Toon posts:

Wat is de beste config mbt master/slave?

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo jongens en meisjes,

Ik ben erg benieuwd naar inzichten mbt opstellingen van HD's en readers/writers als het gaat om master/slave verhoudingen en dan met name mbt de optimale performance.

Zit nu ff met sys te koekeloeren waar ik een HD in moet bouwen...tuurlijk lukt me dit zonder problemen maar vroeg me ineens weer ff af hoe het ook alweer zit met dat master/slave gebeuren.

Heb me bijvoorbeeld wel eens laten vertellen dat een reader/writer met bepaalde specs als slave van HD de performance van de HD onderuit kan halen.

Misschien erg 'back to basic' dit, maar ben toch benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben.

Verwijderd

Ik heb de hd op master en de dvd speler enzo op slave.
verder heb ik er sata in hangen daar heb je dat gekut niet :o

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 09:23 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-02 12:28
Ik denk dat de FAQ je komt te vertellen dat het meest bandbreedte slurpende apparaat best als master hangt, liefst alleen. Ook wil je je CD/DVD gevallen op een ander IDE kanaal dan je HDD's.
Heb je dus bijvoorbeeld 2 HDD's, een brander en een lezer, dan wil je:
IDE1: HDD met windowd op als master (heb je meest nodig), HDD met data als slave
IDE2: brander als master (is het meest kritiek, als ie aan het branden is moet ie voorrang hebben), de lezer als slave.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het zit vrij simpel. De meeste computers hebben twee IDE kanalen. Op beide kanalen kan je twee apparaten aansluiten, één als master en één als slave.

In het ideale geval heb je twee apparaten en zitten ze alletwee op een apart IDE kanaal als master.
Ik veronderstel echter dat je meer dan twee apparaten hebt maar je zegt niet welke dus ik leg de theorie even uit.

Stel je hebt op één kanaal een HDD als master en een CD-RW station als slave. Als nu beide apparaten iets willen doen, krijgt de opdracht van de HDD voorrang omdat hij master is. Zo simpel is het.

In één van mijn computers heb ik 4 IDE apparaten als volgt opgesteld:
Primary IDE channel: Windows HDD als master en data HDD als slave
Secondary IDE channel: DVD-RW als master en DVD-ROM als slave

Waarom? Ik wou vooral dat het schrijven van een DVD zonder problemen zou gaan. Dan kan de HDD beter op een apart kanaal als de DVD-RW staan. On the fly kopiëren van een CD of DVD doe ik toch nooit dus het is niet erg dat de twee optische stations op hetzelfde kanaal staan. En als ik data kopiëer van de Windows HDD naar de data HDD is het nooit veel.

Verwijderd

Topicstarter
Ok,

Bedankt voor de snelle reakties.

Verbaas me er echter wel over dat in de meeste kasten die ik opentrek altijd de hd en de reader/writer in een master slave opstelling staan terwijl 1 IDE controller ongebruikt blijft.
En dit lijkt dan toch de opstelling te zijn van fabriek/leverancier.

Snap ik niet zo goed.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 09:45:
Ok,

Bedankt voor de snelle reakties.

Verbaas me er echter wel over dat in de meeste kasten die ik opentrek altijd de hd en de reader/writer in een master slave opstelling staan terwijl 1 IDE controller ongebruikt blijft.

Snap ik niet zo goed.
Scheelt extra werk en kabels.
En is makkelijker wanneer mensen zelf er iets bij willen plaatsen.
Hoeven ze niet meteen met die jumpers te gaan zitten etteren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 09:45:

Snap ik niet zo goed.
Dat is omdat ze dan maar 1 kabel moeten gebruiken, wat veel goedkoper is. De meeste mensen die computers in hun geheel kopen zijn niet echt technisch onderlegd, en weten dan ook niets af van master-slave, en malen er dus niet om. Wij wel ;)

Wat de beste instelling is voor jou: hangt af van hoe je je optische staions en hd's wilt gaan gebruiken: bijvoorbeeld, on the fly kopieren, van hd naar cd kopieren, etc.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 09:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yep, jullie hebben helemaal gelijk. Had ik nog niet aan gedacht van die extra shit enzo!

Heb nu besloten om config van sys te veranderen van:

HD (Master) met DVDROM (Slave)
CD/RW (Single)

naar:

HD (Single)
CD/RW (master) DVDROM (slave)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 09:56 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans