Hulp en Kennis voor samenstellen High-end

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Termijt
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-01-2021

Termijt

Ctrl-z, Ctrl-z, CTRL-Z!!!

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw bij tweakers en heb mij ingeschreven om te kunnen profiteren van de grote hoeveelheid
gezamelijke kennis die hier aanwezig is.
Ikzelf heb de weinig verstand van hardware, clocken en tweaken (hoewel ik me aan het verdiepen ben, gaat erg langzaam kan ik vertellen), maar een ding weet ik wel: binnenkort schaf ik een nieuw high-end systeem aan!

Hiervoor wil ik de pc gaan gebruiken:

- Gamen --> In hoge resoluties, met HOGE! framerates, next-gen graphics en het liefst voor langere tijd
(hiermee bedoel ik dat ik er nog zo'n 3 of 4 jaar mee door wil komen)

- Leechen --> Lang leve ftd!

- Films kijken --> niet echt belangrijk, maar ik doe het toch veel achter mijn pc.

- Werken! --> Internetten, Office, Computer onderhouden, maar het belangrijkste is toch Macromedia Flash en Adobe Creative Suite (ik ben namelijk beginnend grafisch ontwerper). Ik wil hiermee kunnen werken zonder tergend lange laadtijden (vooral in photoshop en flash werk ik met grote gecompliceerde files die nogal wat geheugen vreten)

HET BUDGET VOOR DEZE PC IS MAX 2500,-, maar jullie snappen natuurlijk hoe minder hoe liever (rond de 2000,- maakt mij iig een stuk blijer)

Dit is wat ik tot nu toe heb samengesteld

KAST: Antec p180 (zonder voeding) --> Dit weet ik in ieder geval zeker, wat een schitterende kast

Linkje

VOEDING Be quiet dark power pro 600 watt --> Ik heb ergens gelezen dat om een crossfire systeem te laten werken je zeker een voeding rond de 550 nodig hebt... Klopt dit?
pdf met gegevens

MOEDERBORD: Abit A8t of Asus A8R32-MVP --> Ik snap niet precies wat die 32 betekend in die moederborden, wel weet ik zeker dat ik een moederbord met crossfire mogelijkheden en onboard geluid wil hebben)

PROCESSOR AMD athlon 64X2 4400 toledo boxed -->

KOELING CPU koeling: Zalman CNPS9500 LED --> Is dit wel nodig (zie onderaan voor meer info over clocken in de toekomst)

VIDEOKAART ASUS X1900XT --> Over 1 of 2 jaar wil ik nog een crossfire masterkaart kopen als de spellen meer eisend worden, maar op dit moment lijkt deze me voldoende... toch?

HARDESCHIJF 1 WD RAPTOR 74gb 10000 rpm 16mb SATA --> Ik weet niet veel van die snelheden en SATA enzo, maar het idee hierachter was dat ik een erg snelle schijf heb om mijn programma's op te runnen. Klopt dit en kan het ook goedkoper?

HARDESCHIJF 2 Hitachi deskstar 7200rpm SATA 250 gb. --> volgens mij een goede schijf om vol te stampen met films en mp3's.

DVD-recorder BENQ dw1655
DVD-speler BENQ dvp-1650v --> Volgens mij valt er op DVD-recorders en spelers weinig te bezuinigen, maar mocht iemand nog iets anders beters weten vertel maar

CARDREADER APACER 15-in 1 --> is toch gewoon nodig tegenwoordig.

MONITOR SAMSUNG Syncmaster 940b 8ms of
SAMSUNG Syncmaster 930BF 4ms --> raar genoeg is die met 4ms goedkoper, weet iemand waaraan dit ligt?

DE REST G5 laser muis, logitech flat toetsenbord, Windows, Assemblage door winkel (idd ik wil alles bij een leverancier aanschaffen) + eventueel pixelgarantie (is dit slim --> kost gauw 80,-)

Opmerking: Aangezien ik zelf niet erg handig ben ben ik niet van plan gelijk het systeem te gaan clocken.
Bovendien heb ik graag nog een jaar of 1 twee gewoon fabrieksgarantie. Na deze periode wil ik het systeem gaan clocken om met de dan zwaardere programma's en spellen mee te kunnen (ook dan aanschaf 2e crossfire kaart). Wat ik van jullie wil weten is wat voor koeling er allemaal in moet of zou hij in zijn huidige configuratie goed geclockt kunnen worden? Die antec heeft geloof ik 5 case fans.

Alvast bedankt voor jullie hulp

[ Voor 12% gewijzigd door Termijt op 09-05-2006 19:26 ]

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-01 11:22
[quote]- Gamen --> In hoge resoluties, met lage framerates, next-gen graphics en het liefst voor langere tijd

ik denk dat je hoge framerates bedoelt? 8)7

• Termijt

Termijt

Topicstarter
[quote]Duesenberg J schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 18:55:
- Gamen --> In hoge resoluties, met lage framerates, next-gen graphics en het liefst voor langere tijd

ik denk dat je hoge framerates bedoelt? 8)7
IDD |:( bonk bonk...

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01 09:41

MRic3

Of praat ik weer poep?

Volgens mij kan je hier ook veel nuttige info vandaan halen.

Just remember wat nu high-end is, is over een jaartje mainstream en over 2 jaar budget.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Die 940BF is volgens mij geen 8ms, maar 2 ms.
Naar mijn weten is de 940 namelijk een hyper versie van de 930, vandaar de meerprijs.
Zou trouwens voor de 930 gaan, de 940 heeft bij ons in de winkel erg veel uitval met dode pixels, de 930 nagenoeg niet.

