Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PDA / telefoon laden in rimboe

Pagina: 1
Acties:
  • 492 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 08:07
Ik ga deze zomer wederom een goede 10 dagen een kanotocht maken in Zweden. Nou zit ik met het probleem dat ik dan mijn GSM niet kan opladen en het liefst mijn PDA met GPS zou gebruiken, die accu's overleven ook geen 10 dagen.

Nou heb ik gekeken wat er mogelijk is met zonnepanelen, maar geschikte oplossingen kosten zo rond de 100 euro en dan schiet het laden nog niet echt op.

Nou had ik bedacht om een gel-accu (of meerdere) opgeladen van huis mee te nemen. Probleem is even de berekening.

Al mijn apparaten kunnen met een usb lader gevoed worden, dus ik ga ervan uit dat mijn maximale laadstroom die ik aan de apparaten toevoer 500mA mag zijn? Kan ik ervan uitgaan dat de apparaten dit verder zelf uitzoeken?

USB levert 5 volt, een accu 6, moet ik dit inperken? Dat wordt dan icm stroombegrenzing lastig met die ene volt, dus kan ik dan beter naar 12 volt accu's?

Hoeveel rendement zou ik eruit halen? Kan ik bijv. stellen bij een 6V 4Ah accu dat ik er (ik zeg maar wat) 60% van die 4Ah in een GSM accu krijg?

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Verwijderd

Een waterrad met dynamo aan je kano? (of een waterrat in een tredmolen met dynamo?)

Meeste apparaten bepalen zelf de laadstroom, laders zijn vaak maar domme dingen. Als je een 6V accu neemt en een diode in serie zet blijft er 5,4 V over en daar zal niet zo snel iets stuk van gaan. Die diode voorkomt tevens dat je met je GSM of PDA de accu gaat opladen zodra die wat minder gaat worden. Kom je gedurende die 10 dagen helemaal niet in de buurt van een stopcontact?

Anders even uitzoeken hoeveel stroom de apparaten gemiddeld trekken, hoe lang je ze aan hebt staan en daar vervolgens een passende accu bij zoeken die je als externe voeding gebruikt.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Pino schreef op maandag 08 mei 2006 @ 17:35:
Nou heb ik gekeken wat er mogelijk is met zonnepanelen, maar geschikte oplossingen kosten zo rond de 100 euro en dan schiet het laden nog niet echt op.
Volgens mij duurt het met zonnepanelen eeuwen voordat je een beetje energie hebt, maar goed echt verstand heb ik er ook niet van.
Nou had ik bedacht om een gel-accu (of meerdere) opgeladen van huis mee te nemen. Probleem is even de berekening.

Al mijn apparaten kunnen met een usb lader gevoed worden, dus ik ga ervan uit dat mijn maximale laadstroom die ik aan de apparaten toevoer 500mA mag zijn? Kan ik ervan uitgaan dat de apparaten dit verder zelf uitzoeken?
USB kan maximaal 500mA leveren (na bevestiging via het USB protocol, anders maar 100mA). Meer dan 500mA mag het in ieder geval niet zijn.

Wat voor USB laders zijn het? Bedoel je gewoon een simpel stekkertje dat de 5V van de USB op het apparaat zet? Of is het echt een apparaat dat herkend wordt door je PC?

Die apparaten (GSM e.d.) gaan er meestal niet vanuit dat de lader de stroom beperkt, dat doen ze zelf wel. Zeker li-ion luistert heel nauw met opladen, daar zitten naast een specifieke lader ook nog een aantal beveiligingen in. En als het apparaat rechtstreeks op de 5V van USB zit weet je het zeker want USB limiteert de stroom niet (per se).
USB levert 5 volt, een accu 6, moet ik dit inperken? Dat wordt dan icm stroombegrenzing lastig met die ene volt, dus kan ik dan beter naar 12 volt accu's?
Stroombegrenzing heb je dus waarschijnlijk niet nodig. Voor optimaal rendement gebruik je een goede schakelende regelaar, alternatief is een low-drop regelaar voor 5V, maar dan verlies je een deel.
Hoeveel rendement zou ik eruit halen? Kan ik bijv. stellen bij een 6V 4Ah accu dat ik er (ik zeg maar wat) 60% van die 4Ah in een GSM accu krijg?
Dat zou ik niet precies weten, je hebt natuurlijk het rendement van je regelaar en daarnaast hangt het er geloof ik ook vanaf hoe je je accu ontlaadt (met welke stroom e.d.). Maar daar kan iemand anders waarschijnlijk beter op antwoorden.

www.madwizard.org

• Pino
Waterrad valt af,is niet mijn kano. Ik kom niet in de buurt van een stopcontact, wildkamperen met een tentje, mag al blij zijn als ik een winkel tegenkom.

