Toon posts:

Maxtor 10 op een Epox VIA KT600

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde gister een andere HD op mijn wat oudere computer aansluiten.
Het gaat hier om een Diamond Maxtor 10 250 GB. (6L250S0)
deze wilde ik aansluiten op een Epox EP-8KRAI X (VIA KT600+VT8237)
Het boekje van mijn moederbord zegt:
- Support two SATA hard disk drives.
- Supports hard disk drive larger than 137 GB (48-bits LBA)

Er hangt nog een andere oude harde schijf aan, een Seagate met 27 Gb en die werkt prima.
alles werkt prima.
maar wanneer ik nu de maxtor aansluit en de computer aanzet gebeurt er het volgende:
alles gaat normaal, hij geeft een piepje, de HD's spinnen op en alles gaat aan.
dan krijg ik:
Boot CD:
Boot CD:
Boot disk failure, insert correct Boot disk and press enter.

dit is raar, want op mijn oude HD staat gewoon windows dus hij moet gewoon gaan draaien alleen met een extra HD erbij.
Als ik in de bios duik en kijk naar de maxtor staat er dat hij 'heel toevallig' 137 Gb groot is.
hij herkent hem dus niet goed.

ik heb al de bios geupdate, en de SATA driver geinstalleerd die van Epox komt.
maar helaas helpt niks.

hebben jullie nu nog ideeën die mij verder kunne helpen?

Nog wat gegevens:
Ik heb Windows XP Pro SP1

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 14:49 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:28

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Kijk eens naar dit topic:
Compatibiliteit Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4
Daar staat heel veel in :)

Welke versie van de DM10 heb je?
Met S-ATA 150 of S-ATA 300 interface?
Als je de S-ATA 300 moet je misschien nog een jumper omzetten :)

[ Voor 29% gewijzigd door Gonadan op 03-05-2006 10:40 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-02 13:03
Epox EP-8KRAI X (VIA KT600+VT8237) heeft geen nForce4 naar mijn weten :z
Verders wel apart. mss eens de bios doorspitten dat Dual Channel S-ATA uit staat ofso :S

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Gonadan schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 10:39:
Kijk eens naar dit topic:
Compatibiliteit Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4
Daar staat heel veel in :)

Welke versie van de DM10 heb je?
Met S-ATA 150 of S-ATA 300 interface?
Als je de S-ATA 300 moet je misschien nog een jumper omzetten :)
Dit epox moederbord is niet voorzien van een Nforce4 chipset dus gelijk naar het genoemde topic verwijzen heeft weinig zin. Voor TS, heb je de boot volgorde in je BIOS al eens gecontroleerd?

Je moet even heel goed nagaan hoe alles insgesteld staat in het BIOS. Je hebt tegenwoordig met S-ATA nogal wat verschillende opties in een BIOS en het beroerde is dat elke fabrikant er weer een eigen naampje aan geeft.

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 03-05-2006 10:55 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
@Gonadan
Ik heb geen idee of het een S-ATA 150 of S-ATA 300 interface is.
en heb ik ook geen idee waar ik dat kan zien, in de bios??

@Dune.
De bootvolgorde is denk ik goed.
HD als eerste. (de oude HD) dat staatie normaal ook gewoon zonder de Maxtor.
ik bedacht me net dat op die Maxtor ook een windows versie staat.
zou dat misschien problemen opleveren?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:28

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
In het topic wat ik aandroeg staat niet alleen over nForce4 maar over alle problemen met de Maxtors.
Vandaar dat ik er mee kwam, ik heb met mijn nForce3 daar ook in zitten spitten :)

Dat zou jij toch moeten weten _Dune_ ;)
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 10:53:
@Gonadan
Ik heb geen idee of het een S-ATA 150 of S-ATA 300 interface is.
en heb ik ook geen idee waar ik dat kan zien, in de bios??
Dat staat als het goed is op je schijf. :)
Wat is het serienummer/firmware versie?
Welke aansluitingen heb je er op zitten? :)

[ Voor 44% gewijzigd door Gonadan op 03-05-2006 10:55 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Gonadan schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 10:54:
In het topic wat ik aandroeg staat niet alleen over nForce4 maar over alle problemen met de Maxtors.
Vandaar dat ik er mee kwam, ik heb met mijn nForce3 daar ook in zitten spitten :)

Dat zou jij toch moeten weten _Dune_ ;)

[...]

Dat staat als het goed is op je schijf. :)
Wat is het serienummer/firmware versie?
Welke aansluitingen heb je er op zitten? :)
Yep, daar heb je weer gelijk in. :D Alleen heb ik zelf ookal ontdekt dat je heel goed moet uitkijken hoe je het BIOS instelt. Ik ben deze week zelf met een HP systeempje bezig geweest en kwam tot de ontdekking dat er nogal wat verschillende opties zijn in het BIOS aanwezig zijn. o.a. IDE emulatie met de S-ATA controller, combined IDE - S-ATA en nog meer van dat soort termen.