• Duesenberg J
Na mijn vorige post heb ik je vragen en samenstelling wat serieuzer bekeken:

de 32 op je moederbord heeft met de bandbreedte van je PCI-e poorten te maken.
Een zelfde moederbord zonder die 32 heeft in crossfire-mode het volgende:
1 keer PCI-e 16x en 1 keer PCI-e 1x of:
2 keer PCI-e 8x
Een moederbord met die 32 heeft gewoon 2 keer PCI-e 16x
Dan heb je dus een 2 keer grotere bandbreedte voor de data van je videokaarten, maar ik weet niet of dit uitmaakt. Dat moet je andere mensen vragen.

wat je videokaart betreft: dat lijkt me inderdaad voldoende, en waarschijnlijk kun je er zo lang mee vooruit, dat een X1900XT Crossfire edition heel moeilijk te vinden is, tenzij je zo veeleisend bent dat je op de hoogste resolutie 60+ fps haalt

En voor een monitor zou ik voor de 930BF gaan als ik jou was. Als hij goedkoper is en sneller: waarom niet? Maar als (let op: ALS) de 940b een grotere inkijkhoek heeft ofzo en je plant om veel mensen achter 1 scherm te proppen, is dit vast ook een goed scherm.

• Termijt

Termijt

Topicstarter
BredeP schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 19:06:
Die 940BF is volgens mij geen 8ms, maar 2 ms.
Naar mijn weten is de 940 namelijk een hyper versie van de 930, vandaar de meerprijs.
Zou trouwens voor de 930 gaan, de 940 heeft bij ons in de winkel erg veel uitval met dode pixels, de 930 nagenoeg niet.
Kijk daar heb ik wat aan, Wat vind jij trouwens: Gaan voor pixelgarantie of niet???

• Termijt

Termijt

Topicstarter
Het verschil tussen die monitoren zit niet in kijkhoek maar in helderheid..

Die 930Bf heeft 270 c / ?
en Die 940B heeft 300 c / ?

Ik zou niet weten wat dat boeit eigenlijk...

Waarschijnlijk ga ik toch voor die 930BF. Scheelt me toch een paar tientjes

Verwijderd

conroe cpu pakke

• Termijt

Termijt

Topicstarter
Euhz.. is dat niet een beetje te nieuw en ongetest...

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Imo is dat Crossfire een beetje onzinnig. Je kunt waarschijnlijk over de tijd dat je wilt upgraden beter een nieuwe videokaart kopen. Scheelt je ook weer wat geld als je nu een mobo koopt zonder Crossfire support.
Crossfire is alleen nuttig als je meteen voor het hoogste van het hoogste gaat.

@ hierboven: beetje nutteloze post inderdaad. De Conroe klinkt wel veelbelovend, maar die is nog niet uit. En zo kun je wel blijven wachten op dingen.

[ Voor 21% gewijzigd door RoD op 09-05-2006 19:35 ]

• Termijt

Termijt

Topicstarter
RoD schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 19:32:
Imo is dat Crossfire een beetje onzinnig. Je kunt waarschijnlijk over de tijd dat je wilt upgraden beter een nieuwe videokaart kopen. Scheelt je ook weer wat geld als je nu een mobo koopt zonder Crossfire support.
Crossfire is alleen nuttig als je meteen voor het hoogste van het hoogste gaat.
Denk je echt dat crossfire over een jaar of 1, 2 niks meer voorstelt ten opzichte van de kaarten van dat moment. Het is toch in principe 2x zoveel rekenkracht als één kaart in dit geval 1gb geheugen.. Of vergis ik me nou...

• RoD
  • Niet online

RoD

Je wint er geen 100% mee. Vergeet niet dat 2 jaar een ontzettend lange tijd is in computerland. Waarschijnlijk is de kaart dan al dusdanig verouderd dat je liever een nieuwe next-gen kaart koopt dan een beetje winst pakt door er een tweede verouderde kaart bij te zetten.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Termijt schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 19:11:
[...]

Kijk daar heb ik wat aan, Wat vind jij trouwens: Gaan voor pixelgarantie of niet???
Er lopen hier hele discussies over of het wel rechtsgeldig is of niet.
Ik heb zelf voor de 3 TFT's hier in huis het wel gedaan.
Geen zin in gezeik achteraf, en geen zin om er voor terug te moeten gaan.
Heb gewoon gevraagd of ik ze in de winkel mocht testen na betaling, omdat ik redelijk ver moest reizen. Was geen enkel probleem.

Dus zonder andere mensen voor het hoofd te willen stoten:
Als het niet te duur is, gewoon doen. En met niet te duur bedoel ik max. 20 euro ofzo.

Verwijderd

CF zal idd wel beter gaan, maar een gewone next-generation kaart kopen zal veel rendabeler zijn.
Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 19:21:
2 opmerkingen:

1) Met overklokken ga je niet echt prestatiewinst halen (toch niet in die mate dat je pc "langer meegaat")

2) SLI/CF is geen rendabele keuze om na een tijd "weer even mee te kunnen" Hiervoor neem je gewoon best 1 gewone goede grafische kaart, en binnen een jaar (of 2, hangt van jezelf af) koop je gewoon opnieuw een die dan goed is en dan kan je weer mee (dan kan je je eerst doorverkopen)

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Termijt schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 18:27:*knip*
- Gamen --> b[]In hoge resoluties[/b], met HOGE! framerates, next-gen graphics en het liefst voor langere tijd
*knip*
MONITOR SAMSUNG Syncmaster 940b 8ms of
SAMSUNG Syncmaster 930BF 4ms --> raar genoeg is die met 4ms goedkoper, weet iemand waaraan dit ligt?
*knip*
Hoge resoluties en die tft monitoren gan niet echt samen, imho is 1280*1024 oid niet echt een hoge resolutie. Nu weet ik niet direct een vervanger, maar je zou kunnen kijken naar de 20" (?) schermen van dell.