Als laadstroom geen probleem is dan kan ik idd een diode aan mijn accu hangen en heb ik ook niet veel verlies, behalve wat de diode verstookt, maar dat zal erg weinig zijn.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Je hebt van die simpele oplaadbare zaklampjes, zoiets is er iig ook voor mobiele telefoons :)

Je kan ook altijd nog de Manual Power van Powerball kopen, die kan hetzelfde.

Ook zie je voor bv Nokia's wel eens van die 'noodladers', dit zijn batterijhouders met een oplaadplugje, neem dan bv 20 batterijen mee om hem steeds op te kunnen laden :)

edit: Fraai zonnepaneeltje op je tent is natuurlijk helemaal geweldig, maar helaas wel duur...

[ Voor 15% gewijzigd door DarthPlastic op 08-05-2006 17:53 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:48

Dentheman

Zie signature

autoaccu mee, weerstand tussen het kabeltje en het stekkertje en gaan? kosten? €50, desnoods pak je een scooter acccu van 2 tientjes, of je neemt gewoon een paar sloffen D cellen mee en laad ze daar mee op?

Zie ondertitel

• Pino
Mijn T-Mobile MDA en GPS muis kunnen allebei rechtstreeks aan de USB, dus dat zal het probleem dan niet zijn. Ik ga eens kijken of ik kan meten wat 10 dagen de apparaten opladen gaat kosten.
Dentheman schreef op maandag 08 mei 2006 @ 17:55:
autoaccu mee, weerstand tussen het kabeltje en het stekkertje en gaan? kosten? €50, desnoods pak je een scooter acccu van 2 tientjes, of je neemt gewoon een paar sloffen D cellen mee en laad ze daar mee op?
Dat was ik dus van plan ja, maar het mag niet te zwaar zijn en ik moet er ook nog mee in het vliegtuig kunnen, dus een autoaccu valt af. Ik moet het ook (spat) waterdicht kunnen maken.

[ Voor 62% gewijzigd door Pino op 08-05-2006 17:59 ]

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:26
Je hebt toch van die draai/zwengel-dynamo dingen waarmee je telefoons kan opladen?
PDA moet dan ook wel lukken denk ik.
Weet alleen ff niet hoe die dingen heten...

edit:
http://www.bestel.nl/catalog/dynamo-gsm-lader-p-742.html
Zoiets dus :)

[ Voor 22% gewijzigd door MewBie op 08-05-2006 19:18 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 12:55
Maar hoe wil je op gaan laden via USB dan???
via een laptop??
dan haal je 1 keer goed opladen denk ik nog niet want dan is de batterij ook al op van laptop.

• Pino
MewBie schreef op maandag 08 mei 2006 @ 19:14:
Je hebt toch van die draai/zwengel-dynamo dingen waarmee je telefoons kan opladen?
PDA moet dan ook wel lukken denk ik.
Weet alleen ff niet hoe die dingen heten...

edit:
http://www.bestel.nl/catalog/dynamo-gsm-lader-p-742.html
Zoiets dus :)
Ja, alleen draai je je dan een ongeluk volgens mij, 3 minuten draaien 8 minuten bellen, dan ben ik dus voor een beltijd van 300 minuten 3 kwartier continue aan het slingeren.
CodeConnected schreef op maandag 08 mei 2006 @ 19:25:
Maar hoe wil je op gaan laden via USB dan???
via een laptop??
dan haal je 1 keer goed opladen denk ik nog niet want dan is de batterij ook al op van laptop.
Nee, het KAN via USB, oftewel, 5 volt in met max 500mAh. Daardoor weet ik dus de specs van de ingang.

Nou is het wel zo dat ik in principe zo weinig mogelijk techniek mee wil nemen hoor, ik ben daar juist om even op adem te komen, alleen is het voor het vinden van routes etc wel erg handig en moet ik gewoon telefonisch bereikbaar zijn helaas.

[ Voor 38% gewijzigd door Pino op 08-05-2006 19:28 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Pino schreef op maandag 08 mei 2006 @ 19:25:
[...]

Ja, alleen draai je je dan een ongeluk volgens mij, 3 minuten draaien 8 minuten bellen, dan ben ik dus voor een beltijd van 300 minuten 3 kwartier continue aan het slingeren.
Je gaat op vakantie maar wil wel 300 minuten bellen..? Beetje dubieus? Vakantie is toch chillen?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Pino schreef op maandag 08 mei 2006 @ 19:25:
[...]

