Games crashen naar desktop

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ResD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-12-2021
Ik speel vaak Counterstrike, maar de laatste tijd crashed het spel steeds vaker. Maar het is niet alleen bij Counterstrike, het gebeurde ook tijdens het spelen van de nieuwe Godfather game. Het beeld blijft stilstaan, en het geluid blijft zich eventjes herhalen. Na een paar seconden ben ik weer terug op de windows desktop.

Ik heb al vanalles geprobeerd, maar niks lijkt te werken... Ik zal eerst even opsommen wat ik allemaal al geprobeerd heb, en daarna mijn systeem configuratie op dit moment.

In eerste instantie dacht ik dat het aan mijn videokaart lag. Dit is een Radeon 9800 pro, van welke ik de bios had geflashed naar een Radeon 9800 XT. Ik dacht dus dat dit weleens teveel kon zijn. Daarom heb ik eerst maar eens geprobeerd te spelen met een andere videokaart. Als eerste met een geforce 2 GTS geprobeerd, maar deze gaf dezelfde problemen. Nu vandaag ook nog een (nieuwe) N6200 van asus erin gestopt, maar ook deze geeft dezelfde problemen.

Nadat ik de videokaart geelimineerd had, was de volgende stap het geheugen na te kijken. Ik heb memtest86 gedraaid, welke geen fouten vond. Ik heb ook met alle 3 de afzonderlijke reepjes gespeeld, maar ook hiermee bleven de problemen. Dus het geheugen leek het me ook niet te zijn.

Steam support had als advies om eens naar mijn geluidskaart te kijken. Er zat een Soundblaster Live in. Deze heb ik daarna vervangen voor een Soundblaster Audigy, maar ook hiermee bleven de problemen. Ik heb ook geprobeerd te spelen met de geluidskaart disabled, en de optie nosound aan bij Counterstrike. Ook dit had geen effect.

Het volgende wat bij me opkwam, was dat het moederbord misschien brak was. Er zat een asus A7N8X-XE in. Deze heb ik vervangen voor een ASRock K7NF2-RAID moederbord, maar ook hiermee bleven de problemen hetzelfde.

Uiteraard heb ik ook alles met verschillende drivers geprobeerd, een nieuwe installatie van windows, een nieuwe installatie van de games, bios settings gewijzigd (AGP 4x, fastwrites disabled), maar ook dit alles had totaal geen effect. Zoals jullie nu wel zullen begrijpen, begin ik er nu onderhand wel genoeg van te krijgen.

Het enige wat ik nu niet getest heb, is de CPU en de voeding. Maar zou het aan de CPU kunnen liggen? Want zolang ik alleen in windows werk, gaat er nooit iets fout. Zelfs niet als de pc voor 3 of 4 dagen aan staat. En de voeding lijkt me ook ruim voldoende, want er zit namelijk 500W in.

Ik hoop dat iemand hier nog wat meer ideeën heeft, of weleens een soortgelijk probleem heeft gehad. Nu rest mij alleen nog het geven van mijn systeem specificatie:

AMD Athlon XP 2400+
ASRock K7NF2-RAID moederbord
2x512mb geheugen, en 1x1024mb, in dual channel mode
Asus N6200 / Club3D Radeon 9800 Pro (heb ze beide liggen)
Soundblaster Audigy
2x IDE harde schijven maxtor
2x SATA harde schijven maxtor
500W voeding
1 CD-ROM drive, 1 DVD-RW drive
Diskette drive
Hard disk coolers
Case fan

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-11 13:40
post je temperaturen en voltages eens.
kan dat in dual channel draaien?

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• ResD
Met welk programma kun je het makkelijkst alles uitlezen? Zal ook zelf wel ff zoeken.

En ja, dat kan in dual channel draaien :) Die van 512mb gaan in de banken 1A en 1B, en die van 1 gig in bank 2. Die in 1A en 1B ziet hij dan gewoon als 1 bank met daarin 1 gig aan geheugen.

Verwijderd

is het een merkvoeding,zo ja welk merk?

• ResD
Tis een Techsolo TP-500W.

• ResD
Afbeeldingslocatie: http://www.janhenkgerritsen.nl/mbm.jpg

Ik hoop dat het zo goed is?

• ResD
In dit topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/927087 zegt iemand:
Als je een Asus/nForce2 bordje met Socket-A hebt zijn de meeste budgetvoedingen niet echt aanraders ivm de lage stroom die hij kan leveren op de 5V lijn (zakt in, terwijl de 12V gaat pieken).
Ik zou niet weten of dat klopt, maar aangezien ik ook een socket A op een nForce2 bord heb, kan het weleens interessant zijn.

Verder is er ook nog een review van mijn voeding http://www.backyard-family.com/html/techsolo_500watt.html waarin staat dat het wel een goede voeding is. Er is getest met een vrij zwaar systeem, wat volgens mij wel aardig met het mijne te vergelijken is, en er zijn geen problemen gevonden.

Ik heb echter geen idee hoe ik de waarden van de voltages moet interpreteren, dus als iemand hier iets zinnigs over te zeggen heeft, zou dat mooi zijn :)

[EDIT]
Ik heb ook ff de voltages bijgehouden tijdens het spelen van counterstrike. Daaruit kwam de volgende tabel naar voren:
CPU Speed: 1998 MHz
Running from: 11-4-2006 13:56:53
until: 11-4-2006 14:17:03
SensorCurrentLowHighAverage
Sensor 10° C0° C0° C0° C
Sensor 20° C0° C0° C0° C
Sensor 30° C0° C0° C0° C
Core 01,70 V1,66 V1,73 V1,69 V
Core 11,76 V1,73 V1,78 V1,76 V
+3.33,39 V3,31 V3,42 V3,39 V
+5.005,08 V5,00 V5,08 V5,04 V
+12.0011,98 V11,98 V12,10 V12,03 V
-12.001,38 V1,30 V1,46 V1,40 V
-5.002,29 V2,19 V2,34 V2,28 V
Fan 10 RPM0 RPM0 RPM0 RPM
Fan 20 RPM0 RPM0 RPM0 RPM
Fan 30 RPM0 RPM0 RPM0 RPM

De -5.00V lijn komt vrij instabiel over. Tijdens counterstrike varieert hij tussen de 2,19V en de 2,34V, maar nu mijn pc op dit moment vrij weinig aan het doen is (gewoon windows desktop), varieert hij tussen de 2,04V en de 2,17V.

[ Voor 51% gewijzigd door ResD op 11-04-2006 14:52 ]

• ResD
Ik heb nog ff de bios doorgespit. Daarin zat een optie voor de core voltage. Deze stond op AUTO ingesteld, maar er was ook nog een optie "high". Aangezien mijn cpu niet warmer werd dan 40 graden, kon ik dit nog wel proberen. En nu heb ik inmiddels al 1,5 uur kunnen gamen zonder een vastloper. Dus nu maar hopen dat dit het was :D

Morgen nog ff proberen met de oude videokaart, de radeon ipv de N6200. Laat binnenkort nog wel ff weten of er helemaal geen crashes meer zijn voorgekomen.

Verwijderd

Ik heb ook een systeem gehad met dit soort problemen.
In games reboots hangs freeze!!

Alles verandert en uitgeprobeerd. uiteindelijk leen pc en de CPU even geprobeerd.
Me cpu dus gewoon niet goed. Nieuwe gekocht en geen problemen meer.
Het lijkt vreemd, maar probeer deze ook te vervangen.

ik had een p4 2.5ghz deze was dus uiteindelijk brak.
andere getest een p4 2.8ghz van de leen pc.
Nieuwe gekocht p4 2.8 bij die zaak van de leen pc.

zou zeggen probeer het. bij mij was het me CPU!

• ResD
Ja, bij mij gaat het nu al een tijdje goed. Gewoon hopen dat het zo blijft :) Als het nu alsnog weer fout gaat, lijkt het mij ook dat het wel de CPU moet zijn. Verder heb ik alles wel zo'n beetje geelimineerd volgens mij.

• ResD
Hmmmm, vandaag is het weer fout gegaan. Het hangen van Counterstrike begon weer, nu ook veel sneller achter elkaar. Wanneer de game nu gecrashed is, krijg ik in Windows ook freezes. Het beeld blijft even een seconde of 5 tot 10 hangen, en dan gaat alles weer door. In de tijd dat het beeld stilstaat kan ik wel gewoon door blijven typen. Dat komt daarna gewoon netjes in beeld te staan.

Nu heb ik er even een andere cpu in gedaan, maar ook hiermee blijft de pc weer hangen. Alleen vertrouw ik deze cpu ook niet echt, want deze is nog wat ouder ook.

Iemand nog wat ideeën?

Verwijderd

Ikzelf had ook het probleem dat mijn spelen bleven hangen, 5-10 sec en dan weer verder.
Uiteindelijk bleek het mijn SATA drive te zijn, nieuwe drivers en alles loopt weer fijn.

• ResD
Zal dat ook eens proberen dan. Als ik trouwens in het Windows Taakbeheer kijk, staat het processorgebruik na zo'n freeze elke keer tegen de 100% aan, en gaat daarna weer gelijk helemaal naar beneden...

Verwijderd

Welk proces gebruikt die 100% dan?

• ResD
Dat is niet te zien. Onderin het beeld staat ie gewoon op de 100%, en als het beeld weer verder gaat, krijgt het proces "niet-actieve systeemprocessen" weer 99%...

En de freezes zijn ook alleen maar NADAT een game gecrashed is. Voordat ik ga gamen, doet alles het in Windows gewoon naar behoren.