Ik zit zelf ook te zoeken naar een tft die iets in de richting van 1600*1200 ondersteund

LinkedIn
BlackIntel

• Termijt

Termijt

Topicstarter
Dus zonder andere mensen voor het hoofd te willen stoten:
Als het niet te duur is, gewoon doen. En met niet te duur bedoel ik max. 20 euro ofzo.
Nou dan weet ik dat iig. De kosten bij die online winkels liggen voor pixelgarantie rond de 80 euri... Best wel pittig...

Ik koop hem dan idd wel zelf in een winkel en vraag net als jou om te testen...

• Termijt

Termijt

Topicstarter
Ik zit zelf ook te zoeken naar een tft die iets in de richting van 1600*1200 ondersteund
Ik heb hier eerst ook zelf naar gekeken, maar dit wordt wel gelijk zoveel duurder dat ik dat geld toch liever in de hardware steek dan in een monitor...

Misschien is 1280 niet echt veel, maar ik ben tot nu toe toch gewend op 800x600 te spelen en af en toe 1024, dus voor mij is het zoiezo een verbetering...

Waarom tft? Omdat ik die andere monitoren zoveel warmte vind geven...

• Termijt

Termijt

Topicstarter
2 opmerkingen:

1) Met overklokken ga je niet echt prestatiewinst halen (toch niet in die mate dat je pc "langer meegaat")

2) SLI/CF is geen rendabele keuze om na een tijd "weer even mee te kunnen" Hiervoor neem je gewoon best 1 gewone goede grafische kaart, en binnen een jaar (of 2, hangt van jezelf af) koop je gewoon opnieuw een die dan goed is en dan kan je weer mee (dan kan je je eerst doorverkopen)
Ok.. Misschien wel een slim idee.... Maar dan rijst de volgende vraag ga ik dan voor een x1900xt Of een x1900xtx.. Er komen namelijk financien vrij als ik het crossfire gedeelte laat vallen...

• Termijt

Termijt

Topicstarter
Een moederbord met die 32 heeft gewoon 2 keer PCI-e 16x
Dan heb je dus een 2 keer grotere bandbreedte voor de data van je videokaarten, maar ik weet niet of dit uitmaakt. Dat moet je andere mensen vragen
Kan iemand dit even uitleggen? Liefst in Jip en janneke taal

[ Voor 27% gewijzigd door Termijt op 09-05-2006 20:43 ]

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Termijt schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 19:50:

[...]

Ik heb hier eerst ook zelf naar gekeken, maar dit wordt wel gelijk zoveel duurder dat ik dat geld toch liever in de hardware steek dan in een monitor...

Misschien is 1280 niet echt veel, maar ik ben tot nu toe toch gewend op 800x600 te spelen en af en toe 1024, dus voor mij is het zoiezo een verbetering...

Waarom tft? Omdat ik die andere monitoren zoveel warmte vind geven...
Dat is natuurlijk een afweging die iedereen voor zichzelf zou moeten maken, maar na wat zoeken heb ik ook nog de samsung syncmaster 204b gezien en die kost ong 425 euro. Lijkt me persoonlijk wel het overwegen waard. Ik weet alleen niet hoeveel je nog te besteden hebt.

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Ik vat hem ook niet helemaal, volgens mij bedoelt hij iets anders dan dat hij zegt :P (denk ik :))

De vraag of jij een 1900 XTX moet nemen ipv een 1900 XT. Het punt is dat het verschil niet zo heel groot is en met heel erg weinig moeite en het kan bijna onmogelijk fout gaan (als je het normaal doet :P) clock je een XT zo naar een XTX. Het verschil is zo'n € 50,- dus als je absoluut tegen OC'en ben kan je het doen maar in kwaliteit verschillen ze alsnog weinig.

• Termijt

Termijt

Topicstarter
Ik ben ff aan de slag gegaan en heb wat dingetjes veranderd.. Mede door het artikel over High-end mei-juni.. Dit heb ik nu (bij Azerty samen gesteld).

Proc: AMD Athlon 64 X2 Manchester, 4200+, Socket 939, Boxed € 353,98 (eerst 4400, maar..)
Proc.koel: Arctic Freezer 64 Pro € 14,65 € 14,65 (vele malen cheaper, maar erg goed volgens reviews)

Video: Asus EAX1900CROSSFIRE/2DH, 512 MB, DDR3, PCI Express x16 € 492,81
Asus EAX1900XT/2DHTV, 512 MB, DDR3, PCI Express x16 € 436,98 € 436,98 (dus toch crossfire binnen mijn budget)

Mobo: Abit AT8 € 114,87

HD's: Western Digital Raptor, 74 GB, 10000 rpm, 8 MB, Serial ATA150 € 156,31
Hitachi Deskstar T7K250, 250 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300 € 94,34

DVD's: BenQ DVP-1650V, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 17,28
BenQ DW1655, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 43,16 € 43,16

Kaartlees: Apacer 15-in-1 card reader, Zwart € 13,52

Kast: Antec P180, Zwart, zilver € 120,12
Voeding: Be Quiet BQT-P6-PRO-60 Dark Power, 600 Watt, Retail € 128,84

Geheugen: Corsair ValueSelect, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz € 174,69

Boxxen: Creative Inspire T7900, Zwart € 96,70
Toets: BenQ A122, Zilver en zwart, Retail € 15,96
Muis&Mat: IceMat Black 2, Zwart € 29,39 Logitech G5 Laser Mouse Special Edition, , Retail € 57,79

Totaal € 2361,39 + Hierbij komt dan een TFT 19'' die ik in een winkel ga kopen (na aanleiding van wat BredeP zei) Hiervoor reken ik 300,-

Nog steeds fors aan de kosten, maar aangezien ik toch nog ongeveer een maandje w8 voor ik bestel (ik krijg namelijk nog geld van de overheid --> tering trage belastingdienst) zal het in die tijd misschien wat zakken in prijs --> hopelijk tot onder 2500,-

Ook adviezen van jullie om de kosten te drukken zijn welkom... Misschien andere merken die ook goed bekend staan.. of iets dergelijks

[ Voor 13% gewijzigd door Termijt op 09-05-2006 20:57 ]

Verwijderd

- Die muismat is overbodig, kan je wel weglaten. En als je er toch 1 wil hebben,
koop je zo'n mooie steelpad bij de ikea of de hema ofzow, zijn verschrikkelijk chill en stukke goedkoper.