Lijkt mij toch wel redelijk, je belt toch niet 300 minuten achter elkaar, elke dag eventjes en je houd je accu vol?

• Pino
CLB schreef op maandag 08 mei 2006 @ 19:28:
[...]

Je gaat op vakantie maar wil wel 300 minuten bellen..? Beetje dubieus? Vakantie is toch chillen?
ik wil zeer zeker geen 300 min bellen, liever gaat dat ding uit, maar dat kan niet. Ik zeg dit omdat de berekening uit gaat van belminuten en niet van standbytijd. Mijn Nokia heeft ongeveer 300 belminuten en 240 uur standby op een volle accu.

In de praktijk bel ik hoogstens 5 min per dag, het liefst helemaal niet, maar dan heb ik dus ongeveer 4 dagen accu.
Muthas schreef op maandag 08 mei 2006 @ 19:30:
[...]

Lijkt mij toch wel redelijk, je belt toch niet 300 minuten achter elkaar, elke dag eventjes en je houd je accu vol?
Dan vergeet je dus dat de telefoon ook standby moet en dat ik het liefst ook GPS heb.

Al zou het dus wel te doen zijn als je die 3 kwartier over 4 dagen verdeelt.....

Heeft iemand ervaring met zo'n ding?

[ Voor 30% gewijzigd door Pino op 08-05-2006 19:33 ]

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Pino schreef op maandag 08 mei 2006 @ 19:30:
[...]

ik wil zeer zeker geen 300 min bellen, liever gaat dat ding uit, maar dat kan niet. Ik zeg dit omdat de berekening uit gaat van belminuten en niet van standbytijd. Mijn Nokia heeft ongeveer 300 belminuten en 240 uur standby op een volle accu.

In de praktijk bel ik hoogstens 5 min per dag, het liefst helemaal niet, maar dan heb ik dus ongeveer 4 dagen accu.

[...]

Dan vergeet je dus dat de telefoon ook standby moet en dat ik het liefst ook GPS heb.
Elke dag 5 minuten zwengelen en je red het tot het einde, is toch goed?

edit:
Oh, GPS, tja... Dat gaat niet lukken met zwengelen...

[ Voor 6% gewijzigd door Muthas op 08-05-2006 19:33 ]

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Is een paar reserve-batterijen niet goedkoper? Afhankelijk van het type telefoon heb je ze vanaf 5 euro...

• Pino
RemcoDelft schreef op maandag 08 mei 2006 @ 19:33:
Is een paar reserve-batterijen niet goedkoper? Afhankelijk van het type telefoon heb je ze vanaf 5 euro...
Dat is dan een reservebatterij voor mijn telefoon, PDA en GPS, denk het niet dan. Al breng je me wel op een idee, de accu van mijn GPS en GSM zijn hetzelfde type, dus kan ik die met die slinger opladen. Dan hou ik PDA over, die kan ik met een kleine accu wel redden.

[ Voor 13% gewijzigd door Pino op 08-05-2006 19:38 ]

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
dat leek mij ook, iets bouwen is leuker, maar je kan ook 2 batterijen kopen , bijelkaar 10 euro. Kan je makkelijk een week mee doen dan.

En anders een grotere accu nemen, en dan dmv van een spannignsregelaar de juiste spaning afregelen

[ Voor 28% gewijzigd door B_FORCE op 08-05-2006 19:41 ]

One World Concepts

• MewBie
  • Laatst online: 20:26
Je kan dat zwengel ding modden naar wind/water-powered :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

Als je GSM 240 uur stby kan ben je al 10 dagen rond, kan me er ook nog wel iets bij voorstellen dat iemand bereikbaar moet zijn, GPS zie ik ook nog wel nut in de rimboe maar waarom is die PDA zo belangrijk? En blijft zo'n PDA niet eens 10 dagen bruikbaar zonder opladen?

Verwijderd

omdat ie een GPS-muis heeft die ie aan zen pda moet koppelen mits bluetooth gok ik ;) en dat houdt het geen 10 dagen uit, met bluetooth aan...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2006 20:40 ]

Verwijderd

bever:
http://www.bever.nl/image...OrientatieElektronica.pdf
pagina 7 zonnecellen misschien een optie??

en ik heb ergens bij een buitensportwinkel ook nog een knijpkat adaptor gevonden misschien is dat ook een optie?? :P :P

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Misschien zou je het ook kunnen zoeken in D-cellen. De grootse normale batterijen.
Als je een houder (PVC-pijp ofzo) zo maakt dat je er 4 a 5 cellen in kwijtkan, X Volt naar 5volt regelaar en een schakelaar kwijt kan ben je al een end d8 ik zo. Evt nog wat USB-puggel erin.
Goed waterdicht lijnen / kiten.

