[advies] Nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-02 20:27
Na 4 jaar is het tijd voor een nieuw systeem. Mijn huidige systeem vertoond kuren en met name in Photoshop en bij het gebruik van Skype (met video) is het ding onhandelbaar. Verder is het tijd voor SATA, PCI-E en andere recente gein die mijn huidge systeem niet heeft. Zoals ik al aangeef gebruik ik de pc vooral voor Photoshop, surfen (FireFox en dus tabs), Skypen (met video) en er staan nog tal van andere applicatie's open (AV, Winamp, of Mediaplayer, paar monitor app's, messenger e.d.). Ik gebruik dus veel dingen tegelijk en ik wil gewoon vlekkeloos kunnen switchen terwijl ze openstaan. De beoogde uitgave zal rond de 1000€ komen (monitor, speakers en geluidskaart (SB Audigy player) heb ik nog en er komt nog een Logitech DiNovo Laser en Logitech Sphere cam bij)

Ik kom nu tot het volgende systeem :

Behuizing : AOpen H600B SuperTower ATX2, 350W Silent, zwart
Kastkoeling : Papst Fan 8412N/2GL(E) 8x8cm, 1500rpm, RPM monitor (2x)
Mobo : Asus A8N-SLI SE, S939, nForce4, GLAN, PCI-E
Processor : AMD Athlon 64 3200+, 2.0Ghz, 512Kb cache,S-939,Box
Proc.koeler : Zalman CNPS7700-Cu CPU Cooler S478/775/754/939
Geheugen : Kingston Dual-Channel 2Gb Kit, 2x1Gb, PC3200
Videokaart : Asus EN7600GT 256Mb, 2xDVI, HDTVo, PCI-E
HD : Western Digital Raptor 36.7Gb, 10Krpm, 8Mb, SATA
HD : Hitachi Deskstar T7K250, 250Gb, 7200rpm,8Mb,SATAII
DVD : Lite-On DVD+/-RW DL 16x, Lightscribe, zwart, bulk

Van de kastkoelers weet ik niet in hoeverre die noodzakelijk zijn, maar ik heb ze altijd meegenomen en deze Papst varianten klinken erg stil. Het moederbord is wat mij betreft vaststaand, ik heb er goeie dingen over gelezen en ik kom hem in vele systemen tegen.
Met name over de processor heb ik vragen, ik twijfel of een dualcore aan te raden is, omdat ik nogal wat dingen tegelijk gebruik, verder hoort daar natuurlijk een goeie stille koeler op.
Het geheugen zegt me eigenlijk niet zoveel, ik heb gekozen voor 2Gb, omdat ik lees dat dat erg handig is bij veel rekenwerk (actions en scriptjes in PS (CS2)). Welke CAS e.d. staat er niet bij vermeldt, maar in de faq lees ik dat dat elkaar niet heel ontloopt.
De videokaart heb ik gekozen omdat ik graag een goeie kaart heb, al game ik zelden tot nooit. Ik vind het echter wel prettig als ik toch goed uit de voeten kan. Ik had de Asus EN6600GT Silencer op het oog, maar de Silencer is nauwelijks of niet meer leverbaar. Ik heb dan ook gekeken naar een stapje in de richting van die 6600. Ik heb gekozen voor Asus, omdat ik die altijd tot tevredenheid heb gehad, pure gewoonte dus.
De harddisken. De raptor wil gebruiken voor het systeem. Hij ziet er snel uit en ik heb alleen maar goeie gebruikers ervaringen gelezen (nu las ik dat de nieuwe 73Gb sneller is, maar dat is me een stap te groot/te duur). De Hitachi heb ik uit de Best Buy Guide, ik heb zelf tot nu toe altijd Maxtor gehad (tot tevredenheid).

Ik hoop dat iemand nog wat tips heeft, ik zou het zonde vinden als ik met kleine veranderingen veel meer had kunnen bereiken, dit systeem mag het namelijk ook nog een aantal jaren doen. Ik gebruik dus veel dingen tegelijk, waaronder Photoshop en game vrij weinig. De dingen waar ik het meest over twijfel zijn de processor (meer cache nemen, dualcore doen ?), het geheugen, de harddisk(en) en de videokaart.

