door Henk007 op 07-10-2006 16:20 ]

Pagina: 1