Hardeschijf met data installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Masioni
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-02 10:15
Hallo,
Me broer heeft vandaag opnieuw windows erop gezet omdat die heel erg stroef liep.
Voordat me broer dat ging doen heb ik voor de zekerheid zijn 2de hardeschijf eruit gehaald, daar staat namelijk al zijn muziek, films en belangerijk schoolwerk op.(dus dat dat iniedergeval bewaard blijft)
Maar nu staat de nieuwe windows er op en heb ik de hardeschijf weer aangesloten, alleen als ik de hardeschijf wil openen vraagt hij of ik hem wil formatteren.
Kan je gewoon ''ja'' klikken zonder gegevens kwijt te raken of moet je hem op een andere manier formatteren?
Of kan het gewoon niet dat je een volle hardeschijf op een nieuwe windows zet?
De hardeschijf waar windows vanaf draaid werkt naar behoren en zit in de master, de 2de(met de data erop) zit in de slave.
Ik vraag dit omdat ik normaal gewoon dingen probeer en het dan wel lukt, maar als me broer zijn school data kwijt is, is er toch een groot probleem.
Ik heb al gezocht maar ik kon niks nuttigs vinden over hoe je een volle hardeschijf moet installeren.

Alvast bedankt!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

In ieder geval niet formateren. Om wat voor schijf gaat het? En wat zie je in schijvbeheer in windows?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Masioni
Het gaat om een 300GB interne HD van samsung.
Windows herkent de schijf gewoon en je ziet hem ook gewoon staat als je op deze computer klikt, ook in diskmanagment staat hij ook gewoon, maar openen kan niet want dan wil die hem eerst formatteren.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:13
Hoeveel partities heb je op die schijf en welke SP versie heeft je XP installatie ?

Verwijderd

wat voor type en status heeft de schijf in Disk-management (staat onder de schijf)

• Masioni
De schijf is 1 partie, en het gaat om SP2 winXP.
In diskmanagment staat er onder ''standaard'', daaronder ''128GB''(dit klopt al niet want het is een 300GB schijf) en daaronder staat ''On Line''.
De status van de schijf in diskmanagment is ''Actief''.
Bij de werkende hardeschijf staat bij bestandssysteem NTFS, maar bij de 300GB staat niks.

Verwijderd

Zoek is rond op de 128GB limiet, ik gok dat als je dat probleem verholpen hebt geen problemen met je schijf meer hebt en gewoon kan gebruiken met de data erop.

Zoals gezegt iig NIET formatteren want dan ben je zeker alles kwijt (zo ongeveer dan)

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-02 14:29
Heb ik ook al een aantal keren gehad. Misschien kun je er in disk management proberen een drive letter aan te geven. Een keer heeft bij mij dat het probleem opgelost. De rest van de keren heb ik hem moeten formateren omdat het met geen een mogelijkheid lukte. Heb toen met Getdataback alle data nog terug gekregen.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• Masioni
Ik heb gekeken over het 128gb limiet maar daar vond ik niet echt iets nuttigs over, het moederbord enzo kan het allemaal aan want hiervoor werkte de hd ook.
Ik heb nu partition magic van norton gedownload maar daar word zie ik ook niet echt een optie, en de schijfletter veranderen hielp ook niet.
Maar dennis ben je zekker dat het altijd goed gaat als je hem formateerd en daarna getdataback gebruikt?

Verwijderd

Het is wel logisch dat het MB etc. het aankan omdat hij het eerder ook deed. Je zei dat je naar de 128GB gezocht had. Heb je hiervoor ook wat uitgevoerd? Wordt de schijf nu wel herkend als 300GB of nog steeds als 128GB?

p.s. getdataback kan idd best goed werken alleen je hebt nooit 100% zekerheid. Het veiligst zou nog zijn de HD in een andere PC te stopppen (die genoeg ruimte heeft) en daar de data veilig te stellen.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Masioni schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 14:52:
Ik heb gekeken over het 128gb limiet maar daar vond ik niet echt iets nuttigs over, het moederbord enzo kan het allemaal aan want hiervoor werkte de hd ook.
Huh? Googlen naar 128GB limit levert site na site met goede info...
Maar dennis ben je zekker dat het altijd goed gaat als je hem formateerd en daarna getdataback gebruikt?
Je bent stapelgek als je het zo aanpakt. Bovendien zul je dan nog steeds slechts 128GB kunnen gebruiken.