Verwijderd

opzich een goed systeem, maar er zijn dingen die eigenlijk anders moeten:
de processor, ik zou toch dual core nemen voor wat jij allemaal draait
ook heeft photoshop er profijt van

de graphische kaart
er staat nergens dat je gamed, een goedkopere zou je budget ten goede kopen.
je zegt wel ik wil een goede graphische kaart, neem dan een ati x1600 met passieve koeling, goedkoper en goed opzich.

de WD HD
die raptor is zijn geld niet waard, door verouderde drivers is je 2e HD in veel gevallen zelfs sneller

en gezien je budget is dat het niet waard

geheugen: gewoon twinmos CL 2.5 nemen, die kingston is CL 3 maar even duur, en de athlon houdt van strakke timings.

mobo: ik blijf me verbazen over hoeveel mensen zonder enig nut een SLI bord nemen
het is het echt niet waard er later een 2e bij te steken, zeker niet voor een niet gamer

Verwijderd

Jij beschrijft over je gebruik van een PC precies waar een dualcore processor nut voor heeft. Met jouw winkelmandje kom ik uit op €920,-

-Kast is ongeveer evenduur als andere kasten, je hebt wel betere merken, met mooiere kasten, daarnaast vreet dualcore wel wat meer dan 350W, vervang ik bv. ff voor een Coolermaster Centurion 5+ 430Watt voeding

-Je gebruikt geen SLI, dus kan je ook voor de Asus A8N-E gaan, stukje goedkoper

-Processor vervangen voor X2 3800+

-Koeler vervangen door wat goedkopere, populaire Arctic Freezer 64 Pro

-geheugen vervangen door TwinMos, met CL2.5

-DVD vervangen door NEC 4550, populaire brander, gewoon goed

Dan kom ik uit op €1020,- euro :)

Linkje naar winkelmandje

EDIT: als je weinig gamet, is het zonde om zoveel geld uit te geven aan een videokaart. Misschien moet je eens kijken naar de 7600GS? dan blijf je ook nog binnen je budget :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 22:28 ]

• elcastel
Oké bedankt voor de tips, dat wordt dus een dualcore wsl. Heeft het ook enig voordeel om ipv die Raptor dan een tweede Hitachi te nemen en die in RAID te zetten, pak ik daar meer winst mee ? Die Coolermaster kast ziet er goed uit en dat geheugen heft het prijsverschil weer op. Ik denk dat ik toch voor die 7600GT ga, ik had er 200€ voor gebudgeteerd en een knappe kaart lijkt me nooit mis. En de processorkoeler laat ik even in het midden, ik vond die Zalman wel een mooi ding om te zien ook, al blijft de kast hier vooral dicht.

Verwijderd

Ik had ergens zoiets gelezen als:
De 36GB raptor is soms zelfs langzamer dan somige 7200RPM HD's. Pas vanaf het 73GB model is hij echt sneller.
Ik weet in ieder geval zeker dat hij zijn geld niet waard is :P.

EDIT: Als je die 2e Hitachi in RAID wil zetten, heb in je in geval van RAID0 meer opslagcapaciteit.
In geval van RAID1 heb je een mooie backup. En het voordeel van RAID5 gaat voor jouw niet op :9.
Ik zou als je er 1 bij wil die kiezen ipv de raptor van wie heeft geen zin.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 10:15 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 10:11:
Ik had ergens zoiets gelezen als:
De 36GB raptor is soms zelfs langzamer dan somige 7200RPM HD's. Pas vanaf het 73GB model is hij echt sneller.
Ik weet in ieder geval zeker dat hij zijn geld niet waard is :P.

EDIT: Als je die 2e Hitachi in RAID wil zetten, heb in je in geval van RAID0 meer opslagcapaciteit.
In geval van RAID1 heb je een mooie backup. En het voordeel van RAID5 gaat voor jouw niet op :9.
Ik zou als je er 1 bij wil die kiezen ipv de raptor van wie heeft geen zin.
hij bedoelde meer performance winst denk ik

@TS: raid 0 geeft performance winst omdat de bestanden verdeeld worden over de 2 schijven, ook binnen het bestand zelf, dus als 1 schijf crashed is alle data meteen onbruikbaar, toch is deze kans nog steeds miniem. maar raid 0 verlaagd ook de acces time iets, omdat in beide schijven naar het bestand moet worden gezocht, echter zijn de transferr rates wel veel hoger

het ligt eraan met wat voor bestanden je werkt. maar die raptor er zoiezo uit, je hebt een beperkt budget.

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 22:20:
Jij beschrijft over je gebruik van een PC precies waar een dualcore processor nut voor heeft. Met jouw winkelmandje kom ik uit op €920,-

-Kast is ongeveer evenduur als andere kasten, je hebt wel betere merken, met mooiere kasten, daarnaast vreet dualcore wel wat meer dan 350W, vervang ik bv. ff voor een Coolermaster Centurion 5+ 430Watt voeding

-Je gebruikt geen SLI, dus kan je ook voor de Asus A8N-E gaan, stukje goedkoper

-Processor vervangen voor X2 3800+

-Koeler vervangen door wat goedkopere, populaire Arctic Freezer 64 Pro

-geheugen vervangen door TwinMos, met CL2.5

-DVD vervangen door NEC 4550, populaire brander, gewoon goed

Dan kom ik uit op €1020,- euro :)

Linkje naar winkelmandje

EDIT: als je weinig gamet, is het zonde om zoveel geld uit te geven aan een videokaart. Misschien moet je eens kijken naar de 7600GS? dan blijf je ook nog binnen je budget :)
Opzich netjes, alleen jij hebt nog de X2 boxed staan, ik zou deze vervangen door een tray variant als je toch al een A64 Freezer Pro erbij neemt ;)

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Misschien opteert hij voor 3 jaar garantie in plaats van 1? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door J0J0 op 03-05-2006 12:31 ]

specs

• elcastel
Ja dat boxed is een 'foutje' ik kom hem overal boxed tegen, als hij tray is, ook goed, ik geloof dat het niet erg veel uitmaakt (?), ik weet wat het betekend iig. Wat betreft die RAID, dacht ik de snelheid, maar ik zie dat dat ook weer z'n nadelen heeft. Ik was er gewoon helemaal op gericht om de C op een aparte schijf te zetten, ipv een partitie. Maar voor RAID 5 (ik heb begrepen snelheid en backup, dat kan ik zelf nakijken ja) heb ik net gehoord dat ik een derde schijf nodig heb. Dat vind ik allemaal wat overdreven worden, als die Hitachi het prima doet verder, dan laat ik het wel bij 1 schijf. Voor backup van data (foto's e.d.) heb ik al een externe schijf en ik brand ook regelmatig dingen weg, om nou een RAID opstelling te maken waar ik net niet wat aan heb ... dan hou ik het gewoon op 1 schijf, scheelt toch poen en er kan altijd nog een schijf bij als het te krap wordt.

Heel erg bedankt voor de reactie's tot nu toe, ik ben er al heel erg mee geholpen, vooral met dat geheugen en die Raptor, dat had ik toch anders ingeschat. Meer ideëen zijn natuurlijk van harte welkom.

Wat betreft de videokaart nog even. Ik heb vanmorgen gebeld met Rax, daar heb ik nog een 6600GT Silencer in bestelling staan, ik geef ze nog een week, maar ik heb er nog weinig hoop op. Zoals ik in de OP ook al aangaf, ga ik dan toch op de 7600GT over, ook al game ik weinig tot niet, ik wil toch graag een acceptabele kaart.

Verwijderd

J0J0 schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 12:30:
Misschien opteert hij voor 3 jaar garantie in plaats van 1? ;)
Ja dat is ook wel zo, maar wat ik me nou al een lange tijd afvraag: Vervalt de garantie gewoon niet compleet als je er zelf een cooler op zet. Omdat je hem dan natuurlijk eventueel fout zou kunnen monteren of iets anders wat je fout doet.

En als dat zo is, dan lijkt het me dat die 1 jaar garantie van een tray versie niet vervalt omdat je er wel een cooler op moet zetten :P.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Nee vervalt niet, kunnen ze punt 1 niet zien dat je er een andere koeler op hebt gehad.
Punt 2 is dat je met een der welke koeler iets fout kunt doen :P.

specs

Verwijderd

de boxed versie is gewoon veel beter verkrijgbaar. Maar als ze bij de zaak waar je uiteindelijk gaat bestellen, ook gewoon de tray versie hebben, zou ik die gewoon nemen. Maar bv. sallandautomatisering heeft alleen boxed AMD processors

• elcastel
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 21:07:
geheugen: gewoon twinmos CL 2.5 nemen, die kingston is CL 3 maar even duur, en de athlon houdt van strakke timings.
Nu zie ik net dat de CAS 2.5 van Twinmos doorlinkt (in pricewatch) naar de CAS 3 als je voor Salland kiest, CAS2.5 hebben ze er niet in Dual Channel. Is het dan raadzaam om voor de Corsair TWINX2048-3200C2 2048 MB, PC3200, 400 MHz, 2 te kiezen bijvoorbeeld ? Het scheelt wel 2 tientjes, maar dan is het CAS 2. Is dat de moeite ?

Verwijderd

elcastel schreef op maandag 08 mei 2006 @ 23:36:
[...]

