[XP] Laptop werkt zeer sloom, 100% CPU?

Pagina: 1
Acties:

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Een collega van mijn vader heeft een laptop meegegeven met het verzoek aan mij om er even naar te kijken wat er mis is.

Het ding is vrij nieuw (Toshiba Satellite Pro 6100, P4-M 2.0Ghz, 768MB ram, GF420 Go), maar de laptop gedraagt zich als een Celeron 166 :)
De klacht is dat het ding te traag opstart en dat programma's ook onwerkbaar zijn, terwijl alles een aantal weken geleden nog prima was.

Bij het opstarten is het nog wel even te doen, maar vanaf het logo-scherm wordt alles traag. De harddisk schijnt niet/nauwelijks nog iets te doen, en alles komt heel langzaam tevoorschijn brokkelen, wat je niet verwacht van een P4.
Het gekke is dat programma's wel redelijk vlot lopen als ze eenmaal gestart zijn (bv snel scrollen in IE), maar dat ze bij het laden er enorm lang over doen.

Als ik bv IE start zal de laptop even freezen (muis wel gewoon te bewegen) om na ongeveer 10 seconden langzaam op gang te komen.

In Taskmanager bij de processenlijst lijkt Taskmgr.exe soms ook 80% gebruik te vreten, wat heel erg vreemd is.
Dingen die normaal nauwelijks processorkracht nodig hebben gebruiken hier ~70%, wat resulteert in een sloom systeem en een vast verbruik van 100%.

Om een diagnose te stellen heb ik al diverse dingen geprobeerd (van een Memtest, tot PowerMax, tot Windows PE) wat allemaal zeer vlot ging, maar terug in Windows ging het weer slecht, wat aanduidt dat het mogelijk een software- of driverprobleem is.
Spyware is niet aanwezig, evenals virussen. Eerst was er wel McAfee icm Norton aanwezig die elkaar aanvechtten, maar na het verwijderen van McAfee is dit over. Toch blijft de CPU @ 100%...

Een mogelijke oorzaak is het Toshiba overheat-probleem, de gebruiker vertelde dat (na een flink potje renderen) de laptop gloeiend heet was toen hij opgeruimd werd.
Hierdoor denk ik dat er misschien iets is doorgebrand in de processor (defecte L2 cache?).

Op het ding is ook Intel's SpeedStep aanwezig, maar dit zou toch niets moeten doen als de laptop 100% aan het werk is.

Windows opnieuw installeren is een laatste redmiddel, dus ik wil proberen het zonder dit op te lossen, aangezien er veel programma's en documenten aanwezig zijn.
Systeem is van een grafisch ontwerper, dus denk aan de complete Adobe suite, en dat is niet echt iets wat je zomaar opnieuw geïnstalleerd krijgt... :|

Ik ben nu iig SisoftSandra TuneUp aan het draaien, dat duurt helaas een eeuwigheid, daarna ga ik nog proberen de Prefetch te clearen en Bootvis te draaien.

Graag hoor ik als iemand raad weet met deze vreemde situatie.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kan je ook eens Process Explorer van Sysinternals draaien? Zo kan je zien welk proces en welke bestanden zoveel CPU vreten.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• DarthPlastic
Outerspace schreef op zondag 07 mei 2006 @ 13:33:
Kan je ook eens Process Explorer van Sysinternals draaien? Zo kan je zien welk proces en welke bestanden zoveel CPU vreten.
Zal meteen eens doen, maar ik vrees dat hij niet zo snel aan de slag gaat :)

Overigens:
Het was min of meer begonnen toen de zoon LimeWire had geïnstalleerd om mp3-tjes te downloaden hoor ik net, ik vind het vreemd aangezien er nergens tekenen te bekennen zijn van spyware....

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

En als je LimeWire er van af haalt merk je dan ook enig verschil?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• DarthPlastic
Outerspace schreef op zondag 07 mei 2006 @ 13:37:
En als je LimeWire er van af haalt merk je dan ook enig verschil?
Nadat ontdekt was dat het systeem heel traag was (er was inmiddels al wat gedownload) werd LimeWire er meteen afgehaald, en een klein beetje spyware verwijderd. (spul wat ads op je scherm toonde)
Nu zit HitmanPro erop die niets meer kan vinden.

