Na 4 jaar is het tijd voor een nieuw systeem. Mijn huidige systeem vertoond kuren en met name in Photoshop en bij het gebruik van Skype (met video) is het ding onhandelbaar. Verder is het tijd voor SATA, PCI-E en andere recente gein die mijn huidge systeem niet heeft. Zoals ik al aangeef gebruik ik de pc vooral voor Photoshop, surfen (FireFox en dus tabs), Skypen (met video) en er staan nog tal van andere applicatie's open (AV, Winamp, of Mediaplayer, paar monitor app's, messenger e.d.). Ik gebruik dus veel dingen tegelijk en ik wil gewoon vlekkeloos kunnen switchen terwijl ze openstaan. De beoogde uitgave zal rond de 1000€ komen (monitor, speakers en geluidskaart (SB Audigy player) heb ik nog en er komt nog een Logitech DiNovo Laser en Logitech Sphere cam bij)
Ik kom nu tot het volgende systeem :
Behuizing : AOpen H600B SuperTower ATX2, 350W Silent, zwart
Kastkoeling : Papst Fan 8412N/2GL(E) 8x8cm, 1500rpm, RPM monitor (2x)
Mobo : Asus A8N-SLI SE, S939, nForce4, GLAN, PCI-E
Processor : AMD Athlon 64 3200+, 2.0Ghz, 512Kb cache,S-939,Box
Proc.koeler : Zalman CNPS7700-Cu CPU Cooler S478/775/754/939
Geheugen : Kingston Dual-Channel 2Gb Kit, 2x1Gb, PC3200
Videokaart : Asus EN7600GT 256Mb, 2xDVI, HDTVo, PCI-E
HD : Western Digital Raptor 36.7Gb, 10Krpm, 8Mb, SATA
HD : Hitachi Deskstar T7K250, 250Gb, 7200rpm,8Mb,SATAII
DVD : Lite-On DVD+/-RW DL 16x, Lightscribe, zwart, bulk
Van de kastkoelers weet ik niet in hoeverre die noodzakelijk zijn, maar ik heb ze altijd meegenomen en deze Papst varianten klinken erg stil. Het moederbord is wat mij betreft vaststaand, ik heb er goeie dingen over gelezen en ik kom hem in vele systemen tegen.
Met name over de processor heb ik vragen, ik twijfel of een dualcore aan te raden is, omdat ik nogal wat dingen tegelijk gebruik, verder hoort daar natuurlijk een goeie stille koeler op.
Het geheugen zegt me eigenlijk niet zoveel, ik heb gekozen voor 2Gb, omdat ik lees dat dat erg handig is bij veel rekenwerk (actions en scriptjes in PS (CS2)). Welke CAS e.d. staat er niet bij vermeldt, maar in de faq lees ik dat dat elkaar niet heel ontloopt.
De videokaart heb ik gekozen omdat ik graag een goeie kaart heb, al game ik zelden tot nooit. Ik vind het echter wel prettig als ik toch goed uit de voeten kan. Ik had de Asus EN6600GT Silencer op het oog, maar de Silencer is nauwelijks of niet meer leverbaar. Ik heb dan ook gekeken naar een stapje in de richting van die 6600. Ik heb gekozen voor Asus, omdat ik die altijd tot tevredenheid heb gehad, pure gewoonte dus.
De harddisken. De raptor wil gebruiken voor het systeem. Hij ziet er snel uit en ik heb alleen maar goeie gebruikers ervaringen gelezen (nu las ik dat de nieuwe 73Gb sneller is, maar dat is me een stap te groot/te duur). De Hitachi heb ik uit de Best Buy Guide, ik heb zelf tot nu toe altijd Maxtor gehad (tot tevredenheid).
Ik hoop dat iemand nog wat tips heeft, ik zou het zonde vinden als ik met kleine veranderingen veel meer had kunnen bereiken, dit systeem mag het namelijk ook nog een aantal jaren doen. Ik gebruik dus veel dingen tegelijk, waaronder Photoshop en game vrij weinig. De dingen waar ik het meest over twijfel zijn de processor (meer cache nemen, dualcore doen ?), het geheugen, de harddisk(en) en de videokaart.
Ik kom nu tot het volgende systeem :
Behuizing : AOpen H600B SuperTower ATX2, 350W Silent, zwart
Kastkoeling : Papst Fan 8412N/2GL(E) 8x8cm, 1500rpm, RPM monitor (2x)
Mobo : Asus A8N-SLI SE, S939, nForce4, GLAN, PCI-E
Processor : AMD Athlon 64 3200+, 2.0Ghz, 512Kb cache,S-939,Box
Proc.koeler : Zalman CNPS7700-Cu CPU Cooler S478/775/754/939
Geheugen : Kingston Dual-Channel 2Gb Kit, 2x1Gb, PC3200
Videokaart : Asus EN7600GT 256Mb, 2xDVI, HDTVo, PCI-E
HD : Western Digital Raptor 36.7Gb, 10Krpm, 8Mb, SATA
HD : Hitachi Deskstar T7K250, 250Gb, 7200rpm,8Mb,SATAII
DVD : Lite-On DVD+/-RW DL 16x, Lightscribe, zwart, bulk
Van de kastkoelers weet ik niet in hoeverre die noodzakelijk zijn, maar ik heb ze altijd meegenomen en deze Papst varianten klinken erg stil. Het moederbord is wat mij betreft vaststaand, ik heb er goeie dingen over gelezen en ik kom hem in vele systemen tegen.
Met name over de processor heb ik vragen, ik twijfel of een dualcore aan te raden is, omdat ik nogal wat dingen tegelijk gebruik, verder hoort daar natuurlijk een goeie stille koeler op.
Het geheugen zegt me eigenlijk niet zoveel, ik heb gekozen voor 2Gb, omdat ik lees dat dat erg handig is bij veel rekenwerk (actions en scriptjes in PS (CS2)). Welke CAS e.d. staat er niet bij vermeldt, maar in de faq lees ik dat dat elkaar niet heel ontloopt.
De videokaart heb ik gekozen omdat ik graag een goeie kaart heb, al game ik zelden tot nooit. Ik vind het echter wel prettig als ik toch goed uit de voeten kan. Ik had de Asus EN6600GT Silencer op het oog, maar de Silencer is nauwelijks of niet meer leverbaar. Ik heb dan ook gekeken naar een stapje in de richting van die 6600. Ik heb gekozen voor Asus, omdat ik die altijd tot tevredenheid heb gehad, pure gewoonte dus.
De harddisken. De raptor wil gebruiken voor het systeem. Hij ziet er snel uit en ik heb alleen maar goeie gebruikers ervaringen gelezen (nu las ik dat de nieuwe 73Gb sneller is, maar dat is me een stap te groot/te duur). De Hitachi heb ik uit de Best Buy Guide, ik heb zelf tot nu toe altijd Maxtor gehad (tot tevredenheid).
Ik hoop dat iemand nog wat tips heeft, ik zou het zonde vinden als ik met kleine veranderingen veel meer had kunnen bereiken, dit systeem mag het namelijk ook nog een aantal jaren doen. Ik gebruik dus veel dingen tegelijk, waaronder Photoshop en game vrij weinig. De dingen waar ik het meest over twijfel zijn de processor (meer cache nemen, dualcore doen ?), het geheugen, de harddisk(en) en de videokaart.