Verschil tussen component en 3rca kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 9.365 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardcell
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02-2023
Ik ging zojuist naar de winkel voor een component-kabel te halen voor m'n dvd-speler op m'n lcd tv aan te sluiten, kom ik thuis blijkt dat ze me een 3rca kabel hebben verkocht, dus 3 tulpstekkers, geel, rood en wit voor beeld en geluid.
Wat is het verschil tussen deze kabel en een 'echte' component kabel en kan ik deze ook hiervoor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
De term 3rca ken ik niet, maar de kleuren wijzen op composiet(geel) en stereo (wit/rood). Dit geeft dus ook het geluid door wat component niet doet, maar de beeldkwalitijd is slechter dan component, veel slechter. Bij component wordt het beeld signaal over de drie kabels verdeeld en is een veel hogere kwalieteid mogelijk. (uiteraard alleen wanneer je dvd-speler en tv het ondersteunen).

Wanneer je voor component bent gegaan, zou ik terug gaan en de juiste kabel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-04 12:42
Hardcell schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 17:44:
Ik ging zojuist naar de winkel voor een component-kabel te halen voor m'n dvd-speler op m'n lcd tv aan te sluiten, kom ik thuis blijkt dat ze me een 3rca kabel hebben verkocht, dus 3 tulpstekkers, geel, rood en wit voor beeld en geluid.
Wat is het verschil tussen deze kabel en een 'echte' component kabel en kan ik deze ook hiervoor gebruiken?
Als je component kabel hebt gekocht (en als dat zo op de bon staat) en ze leveren iets anders dan zou ik gewoon terug gaan alleen om het feit dat niet dat je gekocht hebt.
Veder verwacht ik dat aan een audio kabel voor stero niet dezelfde eisen gestelt worden als een digitale videokabel, veder zie ik dat de impedantie van de kabel 75Ω is, dat zal de audiokabel niet zijn

verdwaalde ict'er op elektro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:46
Mochten zowel je TV als DVD speler progressive scan ondersteunen, dan is het helemaal goed. Het beeld word hierdoor veel en veel scherper in vergelijking met composite (die 3rca dus). Maar ook als een van de 2 het niet understeunen, is component altijd een stuk beter dan composite.

Dus ja, teruggaan. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Denizz op 06-05-2006 18:13 ]

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardcell
Okee, maar wat gebeurd er als ik deze kabel gebruik voor tussen de component-uitgang van de dvd-speler en de component-ingang van m'n tv, in principe zijn het toch ook gewoon 3 kabeltjes met tulpstekkers eraan ofniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
Hardcell schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 18:13:
Okee, maar wat gebeurd er als ik deze kabel gebruik voor tussen de component-uitgang van de dvd-speler en de component-ingang van m'n tv, in principe zijn het toch ook gewoon 3 kabeltjes met tulpstekkers eraan ofniet?
Dan krijg je zwart-wit beeld. En component heeft groen-blauw-rood voor video en dezelfde rood-wit voor audio.

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardcell
Mijn tv en dvd-speler ondersteunen beide progressive scan, daarom wilde ik ook deze kabel gaan gebruiken, maar dan ga ik deze week even terug een echte component-kabel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Denizz schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 18:14:
Dan krijg je zwart-wit beeld. En component heeft groen-blauw-rood voor video en dezelfde rood-wit voor audio.
Waarom zou hij zwart wit beeld krijgen? De kleur van de kabels maakt niets uit hoor. Als component kabels gewoon coax kabeltes zijn met tulpstekkers dan zal die kabel van ts gewoon werken.

En als ik dit lees:
http://en.wikipedia.org/wiki/Component_Video

Dan is dat dus het geval en kan ts die kabel dus gewoon gebruiken. De enige reden dat er een kleurcodering op de kabels zit, is dat het handig is.

[ Voor 23% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 06-05-2006 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Hmm, wanneer je aan bijde kanten tulp hebt, dus op de dvd en tv, voor component (blauw, groen en rood) moet het wel werken, je hebt dus gelijk. Wanneer het een scart naar tulp kabel is gaat het niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-04 23:34
Denizz schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 18:14:
[...]