- Weetje zeker dat je 7.1 setje moet? 5.1 Is vaak ook al erg fijn en eentje die het goed doet is bijvoorbeeld T6060. Scheelt ook wat.

- Heb je die Cardreader nodig? En heb je een dvd speler en een dvd brander nodig; want vaak is alleen een brander al genoeg.

- Het verschil tussen X2 4200+ en X2 3800+ is heel erg klein, en bij de prijs is het verschil al wat meer. Je kan dus net zo goed een X2 3800+ nemen.

Het scheelt niet allemaal heel veel, maar in totaal is het toch weer een aardig bedrag. Meer dingen kan ik eigenlijk niet bedenken die je weg zou kunnen laten dus misschien heb je er iets aan :).

• Termijt

Termijt

Topicstarter
Thanx for the info...
- Het verschil tussen X2 4200+ en X2 3800+ is heel erg klein, en bij de prijs is het verschil al wat meer. Je kan dus net zo goed een X2 3800+ nemen.
Ja hier ben ik niet zo heel zeker van.. Om bijvoorbeeld die onboard sound te kunnen draaien vreet die processor ook al wat op.

Ik zou bijvoorbeeld toch de processor op kunnen clocken, maar hier ben ik nogal huiverig over...

En waarom als het verschil tussen de processoren zo klein is zijn die bedragen zo verschillend??

• Duesenberg J
Termijt schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 20:00:
[...]

Kan iemand dit even uitleggen? Liefst in Jip en janneke taal
ok, ik probeer het nog een keer.

Stel je een groot vat met water voor.
Onderaan dat vat zit een kraantje, die water uit het vat laat stromen.
Het kraantje heeft 3 standen: druppelen, een slap straaltje of een flinke plens water.
Deze standen vertegenwoordigen PCI-e 1x, PCI-e 8x en PCI-e 16x
Als je SLI of Crossfire draait, heb je twee kaarten, dus zitten er in ons SLI/CF vat twee kraantjes.
Met een 'gewoon' SLI of CF moederbord kunnen de twee kraantjes niet voluit, maar kan er maar 1 kraantje tegelijk op de 'flinke plens', terwijl het andere kraantje het moet doen met druppelen. Ook is het mogelijk om beide kraantjes half open te zetten, maar de totale hoeveelheid water die er stroomt verandert dus bijna niet.

Bij bijv. de ASUS A8N32-SLI Deluxe, zit die 32 er om aan te geven dat bij dit moederbord de twee kraantjes wel allebei tegelijk voluit kunnen. Daardoor kan er veel meer water doorheen stromen. In theorie zou het dus een enorme winst in performance moeten opleveren.

Hoe dat in het echt zit met de performancewinst weet ik niet, maar dit is zo'n beetje het achterliggende idee.

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-02 15:05
Nou ik denk dat het niet zo veel uitmaakt of die pci-e 8x is of 16x omdat de kaarten nog lang niet vol gebruik maken van de bandbreedte van pci-e.

Verder zie ik dat je ddr2 geheugen hebt gekozen, dit moet je niet doen omdat amd hier nog niet meer kan werken. Als het nieuwe socket AM2 uitkomt kun je er pas mee werken. Dus koop gewoon 2 x 1024MB goede pc3200 geheugen reepjes met lage timings

Verder is een muismat voor €30,00 veel te veel. Schaf gewoon een normale muismat aan want je gaat daar toch echt geen verschil in merken. En met een lasermuis kun je het ook wel zonder muismat doen, als je een gladde ondergrond hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door dennis112 op 10-05-2006 10:07 ]

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

"In het echt" zit er nauwelijks performancewinst bij. Een van de redenen daarvoor zou kunnen zijn dat 32 PCI-E paden veel meer kunnen verstouwen dan de link tussen chipset en CPU (Hypertransport). Aangezien dat AT8 moederbord al een lekker compleet bord is, zou ik het daar gewoon bij houden.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:59
Ik heb nog wel wat opmerkingen:
Leechen --> Lang leve ftd!
Ik hoop dat je van plan bent om alles naar DVD weg te fikken, want 250 Gb is niks meer tegenwoordig.
ik ben namelijk beginnend grafisch ontwerper.
In verband hiermee zou ik zeker voor een goede tft gaan, met een resolutie van minimaal 1600 x 1280.

Roomba E5 te koop

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:04
Ehm, je gaat € 930(!) uitgeven aan grafische kaarten en 'slechts' € 300 aan een TFT scherm? Dit is een dwaze verhouding omdat je no-way twee 1900XT's nodig hebt om games op een 19" (dus 1280*1024) te spelen; één 1900XT trekt dat met het _grootste_ gemak. Koop van die € 500 voor die Crossfire kaart liever iets anders, iets waar je daadwerkelijk wat aan hebt :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Heel kort door de bocht : Zie mijn huisje voor leuke specs voor 1600x1200 resolutie :)

Sinds alles goedkoper is geworden en je hier en daar wat aan moet passen kan je ook nog wel makkelijk 2 Raptors a 74 GB kopen gok ik !!

