[2000] 3e partitie verdwijnt na opnieuw opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shrikey
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-07-2023
Ik heb een 250GB pata schijf van Maxtor. Deze heb ik opgedeeld in 3 partities: 1x40GB en 2x100GB. Deze partities heb ik oorsponkelijk aangemaakt op mijn XP werkstation waar alles goed werkte. Daarna heb ik de schijf een tijdje in een externe (USB) hoes gehad, wat ook goed ging.

Maar toen ik deze schijf in een PIII 733mhz met win2k stopte (als extra schijf), zag hij de 3e partitie niet en stond deze aangegeven als vrije ruimte. Er stond verder geen data op, dus dat was geen probleem. 3e partitie opnieuw gemaakt, geformatteerd, wat data erop, ging allemaal goed, maar nadat hij uit was geweest en weer aangezet was de partitie opnieuw verdwenen. Ik heb er later ook linux op geinstalleerd en die zag de partitie wel.

Nu heb ik 'm in een P.IV 1.4 gestopt met win2k en heb ik weer hetzelfde verhaal (weer geformatteerd en weer verdwenen na opnieuw opstarten).

Ik heb het vermoeden dat dit aan win2k ligt, maar heb er niks over kunnen vinden met google. Iemand een idee?

[ Voor 5% gewijzigd door Shrikey op 08-05-2006 11:04 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:18

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
OM FAQ / Beleid -> Plotseling lege schijven/partities :)

Is de partitie helemaal verdwenen of gewoon leeg? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Shrikey
Partitie is verdwenen.

Er staat trouwens sp4 en ru1 op.

Op de partitie staat ook geen data wat ik terug wil, de bedoeling is dat de partitie blijft bestaan na een reboot.

[ Voor 51% gewijzigd door Shrikey op 08-05-2006 11:08 ]

• Gonadan

Gonadan

Shrikey schreef op maandag 08 mei 2006 @ 11:07:
Partitie is verdwenen.

Er staat trouwens sp4 en ru1 op.

Op de partitie staat ook geen data wat ik terug wil, de bedoeling is dat de partitie blijft bestaan na een reboot.
Daar stond een stukje over de mbr, ik dacht dat je daar misschien iets aan had.
Heb je al geprobeerd om je schijf met een 3rd party tooltje te partitioneren?
Heb je de mogelijkheid om je hele schijf te formatteren?
Dat zou ook kunnen helpen, als hij alle partities opnieuw moet maken moet hij z'n hele indeling herschrijven :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Shrikey
alle partities zijn NTFS geformatteerd

• Shrikey
Als dat een mogelijke oplossing is, dan ga ik dat proberen. 'k zal dan wel een hoop gigs (van partitie 1&2) moeten kopieren, maar dat is natuurlijk te doen.

Bedankt voor de tip!

[ Voor 11% gewijzigd door Shrikey op 08-05-2006 11:14 ]

• Gonadan

Gonadan

Shrikey schreef op maandag 08 mei 2006 @ 11:13:
Als dat een mogelijke oplossing is, dan ga ik dat proberen. 'k zal dan wel een hoop gigs (van partitie 1&2) moeten kopieren, maar dat is natuurlijk te doen.

Bedankt voor de tip!
Als je veel moet kopiëren zou ik het als laatste optie bewaren. :)
FAQ schreef
Plotseling lege schijven/partities: je zou eerst kunnen proberen om de MBR (Master Boot Record) te herstellen. Met een beschadigde MBR kan een schijf zich als leeg voordoen. Oplossing voor 9X/Me: start op met de setupfloppy en voer de commando fdisk /mbr in. Oplossing voor NT/2K/XP: duik via de SetupCD de Recovery Console in en voer de fixmbr commando in. Bij een kapotte bootmenu in NT/2K/XP waardoor je Windows niet meer kunt opstarten: duik via de SetupCD de Recovery Console in en voer de fixboot commando in. Een NTFS partitie kan zich ook als leeg voordoen of ontoegankelijk zijn met een beschadigde MFT (Master File Table). Deze kun je herstellen met CHKDSK X: /F (waarbij X: voor de schijfletter staat). Datzelfde doe je bij FAT32 met Scandisk. Soms wil het ook weleens helpen als je de schijf in een ander systeem hangt. Mocht dat allemaal op niks uitlopen, dan zou je Testdisk kunnen proberen. Als dit tooltje de partities terugvindt, dan hoef je enkel op "save" te drukken en rebooten. Met MBRWork en ptedit (zit in het PartitionMagic pakket) kun je de partitie-instellingen handmatig aanpassen en dat kan handig zijn wanneer de datarecoverytooltjes niks met de partitie kunnen doen.
Misschien staat daar iets nuttigs in. :)

[ Voor 65% gewijzigd door Gonadan op 08-05-2006 11:17 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Lijkt op het 48-bit LBA probleem....
(Je gaat dan over de disk- of partitie-sizelimit heen van 132 GB.)

Weet je zeker dat je de Enable Big LBA key hebt ingevoerd in de registry van W2K?
Kijk eens op de website van maxtor en zoek er even naar!

Heb ik ook gehad met een 250 GB disk. Na uitvoeren van de patch zag die hem wel goed.
Ik had toen ook geen last meer van corrupte files.

Hopelijk ben je nog geen data kwijt.

[ Voor 16% gewijzigd door Kosh66 op 08-05-2006 11:26 ]

• Shrikey
Op de Maxtor site staat dat het voor win2k sp3 is, dus ik neem aan dat het met sp4 niet meer nodig is, maar ik probeer het voor de zekerheid eventjes.

Ook heb ik testdisk gedownload, wat veelbelovend lijkt en ik zal partitionmagic proberen. Als dit allemaal niet werkt ga ik 'm leeghalen en formatteren. (Er staat geen OS op die schijf)

Morgen krijgen jullie te horen of het gelukt is, bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Shrikey op 08-05-2006 11:43 ]

• Shrikey
Aangezien het "Enable Big LBA key" progje van de Maxtor site het eenvoudigste leek heb ik die als eerste geprobeerd. PC'tje opnieuw opgestart en jahoor, daar stond partitie nummer 3 :D.

Helaas bleek partitie nummer 2 wat fouten te bevatten en moest ik checkdisk erover heenhalen. Na dit uitgevoerd te hebben bleek mijn muziek map met 60GB verwijderd te zijn dus ik zal Gonadan's linkje (OM FAQ / Beleid -> Plotseling lege schijven/partities) weer even bekijken om te zien of ik dit ook terug kan krijgen :S.

• Gonadan

Gonadan

Shrikey schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 09:11:
Aangezien het "Enable Big LBA key" progje van de Maxtor site het eenvoudigste leek heb ik die als eerste geprobeerd. PC'tje opnieuw opgestart en jahoor, daar stond partitie nummer 3 :D.

Helaas bleek partitie nummer 2 wat fouten te bevatten en moest ik checkdisk erover heenhalen. Na dit uitgevoerd te hebben bleek mijn muziek map met 60GB verwijderd te zijn dus ik zal Gonadan's linkje (OM FAQ / Beleid -> Plotseling lege schijven/partities) weer even bekijken om te zien of ik dit ook terug kan krijgen :S.
Ai :'(

Probeer dan ook:
OM FAQ / Beleid -> Hoe krijg ik verloren gegane data terug? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1