ProcessExplorer toont niets bijzonders, maar als ik hem op CPU% laat rangschikken staat ProcessExplorer zélf op 60%! :o

Ik zal even een screenshot maken en posten, want dit is echt onbegrijpelijk.
Betekent SpeedStep soms dat je teruggaat naar 100Mhz?!?! :X

• Big-R
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
DarthPlastic schreef op zondag 07 mei 2006 @ 13:31:

Eerst was er wel McAfee icm Norton aanwezig die elkaar aanvechtten, maar na het verwijderen van McAfee is dit over. Toch blijft de CPU @ 100%...
Norton staat bekent om z'n vele resource verbruik (lees: misbruik)

Norton eraf en McAfee erop help dus misschien ook wel...?

Greetz Big-R

• DarthPlastic
Big-R schreef op zondag 07 mei 2006 @ 13:45:
[...]

Norton staat bekent om z'n vele resource verbruik (lees: misbruik)

Norton eraf en McAfee erop help dus misschien ook wel...?
Eerst was McAfee 7 geïnstalleerd, die heeft zo'n grote grafische schil eromheen die vaak traag is.
Norton heeft dit tegenwoordig idd ook, maar ik installeer altijd Norton 2001 (of soms 2003) Corporate, die geen stomme activatiecodes/jaarcontracten heeft, en ook nauwelijks geheugen gebruikt :)

edit: update: Ben screenshots aan het maken, Paint starten duurt al 2 minuten \o/

[ Voor 9% gewijzigd door DarthPlastic op 07-05-2006 13:53 ]

• Big-R
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Ok.

Je vertelde ook dat er SpeedStep aanwezig was. (Dat de MHz verlaagt of verhoogt indien nodig)

Je hebt ook software daarvoor van Intel waarmee je kan kiezen hoehoog de MHz moeten zijn.

Ik dacht in stappen van 3; Dus stap 1 is bvb 750MHz stap 2 1250MHz en stap 3 2000MHz, is het niet mogelijk dat hij op stap 1 blijft hangen?

Download anders CPU-Z eens en kijk wat die aangeeft.

Greetz Big-R

Verwijderd

Ik neem aan dat het niet mogelijk is, zoals bij mijn centrino om het energieschema aan te passen (één linker klikje op de batterij)?
Ben hier zelf net aan het zoeken naar een nieuw hdeetje voor een amd3500 die niet vooruit te branden was. HD monitor programma's gaven geen error's, hd gaf geen geratel maar systeem was "zo traag als stront tegen de berg op".
Na uitsluiten van processor, geheugen, mobo, bios en voeding kwam ik toch wel uit bij de hdd.

en Idd mcafee en norton tegelijk kan niet goed gaan!
Valt mee dat hij uberhaupt nog opstartte nadien.
Kan zijn dat het register nu beetje overhoop ligt en dat hij daarom niet meer wakker word :X

succ6

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2006 13:56 ]

• DarthPlastic
Verwijderd schreef op zondag 07 mei 2006 @ 13:55:
Ik neem aan dat het niet mogelijk is, zoals bij mijn centrino om het energieschema aan te passen (één linker klikje op de batterij)?
Ben hier zelf net aan het zoeken naar een nieuw hdeetje voor een amd3500 die niet vooruit te branden was. HD monitor programma's gaven geen error's, hd gaf geen geratel maar systeem was "zo traag als stront tegen de berg op".
Na uitsluiten van processor, geheugen, mobo, bios en voeding kwam ik toch wel uit bij de hdd.

en Idd mcaffee en norton tegelijk kan niet goed gaan!
Valt mee dat hij uberhaupt nog opstartte nadien.
Kan zijn dat het register nu beetje overhoop ligt en dat hij daarom niet meer wakker word :X

succ6
Hmm, dat lijkt verdacht veel op mijn situatie...
Toen ik het ding eerst opstartte zag ik idd een Intel Speedstep-dingetje op "Automatisch".
Nu is hij blijkbaar verdwenen :| maar zal hem even opzoeken en hem op Max zetten.

• DarthPlastic
Enkele plaatjes van Process Explorer:

Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/6914/image0014if.th.jpg Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/539/image0025zp.th.jpg Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/6056/image0032zt.th.jpg

Je ziet dat de CPU idd behoorlijk afgeremd is, aangezien de simpele taskmanager al bijna alles verbruikt :|

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55
Je hebt 57 processen draaien... Niet zo gek dus dat hij langzaam is.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
Controleer de harddisk eens op errors.. Als speedstep geactiveerd staat kun je overigens onder systeem eigenschappen -> algemeen zien op welke snelheid hij draait..