* nero355 is blij met zijn systeempje O+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Paar veranderingetjes:
Afbeeldingslocatie: http://img301.imageshack.us/img301/664/systeem5bl.th.png

Die soacket AM2 moet nog socket 939 zijn, wat het systeem nog 22 euro goedkoper maakt.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2006 15:34 ]

• dennis112
Aangezien ik toch bijna niks te doen heb hier op mijn stage heb ik maar even het volgende samengesteld:

4Launch Hardware installatie (assemblage) ¤ 29.00
AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz HT 2MB S939 Box ¤ 455.50
Antec Midi Tower Sonata II Life Style ATX 450W (zwart) ¤ 115.50
Asus A8N-SLI SE nForce4 SLI, SATA2 RAID, GLAN ¤ 94.00
Asus Videokaart PCI-e GeForce 7900GTX 512MB DDR3 2xDVI/HDTV ¤ 487.00
BenQ TFT Monitor FP202W 20", DVI (zwart) ¤ 396.00
Cooler Master Casefan SAF-S12-E1 120mm, Silent ¤ 12.00
Corsair 1GB DDR SDRAM PC3200 CL2.0 XMS ¤ 217.00
Creative Geluidskaart X-FI Xtreme Music 7.1 Retail ¤ 109.00
LG DVD-ROM GDR-8164RBB 16x/52x Bulk (zwart) ¤ 20.00
Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse (zwart) ¤ 55.50
Logitech G15 Keyboard ¤ 73.00
Western Digital 74GB SATA150 8MB Raptor, WD740GD ¤ 152.00
Western Digital 300GB SATA300 8MB, WD3000JS ¤ 104.00
Zalman Casefan ZM-F2 92mm ¤ 6.30
Zalman Casefan ZM-F1 80mm ¤ 5.60
Zalman Processor Koeler CNPS9500-LED AMD & Intel ¤ 48.00

--------------------------------------------------------------------------------

Totaal incl. BTW: ¤2379.40
Totaal excl. BTW: ¤1999.50

Nou hier heb je een perfect AMD systeempje waar je goed mee kan gamen op 1600*1200.

4Launch Hardware installatie (assemblage) ¤ 29.00
Antec Midi Tower Sonata II Life Style ATX 450W (zwart) ¤ 115.50
Asus P5WD2 i955X, SATA2 RAID, 8CH ¤ 138.00
Asus Videokaart PCI-e GeForce 7900GTX 512MB DDR3 2xDVI/HDTV ¤ 487.00
BenQ TFT Monitor FP202W 20", DVI (zwart) ¤ 396.00
Cooler Master Casefan SAF-S12-E1 120mm, Silent ¤ 12.00
2 X Corsair 1GB DDR2 SDRAM PC5400 CL4.0 XMS ¤ 277.00
Creative Geluidskaart X-FI Xtreme Music 7.1 Retail ¤ 109.00
Intel Pentium D 950 3.40GHz FSB800 4MB Box ¤ 312.50
LG DVD-ROM GDR-8164RBB 16x/52x Bulk (zwart) ¤ 20.00
Western Digital 74GB SATA150 8MB Raptor, WD740GD ¤ 152.00
Western Digital 300GB SATA300 8MB, WD3000JS ¤ 104.00
Zalman Casefan ZM-F2 92mm ¤ 6.30
Zalman Casefan ZM-F1 80mm ¤ 5.60
Zalman Processor Koeler CNPS9500-LED AMD & Intel ¤ 48.00

Totaal incl. BTW: ¤2340.40
Totaal excl. BTW: ¤1895.72

En hier een mooi intel systeempje om mee te gamen. Videokaart maakt niet zo veel uit, de top kaarten van nvidia en ati zijn bijna allebei even goed. Zijn allebei binnen je budget dus kies er maar 1 en veel plezier ermee ;)

Edit: Je moet er alleen nog ff een DVD brandertje bij doen want dat ben ik vergeten zie ik net.

[ Voor 9% gewijzigd door dennis112 op 10-05-2006 12:22 ]

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• Duesenberg J
Videokaart maakt niet zo veel uit, de top kaarten van nvidia en ati zijn bijna allebei even goed. Zijn allebei binnen je budget dus kies er maar 1 en veel plezier ermee ;)
ehm, ja en nee. De framerates van ati en nvidia liggen inderdaad echt heel erg dicht bij elkaar, maar de ati kaarten kunnen iets wat nvidia niet kan: HDR en AA tegelijk!

De hele nvidia geforce 7x00 serie heeft dat probleem
ati heeft dat probleem niet. Maar verder zijn de kaarten idd bijna identiek (qua performance dan)

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-02 18:54

_fool

Helemaal zo gek nog niet

dennis112 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 12:18:
Aangezien ik toch bijna niks te doen heb hier op mijn stage heb ik maar even het volgende samengesteld:

[...]
[...]
73,- voor dat Logitech-toetsenbord vind ik dan persoonlijk zonde van het geld. Koop dan een Logitech G7, een willekeurig ander toetsenbord en geef van het wisselgeld een rondje :)

[zeurmodus] Als je een scherm koopt met pixel-garantie, dan blijven er relatief meer defecte monitoren in de magazijnen staan en hebben de mensen die geen pixelgarantie nemen een grotere kans op een defecte monitor. Eindresultaat is dat iedereen pixelgarantie betaalt omdat je anders gegarandeerd een defecte monitor koopt, en dus drijf je impliciet de prijs van monitoren omhoog.[/zeurmodus]

specs

• master6464
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 10:20

master6464

Who's General Failure?

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 11:56:
Paar veranderingetjes:
[afbeelding]

Die soacket AM2 moet nog socket 939 zijn, wat het systeem nog 2 euro goedkoper maakt.
die arctic freezer 64 pro kan ik iedereen aanraden onwijs stil en koelt onwijs goed!

