Toon posts:

Dual monitor setup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Matrox Perhelia voor een CG21 Eizo scherm dat met hardware gekallibreerd dient te worden. Daarnaast heb ik een 19" scherm op een Radeon X300. Deze laatste staat ingeschakeld als mijn primary scherm. Dit geeft nogal moeilijkheden. Met kalibreren moet ik deze videokaart helemaal uitschakelen en sommige programma's werken op het primaire scherm.
Hoe schakel ik dit om?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-07 18:14
In het BIOS kun je instellen of de PCI of AGP (ik neem aan dat het een AGP kaart betreft?) primary is. Maar nog makkelijker is de X300 er uit te gooien en jouw 19" scherm óók op de Parhelia aan te sluiten; deze kaart kan meerdere schermen aansturen! Waarom je er dan alsnog een 2e VGA kaart in hebt zitten snap ik niet.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Komt bij dat de primary instellingen in BIOS en Windows totaal andere dingen zijn. Je kunt rustig de X300 in BIOS primary hebben en in Windows de scherm die op de Parhelia aangesloten is primary laten zijn.

Je meldt niet welk OS je gebruikt, ik ga voor het gemak ervan uit dat je Windows draait, maar als je Xorg en Xinerama gebruikt gaat ongeveer hetzelfde op, maar moet je het in je Xorg.conf file aanpassen

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht ook dat mijn Perhelia DL256 PCI probleemloos een 2e monitor zou aankunnen. Kan de kaart maar dan moeten ze dezelfde resolutie hebben. Stond nergens vermeld. Dus de goedkoopste oplossing was om maar een goedkope videokaart er bij te zetten.
Ik ga zoeken in de Bios of ik dit kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad vergeet ik te melden dat het OS XPpro SP2 is.
In de BIOS wordt ik niet wijzer. Hoe pas je het aan met Xorg.conf ? Kan deze niet vinden.
dion_b schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 10:52:
Komt bij dat de primary instellingen in BIOS en Windows totaal andere dingen zijn. Je kunt rustig de X300 in BIOS primary hebben en in Windows de scherm die op de Parhelia aangesloten is primary laten zijn.

Je meldt niet welk OS je gebruikt, ik ga voor het gemak ervan uit dat je Windows draait, maar als je Xorg en Xinerama gebruikt gaat ongeveer hetzelfde op, maar moet je het in je Xorg.conf file aanpassen

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 10:53:
Ik dacht ook dat mijn Perhelia DL256 PCI probleemloos een 2e monitor zou aankunnen. Kan de kaart maar dan moeten ze dezelfde resolutie hebben. Stond nergens vermeld
Lijkt me *erg* sterk. Matrox was juist de eerste fabrikant om aparte resoluties en refresh rates mogelijk te maken met dualhead kaarten, zelfs toen Windows dit niet ondersteunde. De Parhelia en dus niet "Perhelia"... heeft in de driver verschillende multihead instellingen, vermoedelijk heb je de verkeerde te pakken.

Simpelst is gewoon niets in de driver doen en vanuit Windows te werken. WinXP ondersteunt al 5 jaar multihead met verschillende reso op dezelfde kaart :o
Dus de goedkoopste oplossing was om maar een goedkope videokaart er bij te zetten.
Lees mijn post hierboven nog eens :o

Applicaties doen *niets* met de BIOS instellingen, alleen met de OS instellingen. Wat je in BIOS instelt maakt alleen uit voor waar de POST-messages getoond worden, voor al het andere moet je in je OS zijn...
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 11:14:
Inderdaad vergeet ik te melden dat het OS XPpro SP2 is.
In de BIOS wordt ik niet wijzer.
Daar moet je dus niet zijn. Bij WinXP SP2 moet je gewoon in Display Properties zijn...
Hoe pas je het aan met Xorg.conf ? Kan deze niet vinden.
Nogal logisch...

Xorg is alleen van toepassing als je een X-windows environment draait, wat je normaal alleen doet met een Unix-achtig OS (Linux, Solaris, BSD etc.). Enige reden dat ik het noemde was dat jij niet aangaf welk OS je gebruikte :z

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 10-05-2006 11:17 ]

Oslik blyat! Oslik!

• PjotrvA
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-06 20:10
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 10:53:
Ik dacht ook dat mijn Perhelia DL256 PCI probleemloos een 2e monitor zou aankunnen. Kan de kaart maar dan moeten ze dezelfde resolutie hebben. Stond nergens vermeld. Dus de goedkoopste oplossing was om maar een goedkope videokaart er bij te zetten.
De Parhelia kan ook monitoren aan met verschillende resoluties.
Ik had mijn Parhelia ingesteld met twee monitoren op 1600 x 1200 en 1280 x 1024

In powerdesk van matrox kan je onder [Multi-Display Setup] instellen dat je twee displays wil gebruiken in Independant mode. Dan kan je beide dispalys apart instellen met een resolutie en refreshrate!

