Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ritsen welke baan is het snelst

Pagina: 1
Acties:
  • 346 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ik moet elke dag via de A4 richting Den Haag. Op een gegeven moment (Zoeterwoude) moet je dan van 3 naar 2 baans, de meest linker baan moet invoegen. Hier staat vaak een 3 km file.
Nou vraag ik me al tijden af wat gemiddeld de snelste zal zijn. De middelste is het niet lijkt me die moeten namelijk continue inhouden voor mensen die er tussen willen vanaf links. Links lijkt snel te gaan zeker als je een beetje ballen hebt en gewoon doorrijdt tot het bord ritsen vanaf hier. Je ziet ook veel mensen al ritsen bij het bord ritsen na 300 meter. Echter dit gaat ok wel eens heel erg mis omdat opeens alles stil staat op de linker en middelste baan.
Nu hebben we nog de rechterbaan over, nu let ik wel eens op vrachtwagens en soms haal ik die pas in een behoorlijk eind na de versmalling. Kortom naar mijn idee is de rechterbaan sneller omdat het gewoon gestaag doorrijdt.
Wat is jullie mening/ervaring

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:50

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De vluchtstrook 8)7

In theorie is die inderdaad het snelste.
Baan M en R zijn allebei vol, dus: M=R.
Dan krijg je bij M ook nog eens baan L, geeft: L+M > R.
Dan kan je alleen maar concluderen dat baan R sneller is.

De andere kant van het verhaal is dat ze op de rechterbaan normaal gesproken ook langzamer rijden.
De hogere snelheid van L en M zou moeten inhouden dat er ook meer afstand tussen zit (2 sec 8)7 ).
Dan geeft dat: M < R => L+M ~= R of misschien zelfs L+M < R |:(
Helaas zal dit in de praktijk vies tegen vallen, dus ik denk dat je gelijk hebt ;)

Edit:
die L, M en R gaan over de aantallen auto's :P

[ Voor 12% gewijzigd door Gonadan op 03-05-2006 08:35 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• goof.
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-11 10:59
Mijn idee, vaak (niet altijd) is de rechterbaan het snelst. Of iig, rijd gewoon in plaats van 30 - 0 - 20 - 0 - 30 km/u.

Maar hoe komt het dat "wij" niet kunnen ritsen? Het is in principe de bedoeling (en ja, dat probeer ik dus ook steevast) zo ver mogelijk door te rijden op de linker strook, snelheid gelijk te brengen met de baan ernaast en vervolgens ruimte te krijgen om in te voegen en op diezelfde snelheid door te karren. Maar nee, hier heeft niemand ballen en staan we met z'n allen op de rem..... file.

Ok, beetje kort door de bocht, ik weet het, maar ik vind echt dat iedereen té snel op de rem staat, je kán ook je gas loslaten (automaten niet dan, ok...), zou direct achter de "remmer" voor minder schrikreacties met remmen tot gevolg leiden.

[ Voor 6% gewijzigd door goof. op 03-05-2006 08:44 . Reden: typo's ]

Assumption is the mother of all fuck-ups

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het is niet voorspelbaar. ik heb nu op een aantal plaatsen gezien waarbij de rechterbaan gewoon sneller zou zijn. Zoals Utrecht bij Oog in Al. Het is gewoon heel vreemd. Het is volgens mij zo iedereen die rechts invoegt vlucht meteen naar links (iedereen vind het heerlijk om links te rijden zodat je altijd weer rechts moet inhalen). Er is volgens mij geen theorie op na te slaan.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Rechterbaan is naar mijn ervaring meestal het snelste. Links heb je de aso's die hem er vaak met zoveel mogelijk geweld en zonder speigelen tussenbeuken, op de middenbaan moet iedereen door dat aso-gedrag vol in de rem. Rechts gaat het over het algemeen redelijk soepel door.
Maar hoe komt het dat "wij" niet kunnen ritsen?
Omdat men de spiegels niet gebruikt. Men gooit hem er vaak gewoon blindelings in, met alle problemen van dien. Daarnaast is het een ego-kwestie: veel mensen willen nu eenmaal niet worden ingehaald, is een te grote klap voor hun ego, en ze zien het als een enorm tijdverlies als er een of twee wagens extra voor je rijden.

Virussen? Scan ze hier!