Humor moet je serieus nemen

Verwijderd

Overigens speedsteppen de Intel processoren ook als ze te heet worden (ik weet niet of die via hetzelfde mechanisme gebeurt ik vermoed van niet). Dit is om te voorkomen dat de processor te heet word en kan je computer ongeloofelijk traag maken.

http://www.tomshardware.com/2001/09/17/hot_spot/index.html ( inclusief filmpje >:) )

• DarthPlastic
Update:

CPU-Z meldt dat hij gewoon op de max draait (2000Mhz, Multiplier x20, FSB 100Mhz, Bus 400Mhz), maar ik heb nu zo'n vermoeden dat er iets mis is met de videodriver.
Wanneer ik namelijk een lijst processen laat sorteren op gebruik (wat dus elke seconde verandert) hangt het systeem telkens even bij het tekenen, en de tabel 'schuift' heel langzaam in beeld.
Aangezien het scherm zwart blijft bij DX/GL-testen ga ik eens proberen de nieuwe nVidia-drivers erop te zetten.
-roberth- schreef op zondag 07 mei 2006 @ 14:13:
Je hebt 57 processen draaien... Niet zo gek dus dat hij langzaam is.
De meeste doen niets (bv voor de Toshiba hotkeys), en mijn eigen systeem heeft er 114 draaien :X maar blijft soepel :)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik denk dat je hd gewoon stuk aan het gaan is. Ik heb het laatst ook met een Wxp pc gehad. Alles stond op 100% en was zeer langzaam. Na het opstarten ging het wel maar steeds stond de fan aan en als de fan stopte moest die 10 sec later weer aan. De harde schijf vroeg 100% cpu gebruik. De transferdate was maar 2.2 mb. Kijk maar eens naar HDTune.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
DMA?
PMG FAQ - Mijn PC is traag, de CPU verbruik is 100%, hoe komt dat?

[ Voor 74% gewijzigd door Kawaii op 07-05-2006 14:35 ]

• DarthPlastic
Het gekke is alleen dat het hdd-lampje hier gewoon uitstaat en dat SpeedFan een 100% rating geeft.
De hdd-temperatuur was eerst wel 65'C :X maar ik heb mbv een casefan en een paar boeken een koeltunnel onderdoor gemaakt, nu is hij 49'C.

Toshiba's staan overigens bekend als heethoofden, en het zal me niets verbazen als er dus iets is doorgebrand.
Het gekke is alleen dat op DOS-niveau alles prima werkt.

Magoed, eerst die videodriver maar eens fixen, want daar klopt nu ook niets van (std. VGA :|)

[ Voor 3% gewijzigd door DarthPlastic op 07-05-2006 14:37 ]

Verwijderd

DarthPlastic schreef op zondag 07 mei 2006 @ 14:35:
Het gekke is alleen dat het hdd-lampje hier gewoon uitstaat en dat SpeedFan een 100% rating geeft.
De hdd-temperatuur was eerst wel 65'C :X maar ik heb mbv een casefan en een paar boeken een koeltunnel onderdoor gemaakt, nu is hij 49'C.

Toshiba's staan overigens bekend als heethoofden, en het zal me niets verbazen als er dus iets is doorgebrand.
Het gekke is alleen dat op DOS-niveau alles prima werkt.

Magoed, eerst die videodriver maar eens fixen, want daar klopt nu ook niets van (std. VGA :|)
Het er net ff over zitten lezen en hij clocked dus niet terug maar voert lege instructie in de pipeline in (dus het gebeurt via een ander mechanisme). Dit zorgt ervoor dat je CPU dus niet doorbrand. Dit programma zou moeten kunnen aangeven of TermalThrotteling actief is:
http://www.softpedia.com/...Tweak/ThrottleWatch.shtml

Op DOS-niveau doet je CPU waarschijnlijk bijna niets... Als hij al te heet wordt heeft ie daar waarschijnlijk genoeg aan de overgebleven instructies om toch responsive over te komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2006 14:42 ]

• DarthPlastic
DMA is het toch niet, dat was een van de eerste dingen die ik had gecontroleerd.
Hij staat op Ultra DMA mode 5, geen PIO.

Ik begin eerlijk gezegd echt aan de videodriver te twijfelen, aangezien het nu een standaardmonitor is geworden @ 640x480, dus ik ga eerst nieuwe nVidia-drivers proberen.

Verwijderd

itsalex schreef op zondag 07 mei 2006 @ 14:32:
Ik denk dat je hd gewoon stuk aan het gaan is. Ik heb het laatst ook met een Wxp pc gehad. Alles stond op 100% en was zeer langzaam. Na het opstarten ging het wel maar steeds stond de fan aan en als de fan stopte moest die 10 sec later weer aan. De harde schijf vroeg 100% cpu gebruik. De transferdate was maar 2.2 mb. Kijk maar eens naar HDTune.
Als je die HDD nog hebt zou ik hem eens in een PC hangen en naar de link van Kawaii kijken...