(\__/)
(='.'=)This is Bunny. Copy and paste Bunny into your
(")_(")signature to help him gain world domination.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik snap niet dat mensen dit nog kunnen beweren :
master6464 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 13:49:
die arctic freezer 64 pro kan ik iedereen aanraden onwijs stil en koelt onwijs goed!
In meerdere reviews kan je lezen dat de boxed koeler van AMD die onder andere bij mijn 4400+ X2 zat gewoon niet onder doet voor Arctic/Zalman enz. oplossingen B)

Verder paar tips :

1. Neem 2 aparte schijven voor RAID 0 sowieso als gamer wat mij betreft verplicht met zo'n budget.
2. ATI wegens HDR+AA natuurlijk. En ja dit wordt gebruikt in games : Zie CS:S + Oblivion.
3. Neem lekker een CRT als je er plek voor hebt. Lekker hoge resoluties en kleinere indien nodig zonder gezeik.
4. Geen G15 wegens te weinig support ervoor. Die UltraX die je zelf wou is wat mij betreft mooier en beter.
5. Misschien een idee om een ATI based moederbord te nemen met de 3200 chipset ?? Als je toch echt 2 videokaarten wil bundelen kan de 3200 chipset het zonder master en slave kaarten gedoe schijnt !!
6. Razer Copperhead in plaats van G5 wegens imho betere support enzo, maar dat moet je zelf maar kijken.
7. Neem gewoon 1 DVD Brander en klaar. 1:1 kopieren van DVD's is toch onmogelijk over het algemeen ...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Waarom wil je zoveel geld uitgeven aan een pc en er dan een butget scherm bij kopen (relatief gezien). Begrijp me niet verkeerd, die samsung is een prima scherm, en komt altijd goed uit de test, maar is het niet verstandig om als beginnend grafisch ontwerper een goed scherm te kopen? Het is zoiezo verstandig om een groter deel van je butget aan een scherm uit te geven aangezien een pc ongeveer 3 jaar meegaat en een scherm 2x zo lang..

Ik zou een mooi scherm kopen (een 20 of 24 inch breedbeeld van bijvoorbeeld Dell) en dan voor de rest van je butget een pc bouwen. Stel dat je dan nog 1500 euro over hebt voor je pc, daar kan je ook best wel een aardige machine voor bouwen. En zeker wanneer je op je pc films kijkt is een groot scherm relaxed. (ik heb zelf een 24 inch en een 19 inch, maar op die 19 inch is het film kijken geen succes, zeker omdat het geen breedbeeld is..)

• dennis112
73,- voor dat Logitech-toetsenbord vind ik dan persoonlijk zonde van het geld. Koop dan een Logitech G7, een willekeurig ander toetsenbord en geef van het wisselgeld een rondje
Nee 80 - 90 euro voor een muis betalen is zeker niet veel :? 8)7

Het valt gewoon binnen het budget van hem, en het is een game toetsenbord en dat gaat die denk ik toch voornamelijk ermee doen. En als die het te duur vind voor een toetsenbord dan kan die ook dat flat toetsenbord van logitech pakken.

@ts
Ik vind dat je beter een CRT beeldscherm kan kopen. Die hebben meer mogelijkheden met de resoluties dan TFT's en zijn ook goedkoper.

(ps: ik vind 73 euro voor een toetsenbord zelf ook veel :> , maar als je het geld er voor hebt)

[ Voor 20% gewijzigd door dennis112 op 10-05-2006 14:40 ]

• Termijt

Termijt

Topicstarter
Damn iedereen... Bedankt voor jullie vele reacties... Ik ga pas net weer achter m'n pc zitten (15:30) dus ga alles een rustig doorlezen..

Al een paar dingetjes gelezen die wel sense maken...

• RoD
  • Niet online

RoD

nero355 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 14:05:

Verder paar tips :

1. Neem 2 aparte schijven voor RAID 0 sowieso als gamer wat mij betreft verplicht met zo'n budget.
2. ATI wegens HDR+AA natuurlijk. En ja dit wordt gebruikt in games : Zie CS:S + Oblivion.
3. Neem lekker een CRT als je er plek voor hebt. Lekker hoge resoluties en kleinere indien nodig zonder gezeik.
4. Geen G15 wegens te weinig support ervoor. Die UltraX die je zelf wou is wat mij betreft mooier en beter.
5. Misschien een idee om een ATI based moederbord te nemen met de 3200 chipset ?? Als je toch echt 2 videokaarten wil bundelen kan de 3200 chipset het zonder master en slave kaarten gedoe schijnt !!
6. Razer Copperhead in plaats van G5 wegens imho betere support enzo, maar dat moet je zelf maar kijken.
7. Neem gewoon 1 DVD Brander en klaar. 1:1 kopieren van DVD's is toch onmogelijk over het algemeen ...
1. Waarom? Het beinvloed de fps niet, alleen het laden van bijvoorbeeld mappen. Absoluut geen "verplichting" imo.
2. -
3. Welk gezeik? Je hoeft om de resoluties echt geen CRT te nemen, een TFT werkt in bijna alle gevallen gewoon goed.
4. Hoezo te weinig support? De G15 heeft een paar handige features, zoals het blokkeren van de Windows knop, de vele macrotoetsen, het schermpje voor informatie, enz. Qua games is er inderdaad nog maar weinig support, maar het is mogelijk om er zelf aps voor te schrijven.
5.-
6. Beetje onzinnig. Een G5 klikt ook prima.
7. Een dvd speler kost bijna niks meer, voor 20 euro heb je er een, als je dan toch een high end systeem koopt kan dat er ook nog wel vanaf. Bovendien kun je prima dvd's 1:1 kopieren waar geen kopieerbeveiliging ed op zit. Ook is het wel ns handig om meerdere dvd's in je pc te kunnen hebben.

Enne, een G15 kost echt geen 73 euro, kijk de Pricewatch maar ns.