• goof.
Idd, het heeft zeker met mentaliteit te maken. Begrijp alleen niet dat het in andere landen wel kan. Neem Italië, als je ziet hoe kort daar de invoeg/uitvoegstroken op de snelweg zijn (vooral ten zuiden van Rome). Lijken me dan wel redelijk "temperamentvolle" coureurs, en het zal best wel misgaan maar het gaat toch meestal goed.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

precies op dat punt is de rechterbaan het aller aller ALLER langzaamst.

heel toevallig heb ik het eergisteren getest :D

ik heb goed opgelet op wagens in het begin van de file, welke kleuren/type's op welke baan reden.
heb een tijdje links gereden en nog voor de tunnelbak van het spoor helemaal naar rechts gegaan.

ik kwam ten minste 150 meter voor vrachtwagens te zitten die aan het begin van de file reden en de auto's die op dát oment links reden, kon ik binnen enkele minuten al nergens meer bekennen en de linkse rij bleef maar rijden :?
:'(

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

goof. schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 08:49:
Idd, het heeft zeker met mentaliteit te maken. Begrijp alleen niet dat het in andere landen wel kan.
Omdat men daar waarschijnlijk meer rekening met elkaar houd.

Als men hier in NL achter het stuur stapt, gaat bij veel mensen de knop om lijkt het wel. Wat normaal gesproken heel geschikte mensen zijn veranderen dan vaak in halve apen aan wie de laatste 50.000 jaar evolutie compleet voorbijgegaan lijkt te zijn.

Velen zien volgens mij de andere weggebruikers als "de vijand" of op zijn minst als "de tegenstander". Althans, dat is de enige verklaring die ik kan bedenken :)

Eigenlijk is dit volgens mij een heel geschikt onderwerp voor een of andere studie ofzo, heel bizar verschijnsel.

Virussen? Scan ze hier!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:52

Cyphax

Moderator LNX
wildhagen schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 08:44:
Omdat men de spiegels niet gebruikt. Men gooit hem er vaak gewoon blindelings in, met alle problemen van dien. Daarnaast is het een ego-kwestie: veel mensen willen nu eenmaal niet worden ingehaald, is een te grote klap voor hun ego, en ze zien het als een enorm tijdverlies als er een of twee wagens extra voor je rijden.
:|
Toch jammer he... ik zie weleens mensen ritsen dat ik denk "dat gaat maar net goed". Dat soort mensen razen je nog eens flink voorbij als je rustig ruimte maakt voor een ander, zodat ze zich later wel in zo'n situatie MOETEN wringen.
Er zijn teveel aso's op de weg.

Saved by the buoyancy of citrus

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:50

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
In italië zitten de vrouwen thuis in plaats van in de auto ;)
paQ schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 08:56:
precies op dat punt is de rechterbaan het aller aller ALLER langzaamst.

heel toevallig heb ik het eergisteren getest :D

ik heb goed opgelet op wagens in het begin van de file, welke kleuren/type's op welke baan reden.
heb een tijdje links gereden en nog voor de tunnelbak van het spoor helemaal naar rechts gegaan.

ik kwam ten minste 150 meter voor vrachtwagens te zitten die aan het begin van de file reden en de auto's die op dát oment links reden, kon ik binnen enkele minuten al nergens meer bekennen en de linkse rij bleef maar rijden :?
:'(
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen ;)
Maar ik lees in jouw post niets over ritsen :?
En zonder ritsen is de rechterbaan meestal de langzaamste ja, maar hier gaat de discussie over het feit dat de baan die níet hoeft te ritsen misschien wel de snelste is :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
kortom we weten het nog steeds niet. Uiteraard kan je een dag pech hebben. Er hoeven maar 10 mensen te zijn die elkaar wel het licht in de ogen gunnen en het ritsen gaat goed dan is links sneller.

• paQ
  • Nu online

paQ

Gonadan schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 09:06:
In italië zitten de vrouwen thuis in plaats van in de auto ;)

[...]

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen ;)
Maar ik lees in jouw post niets over ritsen :?
En zonder ritsen is de rechterbaan meestal de langzaamste ja, maar hier gaat de discussie over het feit dat de baan die níet hoeft te ritsen misschien wel de snelste is :)
tja dan nog

het is en blijft daar de langzaamste baan...

het ritsen op de linkerbaan naar de middelste is blijkbaar nog altijd vlotter.

maar dat zal per punt variëren.
met name daar waar er veel verkeer de snelweg verlaat, of juist erbij moet...

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ach het maakt allemaal niets uit maar ik heb 1 theorie vaak ervoor. 1 vrachtwagens zijn 5 auto achter elkaar. Wat trekt het snelste op? de vrachtwagen en houd ook afstand dus er zit altijd ruimte bij die vrachtwagen en rijdt het rustigste door. Die 5 auto zitten vaak op elkaar in te beuken en die vrachtwagen doet het rustig aan. Toch is het vreemd maar ik heb het vaker gezien dat die rechterbaan veel prettiger is.