Mart!jn je moederbord ondersteund in iedergeval voorzien van een 1.5Gb/s interface. Als je nog even het exacte type nummer van je schijf kunt posten dan kunnen we ja daar ook verder mee helpen. :) Overigens dat er op de Maxtor ook een Windows versie staat is niet erg, als alles goed ingesteld staat zou de Windows versie van de "oude" schijf gewoon gestart moeten worden, ookal zou je 5 schijven met een windows installatie in je systeem hebben zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door _Dune_ op 03-05-2006 11:04 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:44

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 10:37:
Nog wat gegevens:
Ik heb Windows XP Pro SP1
5) Als je Windows 2000 draait en een schijf van groter dan 128GB wil gebruiken, dan zul je minimaal SP3 moeten installeren en de volgende reghack toepassen om 48bits LBA addressering werkend te krijgen. Voor Windows XP heb je minimaal SP1 nodig en in sommige gevallen moet je daarbovenop ook nog een reghack doen. Dit kun je toepassen zonder dat de data op de schijf verloren gaat. In de beide gevallen bestaat overigens nog steeds de eis dat je BIOS tevens de 48bits LBA addressering ondersteunt.
Wanneer je Windows op een partitie van groter dan 128 wil installeren, dan zul je de benodigde SP moeten slipstreamen met de installatie-CD. Of je kunt achteraf de partitie vergroten met o.a. PartitionMagic.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb even vluchtig de manual door genomen. Je hebt onder Advanced BIOS Features meerdere opties voor het instellen van bootdevices en bootvolgorde. O.a. Harddisk Boot Priority waarmee je de boot prioriteit op een bepaalde schijf kunt instellen, first, second, third en other boot device kan ook ingesteld worden.

Daarnaast staat er nog het een en ander over de S-ATA controller onder Intergrated Peripherals >> VIA OnChip IDE device. O.a. SATA mode (IDE/RAID) , Onchip SATA (Enabled/Disabled).

Bij de optie Harddisk Boot Priority onder Advanced BIOS Features zou het best kunnen zijn dat je voor optie 8 (Boorable Add-in Cards) moet kiezen. Mogelijk dat de S-ATA controller zo gezien wordt door de BIOS. Aangezien optie 1, 2, 3, en 4 je IDE P-ATA controller betreft en 5, 6 en 7 eventuele externe USB schijven kunnen zijn.

Linkje naar de manual: http://www.epox.nl/downlo...ual/bios/8krai-x_bios.pdf

Overigens wordt er in dit BIOS nogal met termen IDE en S-ATA gegoogeld, vind ik.

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 03-05-2006 11:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ Sphere
ik lees dit: "How to enable 48-bit Logical Block Addressing support for ATAPI disk drives in Windows XP"
en volgens mij gaat het hier niet om een ATAPI disk maar een SATA....
en bovendien heb ik pro en SP1

@ DUNE
ik heb even in mijn BIOS gekeken.
ik heb ook inderdaad de dingen gezien die jij mij zei.
maar ik vond nog wat:
Als je naar "Integrated Peripherals" gaat,
dan naar "Super IO device"
dan staat er:
Onboard Serial Port 1 [3F8/IRQ4]
Onboard Serial Port 2 [2F8/IRQ3]

je kunt nog meer kiezen, zie de manual. maar ik heb geen idee wat deze letters betekenen.
je kan ze ook op AUTO zetten, misschien is dat een optie?
of zou het hier niet aan liggen.
en ik neem aan dat de rest op IDE en niet op RAID moet staan?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 11:43 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 11:43:
@ Sphere
ik lees dit: "How to enable 48-bit Logical Block Addressing support for ATAPI disk drives in Windows XP"
en volgens mij gaat het hier niet om een ATAPI disk maar een SATA....
en bovendien heb ik pro en SP1
Opzich zou het verstandig zijn SP2 te installeren, maar dat is pas van belang als Windows XP boot en dat doet het nog niet.
@ DUNE
ik heb even in mijn BIOS gekeken.
ik heb ook inderdaad de dingen gezien die jij mij zei.
maar ik vond nog wat:
Als je naar "Integrated Peripherals" gaat,
dan naar "Super IO device"
dan staat er:
Onboard Serial Port 1 [3F8/IRQ4]
Onboard Serial Port 2 [2F8/IRQ3]

je kunt nog meer kiezen, zie de manual. maar ik heb geen idee wat deze letters betekenen.
je kan ze ook op AUTO zetten, misschien is dat een optie?
of zou het hier niet aan liggen.
en ik neem aan dat de rest op IDE en niet op RAID moet staan?
Ik gaf al aan ik heb even vluchtig gekeken, over deze opties dus al weer heen gelezen. :X Als je wilt helpen/advies geven moet je het ook goed doen. 8)7

Onboard Serial Port 1 [3F8/IRQ4] 3F8 is het geheugen adres wat gereserveerd wordt voor Serial Port 1 en IRQ4 geeft aan dat interrupt 4 gereserveerd wordt.
Onboard Serial Port 2 [2F8/IRQ3] idem.

Ik zou in iedergeval deze opties zo laten zoals ze standaard staan, tenzij je weet dat er meerdere hardware componenten zijn die gebruik maken van dezelfde geheugen adressen en IRQ's. In iedergeval kan het geen kwaad als je ze een keer op Auto zou zetten.

De opties waar je kunt kiezen tussen IDE en RAID, moet je in het geval van één enkele schijf voor IDE kiezen. Je kiest voor RAID wanneer je daadwerkelijk een RAID set met meerdere schijven gaat maken.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 03-05-2006 12:00 ]

• PKN
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-02 05:12

PKN