De oplaadbare D-cellen hebben al een Cap. van 9 Ah, Niet Oplaadbaren (Duracells etc) hebben nog een veel grotere cap. rond de 15Ah dacht ik zo. Als je 4 a 5 in serie set met een convertor heb je een behoorlijk stabiele 5volt d8 ik zo.

De pijp kun je zeer makkelijk met ene stuk ducktape ofzo aan de binnekant kan je kano tapen.
Ook kun je evt reserver cellen makkelijk in je bagage kwijt en je zou ze nog op het vliegveld van aankomst kunnen kopen om gewicht in het vliegtuig te besparen.

[ Voor 6% gewijzigd door Henning op 09-05-2006 00:31 ]

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Verwijderd

En jij denkt wel bereik te hebben daar in de rimboe ? :)

Maar wat dacht je gewoon van die telefoon 's nachts uitzetten.
Dan ben je nog steeds bereikbaar.

Of evt. met het thuisfront afspreken dat je iedere avond tussen 1800 en 2000 je telefoon aan heb voor noodgevallen.(als er iemand dood is.. kan ie nog wel een paar uurtjes wachten ;) )

• Henning

Henning

Hoogvlieger...

Hij heeft ook nog een GPS-muis die aan mijn Phone hangt. Die heeft wle best wat stroom ndig lijkt me zo.

• Pino
Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 00:39:
En jij denkt wel bereik te hebben daar in de rimboe ? :)

Maar wat dacht je gewoon van die telefoon 's nachts uitzetten.
Dan ben je nog steeds bereikbaar.

Of evt. met het thuisfront afspreken dat je iedere avond tussen 1800 en 2000 je telefoon aan heb voor noodgevallen.(als er iemand dood is.. kan ie nog wel een paar uurtjes wachten ;) )
Bereik is er, zo rimboe is het ook weer niet, was meer om aan te geven dat ik niet in een huis / camping ofzo kom. Ik ben er al eerder geweest en dat is geen enkel probleem.

Wat je voorstelt heb ik de vorige keer gedaan, ik zit nu echter met het feit dat ik wel continue bereikbaar moet zijn (eigen zaak). Ik zeg niet dat ik platgebeld wordt, maar het moet kunnen in geval van nood. En ik wil indien mogelijk GPS navigatie hebben, uit ervaring weet ik dat het kaartlezen en vooral het vinden van inhammen op een groot meer lastig is.
PowerFreak schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 00:41:
Hij heeft ook nog een GPS-muis die aan mijn Phone hangt. Die heeft wle best wat stroom ndig lijkt me zo.
Nou, die doet 16 tot 20 uur op dezelfde accu als mijn nokia, daar kan ik eventueel nog een reserve voor krijgen.
PowerFreak schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 00:30:

De oplaadbare D-cellen hebben al een Cap. van 9 Ah, Niet Oplaadbaren (Duracells etc) hebben nog een veel grotere cap. rond de 15Ah dacht ik zo. Als je 4 a 5 in serie set met een convertor heb je een behoorlijk stabiele 5volt d8 ik zo.
Zoveel? Dan kan ik dat beter doen idd, ben ik gelijk klaar. Mijn grootste probleem was de laadstroom, maar als dat geen issue is dan wordt het simpel. Neem ik voor een nokia eventueel nog zo'n slinger mee, dan ben ik er wel.

EDIT

toch niet denk ik, de gewone batterijen verliezen snel hun spanning, op de helft van de levensduur geven ze nog maar een klein deel spanning, dus zal ik toch beter accu's kunnen gebruiken, en die zijn weer duur in D cel. Dan toch maar een gelaccu of eventueel twee.

[ Voor 42% gewijzigd door Pino op 09-05-2006 01:03 ]

• Henning

Henning

Hoogvlieger...

Link van GP-cellen:

[url]http://www.gpbatteries.com./pdf/GP900DH_DS.pdf[/url]

Oplaadbare cellen van 9Ah.

Een aangezien bij mij Non-oplaadbare batta's wat langer meegaan, maar geen enkele fabrikant durft het @ hun site te zetten.