Het spiegel gebruik van de nederlanders is voor op te maken en lekker ijdel te zijn. Gelukkig gebruik ik altijd een spiegel en niet zoals mijn voorganger normaal bijna altijd tegen een moter aanknallen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Idd, het heeft zeker met mentaliteit te maken. Begrijp alleen niet dat het in andere landen wel kan. Neem Italië, als je ziet hoe kort daar de invoeg/uitvoegstroken op de snelweg zijn (vooral ten zuiden van Rome). Lijken me dan wel redelijk "temperamentvolle" coureurs, en het zal best wel misgaan maar het gaat toch meestal goed.
Ik denk dat het meer te maken heeft met het ergens-anders-is-alles-beter fenomeen (net als het vroeger-was-alles-beter fenomeen).

Ik geloof niet dat het in andere landen veel beter gaat.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De rechterbaan rijdt in ieder geval met relext als het druk wordt. Ik rijdt liever wat langzamer, maar wel door, dan dat ik continu vol op de rem wordt. Bij fileborden ga ik dan ook vaak naar de rechterbaan en in de praktijk ben ik dan vaak nog sneller ook. De linkerbanen komen wel eens wat harder voorbij, maar staan even later weer stil waarbij de rechterbaan nog doorrijdt. Dit komt ook door de vrachtwagen die veel afstand houden omdat ze niet stil willen komen te staan en weer op moeten trekken en daarom veel afstand houden (en veel afstand houden = langer kunnen doorrijden tot je stilstaande voorganger)

Het ligt natuurlijk ook aan de situatie. Linker 3e-baan stopt, rechterbaan is het snelst. Druk invoegpunt, linkerbaan is sneller.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Ik heb een paar jaar dagelijks het stukje Zoetermeer - Zaltbommel en v.v. gedaan.
Het viel me op dat wanneer ik 's avonds bij Woerden kwam (waar de ellende pas begon voor mij) en ik ter hoogte van de oprit links ging rijden, en vervolgens net na de oprit zo snel mogelijk naar de tweede baan van rechts zag te komen, dat het voor mij dan het snelst doorreed. Vaak haalde ik dan zelfs nog auto's in die me links voobij joegen en vervolgens vast kwamen zitten op de linkerbanen bij de versmalling.
Bij filevorming is de keuze voor de rechterbaan inderdaad het beste... maar geen garantie voor doorkarren...

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
over het verschil rijstijl tussen verschillende landen. In duitsland wordt je doodgereden omdat je je niet aan de regels houdt. In Italie puur door laksheid. Als je het verkeer in rome hebt gezien zijn wij echt lieverdjes in het verkeer. Gewoon drukken en doen maar italianen weten dat je mannelijkheid niet door je deukvrij auto wordt bepaald dus dat scheelt weer zit je ergens tegen aan ff kijken ff vloeken en weer doorijden op hetzelfde tempo.

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 00:20

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

TrailBlazer schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 08:26:
Links lijkt snel te gaan zeker als je een beetje ballen hebt en gewoon doorrijdt tot het bord ritsen vanaf hier.
als je ballen hebt ? 8)7 Dat bord staat er juist omdat je door moet rijden tot dat punt :)

Mijn ervaring is dat de rechterrijbaan in geval van files en ritsen in 9 van de 10 gevallen sneller is en als bijkomend voordeel ook nog eens relaxter rijdt. Enige waar je op moet letten is dat je wel weer naar links gaat zodra het weer enigzins begint te rijden aangezien vrachtwagens gigantische gaten laten vallen.
ik rij zo'n 60.000 per jaar btw

I'm not as think as you stoned I am

• goof.
TrailBlazer schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 22:20:
over het verschil rijstijl tussen verschillende landen. In duitsland wordt je doodgereden omdat je je niet aan de regels houdt. In Italie puur door laksheid. Als je het verkeer in rome hebt gezien zijn wij echt lieverdjes in het verkeer. Gewoon drukken en doen maar italianen weten dat je mannelijkheid niet door je deukvrij auto wordt bepaald dus dat scheelt weer zit je ergens tegen aan ff kijken ff vloeken en weer doorijden op hetzelfde tempo.
Rome? Ben je wel 's in Napels geweest :)
Als je met 3 auto's op 1 baan kan rijden, waarom zou je dat dan niet doen? Er rijd daar werkelijk waar geen enkele auto zónder schade. Echt waar, in Rome ziet het er allemaal nog gestructureerd uit als je het vergelijkt met Napels.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
WooK schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 22:25:
[...]

als je ballen hebt ? 8)7 Dat bord staat er juist omdat je door moet rijden tot dat punt :)
[/sub]
ik bedoelde ook meer tot het einde van de linkerbaan.
goof. schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 08:51:
[...]