Nu zie ik net dat de CAS 2.5 van Twinmos doorlinkt (in pricewatch) naar de CAS 3 als je voor Salland kiest, CAS2.5 hebben ze er niet in Dual Channel. Is het dan raadzaam om voor de Corsair TWINX2048-3200C2 2048 MB, PC3200, 400 MHz, 2 te kiezen bijvoorbeeld ? Het scheelt wel 2 tientjes, maar dan is het CAS 2. Is dat de moeite ?
Dit is wel de moeite zou ik zeggen, AMD is, zoals gezegd, nogal fan van strakke timings.
Wat betreft je videokaart: ik weet niet hoe fanatiek jij photoshopt, maar misschien doe je ook dingen dual-monitor enzo? Ik weet niet wat voor monitoren je hebt, als je er al meerdere hebt, maar misschien wel nuttig om op te letten wat voor uitgangen de grafische kaart heeft die je koopt, dat je niet 2x een TFT moet aansluiten op 1x VGA en 1x DVI, want dat is zonde van het kwaliteitsverlies

Verwijderd

zijn 7600GT heeft 2x DVI ;)
als het verschil met die corsair twinX maar 2 tientjes is
zeker doen
het is zeker beter geheugen en het zal allemaal iets sneller gaan qua reacties

maar die 2.5 CL van twinmos opperde ik meer omdat het mij opvalt dat bij bijvoorbeeld azerty kingston valueram CL3 even duur is als twinmos value dingen met CL2.5

en kingston is nou niet zo'n geweldig merk dat dat geoorloofd is vind ik

maar als je budget het toe laat is die twinX mooi geheugen

zou je even een nieuw lijstje+prijzen, geeft een beetje een overzich voor nieuwe tips :)

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Welke CAS e.d. staat er niet bij vermeldt, maar in de faq lees ik dat dat elkaar niet heel ontloopt.
En dat staat er niet voor niks :) Dat CAS latency belangrijk is, is een verhaal dat nog altijd voortleeft uit het SDR tijdperk. Bij DDR is de volgorde van een zoekbewerking veranderd, en is CAS niet meer interessant. Veel mensen zullen je een lagere CAS latency adviseren met een argument als "het zal wel sneller zijn, en het is niet zoveel duurder", maar je hoort nooit iemand zeggen dat hij er zelf iets van verschil van merkt :)
Een lagere CAS latency is wel een indicator dat het geheugen ook nog wel wat harder zou kunnen lopen, maar dat is dus alleen boeiend als je van plan was het te gaan overclocken. In jouw geval zou ik lekker voor een goede prijs en goede garantietermijn gaan (reken op 5 of zelfs 10 jaar).

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Er is ook een mogelijkheid om nu voor de dual core's van Intel Pentium te gaan, dankzij die prijsverlagingen..

(Intel Pentium D 950 = €320,-)

Laurens

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 22:20:
Kast is ongeveer evenduur als andere kasten, je hebt wel betere merken, met mooiere kasten, daarnaast vreet dualcore wel wat meer dan 350W, vervang ik bv. ff voor een Coolermaster Centurion 5+ 430Watt voeding
Ik heb een X2 3800+, 7900GT-E, dvd lezer, dvd brander en hd stabiel op 350W draaien
(Arctic Silentium met 350W voeding :))

Dus je hebt niet persé een dikke voeding nodig.. als het maar geen 350W voeding van Sweex o.i.d. is.

• nero355
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Paar dingen :

Als je WEL alle features wil en geen SLI neem dan de MSI KNF4 reeks. de A8N-E heeft geen Firewire namelijk !! DFI LanParty serie is natuurlijk ideaal, maar duurder helaas.
Kast is niks mis mee en de voeding ook niet denk ik persoonlijk.

Heb verder zelf 2 Hitachi beesten in RAID 0 en dat is echt genieten !! Bovendien : Als je maar 1 schijf hebt kan die schijf ook kapot en ben je ook alles kwijt net als bij RAID 0 :)
Ook de Boxed koeler van de X2 is prima kwa stilte EN koeling dus die ook lekker laten staan.

Ow ja CORSAIR CL2 lijkt me ook wel beter, had zelf nog TwinMOS van vorig systeem en dat liep helemaal fout helaas :| Gelijk maar PC4000 CL3 gehaald om mee te OC'en in de toekomst :+

[ Voor 15% gewijzigd door nero355 op 09-05-2006 12:49 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• elcastel
Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 07:37:
zou je even een nieuw lijstje+prijzen, geeft een beetje een overzich voor nieuwe tips :)
Jawel, het is zelfs het definitieve lijstje, ik heb de boel vanmorgen besteld :