• Pino
PowerFreak schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 01:10:
Link van GP-cellen:

[url]http://www.gpbatteries.com./pdf/GP900DH_DS.pdf[/url]

Oplaadbare cellen van 9Ah.
En die zijn me dus iets te duur.
Een aangezien bij mij Non-oplaadbare batta's wat langer meegaan, maar geen enkele fabrikant durft het @ hun site te zetten.
Jawel, duracell wel, heb ik gevonden is 15Ah. Alleen zakt de spanning nogal snel in, en bij een spanningsval van 0,25 volt per cel zit ik dan al aan de ondergrens. Die is in de grafiekjes op ongeveer de helft van de capaciteit.

Dit is dan Varta, maar ook alkaline: http://www2.produktinfo.c..._BABY_2ER_HIGH_ENERGY.pdf

Dan ben ik met een 10Ah 6V gelaccu beter af: http://www2.produktinfo.c...-da-01-en-Akku_6V_10A.pdf

Kost 15 euro. En die twee kilo kom ik wel overheen.

[ Voor 25% gewijzigd door Pino op 09-05-2006 01:29 ]

• Henning

Henning

Hoogvlieger...

I got the point :)

Succes met je reis ;)

• CLB
  • Niet online

CLB

Ik las vandaag 'n boekje en dacht gelijk aan dit topic!

Kijk is op www.rubytec.nl die hebben 'n 'slinger-oplader'
of check www.silva.se die hebben 'n zonnencelding die je gewoon op
je rugzak kunt bevestigen waardoor je pda ook wordt opgeladen!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Kun je niet je PDA achterlaten en daarvoor je MDA gebruiken? Dan heb je maar één type (extra/reserve) batterij nodig.

Life is not about specs, it is about joy!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:34
waarschijnlijk is dat gewoon het principe... Hij heeft Tomtom op zijn mda en een gps muis (via bt verbonden met elkaar) De belminuten boeien niet, maar de stroom voor de hele dag bt is wel noodzakelijk...

Je kunt de telefoon uitzetten, maar op een gegeven moment is je batterij leeg en ben je alles kwijt (windows mobile 2003SE), dus goed opladen is noodzakelijk... En dat slingeren is iedere dag na een dag druk kanoën... Ik gok dat je er dus weinig aan hebt. Ik zou niet de hele tijd gaan gebruiken maar alleen voor positiebepaling. Dan hoef je namelijk niet continu bt aan te hebben maar bijvoorbeeld 1 keer per uur... Dat scheelt al een heleboel denk ik. Maar nog blijft de MDA geen ideale weken-weg-in-de-rimboe navigator...

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik begrijp eigenlijk toch wel steeds dat hij het over én een mda én een PDA heeft.

Life is not about specs, it is about joy!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:28

rdejongjr

Gnome

Kijk anders een naar zonnecellen uit die kleine rekenmachientjes, 3v, en in fel licht geeft het best wat kracht, voor 30 euri ofzow een lading kopen en een paar strengen maken voor het benodigde voltage/amp

nokia (2,8v) 3v per cell, x aantal cellen aan elkaar, en je kunt je telefoom opladen
mda/pda meestal 5/6v laat het backlight uit, en flink veel celletjes, dan wil het wel

denk wel om stabiele voltages om op te laden (li-ion, li-po vinden het niet fijn om te vol te zitten)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:42
Ik zou gewoon een lading goedkope D-cellen meenemen op het vliegveld en er dan ongeveer 6 in serie zetten. Dan kom je initieël wel op ~9V uit, maar met een goede voltage regulator zou dat geen probleem moeten zijn. Je hebt een spanningsverval van ~4V bij max 0,5A, dus dat betekend zo'n 2watt aan warmte max en dit wordt snel minder. Door er 6 in serie te zetten heb je wel een groter verlies aan het begin, maar je kunt ze wel verder ontladen, tot minder dan 1V per cell. Daarmee houdt ze het zelfs bij de maximale belasting van 0,5A best lang vol!

Ik zou altijd een voltage regulator gebruiken, want deze regelt iedere spanning tot 36V netjes af op 5V en daardoor kun je nooit je apparatuur beschadigen. Nadeeltje is wel dat het spanningsverval omgezet wordt in hitte, maar dat is zo'n probleem als je bedenkt dat je je daardoor niet meer druk hoeft te maken over het input voltage.
Ik zou zelf gaan voor LM7805 met een kleine heatsink, zodat je zelfs een heel groot bereik krijgt qua input spanning en belastingsstroom.
Zie voor wat meer info over Voltage Regulators, of google zelf ff:
http://www.eidusa.com/Electronics_Voltage_Regulator.htm

En een ding gaat zeker op: Wat je ook doet, test het een keer uitgebreid voor je weg gaat!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
5V aan 500mA is hele 2.5W

Dat moet in dit jaargetijde met een zonne celletje toch wel te doen zijn ?