Rome? Ben je wel 's in Napels geweest :)
Als je met 3 auto's op 1 baan kan rijden, waarom zou je dat dan niet doen? Er rijd daar werkelijk waar geen enkele auto zónder schade. Echt waar, in Rome ziet het er allemaal nog gestructureerd uit als je het vergelijkt met Napels.
klinkt als een leuke stad. Overigens de manier van uitparkeren in dat soort landen is ook ff duwtje naar voren ff duwtje naar achteren en je kan weg :)

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:21

rimpeldinky

nani?

hmm, let ik niet op, file = tussendoor rijden :p :+
(motor ;))

*burp*

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Het idee dat de file er staat door slecht ritsen is niet waar. Tuurlijk helpt goed ritsen wel tegen "remgolven" naar achter toe, maar het werkelijke probleem is toch dat er teveel verkeer is voor die 2 banen (waarbij er van 3 naar 2 banen dus 1 baan moet ritsen). Ritsen werkt goed wanneer de maximale capaciteit nog niet is bereikt. Nu is dat absoluut wel het geval bij A4 ri Den Haag en de andere kant op bij afslag Leiden.

Verder is de meest rechtste baan meestal het snelst en ook nog het meest relaxed omdat er vrachtwagens rijden die meer ervaren zijn en de snelheid constant houden.

Helaas heb je auto's die continu van baan wisselen wanneer ze zien dat "de andere baan" sneller gaat. Zieligerds. Helemaal als je veel van die zieligerds hebt, lost dat probleem zichzelf op, want hoe meer er naar een andere baan gaan, hoe sneller de baan gaat waaruit zij kwamen. :)

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het snelste is er bij afslag Roelofarendsveen af te gaan, en dan parallel over de provinciale weg (N445) richting Leiden te rijden. Dan de rotonde voor Leiderdorp 3 kwart nemen en bij Leiderdorp de snelweg weer op te gaan. Eventueel kan je ook nog door Leiderdorp gaan en bij de N11 er pas weer op gaan.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In Spanje heb je ook van die uberkorte in- en uitvoegstroken, handig is dat echt niet hoor. Je ziet vaak zat gewoon een file staan op de invoegstrook omdat ze (meestal vrachtwagens oid) gewoon geen ruimte hebben gekregen, moesten afremmen en vervolgens al helemaal geen ruimte hebben om op gang te komen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het probleem bij ritsen is dat de meeste mensen (ikzelf ook moet ik toegeven) het idee hebben van "sluit maar mooi achteraan", ipv. ze lekker aan de linkerkant tot het einde door te laten rijden en en ook nog voor laten gaan, terwijl jij al een paar minuten stapvoets rijdt of zelfs stiltstaat. Kan best zijn dat het efficienter is als iedereen tot het einde doorrijdt en dan pas ritst, maar in de praktijk is het ieder voor zich en boeit het alleen dat je er zelf maar zo snel mogelijk uit bent. Daarom zal dat ritsen ook nooit goed gaan.
Maar het ligt wel een beetje aan de situatie. Indien baan R en M vol zijn en Links al honderd meter leeg, dan zal ik zo iemand die links tot het einde over die lege weg doorrijdt never voor laten gaan. Is gewoon een dikke aso, punt. Het is wat anders als op de meest linkse baan net zo'n drukke file staat als op de andere banen.

En om op de vraag van de topicstarter terug te komen, volgens mij is in dit geval (van 3 naar 2 baans) de rechterbaan ook meestal het snelst.

[ Voor 21% gewijzigd door Palomar op 07-05-2006 22:31 ]

Verwijderd

Idd, bij mij komen ze er ook niet tussen. Is geen ego kwestie, maar een principe kwestie. En iedereen in de rechter of middelste baan weet het. Knipoogje naar je voorbuurman en hij laat diegene er ook niet tussen. En dan zie je diegene in de linker baan (die zo nodig tot helemaal vooraan moest rijden) allemaal spastische maneuvres maken, naar de volgende auto rijden, en daar wordt die er ook niet tussen gelaten. En dan moet ik altijd even lachen, en andere mensen in de rij ook meestal.

Dus op tijd invoegen, zo niet kun je verwachten dat je als strond behandeld wordt. En precies je verdiende loon.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Verwijderd schreef op zondag 07 mei 2006 @ 22:37:
Idd, bij mij komen ze er ook niet tussen. Is geen ego kwestie, maar een principe kwestie. En iedereen in de rechter of middelste baan weet het. Knipoogje naar je voorbuurman en hij laat diegene er ook niet tussen. En dan zie je diegene in de linker baan (die zo nodig tot helemaal vooraan moest rijden) allemaal spastische maneuvres maken, naar de volgende auto rijden, en daar wordt die er ook niet tussen gelaten. En dan moet ik altijd even lachen, en andere mensen in de rij ook meestal.