• Termijt

Termijt

Topicstarter
EINDRESULTAAT SAMENSTELLEN

KAST: Antec P180, Zwart, zilver € 120,12
Volgens wat ik gelezen heb zit er in deze kast voldoende airflow om verdere aanschaf van fans e.d overbodig te maken

VOED: Antec NeoHE, 550 Watt, Retail € 113,73
Kostenbesparen was een argument om deze te kiezen. Toch zeker geschikt voor een high-end systeem. En trouwens wat gaat er beter in een antec kast dan een antec voeding. Meer power ga ik echt niet gebruiken, omdat ik heb besloten toch geen crossfire kaarten te kopen. (ik heb volgens jullie redenering nog +/- een jaar de tijd om alsnog te kopen, daarna schiet het niet meer op)

PROC: AMD Athlon 64 X2 Toledo, 4400+, Socket 939, Boxed € 458,07
Ondanks de roep van enkele mensen die vertelden dat de 3800+ niet veel slechter presteerd kies ik toch deze om voor extra bewerkingssnelheid bij programma's

PROCOOL: Arctic Freezer 64 Pro € 14,65
Dit is de enige x-tra koeler die ik laat inbouwen, ik hoor hier gewoon goede verhalen over.

MEM: Corsair TWINX2048-3200C2PT, 2048 MB, DDR, PC3200, 400 MHz € 191,39
Ik heb gekozen voor 2 gig, geheugen, omdat dit ook in het high-end systeem van tweakers zat. Corsair heb ik gekozen voor de goede reputatie en garantie voorwaarden.

MOBO: Abit AT8 € 114,87
Het verhaal over 32..(nogwat) leek mij duidelijk en dus niet nodig om hier x-tra geld aan uit te geven, voor de rest een prima moederbord voor een high-end.

VIDEO: Asus EAX1900XT/2DHTV, 512 MB, DDR3, PCI Express x16 € 436,98
Vele van jullie overtuigden om geen crossfire te nemen voor de toekomst (geld speelt ook een rol! :-). Deze kaart gaat ook nog zeker wel een jaar of 2 mee en dan zien we wel wat we dan kopen.

AUDIO!: Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic, Retail € 103,53
Het argument dat onboard geluid veel van je processor vreet gecombineerd met een betere game ervaring (met boxxies) heeft mij doen besluiten deze toe te voegen --> ben benieuwd, weet niet veel van tegenwoordige audiokaarten (laatste keer kocht ik een SB16... :-)

HD's: Western Digital Raptor, 74 GB, 10000 rpm, 8 MB, Serial ATA150 € 156,315
Western Digital Caviar SE16, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 € 111,24

Door wat vrijgekomen bestedingsruimte kies ik voor tweede schijf met wat meer gb'tjes (ivm de opmerking over snel vollopen van HD's tegenwoordig). Merk maakte mij niet zo uit dus van daar dat ik voor nog een Western heb gekozen (staat als goed te boek)

DVD-RW: BenQ DW1655, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 43,16
Idd. één DVD-writer/speler is wel genoeg. Ok het scheelt maar 20,- euri ofzo maar dat kan ik dan weer in andere dingen steken. Mocht het ooit gaan vervelen een DVD-speler is zo gekocht.

KEYS: BenQ A122, Zilver en zwart, Retail € 15,96
Ondanks wat er allemaal gezegt wordt over die gametoetsenborden: Ik vind die dingen niks. Ik heb ook nooit beweerd dat ik een pro-gamer ben, maar ik speel graag mooie spellen. Alleen de muis vind ik belangrijk, want een slechte muis irriteerd snel (ook met vormgeven bijvoorbeeld). Dit toetsenbord heb ik daarom gekozen omdat ik het stylish vind --> past bij totaal plaatje.

MOUSE: Logitech G5 Laser Mouse, Zwart, zilver, Retail € 59,51
Mooie stijlvolle muis die past bij systeem met veel functies. Wat dat gebrek aan ondersteuning betreft: wat voor support heb je nodig aan een muis?

TFT!: Samsung 204B, 20.1 inch, Zilver € 429,83
Na jullie terechte commentaar dat een 19" toch misschien te klein is voor een gamert en een ontwerper ben ik gezwicht en heb ik gezocht naar een 20". Dit is een breedbeeld uitvoering (leek mij vooral handig voor ontwerpen --> meer ruimte voor toolbars e.d.) waarvan ik hoop dat alle toekomstige spellen ondersteuning bieden (lijkt me logisch gezien het aanbod van deze 20,1").
Nu maar hopen dat mijn Videokaart lang blijft doorgaan in 1200x1600
PS: Deze monitor koop ik niet online, maar in de winkel (in de hoop hem daar al te mogen zien om dure pixelgarantie te voorkomen --> 90,- euri is F#cking duur)

BOXXIES: Creative Inspire T6060, Zwart € 66,82
Gewoon leuk (moet alleen kijken waar ik die achterspeakers allemaal kwijt moet.)

EXTRA: Azerty Montage volledig systeem, 1 jaar, Nee € 20,00
Ik weet nog helemaal niet of ik wel bij Azerty ga bestellen. Ik w8 zoiezo nog een half maandje met bestellen. Dit zet ik er gewoon globaal bij want het zijn wel kosten.

BEZORGING: tientje!! 10,-

Totaal € 2466,17 (dus hopelijk binnenkort wat goedkoper --> zo rond de 2300,- misschien, maar dat boeit niet echt)

Ik ben er volgens mij wel. Na wat gerotzooi in mijn hoofd wil ik het hier toch bij laten. Crossfire is gevallen. 19" is weg en audio is een kaart geworden. Als ik nu nog meer ga veranderen wordt ik gek. 8)7. Verdere argumentatie wil ik best aanhoren, maar ik denk niet dat mijn gedachten veel zullen veranderen (terwijl je echt iets heel belangrijks weet, zoals grote fouten in een bepaald product of iets dergelijks).

Ik wil iedereen bedanken voor zijn support en kennis.

