Problemen met configuratie van systeem

Pagina: 1
Acties:

• ResD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-12-2021
Ik heb hier thuis een pc staan, maar deze is vaak instabiel. Ik heb al verschillende configuraties geprobeerd, maar er blijven elke keer weer andere fouten opduiken. De onderdelen die ik heb zijn:

ASRock K7NF2-RAID moederbord (nForce 2 chipset)
AMD Athlon XP 2400+
2x512mb en 1x1024mb geheugen, in dual channel
1x sata schijf 200gb, 1x sataschijf 300gb
1x IDE 120gb, 1x IDE 200gb
Ati Radeon 9800 pro
soundblaster live 5.1
Realtek 10/100 ethernetkaart
NEC dvd-rw
Lite-on cd-rw
3,5" diskettestation

Eerst had ik altijd Windows XP Professional geinstalleerd staan op de 120gb IDE schijf. Dit is altijd goed gegaan, totdat ik er als laatste de 300gb sata schijf bij deed. Op het primary IDE kanaal had ik beide harde schijven zitten, en de dvd en cdrom speler zaten op het secondary IDE kanaal. Beide sataschijven zaten op de twee sata poorten aangesloten (duh :P).
Vanaf dit moment werd het systeem vrij instabiel. Random hangers in windows, divx die niet meer soepel afspeeld, games gingen crashen. Zie bijvoorbeeld ook dit topic van mij:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1125630

Ik heb windows meerdere malen opnieuw geinstalleerd, drivers en windows geupdate, maar dat had totaal geen effect. Op dit moment heb ik windows op de sata-schijf van 200gb geinstalleerd staan, maar nu zijn de random hangers nog frequenter. Het zijn niet echte crashes, maar het systeem blijft gewoon voor 10 tot 20 seconden hangen, en gaat dan weer verder.

Nu is mijn vraag of er met deze onderdelen die ik heb, er nog speciale richtlijnen zijn waar ik me het beste aan kan houden, om het systeem zo stabiel mogelijk te houden. Ik zou bijvoorbeeld niet weten op welke schijf ik het beste windows zou kunnen installeren, en zo zijn er vast nog wel meer dingen te bedenken die van belang kunnen zijn.

Wat richtlijnen of tips zouden dus zeer gewaardeerd worden.

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-02 17:33
(jarig!)
Wat heb je voor een voeding (merk, wattage) en hoe oud is deze. het zou namelijk wel eens goed kunnen dat daar het probleem ligt.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

• SteelPan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:15
Buiten inderdaad de voeding die wel belangrijk is,zie ik nog iets wat volgens mij niet kan.
Je draait als ik het goed zie 3 geheugenbankjes in Dual Channel?
Volgens mij,maar correct me if I'm wrong,zul je dus 2x2 moeten hebben.
Dus of 2x1 Gyg of 4x512 MB.

Hmmm,even je vorige topic doorgenomen,werkt verhelderend :)
Voor dual channel geef ik je het voordeel van de twijfel maar daar komt dit probleem waarschijnlijk ook niet vandaan.
Er wordt wel gevraagd om alles wat je niet nodig hebt los te koppelen en dan eens te gaan gamen.
Kijken of het probleem dan nog voorkomt.
Daar zie ik geen reply op dus ik weet niet of je dat ook getest hebt.
Zou ik zeker eens proberen en dan inderdaad 1 voor 1 de schijven en alle andere meuk weer aansluiten,om te kijken welk device de problemen kan veroorzaken.
Je hebt de CPU al eens vervangen door een ander exemplaar,weliswaar ouder,maar dat maakt niet uit.
De kans dat twee CPU's dezelfde problemen veroorzaken is niet groot denk ik.
Het probleem zit in een ander onderdeel van je hardware.

[ Voor 61% gewijzigd door SteelPan op 04-05-2006 12:39 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Steelpan schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:20:
Buiten inderdaad de voeding die wel belangrijk is,zie ik nog iets wat volgens mij niet kan.
Je draait als ik het goed zie 3 geheugenbankjes in Dual Channel?
Volgens mij,maar correct me if I'm wrong,zul je dus 2x2 moeten hebben.
Dus of 2x1 Gyg of 4x512 MB.
Volgens mij kan je wel een oneven aantal plankjes in je geheugenslots persen.
Alleen is de snelheid dan gewoon beduidend lager :)

En deze mobo heeft maar 3 slots :)

Er staat gelukkig niet in de manual welke nou dual channel doen en welke niet :+

[ Voor 13% gewijzigd door Gonadan op 04-05-2006 12:25 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ResD
JTB81 schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 12:11:
Wat heb je voor een voeding (merk, wattage) en hoe oud is deze. het zou namelijk wel eens goed kunnen dat daar het probleem ligt.
Ik heb een TechSolo TP-500W voeding, deze is ongeveer een jaar oud.

@Steelpan:
Met het gamen ondervind ik nu eigenlijk geen problemen meer. Het zijn nu meer de random freezes in windows. Ze vinden vaak plaats bij het afspelen van videobestanden, en soms muziek. Ook het kopieren van grote bestanden duurt veel langer dan het daarvoor altijd was. Daarom heb ik zelf eigenlijk meer het idee dat het komt door hoe ik de harde schijven aangesloten heb, en op welke schijf windows staat. Maar ik heb hier zelf niet echt verstand van, en weet dus ook niet of er bepaalde richtlijnen voor zijn...

• SteelPan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:15
Ik persoonlijk heb 1 IDE schijf en 1 Sata schijf.
Mijn Windows staat op mijn IDE en de swap file staat op de Sata.
Weer moet ik zeggen dat ik het niet zeker weet,maar als je IDE en Sata aansluitingen hebt zou ik eerst proberen om windows op de eerste IDE schijf te zetten.
Dit zou probleemloos moeten werken in elk geval.
Je swap file kun je laten staan op dezelfde schijf,maar je kunt hem ook op elke willekeurige andere schijf zetten voor iets beter performance.
Maar als gamen wel goed gaat en windows geeft nu problemen,wat is er dan verandert aan je config?
Ik zou kijken of je swapfile wel groot genoeg is en niet gefragmenteert is geraakt en deze eventueel op een andere schijf plaatsen.

Als ik het zo lees en goed begrijp,kan je Sata controller wel eens de boosdoener zijn.
Heb je ook vertragingen bij het kopieren tussen de IDE schijven?

[ Voor 11% gewijzigd door SteelPan op 04-05-2006 14:00 ]

• ResD
De swapfile had een grootte van 2gig tot 4gig. Deze heb ik nu even helemaal uitgeschakeld. Aangezien ik toch 2gig aan werkgeheugen heb, zie ik het nut van de swapfile niet echt in. Maar eens ff zien of dit effect heeft.

Wat er veranderd is aan mijn configuratie, en dat nu het gamen wel goed gaat, is dat windows nu geinstalleerd staat op een sata schijf, en daarvoor op een ide schijf.
Pagina: 1