Dus op tijd invoegen, zo niet kun je verwachten dat je als strond behandeld wordt. En precies je verdiende loon.
Bijna dagelijks rij ik op de a4 en ken de beruchte bottlenecks. En er is ook een alternatief in rijgedrag mogelijk, waarmee je de onrust die ontstaat bij de knelpunten een beetje weg kunt nemen. Om dat te doen blijf ik op de meest linkerbaan en rij helemaal tot het einde toe door. Alleen niet met volle snelheid langs de rij wachtenden op de middelste en rechterbaan. Nee, ik rij dan stapvoets, zoveel mogelijk gelijkmatig op met de auto's naast mij. Soms met wel tweehonderd meter afstand tot mijn voorganger. Omdat er niemand meer bij mij langs kan, gaat de middelste baan vanzelf weer een beetje rijden zonder dat er bij het verdrijvingsvlak asocialen de auto er nog even tussendringen waardoor iedereen weer stilstaat. Als ik dan zelf aan het einde ben gekomen word ik er bijna altijd wel tussengelaten, omdat de auto's naast mij het effect van mijn rijstijl vaak inzien.

Helemaal leuk wordt het als er achter me een auto zit te duwen, ik laat 'm er gewoon niet langs, maar soms proberen ze zelfs nog tussen mij en de vangrail door te komen. Juist door dit soort kansloze rukkers onstaat de onrust en file en op de manier zoals ik hierboven beschrijf kun je die gasten toch even laten dimmen. En regelmatig krijg ik als linksrijder dan juist een knipoog van de rechterbaan...

[ Voor 4% gewijzigd door JPS op 07-05-2006 22:57 ]

• Palomar
  • Niet online
^^^ ik vind dat wel twijfelachtig hoor (alhoewel het best een nobel streven van jou zal zijn ;))... jij bent niet degene die beslist of mensen achter je wel of niet door mogen rijden. Voeg dan gewoon tijdig in. Ik heb wel es bij Blik op de weg oid gezien dat vrachtwagens die net zulk soort capriolen uithaalden (expres linker baan blokkeren) hard werden afgestraft door de agenten.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Palomar schreef op zondag 07 mei 2006 @ 23:08:
^^^ ik vind dat wel twijfelachtig hoor (alhoewel het best een nobel streven van jou zal zijn ;))... jij bent niet degene die beslist of mensen achter je wel of niet door mogen rijden. Voeg dan gewoon tijdig in. Ik heb wel es bij Blik op de weg oid gezien dat vrachtwagens die net zulk soort capriolen uithaalden (expres linker baan blokkeren) hard werden afgestraft door de agenten.
Het idee van ritsen is dat je je snelheid aanpast aan elkaar en dan ritst. Precies wat ik doe. En ik zie in de achteruitkijkspiegel dat het invoegen ook achter mij dan een stuk soepeler gaat omdat de middelste baan al weer wat rijdt. Laat blik op de weg, de pliesie en Koos Spee maar langskomen. Er is geen enkele rechtsgrond om dit te verbieden, maar belangrijker, het werkt prima en eerlijk. Het haalt onrust bij het invoegen weg en daar is uiteindelijk iedereen bij gebaat. Wat geeft degenen achter mij het recht om voor te kruipen? ;)

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Dit onderwerp is al heel vaak behandeld en er zijn twee duidelijke oorzaken. Het feit dat bepaalde wegen gewoon het verkeer niet aan kunnen is de belangrijkste reden. Er zal hoe we ook rijden file ontstaan door capaciteitsproblemen en als ik het over file heb dan praat ik over langzamer rijden dan 50 km/h. Het gevolg van de Nederlandse rijstijl is dat die onvermijdbare files alleen maar langer worden. Zodra het verkeer langzamer rijdt neemt de lengte van de file drastisch toe en stilstaan versterkt de file nog veel erger.

Met het ritsen probeert de overheid de snelheid erin te houden bij files, als dat lukt dan is een file al snel de helft korter. Nederlanders hebben ritsen nodig, ze sluiten liever achteraan dan dat ze moeilijk moeten doen om er aan het eind nog tussen te komen en bovendien zijn ze dan een 'hufter'. Als je dit doet benut je nog minder asfalt, maak gebruik van al het asfalt, pas over 500 meter wordt het 2-baans, zorg dan ook dat je nog die 500 meter gebruik maak van de derde baan!