De refreshrate is zelfs in te stellen per Hz!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Parhelia was (en is?) toch als enige een Tripple Head kaart ??

Naast aparte resoluties voor 2 monitoren kan je dus ook je TV-Out apart instellen wat een gloednieuwe ATI/nVidia kaart zelfs nu nog steeds niet kan :)

Als ik vragen mag : Hoeveel heb je voor je Parhelia betaald en waar ?? Puur nieuwsgierigheid enzo.

/EDT :
dion_b schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 11:41:
Perhelia? Parphelia? Kom op mensen, die kaart heet gewoon Parhelia :o
OK OK Ook ik ben een prutser zo te zien :| Verbeterd !!

[ Voor 30% gewijzigd door nero355 op 10-05-2006 11:48 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Perhelia? Parphelia? Kom op mensen, die kaart heet gewoon Parhelia :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou dat het waar was wat je hier zegt. Ik heb de emailwisseling helaas niet meer met Matrox hierover. Ze gaven zelf aan dat de goedkoopste oplossing een 2e videokaart zou zijn. Ik ben ook begonnen met een 2 displays in Independant mode. Dat werkt, maar dan wel met allebei de zelfde resolutie. Voor alle duidelijkheid, ik heb het over de Parhelia DL256PCI
PjotrvA schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 11:17:
[...]

De Parhelia kan ook monitoren aan met verschillende resoluties.
Ik had mijn Parhelia ingesteld met twee monitoren op 1600 x 1200 en 1280 x 1024

In powerdesk van matrox kan je onder [Multi-Display Setup] instellen dat je twee displays wil gebruiken in Independant mode. Dan kan je beide dispalys apart instellen met een resolutie en refreshrate!

De refreshrate is zelfs in te stellen per Hz!

Verwijderd

Topicstarter
Kaartje van ongeveer 560 euro bij Alternate. Weet het niet meer precies. Maar ik had graag wat meer betaald voor een oplossing voor deze ergenis

Als ik vragen mag : Hoeveel heb je voor je Parhelia betaald en waar ?? Puur nieuwsgierigheid enzo.

/EDT :
[...]

OK OK Ook ik ben een prutser zo te zien :| Verbeterd !![/quote]

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Yucko

One clown to rule them all !

En anders wellicht het programma UltraMon proberen ? :)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Topicstarter
Voor de mensen die het niet geloven dat er geen verschillende verschillende resoluties mogelijk zijn. Op http://forum.matrox.com/mga/viewtopic.php?t=19448&highlight= staat het antwoord van Matrox

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2006 12:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil wel graag de software die bij de kaart hoort 'Powerdesk' kunnen gebruiken.
JaJoah schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 12:11:
En anders wellicht het programma UltraMon proberen ? :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 12:25:
Voor de mensen die het niet geloven dat er geen verschillende verschillende resoluties mogelijk zijn. Op http://forum.matrox.com/mga/viewtopic.php?t=19448&highlight= staat het antwoord van Matrox
Ik lees toch echt dat er verschillende resoluties mogelijk zijn, zolang beide monitoren de hogere resolutie ondersteunen (wat niet hetzelfde is als dat het de hogere reso als native moet hebben :o )

Maar dat is nu niet zo relevant, je hebt de X300, enige wat je hoeft te doen is de Parhelia als primary instellen in Windows. Dat is zo simpel als een vinkje zetten bij Display Properties. Heb je dat al gedaan :?

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 12:25:
Verhip je hebt gelijk, het staat zelfs in de manual. Ik heb zelf ook een blauwe maandag een Parhelia gehad maar dit was me nooit opgevallen omdat ik twee identieke TFT's had. Eerlijk gezegd valt me dit vies tegen van Matrox, zelfs een simpele nVidia of ATI kaart kan twee verschillende resoluties aan via DVI. En dat terwijl Matrox bekend staat (iig stond) als dé 2D grafische kaart oplossing. Kun je die Parhelia nog omruilen? Ik vond het al een tegenvallende kaart, maar met deze beperking valt hij bij mij serieus onder noemer 'te dure rotzooi'.

Wel, mocht in/omruilen geen optie zijn, probeer het dan via Windows. Maar je gaat je een hoop geklooi besparen als je een fatsoenlijke kaart neemt die wél zoiets basics als twee verschillende resoluties via DVI ondersteunt.

• Zwelgje_76
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-07 21:36
Abbadon schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 19:13:
[...]

Verhip je hebt gelijk, het staat zelfs in de manual. Ik heb zelf ook een blauwe maandag een Parhelia gehad maar dit was me nooit opgevallen omdat ik twee identieke TFT's had. Eerlijk gezegd valt me dit vies tegen van Matrox, zelfs een simpele nVidia of ATI kaart kan twee verschillende resoluties aan via DVI. En dat terwijl Matrox bekend staat (iig stond) als dé 2D grafische kaart oplossing. Kun je die Parhelia nog omruilen? Ik vond het al een tegenvallende kaart, maar met deze beperking valt hij bij mij serieus onder noemer 'te dure rotzooi'.

Wel, mocht in/omruilen geen optie zijn, probeer het dan via Windows. Maar je gaat je een hoop geklooi besparen als je een fatsoenlijke kaart neemt die wél zoiets basics als twee verschillende resoluties via DVI ondersteunt.
Lezen is moeilijk maar er staat toch echt dat het mogelijk is om 2 resoluties te draaien. Er is echter wel een restrictie: de resolutie waar de ene monitor op draait mag niet hoger zijn dan de maximale resolutie die de andere monitor in staat is weer te geven.

Voorbeeld:
Monitor A: max res 1600×1200
Monitor B: max res 1024×768

Wel mogelijk
Beide monitoren 1024x768
A op 1024x768, B op 800x600

Niet mogelijk
A op 1600x1200, B op 1024x768
A op 1600x1200, B op 800x600

Tenminste, dat is wat er in de FAQ van Matrox staat, en niets anders.

• Abbadon
Zwelgje_76 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 19:30:
[...]

Lezen is moeilijk maar er staat toch echt dat het mogelijk is om 2 resoluties te draaien. Er is echter wel een restrictie: de resolutie waar de ene monitor op draait mag niet hoger zijn dan de maximale resolutie die de andere monitor in staat is weer te geven.

Voorbeeld:
Monitor A: max res 1600×1200
Monitor B: max res 1024×768

Wel mogelijk
Beide monitoren 1024x768
A op 1024x768, B op 800x600

Niet mogelijk
A op 1600x1200, B op 1024x768
A op 1600x1200, B op 800x600

Tenminste, dat is wat er in de FAQ van Matrox staat, en niets anders.
Lezen is makkelijk. Dit is wat de manual zegt:
Matrox Parhelia – If you’re using two digital monitors at the same time, your Matrox
hardware uses the same display resolution for both your monitors. If you select different
resolutions for your displays, one of your displays may use only a portion of the screen
(the rest of the screen will be black). To avoid having only a portion of the screen used,
we recommend you select the highest display resolution available. The highest display
resolution available is the highest resolution supported by both monitors. If one of your
monitors supports a higher resolution, it may use display scaling to fill the entire screen.
For more information on what your monitors support, see their documentation.
Zo'n beperking diskwalificeert imo deze kaart direct als zogenaamde 'hi-end' 2D kaart. Ze vragen een enorme prijs voor het ding maar je krijgt er dit soort belachelijke beperkingen voor terug. Te ernstig voor woorden imo.

• Zwelgje_76
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-07 21:36
Ja, dat is dus wel wat anders dan wat er in de FAQ staat...

• Abbadon
Dit staat er in de FAQ:
Parhelia series and G-Series
Can I have independent resolutions with DualDVI output?

-Yes, you can. However, if you are using 2 digital LCDs where one supports a maximum display resolution of 1024x768 and the other supports a maximum display resolution of 1280x1024, you'll be limited to a maximum resolution of 1024x768 for both displays. To get 1280x1024, both LCDs MUST support 1280x1024
En wat daar staat raakt kant noch wal want het antwoord begint met 'Ja, dat kan' maar vervolgens wordt er uitgelegd dat de monitor die de laagste resolutie heeft de beperkende factor is zodat beide schermen dezelfde resolutie weergeven (het grotere scherm krijgt dus een te lage resolutie van de grafische kaart, precies zoals in de manual staat). Dus dat misplaatst positieve 'Yes, you can' zou een correcte 'No, you can't!!!' moeten zijn. Beetje verwarrend idd.

Ongelovelijk wat een rommelkaart, en dat voor die prijs :D

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

nero355 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 11:26:
Parhelia was (en is?) toch als enige een Tripple Head kaart ??

Naast aparte resoluties voor 2 monitoren kan je dus ook je TV-Out apart instellen wat een gloednieuwe ATI/nVidia kaart zelfs nu nog steeds niet kan :)
Dus ... ik had het 100% fout hier ?? Bummer ... dacht juist dat Matrox kwa Dual/Tripple head ver vooruit was op de rest :|

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ook echt verbijsterd en kan ook niemand deze dure 2D kaart aanbevelen. En of de scherpte en kleuren nu veel beter zijn kan ik ook niet met JA bevestigen.
De mogelijkheid van Hoofdmonitor had ik al aan gevinkt bij instellingen. Iemand nog andere suggesties?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je met DVI aansluit maakt het werkelijk geen enkele zak uit voor de kleurweergave wat voor kaart of chip je gebruikt, alles wat je systeem aanlevert wordt gewoon in digitale vorm doorgezet naar monitor :o

Oslik blyat! Oslik!

• Planned
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-05-2025
Sluit 1 monitor aan via vga en werk in independent mode.
Dit werkt volgens mij wel.

Matrox beweert haarscherp te zijn op hoge resoluties via vga.
Veel verschil met dvi zou je dus niet mogen merken (tenzij je monitor zeer slecht met vga omgaat).
Pagina: 1