[ Voor 11% gewijzigd door Sine op 11-05-2006 01:40 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

je kan tog als je gaat bellen je gsm/pda aanzetten en na het bellen weer uitzetten? lijkt mij tog de handigste oplossing. en dat zonder extra kosten/bagage/gewicht/moeite

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-11 16:18
idd als je hem alleen aandoet als je het werkelijk nodig hebt haal je zelfs een maand denk ik.
evt een 2e accu voor het noodgeval dat je dat ding veel langer aan zal zetten dan in principe nodig zou zijn, maar meer moeite lijkt me echt niet nodig

[ Voor 45% gewijzigd door Jazco2nd op 11-05-2006 02:21 ]

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
Ik heb redelijk goede ervaring met zonnepanelen. Meer noorderwaarts zul je waarschijnlijk wel minder zon krijgen en het nadeel is ook dat je ze buiten moet zetten gedurende de dag wat in een kano waarschijnlijk niet zo praktisch is ;-). Een paneel van 1m2 krijg je gemakkelijk een paar amps uit

Ik zou zelf gaan voor een batterij van een motorfiets. Die geven 6 of 12V en daar kun je redelijk ver mee. Ze wegen natuurlijk wel (+/-1kg) anders moet je een redelijke (of meerdere) Li-Ion batterijen zien te vinden om genoeg stroom/spanning te krijgen. Deze zijn lichter maar wel relatief duur. Je moet er dan wel een 7805 of de 78L05 of gelijkaardige chip voor hebben om dan terug je 5V te krijgen. Het nadeel is dat je redelijk veel verlies in warmte hebt met die dingen bij grotere stromen. Je kunt ook een switching power supply maken rond een TL494 of L4970A, deze verbruiken minder en geven in ieder geval minder warmte af.

Wat je ook kunt doen met een motorfiets batterij is (als je niet zelf wilt prutsen) de auto-lader van je GSM/PDA/GPS gebruiken. Bijna ieder mobiel toestel heeft wel een soort van car-kit te koop om in je sigarettenaansteker te pluggen. Je neemt een sigarettenaansteker en verbindt het met de polen van je batterij of als je die dingen goedkoop kunt vinden kun je ook de plug ervan knippen en rechtstreeks doorverbinden met de batterij maar ik persoonlijk zou mijn car kit niet verknippen omdat ik eens een weekje op vakantie ga. Eventueel kun je die dingen iets meer waterdicht (of spatwaterdicht iig) en veiliger maken door met silicone je polen en blanke draden (zoals soldeerlipjes) te bedekken. Er bestaat nog ander spul daarvoor maar ik zou het niet aanraden. Zeker niet je polen invetten (wat aangeraden is voor in een motorfiets of auto tegen corossie) als je het nog wilt meenemen in je tas. Dat is nogal vettig en ook is het niet leuk erin te grijpen als je "still in the middle of the f*in desert" bent.

Voor al die dingen zijn er wel genoeg internetsites en datasheets te vinden met voorbeelden. Let op je polen (+ en - correct aansluiten) en als er iets gebeurt, IANAL maar ik ben niet verantwoordelijk voor ongevallen, kapotte hardware of elektrocutie.

Ik zou in ieder geval je telefoon uitzetten indien je geen ontvangst hebt. Sommige kunnen tot 2W verbruiken als ze geen of weinig signaal hebben. Mijn T610 die normaal 1 week meegaat in Belgie gaat hier waar ik meer niet dan wel ontvangst heb (in de buiten van de Verenigde Staten) maar 2-3 dagen mee. Een grotere antenne voor je GPS/GSM (indien mogelijk) is misschien wel aan te raden en waterdichte behuizing voor gevoelige hardware, maar dat wist je natuurlijk wel. Daarnaast bestaat er zoiets als Voice Mail, E-Mail of SMS die je indien nodig slechts om de x-aantal uren checkt. Ik weet natuurlijk niet in welke business je bent maar meestal kunnen mijn klanten wel 2-4u wachten en meestal begrijpen ze het wel als het langer is omdat ik op vakantie ben.