Zelfs het ritsen werkt niet en je ziet nog drastischere maatregelen die langzaam aan vruchten afwerpen. Sinds kort heb je op sommige ritspunten een doorgetrokken streep vanaf het 300-meter-bord tot aan het ritspunt. Automobilisten zijn dan gedwongen om pas bij het juiste punt te ritsen. Dit verhelpt het onzekere gedrag van veel mensen die niet op het eind willen invoegen. Nu moeten we alleen nog af van de het 'aso-idee'. Mensen die tot het eind doorrijden zijn helemaal geen aso's, ze benutten al het asfalt! Waarom zou je niet tot daar heenrijden? Wat wel aso is, is wisselen van baan tijdens de file. Hard tot het eind doorrijden wordt vaak als asociaal gezien maar waarom vinden mensen dat aso? Simpelweg omdat zij langer staan te wachten terwijl ze ook hadden kunnen beslissen om gewoon door te rijden.

Natuurlijk helpt het goed in de gaten houden van het andere verkeerd de filevorming te beperken. Vooral bij het ritsen is het fijn als mensen rustig spiegelen en invoegen zonder de ander te hinderen maar dan moet die ander wel ruimte maken. Zolang de mensen op de middenbaan geen ruimte maken zullen de 'aso's' hem er altijd tussen moeten proppen met een remgolf tot gevolg.

Kortom: koop een motor dan kan je er tussendoor :*) :+

• kmf
  • Niet online

kmf

De bedoeling van ritsen bij een file is dat je de VOLLEDIGE rijbaan gaat benutten, dus ook helemaal tot het einde rijden met evenredige snelheid als de andere baan waar je wilt komen.

Dat is dan ook wat ik doe, maar dan niet met een extreem hoge snelheid, gewoon stapvoets.
Als je dan aan het eind van de rijbaan ben, dan staat de middenbaan ook meestal stil. Zelfde snelheid dus: 0km/u.
Als je nou net tussen twee auto's zit, en de rechterbaan gaat rijden, dan doe je dat op dezelfde snelheid. En dan is het makkelijk ritsen.

Je ziet dan ook duidelijk helemaal aan het einde dat het ritsen heel soepel gaat. 1 auto na de andere op dezelfde snelheid.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Conclusie, ritsen is een waardeloze uitvinding. Diegene die in de jaren 60 in de politiek zaten hadden gewoon meteen overal 3 banen neer moeten smijten.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 14:34:
Conclusie, ritsen is een waardeloze uitvinding. Diegene die in de jaren 60 in de politiek zaten hadden gewoon meteen overal 3 banen neer moeten smijten.
Conclusie; de ontwikkeling van het verkeersbeeld over de afgelopen 40 jaar is jouw volledig ontgaan.

Mijn eigen ervaringen met ritsen op de A4 naar de A10 of de A9 Rottepolderplein zijn helaas ook niet al te rooskleurig. Ik heb in ieder geval wel geleerd om voornamelijk rustig aan te doen. Mijn werk laat gelukkig ook toe dat ik niet altijd op tijd hoef te zijn, dus mij kan je bij dit soort drukke situaties dus op de rechterbaan vinden, raampje open, peukie erbij en rustig afwachten tot "de bottleneck" weer achter me ligt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 14:34:
het IS ook een waardeloze uitvinding. Vanochtend weer. In het weekend hadden ze een stukje verbreding van de A4 denhaag->amsterdam eindelijk eens opengesteld ter hoogte van roelofvarendseveen.
Leuk, dat is dus 4-6km 3-baans ipv 2. Minder leuk is dat er weer eens een bottleneck onstaat en er een file van 4km vormt die er voorheen niet is.... :Z

Tegen de tijd dat ik met pensioen ga, dan zijn de wegen van nederland misschien eindelijk verbeterd. Maar ik reken er niet meer op en ben nu mijn geld al naar het buitenland te sluizen om later te emigeren...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Trots! :/

Je kunt zelf ook op de linkerbaan rijden hoor.. Doordat iedereen gelijk panisch begint met ritsen bij het bord 'ritsen over 20 kilometer' wordt het schaarse asfalt nog inefficienter gebruikt..
Theoretisch gezien zou ongeveer iedereen op de middenbaan er eentje voor moeten laten gaan van links en het werkt perfect.
Jij bent 'één auto' later op je werk, alle bestuurders samen zijn gemiddeld eerder op hun werk.

