Sony DCR-HC23 of JVC GR-D320 MiniDV videocamera?

Pagina: 1
Acties:
  • 723 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dnyvdm
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-03-2020
Ik wil een mini-DV videocamera gaan kopen, en via firewire het beeld op de pc verder bewerken en op DVD gaan zetten. (met bv Pinnacle Studio 10)

In de prijsklasse 250-300 euro vind ik de Sony DCR-HC23 (300 euro) en de JVC GR-D320 (250 euro) de meest interessante camera's
(prijzen volgens internetwinkels, in een niet internet winkel is de DCR-HC23 ruim 370 euro)

Ik ga er geen foto's mee maken, daar heb ik een Canon Powershot camera voor.

Heeft iemand enig idee wel merk en model het beste van de 2 is qua kwaliteit en bv ook hoe snel en goed er problemen worden opgelost als er in de garantie periode problemen met de camara zijn.

Bij de sony is het blijkbaar niet mogelijk een extra batterij van andere merken te kopen, er zou een chip zitten in de batterij die er voor zorgt dat alleen orginele sony batterijen met dit toestel werken.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Grt. Danny

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 19:24

Daklem

Audio Nerd

Ik werk zelf in een electronica winkel en ik merk zelf dat er meer JVC's met klachten terugkomen, dan Sony's.

Qua oplossen van problemen maakt het voor beiden niet uit. Alhoewel je met een jvc meer problemen kunt verwachten dan met een sony, is mijn ervaring.

Verwijderd

Hoi danny,

was is je keuze geworden? Ik wil ook een van beide camaras aan schaffen

Graag je reactie!

groeten Jan

Verwijderd

Wellicht dat je die vraag beter even kan stellen in Het grote Digitale Video Camera topic . Bedenk jezelf echter wel dat we inmiddels bijna een jaar verder zijn en er inmiddels nieuwe modellen verkrijgbaar zijn! Met name de Panasonic modellen met OIS zijn naar mijn mening zeer aantrekkelijk.
Stabilization (9.03)
The Panasonic HDC-SD1 is equipped with an optical image stabilization, or OIS system to reduce the effects of camcorder shake on recorded video. OIS stabilizes the image by physically isolating the lens element from the camcorder body, sometimes using gyroscopes or motors. As a remedy for hand shake, OIS systems generally work well, without reducing video resolution when enabled. The other more common (and cheaper) stabilization system is EIS (electronic image stabilization). EIS reduces vibration by generating a digital buffer around the margins of the frame, and unlike OIS, reduces the resolution of recorded video. OIS systems tend to be found on higher-end camcorders like the SD1, and are the better of the two stabilizations methods.

We tested the SD1's OIS system using our camcorder shake emulator, custom built for Camcorderinfo.com. The shake emulator can be adjusted to produce movements at differing intensities and frequencies. We tested the SD1 at Speed 1, equivalent to the shake produced while holding a camcorder and standing still; and Speed 2, equivalent to the more intense shake of a moving vehicle.

The Panasonic SD1’s OIS system reduced recorded image shake by approximately 91% at Speed 1, and 88% at Speed 2. We derived these calculations by measuring the motion difference between footage shot with OIS off, and OIS on.

The Speed 2 score shows an amazing degree of stabilization – most high-end camcorders with OIS systems do well at Speed 1, but relatively poorly at Speed 2. This camcorder maintained terrific stability even under extreme vibration. Kudos to Panasonic’s engineers on this OIS system – it leads the consumer camcorder industry in this area.

• Exploited
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-10-2014
Mig: Hij had het over een camera in de €300 klasse...niet €1300. :P

Ennuh, verder heb je gelijk hoor. We hebben ondertussen alweer de Sony HC27 en de JVC 720 in de plaats van de 23 en 320 resp. Beide camera's zijn ook goedkoper dan de oude modellen en zijn duidelijk beter van kwaliteit.

Ook ben ik, net als jij, van mening dat je beter eventjes iets meer kan uitgeven en voor zo'n €500 de Panasonic NV-GS320 kunt kopen. Daar heb je over een aantal jaar nog steeds plezier van.

Verwijderd

Dat weet ik, maar dit was even een recent stukje wat ik over de Panasonic OIS heb gelezen en makkelijk kon terug vinden. Het verschil tussen OIS en EIS (electronische stabilisator) blijft namelijk hetzelfde.

• Exploited
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-10-2014
Zeker. Het verschil in beeldkwaliteit tussen de optische stabilisatie van Panasonic en de electronische die Sony en JVC gebruiken is enorm. Ook is de genoemde Sony 'slechts' 4:3 en niet breedbeeld zoals de Panasonic en de JVC. Ik zou zelf, om die reden, de HC23, HC27 of JVC D320 nooit kopen. Dan toch minstens de JVCD720 of de Canon MD110, waarbij gezegd moet worden dat die laatste tenminste nog een microfoon- en koptelefoon-aansluiting heeft en daarmee de enige camera is van onder de €300 die dat kan zeggen.

Verwijderd

Alleen even afwachten of ze het motorgeluid van de MV900 hebben opgelost... Kortom, even reviews afwachten.

Verwijderd

Ik zit ook nog in de twijfelmodus over de aanschaf van een MiniDV cam of een HDD.
De panasonic NV GS320 lijkt mij gewoon erg goede kwaliteit leveren en dat het overzetten naar de Pc meer tijd kost is geen probleem. Aan de andere kan staat bijvoorbeeld een JVC GZ-MG135

Wat ik wil is een camera waarmee ik video's kan maken van bijvoorbeeld sport (windsurfen) maar de camera gaat ook mee op vakantie en daar wordt natuurlijk weer landschappen en stadjes gefilmd.
Voor mij is het belangrijk dat ik uiteindelijk de boel via de pc kan bewerken en er een dvd van maken waarbij je gewoon een erg goede beeldkwaliteit hebt. De uiteindelijke beeldkwaliteit is het belangrijkste.
De filmpjes die ik nu van mijn Powershot S3 overzet naar DVD zijn niet om aan te zijn. En daar wil ik vanaf.

Hebben jullie advies?

Bedankt alvast.
Pagina: 1