Vergeet ook geen toiletpapier ;-)

[ Voor 29% gewijzigd door Guru Evi op 11-05-2006 03:09 . Reden: Iets vergeten ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Pino
Bedankt voor alle reacties, maar een aantal mensen hebben niet goed gelezen. Ik ga geen telefoon uitzetten, want ik wil niet persé maar moet continue bereikbaar zijn.

Ik gebruik inderdaad PDA en MDA door elkaar, ik bedoel de MDA, maar ik gebruik heb meer als PDA. Voor bellen heb ik een losse Nokia, die mag eerder in het water pleuren dan mijn MDA.

Ik heb dus 3 apparaten op te laden, mijn Nokia, mijn MDA en mijn GPS bluetooth muis. En nee, ik ga niet doorschakelen naar mijn MDA en de Nokia thuis laten. De Nokia gaat niet uit, de MDA en GPS wel. Ik ga ook de MDA in vliegtuigmodus schakelen, scheelt denk ik al aardig wat.

Het hele telefoongebeuren is geen probleem verder, waarschijnlijk gaat dat ding inderdaad uit en 2x per dag aan, het gaat erom dat ik als er weet niet wat gebeurt wel een tijd KAN bellen. Dus in de berekening neem ik dat mee, dan zit ik iig niet zonder. Bereik heb ik overal, dat had ik een aantal jaar geleden ook.

Kant en klare zonnepanelen voor outdoor oid zijn me te duur, je begint bij de 90 euro en dan is het maar de vraag of je de energie krijgt die je nodig hebt.

Dus denk ik nog steeds aan een gel-accu met eventueel een regelaar. Zelfbouw is geen probleem, ik weet alleen weinig over het laden van LI-ION accu's, alleen dat het vrij kritisch is. Maar als de laadelectronica in de apparatuur het opvangt hoef ik weinig te bouwen. Ik ga de komende weken wel even testen met een gelaccu die ik nog heb, is een 12V geval uit mijn ligfiets, kijken hoelang ik de apparatuur aan de praat kan houden. En als de spanningsregelaar teveel energie verspilt ga ik daarna wel even testen met een 6V exemplaar.
Guru Evi schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 02:57:
Ik zou zelf gaan voor een batterij van een motorfiets. Die geven 6 of 12V en daar kun je redelijk ver mee. Ze wegen natuurlijk wel (+/-1kg) anders moet je een redelijke (of meerdere) Li-Ion batterijen zien te vinden om genoeg stroom/spanning te krijgen. Deze zijn lichter maar wel relatief duur. Je moet er dan wel een 7805 of de 78L05 of gelijkaardige chip voor hebben om dan terug je 5V te krijgen. Het nadeel is dat je redelijk veel verlies in warmte hebt met die dingen bij grotere stromen. Je kunt ook een switching power supply maken rond een TL494 of L4970A, deze verbruiken minder en geven in ieder geval minder warmte af.
Dat ga ik komende week maar eens testen.
<knip>
en waterdichte behuizing voor gevoelige hardware, maar dat wist je natuurlijk wel. Daarnaast bestaat er zoiets als Voice Mail, E-Mail of SMS die je indien nodig slechts om de x-aantal uren checkt. Ik weet natuurlijk niet in welke business je bent maar meestal kunnen mijn klanten wel 2-4u wachten en meestal begrijpen ze het wel als het langer is omdat ik op vakantie ben.

Vergeet ook geen toiletpapier ;-)
Klopt, waterdichte behuizing is aan gedacht, alle baggage is verder waterdicht, ik wil niet in een natte slaapzak moeten slapen ;)

En verder heb je gelijk over de voicemail, maar ik wil genoeg energie om het wel te kunnen ;)

Dat toiletpapier komt goed, en anders is er genoeg boomblad voorhanden :X

Verwijderd

Guru Evi schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 02:57:
Ik heb redelijk goede ervaring met zonnepanelen. Meer noorderwaarts zul je waarschijnlijk wel minder zon krijgen en het nadeel is ook dat je ze buiten moet zetten gedurende de dag wat in een kano waarschijnlijk niet zo praktisch is ;-).
Dat is buiten het feit gerekend dat de dagen in zweden in de zomer een pak langer zijn (en als je hoog genoeg zit, dat de zon in de zomer niet eens onder gaat :p )

• Guru Evi
Het kan wel altijd zon zijn (zoals 's zomers aan de noordpool) maar de zon staat er enorm laag en heeft dus een lang pad door de atmosfeer alvorens het de aardbol en dus je zonnepaneel bereikt. Ik bedoel dat er niet altijd genoeg zonneenergie is die je bereikt.