Divide and conquer.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-11 06:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
Juist dat niet er tussen laten van ritsers zorgt voor enorme opstoppingen op de linkerbaan. Als de verkeersstroom blijft rollen (denoods met 2 km/uur) is er nog altijd aanzienlijk meer doorstroming dan wanneer er constant gestopt en opgetrokken moet worden.

Leuk dat het een principe is dat een ander niet eerder 'mag' dan jij (wie heeft jou trouwens aangesteld als alleenheerser over de snelweg?), maar uiteindelijk heeft iedereen in de file er last van.

Ik kies meestal de baan die het verst van de ritsstrook verwijderd is. Het is nu eenmaal een feit dat een baan waar geen verkeer op bijkomt een stuk vlotter doorrijdt dan eentje waar het verkeer van twee stroken zich op moet samenproppen.

De snelste (en meest foute) methode is overigens de onderstaande:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/107f5300ae37a541c9027ef12e81aff3/full.gif

Helemaal doorrijden op de linkerbaan en dan invoegen en bidden dat er meteen rechts een gat valt (vaak voor vrachtwagens) zodat je de meest rechterbaan kunt gebruiken. Voor het ritspunt stroomt meestal links beter door, op het ritspunt rechts. Beide gebruiken levert de beste resultaten op. 't is alleen niet zo netjes :)

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-11 21:12
Hoe zit het eigenlijk als je er niet tussen gelaten wordt maar je zet hem er toch tussen en je krijgt een aanrijding!
Wie is er verantwoordelijk?

Degene die niet aan ritsen doet?

• Wok
  • Laatst online: 13:36

Wok

Dakloos...

Hmm.. da's een lastige. Bij de partijen zitten namelijk fout

- De invoeger: hij verricht een bijzondere manoevre en moet al het overige verkeer dus voor laten gaan, ook degene die gas bij geeft om de invoeger dwars te zitten.
- De gasgever: naar de letter van de wet is het verboden om te versnellen op het moment dat je wordt ingehaald. Alleen is dit laatste moeilijk hard te maken zonder extra getuigen.

Als laatstgenoemde punt hard gemaakt kan worden, zou het me niet eens verbazen als het een fifty-fifty gevalletje zou worden...

/EDIT: Ik lees niets over opzettelijk gas bijgeven om invoegen onmogelijk te maken.. In dat geval is de invoeger gewoon 100% fout als deze toch naar binnen komt, terwijl de ruimte er niet is.

[ Voor 31% gewijzigd door Wok op 08-05-2006 16:20 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Palomar
  • Niet online
Lijkt me niet zo lastig. Als je je auto er gewoon tussengooit als er geen ruimte is dan zit je fout. Er is ook niet echt sprake van inhalen in dit geval.

• MAX3400

MAX3400

Wok schreef op maandag 08 mei 2006 @ 16:17:
Hmm.. da's een lastige. Bij de partijen zitten namelijk fout

- De invoeger: hij verricht een bijzondere manoevre en moet al het overige verkeer dus voor laten gaan, ook degene die gas bij geeft om de invoeger dwars te zitten.
- De gasgever: naar de letter van de wet is het verboden om te versnellen op het moment dat je wordt ingehaald. Alleen is dit laatste moeilijk hard te maken zonder extra getuigen.

Als laatstgenoemde punt hard gemaakt kan worden, zou het me niet eens verbazen als het een fifty-fifty gevalletje zou worden...

/EDIT: Ik lees niets over opzettelijk gas bijgeven om invoegen onmogelijk te maken.. In dat geval is de invoeger gewoon 100% fout als deze toch naar binnen komt, terwijl de ruimte er niet is.
Aan de andere kant; tijdens de drukke spits, vakantie-gasgevers en dergelijke, zullen beide partijen wel volhouden dat de andere partij fout zat. Zal me niks verbazen als de aanwezige pliesie beide bestuurders een verklaring voor de verzekering verstrekt hierover o.i.d. en verder geen bon uitschrijft aan "de foute partij".

Verwijderd

Ik reis het stukje vrijwel dagelijk en raadt iedereen aan de rechterbaan te nemen. (dan neem ik gewoon links en voeg ik netjes bij het bordje "hier ritsen", met gebruik van spiegels en oogcontact, in)

• Yohost!
Dus eigenlijk ben je niet VERPLICHT om te ritsen...

• MAX3400

MAX3400

Yohost! schreef op maandag 08 mei 2006 @ 16:28:
Dus eigenlijk ben je niet VERPLICHT om te ritsen...
Nee, dat klopt, maar je bent wel verplicht om te sturen om het verdrijvingsvlak te ontwijken. :+

• Yohost!
Ik doel hier meer op degene die iemand er tussen 'moet' laten.
Hij is dit kennelijk niet verplicht om te doen?