Greetx Termijt

[ Voor 14% gewijzigd door Termijt op 10-05-2006 20:43 ]

• Duesenberg J
(?) 5. Misschien een idee om een ATI based moederbord te nemen met de 3200 chipset ?? Als je toch echt 2 videokaarten wil bundelen kan de 3200 chipset het zonder master en slave kaarten gedoe schijnt !! (?)
dat was toch alleen bij de X1300 en de X1600 kaarten?
Als ik het fout heb moet je het zeggen maar op de ati website staat te lezen dat de X1300 en de X1600 geen master/slave versies nodig hebben omdat het crossfiregedoe softwarematig werd geregeld. zie: http://www.ati.com/technology/crossfire/howitworks.html
Volgens mij heeft dat verder niets te maken met de chipset van je moederbord

Verwijderd

Ziet er goed uit Termijt.

Als je al moet zoeken waar je de speakers van een 5.1 geluidsset kwijtgeraakt, een geluk dan nog dat je die 7.1 hebt laten vallen. ;)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ziet er goed uit ja, voeding is wat overbemeten denk ik maar dat kan geen kwaad (kost alleen meer geld :)). Goede argumenten voor video- en geluidskaarten lijkt me, harddisks ook in orde.

* John_Glenn is wel jaloers op die bak... :)

• Termijt

Termijt

Topicstarter
Niet nodig om jaloers te zijn hoor. Tis niet zo dat ik dat geld zomaar heb liggen, heb er laaaaang voor moeten sparen. Ik heb heel wat jaartjes met rot pc's gedaan, maar nu ga ik er eindelijk voor.

[ Voor 47% gewijzigd door Termijt op 10-05-2006 18:40 ]

• master6464
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 10:20

master6464

Who's General Failure?

ik zou als ik jou was voor deze gaan: Corsair TWINX2048-3200C2PT, 2048 MB, DDR, PC3200, 400 MHz (link)

die zijn maar een tientje duurder maar zijn toch een stuk sneller door de timings

(\__/)
(='.'=)This is Bunny. Copy and paste Bunny into your
(")_(")signature to help him gain world domination.

• Termijt

Termijt

Topicstarter
master6464 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 19:57:
ik zou als ik jou was voor deze gaan: Corsair TWINX2048-3200C2PT, 2048 MB, DDR, PC3200, 400 MHz (link)

die zijn maar een tientje duurder maar zijn toch een stuk sneller door de timings
Je hebt gelijk... Ik heb hem gewijzigd in m'n lijstje... Thanx _/-\o_

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-01 09:19
Waarom neem je een BOXED cpu als je er nog een cooler bij koopt? Is een beetje dubbelop. Je kan gewoon een Tray kopen. Scheelt weer geld :)

• Stimpy1978
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-01 21:19
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Stimpy1978 op 10-05-2006 21:01 . Reden: laat maar, was weer eens te snel ]

Verwijderd

MEM: Corsair TWINX2048-3200C2PT, 2048 MB, DDR, PC3200, 400 MHz € 191,39

Ik heb gekozen voor 2 gig, geheugen, omdat dit ook in het high-end systeem van tweakers zat. Corsair heb ik gekozen voor de goede reputatie en garantie voorwaarden.
Termijt,...

Waarom kies je voor het DDR-type geheugen en niet voor in ieder geval DDR-2.
Het DDR-2 biedt wel wat meer voordelen ten opzichte van "gewoon" DDR wat betreft snelheid en een lager voltage.

Nog even wachten en dan is DDR-3 ook in de winkels...maar dit zal nog wel zowat "onbetaalbaar" zijn in het begin dus DDR-2 volstaat ook.

Ik wil niet zeggen dat je geheugenkeus niet goed is wat betreft het DDR segment, integendeel zelfs!
Maar ik geef je alleen maar een tip omdat DDR-2 en DDR-3 de nabije toekomst gaan krijgen waardoor DDR duurder wordt en minder goed te verkrijgen mocht je ooit nog eens een upgrade doen >:)

• Termijt

Termijt

Topicstarter
Waarom kies je voor het DDR-type geheugen en niet voor in ieder geval DDR-2.
Het DDR-2 biedt wel wat meer voordelen ten opzichte van "gewoon" DDR wat betreft snelheid en een lager voltage.
AMD procs supporten op dit moment nog geen ddr2 geheugen.. En ik wil wel voor AMD gaan, geen intel.. Ook heb ik geen zin om te w8ten op AMD Am2 (of zoiets geloof ik) die wel ddr2 support heeft.
AMD am2 heeft op dit moment weinig goede supportende moederborden met ati support ensow.
Bovendien heb ik gelezen dat ddr2 op dit moment nog niet veel voordelen heeft op ddr. En mocht ik in de toekomst toch gaan upgraden, zal ik dat rond dat moment wel Proc, mobo en geheugen tegelijk aanschaffen (zal dan wel weer noodzaak zijn gezien de huidige snelle ontwikkelingen)

[ Voor 10% gewijzigd door Termijt op 10-05-2006 21:23 ]

• Termijt

Termijt

Topicstarter
Waarom neem je een BOXED cpu als je er nog een cooler bij koopt? Is een beetje dubbelop. Je kan gewoon een Tray kopen. Scheelt weer geld :)
Ik zou wel willen, maar ik heb nog nergens in de webwinkels een AMD (anders dan 3800+) unboxed gezien. En aangezien ik wel alles tegelijk wil aanschaffen.

Mocht jij nog een adresje weten... Laat me weten

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Grappig dat mensen dat altijd weer opwerpen... boxed is niet zo heel veel duurder, makkelijker te krijgen, en je krijgt drie jaar garantie ipv een jaar. Uitgemaakte zaak lijkt me.

• dennis112
Misschien kun je er nog een legale windows xp bij doen, of heb je die nog?

Pagina: 1