[ Voor 32% gewijzigd door ResD op 20-04-2006 01:12 ]

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-11 22:19
ik krijg precies hetzelfde probleem , dat idd het beeld blijft hangen en het geluid even doorgaat , (happerent) . gebeurde bij mij puur omdat men cpu tever was overgeclocked , en dus te warm werdt..
wat voor koeler heb je op je cpu zitten? en heb je de koelpasta al aangepast?

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

• ResD
Zit een vrij grote koeler op, maar merk weet ik niet. Maar beide amd athlon xp processoren (1800+ en 2400+) worden ook niet warmer dan 45 a 50 graden, dus dat moet goed zijn toch?

Nu trouwens m'n bios geflashed, en maar weer eens nieuwe drivers geinstalleerd. Hij hieldt het nu wel weer een half uurtje vol, zo lang was het me vanavond nog niet gelukt. Maar morgen maar ff wat langer proberen, om te zien of dit het misschien geweest kon zijn.

In ieder geval alvast bedankt voor jullie hulp.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-12 17:26
Die -12 volt lijn lijkt me niet echt gezond...

http://specs.tweak.to/16567

• ResD
skelleniels schreef op donderdag 20 april 2006 @ 21:24:
Die -12 volt lijn lijkt me niet echt gezond...
Had volgens mij wel ergens een keer gelezen dat die toch niet gebruikt wordt. Ik weet alleen niet of dat waar is?

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 14:16

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Ik weet niet maar probeer eens zonder geluidskaart te spelen.
Ik had dit ook en lag bij mij aan de geluidskaart.

Dus niet even een andere erin, maar gewoon even zonder een geluidskaart spelen.
Als het dan nog steeds crasht dan kan je je geluidskaart wegstrepen.

En je kan ook alles wat in je pc zit en niet nodig is om windows (Spellen) te starten eruit halen (dus dan blijft PSU, CPU, Moederbord, geheugen, GPU en HDD over (randapparatuur dat niet nodig is loskoppelen)).
Ga dan één voor één de onderdelen weer aansluiten en dan weer testen, todat het probleem weer opkomt.

En Dual Channel kan je niet draaien met 1 of 3 reepjes (op de meeste moederborden dan :P ). Hiervoor moet je 2 of 4 reepjes hebben.
Voorbeeld:
1x1024 = Geen Dual Channel mogelijk
2x512 = Dual Channel mogelijk
1x512 + 1x1024 = Geen Dual Channel mogelijk
3x512 = Geen Dual Channel mogelijk
2x512 + 1x1024 = Geen Dual Channel mogelijk
4x512 = Dual Channel mogelijk
2x512 + 2x1024 = Dual Channel mogelijk
3x512 + 1x1024 = Geen Dual Channel mogelijk

[ Voor 29% gewijzigd door ErikRedbeard op 21-04-2006 01:11 ]

• ResD
Ja, morgen een dagje vrij, dus dan maar eens flink aan het testen. Al had ik voor m'n vrije dag wel wat leukere dingen geweten :)

Maar met 3 reepjes kun je wel degelijk dual channel draaien hoor, dat weet ik heel zeker. De twee reepjes van 512mb in de sloten 1A en 1B, en die van 1024mb in slot 2. Die twee van 512mb ziet hij dan als 1 geheugenbank, van 1024mb. Deze werkt dan in dual channel met het reepje van 1024mb in bank 2. Het staat ook in het boekje van m'n moederbord, en hij geeft het ook aan in de bios. Heb het ook getest door in de sloten 1A en 1B een reepje van 1024mb en van 512mb te doen, en die andere van 512mb in slot 2. Dan wordt er ook niet aangegeven dat het in dual channel is.

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12 10:50

bloasfist

Slot-A Crew

ResD schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 01:02:
Ja, morgen een dagje vrij, dus dan maar eens flink aan het testen. Al had ik voor m'n vrije dag wel wat leukere dingen geweten :)

Maar met 3 reepjes kun je wel degelijk dual channel draaien hoor, dat weet ik heel zeker. De twee reepjes van 512mb in de sloten 1A en 1B, en die van 1024mb in slot 2. Die twee van 512mb ziet hij dan als 1 geheugenbank, van 1024mb. Deze werkt dan in dual channel met het reepje van 1024mb in bank 2. Het staat ook in het boekje van m'n moederbord, en hij geeft het ook aan in de bios. Heb het ook getest door in de sloten 1A en 1B een reepje van 1024mb en van 512mb te doen, en die andere van 512mb in slot 2. Dan wordt er ook niet aangegeven dat het in dual channel is.
Kan ik beamen; ik heb hetzelfde bordje en ook 2*512 en 1*1024 erin zitten. En dat loopt volgens de bios en cpu-z inderdaad gewoon dual channel...
Iemand een idee of er gemodde biossen zijn voor de asrock K7NF2-RAID? Want ik vind de voltage opties 'high' en 'low' een beetje beperkt...
Het schijnt dat de Asrock fysiek identiek is aan de asus a7n8x. Misschien dat de asus uberbiossen het dan ook op de asrock doen??

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Pagina: 1