Kast : Coolermaster Centurion 5
Voeding : Coolermaster 430watt IGreen
Kastkoeler : Papst 1500rpm (12dB)
DVD : Nec ND-4551 Lightscribe (+ IDE kabel rounded)
Flop : Nec (+ FDD kabel rounded)
Geheugen : Corsair 2048 PC3200, 400Mhz, CAS 2
Harddisk : Hitachi Deskstar T7K250, 250Gb, 8mb, SATA II/300 (+ SATA kabel rounded)
Moederbord : A8N-SLI SE
Processor : Athlon 64 X2 3800+ (boxed)
Proc.koeler : Zalman CNPS7700-Cu
Videokaart : Asus 7600GT 256mb Silencer (nog niet leverbaar, dus wachten)
Invoer : Logitech DiNovo Media Laser
Cam : Logitech Quickcam Sphere (nieuwe versie + 1,8 mtr extra USB)

Wat ik al heb staan :

Geluidskaart : Soundblaster Audigy Player (hier zit FireWire op)
Monitor : Samsung 940B TFT
Speakers : Labtec APX-4620

De 7600GT heeft inderdaad 2 DVI poorten, voor als er een TFT naast moet, al ligt dit voorlopig niet in de planning. Verder is de kaart wel wat teveel voor wat ik ermee doe in eerste instantie, maar ik wou een knappe kaart en een tijdje vooruit kunnen. Ik heb het SLI board gekozen ... tja eigenlijk onzin, ik denk niet dat ik SLI ga gebruiken. Hetzelfde geldt ook wel voor de proc.koeler, de boxed versie zal best goed zijn, maar ik wou eigenlijk per sé die Zalman hebben, ik denk en hoop dat die nog eenslag stiller is.

Die Papst koeler heb ik voor de zekerheid genomen, ik las in een review dat de standaard kastkoelers in de Centurion 5 best stil zijn, maar óf ik vervang de voorste, óf ik prop deze erbij. De tweede harddisk heb ik niet genomen, omdat ik het zo wel een goed systeem vond en ik ben al een paar keer een stapje duurder gegaan, hier lag de grens.

Allemaal hartstikke bedankt voor alle tips, ik heb er heel wat aan gehad en zoals jullie zien heb ik een hoop overgenomen. Ik heb het hele zwikkie besteld bij Salland, tuurlijk is het balen dat die videokaart nog niet leverbaar is, maar ik wou eigenlijk ook per sé zo'n Silencer, lekker stil en die 6600GT Silencer was nergens meer te krijgen, helaas, want hij was goed genoeg en toch een tikkie goedkoper. Ik hoop dat ze hm snel hebben, want nu ik heb besteld wil ik het ook snel hebben natuurlijk.

Als mensen nog tips hebben dan blijven die natuurlijk welkom, ik kan (neem ik aan) nog dingen aanpassen zolang die kaart er nog niet is. De volgende stap wordt de huidige PC stiller krijgen, die moet permanent aanblijven en maakt momenteel een hoop herrie. Het is :

- AOpen 500A (standaard voeding)
- Asus A7V333 (boxed koelertje)
- AMD Athlon 2000+
- 512mb 333 Mhz
- Asus Ti4600 128mb
- Soundblaster Live!

Ik zit er aan te denken om er een stille voeding voor te vinden (Daar heb ik dus nog geen idee van) en een Zalman CNPS 6000 of een Zalman CNPS 7000 te kopen. Verder wil ik de koeling op de videokaart ook passief maken, maar vraag me af of bijvoorbeeld CoolerMaster VHC-L61-U1 daar op past. Suggestie's zijn welkom. Ik heb het idee dat met name de voeding nu erge herrie maakt. Ik noem dit systeem voor het gemak systeem 2.

Nogmaals bedankt.
:).

• elcastel
Hm, met dat laatste ga ik eigenlijk natuurlijk offtopic in mijn eigen topic.
:{.

• elcastel
Zo, dat vind ik wel netjes van Salland, ik krijg net een mail met de status van de order, waarin ze gelijk vermelden wanneer ze welk product verwachten. De videokaart (als laatst leverbaar zoals verwacht) staat voor 19/5.

• elcastel
Nou die 430watt Coolermaster is moeilijk te krijgen en het duurt nu al even. Ik heb mijn oog late nvallen op de Nexus NX-4090 Real Silent Power Supply 400Watt ATX 2.0 laten vallen. Nu is mijn vraag of 400watt voldoende is voor mijn systeem ?

Verwijderd

Zoals het nu is waarschijnlijk wel. Maar aangezien ik zie dat je een SLI moederbord hebt kun je beter een zwaardere kunt nemen als je daar gebruik van wilt gaan maken.
Pagina: 1