De kleur van de kabel heeft geen invloed over het signaal wat je er op zet :) Je krijgt dus geen zwart/wit beeld, het zijn in beide gevallen inderdaad gewoon 3 draden met een tulpplug er aan. Verschil zal wellicht in impedantiewaarden zitten, in hoeverre dat van invloed is voor een korte afstand weet ik zo niet. Maar hoe dan ook zou ik teruggaan, al is het enkel voor het gevoel. Niks is leuker dan een component verbinding maken met een lekkere dikke rood/groen/blauw gekleurde kabel :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 06 mei 2006 @ 18:24:
[...]

Waarom zou hij zwart wit beeld krijgen?.
Nou, omdat ik als ik mijn oude composite kabel gebruikt op de PS2, dan krijg ik zwartwit beeld, daarom dacht ik dat hij zwart-wit beeld zou krijgen met zijn dvd speler ;). Ik zei het ook wat verkeerd, composite is ook 3 tulpjes, maar 1 is voor het beeld en 2 voor het geluid. Bij component dus 3 voor het beeld en 2 voor het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeD2k2
  • Laatst online: 04-04 23:05
Bij de kabel die je gekocht hebt, heeft de ader met de gele stekkers eraan een impedantie van 75 Ohm. Die andere twee waarschijnlijk 50 Ohm. Voor onversterkt geluid is dit echter niet zo heel erg van belang, dus het zou ook 75 Ohm kunnen zijn. Aangezien het bij video in theorie veel meer van belang is, hebben die wel altijd een impedantie van ongeveer 75 Ohm. Of jij (of ik) verschil ziet, weet ik niet. Dat kan je alleen proberen als je twee kabels in huis hebt. Het signaal gaat er in alle gevallen wel gewoon doorheen. Dus dat Denizz zwart-wit beeld had, heeft een andere oorzaak. De meest voor de hand liggende oorzaak ik dat de PS2 aangesloten is via de composite uitgang en de TV ingesteld staat op een S-Video signaal. In dat geval krijg je zwart wit beeld omdat over een dergelijke kabel het zelfde signaal over twee (in plaats van één) aders gaat.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardcell
Ik ga deze week eens een fatsoenlijke componentkabel proberen van iemand met n xbox360 en dan kijk ik dan of het de moeite waard is een nieuwe kabel aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik heb hier een monster cable component en een el mofo cheapo; duidelijk verschil en al helemaal met een standaard 3 RCA kabel dat is helemaal bagger.

p.s. de kabels van Vivanco zijn stiekem soms beter dan die van Oehlbach :X

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:13
@ Hardcell: Ik heb zojuist m'n component kabel er weer tussen uit gehaald. De kleuren waren echt slecht, terwijl alles m.i. goed was aangesloten. Beetje jammer. Ik hoop in elk geval dat het bij jou wel beter is... Ik denk dat ik maar eens een andere kabel ga scoren ergens, misschien heb ik wel een brakke kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207462

Ballebek schreef op zondag 07 mei 2006 @ 14:37:
Ik heb hier een monster cable component en een el mofo cheapo; duidelijk verschil en al helemaal met een standaard 3 RCA kabel dat is helemaal bagger.

p.s. de kabels van Vivanco zijn stiekem soms beter dan die van Oehlbach :X
Vivanco...mmm :? ik had zojuist een vivanco componentkabeltje gekocht, omdat m'n goedkope philips componentkabel een wippend beeld geeft.

Guess what? Vivanco ook wippend beeld.

Nu heb ik iets ontdekt; ik had nog twee goudkleurige audio/video coax kabels van Deltac op andere apparatuur.
en die heb ik even van m'n andere apparatuur geleend om te proberen als ik die op de Y component (waar ook de sync op zit) verwissel;
uitkomst: beeld scherper en geen wippend beeld ;)
en daarna bv de R te verwisselen met die kabel.
en nu ook geen wippend beeld en beeld is zelfs nog scherper en meer kleurdiepte.
Ik moet nu nog een 3de kabel gaan kopen,
maar ik baal, want die vivanco zat in blister verpakking, die alleen helemaal kapot geknipt kan worden, wil je de inhoud bemachtigen; ik weet dus niet of ik die nog kan ruilen :(
Die Deltac zijn 10 € per stuk, dus wordt 30 €.

Ik wist niet dat voor 1,5 meter kwaliteit zó verschrikkelijk veel zou uit maken, maar blijkbaar wel.

;) Sanne
Pagina: 1