Externe HD wisselframe

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 12:28

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Topicstarter
Ik zou eigenlijk graag een externe hd wisselframe hebben die ik dan via USB op mijn machine aansluit. Doel is om daar makkelijk HD's in te kunnen douwen (hot swap) voor back-up doeleinde. Ik heb geen idee hoe ze heten en er eigenlijk nog nooit een gezien.
Echter zijn er wel externe usb 5.25 inch behuizingen voor bijvoorbeeld DVD/CD-Rom spelers die hot swap ondersteunen.

Is het mogelijk om in zo'n behuizing een hd wisselframe in te bouwen?
Kan dit ruimte technisch en kan dit softwarematig?
Heeft er iemand ervaringen mee of kent iemand kant en klare oplossingen?

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-02 17:12

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Sorry over het hoofd gezien. Vraag me alleen af of deze vraag niet te specifiek daar voor is?

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-02 17:12
hmmm denk het niet.

Ik denk dat ik in jouw situatie toch voor een usb / firewire behuizing gegaan was. en dan eentje waar bij de hd makkelijk te wisselen is. Zijn meestal slechts een ide en een power connector, das nog wel een keer te doen.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Ja misschien moet ik daar toch inderdaad op terug vallen. Nadeel is gewoon dat je dan met kabels zit te pielen. Bovendien zitten die connectors vaak op een printplaat gesoldeerd door een goedkoop bedrijf met binnen de koste keren contact breuken. Maar ik zal dan maar eens beginnen met 2 of drie externe HD's.

• mnielsm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-02 21:20
En als je nou gewoon een externe 5.25" bay koopt en daarin zo'n HD wisselframe ding plaats.
Dan zou het volgens mij toch gewoon moeten werken?

Voor het eenvoudigste zoeken naar alle chinese webshops: www.chinapricefinder.com

• w_m0zart
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-07-2022
Ik heb zo'n ding zelf in elkaar geknutseld.

Met deze firewirebridge heb ik een 5 1/4 externe scsi behuizing omgebouwd, waar nu zo'n slede met een verwisselbare harde schijf in past.
De harde schijf kan (na het klikken op remove hardware) zonder problemen worden losgekoppeld en daarna weer aangekoppeld worden als windows draait.

Ik raad je overigens aan om in firewire te investeren. De processorbelasting is bij firewire veel geringer. Ik kan zonder problemen continu 30 MB/s oversturen, dit is de limiet van de hardeschijf. Als ik de computer zwaar ga belasten, blijft de transfer op dezelfde waarde staan. Ik hoor veel verhalen dat dit met USB niet zo goed verloopt. Waarom gebruik je eigenlijk USB?

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

mnielsm schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 23:25:
En als je nou gewoon een externe 5.25" bay koopt en daarin zo'n HD wisselframe ding plaats.
Dat heb ik ook geprobeerd maar dan moet je wel verrekte goed zoeken wil je een behuizing vinden waar zo'n wisselframe in past. Ik had op een gegeven moment echt iets van bekijk het maar. en toen was ik al een weekje aan het zoeken ofzo. :/

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
mnielsm schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 23:25:
Dat was ook mijn plan, maar volgens mij past dat helemaal niet. Zo'n frame is namelijk vaak langer dan een CD/DVD-Rom speler. Ik kan alleen bijna nergens maten vinden van die apparatuur. Had daarom gehoopt dat iemand dat hier al eens had geprobeert en mij misschien kon vertellen welke combinatie wisselframe en externe behuizing samen zouden gaan. Zal wel eens wat computer winkels mailen...
w_m0zart schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 23:36:
Waarom gebruik je eigenlijk USB?
Dit wordt een back-up systeem voor mijn server thuis. Momenteel is die server nog gebaseerd op een standaard desktop bord maar dat blijft in de toekomst misschien niet. Ik geloof echter niet dat Firewire op server borden standaard aanwezig is. Vandaar een lichte voorkeur voor USB. Maar firewire kan natuurlijk ook. Ik had er echter zelf nog nooit aan gedacht om inderdaad een scsi behuizing hiervoor te nemen. Neem aan dat daar dan ook de voeding in zit?

[ Voor 36% gewijzigd door cyspoz op 11-05-2006 08:53 ]

Verwijderd

met deze lukt het perfect;

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/pleuris/IM001567.JPG
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/pleuris/IM001569.JPG

Dus inderdaad wat zoeken en het gaat perfect. Ik geloof dat die onder ander door mappower verkocht worden. Wat zoeken in de specs van de behuizingen die je op het oog hebt, vaak zal je wel ergens de binnenafmetingen vinden.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat ziet eruit als een externe CD/DVD behuizing met daarin gewoon een interne HD wisselframe. Die zou je zelf ook eenvoudig samen moeten kunnen stellen. Wat maten aan gaat zou het allemaal moeten passen in ieder geval.

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Dank je wel Nonkel pleuris . Dat is inderdaad precies wat ik zoek. Heb inmiddels ook gevonden welke behuizing jij ervoor hebt gebruikt. Dat is volgens mij namelijk deze.
Blorgg schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 14:59:
Dat ziet eruit als een externe CD/DVD behuizing met daarin gewoon een interne HD wisselframe. Die zou je zelf ook eenvoudig samen moeten kunnen stellen. Wat maten aan gaat zou het allemaal moeten passen in ieder geval.
Is het ook, alleen ik weet niet hoe het zit met standaard richtlijnen voor afmetingen. Bovendien moet je ook rekening houden met de benodigde ruimte voor de hendel om de HD's te wisselen. Nu zijn er natuurlijk ook brackets die zo'n meer server achtige hendel gebruiken die dwars over zit.
Pagina: 1