Zoef

• Masioni
dat 128gb limit gaat bijna allemaal over dat het ata 100 is of dat het moederbord enzo niet ondersteund, en dat is het geval niet want eerste werkte het met dezelfde hardware wel.
En over getdataback, ik vind het ook niks, maar niemand heeft iets beters tot nu toe :/

Verwijderd

Masioni schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 15:16:
dat 128gb limit gaat bijna allemaal over dat het ata 100 is of dat het moederbord enzo niet ondersteund, en dat is het geval niet want eerste werkte het met dezelfde hardware wel.
En over getdataback, ik vind het ook niks, maar niemand heeft iets beters tot nu toe :/
Iets verder kijken dan alleen hardware issues. Windows wil niet altijd grotere schijven als 128GB herkennen, hiervoor is een patch/fix/work-around voor zodat hier geen problemen meer mee zijn.

Dit al geprobeerd?
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/24848278

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2006 15:31 ]

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Tja, wat losse gedachten:
* chipset drivers etc. updaten?
* was Intel application accelerator geinstalleerd?
* heeft XP zonder service packs iets aan je schijf kunnen vernaaien (chkdsk!)?

Zoef

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:31
hier gelezen?

Deze kun je herstellen met CHKDSK X: /F (waarbij X: voor de schijfletter staat). Datzelfde doe je bij FAT32 met Scandisk.
checkdisk verwijdert geen data...

gewaarwordingshorizon

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

beascob schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 15:39:
hier gelezen?

Deze kun je herstellen met CHKDSK X: /F (waarbij X: voor de schijfletter staat). Datzelfde doe je bij FAT32 met Scandisk.
checkdisk verwijdert geen data...
Dat kan ik helaas niet met je eens zijn... ik weet niet of /F betekent of er nog geprompt wordt, maar onlangs was ik bij het opstarten van XP vele directories met spullen kwijt door (fouten op de schijf plus) chkdsk. In algemeenheid stellen dat chkdsk geen data verwijdert is erg gevaarlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Zpottr op 09-05-2006 15:46 ]

Zoef

Verwijderd

volgens mij draait sp2 niet ... data limiet is er als XP geinstalleerd is zonder service pack 2 !!
of heb ik het fout ?

Dus check even of je echt wel Service pack 2 draait en update die machine.

ik had het probleem ook toen ik laatst nog een machine installeerde later (na sp2) zag hij dat het een 200gig schijf was en kon ik er nog een partitie van 60 gig bij maken.

Ook een tip is koop een usb2 externe behuizing voor een HD (+/- 20euro) kan je altijd je HD gebruiken op ander machines.

usb2 werkt ook alleen met SP2 ;)

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2006 16:07 ]

• Thekk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-02 00:23
Dat lijkt me niet heel handig, aangezien het een samsung schijf is... De TS kan beter proberen het nieuwste service Pack voor zijn windows te installeren.

[ Voor 11% gewijzigd door Thekk op 09-05-2006 16:03 ]

Ik heb geen zin om een sig te maken.

Verwijderd

Thekk schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 16:02:
[...]

Dat lijkt me niet heel handig, aangezien het een samsung schijf is... De TS kan beter proberen het nieuwste service Pack voor zijn windows te installeren.
zeker de link niet gevolgd... :+
Maxtor's Big Drive Enabler is a one step executable that enables support for drives larger than 137 Gigabytes in Windows 2000 Service Pack 3 and XP Service Pack 1. This utility takes the guess work out of editing the Windows registry. The Big Drive Enabler fixes an operating system limitation. This utility is needed anytime a Hard Disk Drive larger than 137 GB is connected to the motherboard's ATA bus, regardless of any system BIOS that supports 48-bit LBA.