De zonnepanelen kun je waarschijnlijk niet op je bootje buitenzetten (vanwege de nattigheid - ze bestaan wel waterdicht, maar die kosten natuurlijk ook meer) dus ben je zowiezo beperkt tot de avonden waar je soms niet altijd op het topje van een berg staat of in een open veld.

Ik denk dat de rest (waterrad, zwengel) teveel energie vergen (ook al vanwege het extra gewicht) om een degelijke lading te krijgen. Een redelijke autobatterij kan mijn Via Epia doosje een goede 10u doen meegaan (geen scherm) dus ik denk dat een MDA/PDA/GSM/GPS geen groot probleem zal zijn afhankelijk van de grootte van je batterij. Daarnaast kun je als je 10 dagen weggaat best je lading uit je batterij zo snel mogelijk gebruiken zodat je op het einde van je trip nog zeker bent dat je meekan op de standaard batterijen.

• BHQ
  • Laatst online: 22-11 01:16

BHQ

Misschien een UPS -> geschikte stekker aan een stekkerblok geprutst?

Gaat wrs. ook wel leeg over-time, maar zou denk ik wel voldoende moeten zijn om die 10 dagen dat kleine stroompje voor je telefoon te kunnen geven.

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:48

Dentheman

Zie signature

als je je mda in vliegtuigmodus zet werkt je bluetooth niet dus kan je niet connecten met je gps-muis

Zie ondertitel

• Guru Evi
Yapser schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 21:44:
Misschien een UPS -> geschikte stekker aan een stekkerblok geprutst?

Gaat wrs. ook wel leeg over-time, maar zou denk ik wel voldoende moeten zijn om die 10 dagen dat kleine stroompje voor je telefoon te kunnen geven.
Bedoel je een UPS mee te nemen op reis? Dit is misschien te zwaar om eventjes in een rugzak te steken (een kleine UPS neemt al snel 5kg op). Daarnaast moet je ook de converter naar 110/220V voeden en deze nemen redelijk wat vermogen op en dat maakt het praktisch onefficient voor op vakantie.

• roborobbie
  • Laatst online: 26-10 19:17
Ik zou zeggen, kijk een paar afleveringen macguyver. Hij had vast gebruik gemaakt van moerasgas.

Op http://www.hackaday.com/

of http://www.makezine.com/blog/archive/diy_projects/ Vind je heelveel diy projectjes en daar zit zeker bruikbare info tussen..

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Is dit Afbeeldingslocatie: http://onlinewinkel.vodafone.nl/image/00029/m5article/I_zonnelader.jpg een suggestie ? Zit een lijst bij met compatibele apparaten.
En voor € 39.99 ligt die bij jou thuis.

Abort, Retry, Quake ???

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-11 13:11
Hier kun je ook wat vinden over die lader. Zo op het eerste zicht lijkt het te doen, mits je droog blijft.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

• DPhoenix
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-11 22:05
Je hebt ook zo'n Powerball GSM-lader gadget. Zo train je gelijk je armen 8)
Moet je natuurlijk wel een Powerball erbij kopen. ;)

Zoiets als deze (zaklamp en gsm-lader in één!): http://www.manualpower-europe.com/adapters.php en hier voor de specs > http://www.manualpower-europe.com/specificaties.php

[ Voor 48% gewijzigd door DPhoenix op 12-05-2006 10:46 ]

AULXJMHR

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:59
Zie er goed uit, die VF!
Hoe zwaar is ie?

Ik ben ook op zoek naar een goed oplossing, vergelijkbaar met TS.
Ik ga een jaar op wereldreis en wil geen zware dingen meesjouwen, dus cellen van 1 kg zijn uit den boze!

Ik heb mijn Wizard bij me met een Holux GPS en eventueel een simpel mobieltje, en wil de wizard aan laten staan voor tracking via Google Earth.

edit:
- Dimensions: 135x80x10mm
- Weight: 85 grams
- Internal Battery: NO
- Rated output direct sunlight: 6.58V- 320mA
- Charging time direct sunlight: 2-3 hours
- MSPT® inside
- Warranty: 2 years

lijkt mij dus de perfecte oplossing!!

[ Voor 26% gewijzigd door birdibird op 12-05-2006 10:51 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:17

Osxy

Holy crap on a cracker

Of deze misschien? Solio

Afbeeldingslocatie: http://www.uncrate.com/men/images/solio-ipod-charger.jpg

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Pagina: 1