• Rukapul
  • Nu online
Het grootste probleem imo is toch wel dat een flink deel van de ritsers op de linkerbaan zo hard mogelijk doorrijden (vaak enorm versnellend indien een auto voor hen eerder invoegt) tot het einde en hem er dan tussenknallen. Verkeer op de tweede baan heeft geen schijn van kans om zo'n voertuig er soepel tussen te laten. Het zou daarom ook een nuttige regel zijn om bij ritsgebieden verplicht te stellen dat de 3e baan slechts 10km/u harder mag dan het verkeer ernaast*.

Degenen die wel doorknallen en hem er tussenknallen mag je imo best als aso bestempelen, samen overigens met degenen op de 2e rijbaan die uit principe auto's er geheel niet tussenlaten (wat is er niet duidelijk aan 'ritsen vanaf hier' :?).

* een inhaalverbod is in deze waarschijnlijk zelfs praktischer. Je krijgt dan gewoon een verbod om links in te halen in een ritszone (paar honderd meter max). Dit is zelfs automatische te checken door Koos S. :P

[ Voor 40% gewijzigd door Rukapul op 08-05-2006 16:51 ]

• MAX3400

MAX3400

Rukapul schreef op maandag 08 mei 2006 @ 16:45:*knip*Het zou daarom ook een nuttige regel zijn om bij ritsgebieden verplicht te stellen dat de 3e baan slechts 10km/u harder mag dan het verkeer ernaast.
Het zou nog nuttiger zijn als ze niet 5km met een mobiele flitser staan te klungelen maar eens aktief toezicht houden bij een rits-knooppunt.

• Palomar
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 08 mei 2006 @ 16:48:
[...]

Het zou nog nuttiger zijn als ze niet 5km met een mobiele flitser staan te klungelen maar eens aktief toezicht houden bij een rits-knooppunt.
idd, als ze nou eens een paar agenten neerzetten die het ritsen goed coordineren dan moet zo'n overgang van 3 naar 2baansweg volgens mij echt veel sneller kunnen.

Of misschien een systeem met verkeerslichten dat om en om de linker, midden en rechterbaan op groen zet, waardoor riitsen niet meer nodig is. Moet je alleen even zien te voorkomen dat mensen snel van baan switchen als de andere baan op groen staat....

• Rukapul
  • Nu online
Palomar schreef op maandag 08 mei 2006 @ 16:54:
[...]

idd, als ze nou eens een paar agenten neerzetten die het ritsen goed coordineren dan moet zo'n overgang van 3 naar 2baansweg volgens mij echt veel sneller kunnen.
Dat hebben ze een tijdje gedaan vziw en dat werkt best wel.
Of misschien een systeem met verkeerslichten dat om en om de linker, midden en rechterbaan op groen zet, waardoor riitsen niet meer nodig is. Moet je alleen even zien te voorkomen dat mensen snel van baan switchen als de andere baan op groen staat....
Daar bestaat een oplossing voor genaamd "hek", "vangrail", etc., en is best effectief.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 08-05-2006 16:56 ]

• Palomar
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 08 mei 2006 @ 16:55:

Daar bestaat een oplossing voor genaamd "hek", "vangrail", etc., en is best effectief.
probleem is dat zo'n hek of vangrail buiten de spits dan weer weg moet...

• Rukapul
  • Nu online
Palomar schreef op maandag 08 mei 2006 @ 17:09:
[...]

probleem is dat zo'n hek of vangrail buiten de spits dan weer weg moet...
Waarom? Het enige wat dient te gebeuren is dat over een afstand van enige tientallen meters de weg iets breder gemaakt wordt en het 3e baanvak gescheiden wordt van de rest. Door na het verkeerslicht het 3e baanvak nog iets door te laten lopen is ook buiten de spits (op hoge snelheid) invoegen geen probleem.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Palomar schreef op maandag 08 mei 2006 @ 16:54:
[...]

Dit hebben ze een poosje gedaan. Gevolg was dat automobilisten gingen klagen "dat ze maar boeven moesten gaan vangen, wij zoeken het hier zelf wel uit" (letterlijke quote van een interview op Omroep Brabant destijds).

Sindsdien is het weer afgeschaft volgens mij, zie het eigenlijk nooit meer. Misschien alleen in de Randstad nog ofzo? Daar kom ik nauwelijks namelijk, dus weet niet hoe het daar is.

Wel jammer, want het werkte best wel goed. Hier kan je dus de conclusie uittrekken dat veel automobilisten kennelijk graag in de rits-file staan :)

[ Voor 12% gewijzigd door wildhagen op 08-05-2006 17:28 ]

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1