• Masioni
Je had gelijk SP1, heel dom van mij |:( (ik zat achter me eigencomputer en dacht er verder niet bij na)
Ik had het datalimiet net verholpen door een reg edit te doen.
Hij ziet nu de compleete 300GB :)
Alleen moet ik hem nu nog leesbaar krijgen.
Ik denk dat ik de schijf ''delete'' uit windows en dan opnieuw aansluit want nu heeft windows hem in een 128 partie en de rest als ongebruikt.
Ik ga weer even proberen, bedankt voor alles reacties tot zover!!! _/-\o_
Edit: Als ik hem verwijder uit apperaatbeheer en de kabel eruit haal, en daarna windows weer aandoe met de kabel erin, dan blijft hij in een partie van 128GB en de rest niet gebruikt ingedeeld.
Weet iemand hoe ik dat weer 'ongedaan' kan maken.(misschien dat die de HD dan wel gewoon leest)
En weet iemand misschien nog een manier om de data eraf te halen?(of kan dit alleen door hem te formatteren dan daarna met terug haal tooltjes het er weer vanaf te halen?)

[ Voor 35% gewijzigd door Masioni op 09-05-2006 18:32 ]

• AES
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11-2025

AES

Lees voor alle zekerheid deze post even!

member of Lucky Angel: Stampede Chicken FORUM

• Masioni
Weet niemand een manier om de data er terug te krijgen, de computer ziet nu de compleete 300GB, dat probleem is over, maar de data terug krijgen lukt mij niet :X
Weet iemand een manier om de data terug te krijgen, of is de enige optie formatteren en daarna met getdataback 'hopen' dat het lukt?

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56
Masioni schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 10:15:
Weet niemand een manier om de data er terug te krijgen, de computer ziet nu de compleete 300GB, dat probleem is over, maar de data terug krijgen lukt mij niet :X
Weet iemand een manier om de data terug te krijgen, of is de enige optie formatteren en daarna met getdataback 'hopen' dat het lukt?
hang de hdd eens in een andere pc

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Masioni schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 10:15:
Hang hem eens even in een andere PC, kijken of die hem wel kan lezen. Normaal gesproken hoort dit gewoon te werken namelijk...

• Masioni
ok, ik zal het vanmiddag in mijn eigen pc hangen.
Bedankt voor de reacties!

• Masioni
Ik heb nu de hardeschijf van me broer in mij computer zitten.
Nu ziet die in PartitionMagic van norton dat het niet een NTFS 'gesorteerde' schijf is.
Als ik nu partitie maak op de schijf met NTFS structuur, kan ik dan de data zien, of is het zo dat als die een partitie maakt dat je dan alle data kwijt bent?
Want ook als ik hem in mij compter doe werkt die niet, maar wel raar is dat in diskmanagment er een partie van 128gb is, ook bij mij in de computer...
Ik denk dus dat ik gewoon een nieuwe partitie van 300GB moet maken, maar blijft de data dan behouden of kan ik net zo goed dan gelijk formatteren?

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Het feit dat geen van beiden computers hem goed herkennen voorspeld niet veel goeds. Toch zou ik in dit stadium nog niet formatteren, maar GetDataBack eens op de ongeformatteerde schijf loslaten, wellicht dat ie er toch nog iets van kan maken...

• Masioni
ok ga ik dat proberen.
Ik heb het idee dat die het niet doet omdat die nu 128gb is gepartitiert(weet niet echt de correcte spelling :| ) en in een stuk niet gepartitiert.

Edit:
GetDataBack doet nu ze werk!, net even een kleinen test en hij vind de dingen terug, nu ff iemand bellen die met een exterene HD langs komt om het kwijt te kunnen en ik ben klaar!
Als het allemaal is gelukt zal ik het nog ff poste!!
Alvast bedankt voor alle hulp _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 47% gewijzigd door Masioni op 15-05-2006 19:58 ]

Pagina: 1