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Of probeer Everest(Ultimate Edi.) eens te downloaden, hier is daadwerkelijk alles tezien..
Je kunt ook met Speedfan 'S.M.A.R.T' laten draaien ofzoiets...Dit geeft de conditie van de hdd aan...

Veel succes ermee!

• DarthPlastic
Na een update van de videodrivers is het helaas hetzelfde gebleven, ik ga nu maar eens HDTune proberen...
Ook ThrottleWatch ziet er goed uit.

Heeft er iemand nog een idee wat er mis kan zijn?
Het ding is dus wel een keer superheet geweest (net niet kapot), misschien ligt het toch daaraan...

• sneep
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-03 07:05
Controleer of de BIOS up-to-date is. De 6100 heeft ernstige problemen gehad met speedstep. Na het terugschakelen kwam ie dan niet meer goed 'op'.
Ik heb hetzelfde gehad met dat ding naast andere ergernissen die echter allemaal onder garantie zijn verholpen.

Wat ik echter opvallend vind is dat deze problemen met de bios al tijden zijn opgelost en dat in jouw geval de laptop lang goed heeft gedraaid. Ik realiseer me dan ook dat mijn bijdrage mogelijk niet de oplossing biedt.
Check iig de toshiba website voor de jongste bios update.

sneep

• DarthPlastic
sneep schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 00:20:
Controleer of de BIOS up-to-date is. De 6100 heeft ernstige problemen gehad met speedstep. Na het terugschakelen kwam ie dan niet meer goed 'op'.
Ik heb hetzelfde gehad met dat ding naast andere ergernissen die echter allemaal onder garantie zijn verholpen.

Wat ik echter opvallend vind is dat deze problemen met de bios al tijden zijn opgelost en dat in jouw geval de laptop lang goed heeft gedraaid. Ik realiseer me dan ook dat mijn bijdrage mogelijk niet de oplossing biedt.
Check iig de toshiba website voor de jongste bios update.
BIOS wat erop zat was volgensmij nog versie 1.0, op de site was inmiddels 1.9 te vinden.
Aangezien het ding zo onstabiel werkte ben ik maar niet aan een BIOS-update begonnen, het kon alleen maar erger worden ;)

Inmiddels is het ding op mijn advies naar de computerzaak gebracht waar hij gelukkig nog net onder de garantie valt (er was gelukkig een servicecontract afgesloten).
De hitte alleen al was er voldoende reden voor, een schijf die na even draaien 69'c is is niet gezond :X

Ik laat iig nog weten als er iets gebeurt, maar ga ervan uit dat het probleem 'opgelost' is.
Nouja, niet opgelost, er is iig een oorzaak gevonden, en Toshiba moet de hardware maar uitpluizen, daar betaal je voor ;)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
DarthPlastic schreef op zondag 07 mei 2006 @ 14:30:
De meeste doen niets (bv voor de Toshiba hotkeys), en mijn eigen systeem heeft er 114 draaien :X maar blijft soepel :)
Punt is dat je geen 57 verschillende programma's nodig hebt. Ik draai er zo'n 15 tegelijkertijd. Als ik je screenshot bekijk dan zie ik ook een hoop zooi die je niet nodig hebt.

Probeer eens zoveel mogelijk in je taskmanager af te sluiten (dus tot het extreme) en dan kijken of alles nog steeds zo langzaam is. Eventueel explorer ook afsluiten, via je taskmanager kun je allerlei programma's alsnog aanroepen.

• DarthPlastic
Misschien wel een grote kick, maar ik vond het de moeite waard om te laten weten wat er mis was...

De laptop was een aantal weken geleden dus teruggestuurd voor reparatie, bij de winkel is er even een andere hdd ingezet, die vertoonde nog steeds hetzelfde met een schone XP-install.

Er was wel degelijk iets kapot aan de hardware, het exacte heb ik helaas niet gehoord maar er zou een printspoortje/draadje bij de processor kapot zijn, veroorzaakt door de warmte.
Het mobo was dus kromgetrokken toen hij n keer heel lang heeft moeten werken en sindsdien is hij dus zo traag geworden.

Gelukkig was het ding nog nét 3 weken onder garantie (loopt deze maand pas af, gelukkig hadden ze zo'n 3-jaar-plan aangeschaft) en is er gratis een nieuw moederbord ingezet. :)
Sindsdien loopt het ding weer als een trein en gelukkig hebben ze er nog wel wat aan gehad dat ik het ding flink opgeschoond had :)

Allemaal bedankt voor de hulp, namens de eigenaar en namens mij. :)

Solved dus :)

Pagina: 1