Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bumperkleven en andere zaken

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 525 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-11 22:48
Of het ethisch helemaal ok is weet ik echter niet... als je geen last hebt dan he... ;)

Verwijderd

Ik kan je vertellen (ook uit ervaring helaas) dat smartegeld nooit het leed dekt wat je de rest van je leven hebt als gevolg van een aanrijding...

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Ik heb eigenlijk maar 1 irritatie, en dat is mensen die de doorstroming van het verkeer in de weg zitten.

- 30 tot 40 rijden waar je 50 mag, met een hele sliert auto's erachter die zich lopen te ergeren
- heel langzaam optrekken
- continu van snelheid verwisselen
- nooit op de rechterbaan rijden, maar altijd links of in het midden, als er rechts alle ruimte is
- bij ritsen niet de hele strook uitrijden maar er zo snel mogelijk tussen willen proppen, en vervolgens midden op de weg blijven rijden zodat iemand anders die strook ook niet meer kan benutten
- bij ritsen bij het bordje 'na 300 meter' direct tot stilstand komen en kijken of er al een gaatje in de rij zit

Er zijn er vast meer.
Bumperklevers heb ik bijna nooit last van. Zelf probeer ik het zo weinig mogelijk te doen, maar bij iemand die 30 km/u rijdt op een 50 weg kan het wel eens voorkomen omdat ik te laat afrem.
Ik ben geen hardrijder maar wel een doorrijder. Ik trek dus redelijk snel op en ga vervolgens netjes 50 rijden, of 80, of 100 tot 120, afhankelijk van wat voor weg.

Ik ga ook altijd naar rechts zodra er plek is. Ook als ik zie dat ik verderop weer naar een andere baan zal moeten. Blijven de mensen in het midden rijden of links, dan ga ik er gewoon rechts voorbij met de snelheid die ik al had.
Sommige mensen worden dan wakker en gaan ineens naar rechts, maar de meeste blijven gewoon in het midden doorrijden totdat ze de bestemming bereikt hebben.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-11 22:48
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 22:34:
Ik kan je vertellen (ook uit ervaring helaas) dat smartegeld nooit het leed dekt wat je de rest van je leven hebt als gevolg van een aanrijding...
Ik had inderdaad die week liever niet plat gelegen en slecht geslapen van de stijfheid. Maar de paar euro die ik gekregen heb was toch wel fijn om te krijgen. Kon ik in ieder geval een keer een weekendje van weg.

Verwijderd

Enige waar ik mij echt aan irriteer zijn verkeerd afgestelde koplampen. Levensgevaarlijk, want als je verblind word in een bocht, en er gebeurt ineens iets voor je kan je het niet meer opvangen. Dan kan je zeggen, koop een hogere/grotere auto, nee want dan hou je hetzelfde probleem vaak.

Als iemand voor me traag rijd dan plak ik er wel even achter en probeer ik hem subtiel duidelijk te maken dat hij/zij onnodig links/traag rijd. Beseffen ze het niet dan ga ik er maar links of rechts langs, waar er maar ruimte is, ongeacht of het mag. In veel meer gevallen tegenwoordig ga ik er trouwens niet eens meer moeite in stoppen en ga ik zelf ook wat te langzaam rijden. Rustig muziekje op en cruisen, beter voor het hart, milieu en je portomonee. Dat eerste eigenlijk alleen nog maar als ik haast heb, door wil rijden, maar ook dat is niet zo vaak meer.

Waar ik me overigens wel mateloos aan irriteer zijn andere Sjonnies. Nou heb ik met mijn sjonnie bak misschien weinig recht tot spreken, maar als er weer een volvo/bmw/merc/golf achter me plakt en zit te pushen dat ik harder moet of dat ze er voorbij willen dan ga ik juist express op de maximale snelheid rijden, en zodra ze er voorbij willen zelf ook wat versnellen. Irriteer jij mij, dan irriteer ik jou zullen we maar zeggen. Als ik helemaal links zit, en ik haal in met 140 bijvoorbeeld, en er komt nog steeds zo'n knakker aan jagen met 190 dan remt ie maar mooi af. Ik rij al te hard, dan ga ik niet nog harder rijden of mezelf in een gat gooien om hem erlangs te kunnen laten knallen. Dat vind ik pas storend.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:30

Bezulba

Formerly known as Eendje

toch grappig dat mensen zeuren over dat mensen teveel op de linkerbaan rijden.. dat doet namelijk vermoeden dat deze persoon zich ook op de linkerbaan bevind.. en waarom zou hij (of zij) niet op een baan naar rechts gaan rijden. wat voor rechts heeft de zeurpersoon om te eisen dat hij wel links mag rijden en de rest van de wereld niet? naar alle waarschijnlijkheid rijd ie te hard en moet ie gewoon niet zeiken

maar ja dat is schijnbaar lastig in een auto, logisch nadenken.

blup

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

eendje schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 00:14:
toch grappig dat mensen zeuren over dat mensen teveel op de linkerbaan rijden.. dat doet namelijk vermoeden dat deze persoon zich ook op de linkerbaan bevind.. en waarom zou hij (of zij) niet op een baan naar rechts gaan rijden. wat voor rechts heeft de zeurpersoon om te eisen dat hij wel links mag rijden en de rest van de wereld niet? naar alle waarschijnlijkheid rijd ie te hard en moet ie gewoon niet zeiken

Links is de plek om in te halen, dat doen de meeste dus daar.

Hoe lang rijdt jij al auto?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-11 23:49
1 links rijden (zie het probleem niet, je haalt gewoon rechts in, seinen/zwaaien/toeteren heeft geen nut)
2 verkeerd afgestelde lichten (idem doe jij met mistlampen of groot licht, sommige zwaaien zelfs nog)
3 traagrijdende mensen (handig, ik wil ook nog cruisecontrol. Lekker elkaar pesten op een brandstofbesparende manier)
4 mensen hele stukken op een voorganger laten in files (heb niet zo vaak last van files. Mgoed beter ruimtes dan de hele tijd optrekken en remmen (en je poot dr op houden met je fijne Halfords 3e remlicht met 200Watt bolletje erin)

[rml][ autos] verlichtingsproblemen[/rml] om het nog even gezellig te houden ;)

Bumperklevers heb ik weinig last van, ik rij zga altijd rechts en rustig (100 is hard zat als het rustig is, 120 als het medeverkeer zo rijdt).

Nummer 1 irritant in het verkeer is richting aangeven, want ja, wat maakt het uit als een ander staat te wachten...

Whoop!

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 18:21:
Ik heb op m'n rem echt net 1mm ofzo waar de lichten wel oplichten maar ik niet echt rem. Werkt prima tegen mensen die een meter achter me hangen.

Zodra ik wat meer geld heb komt er een letterbord op de hoedenplank die ik aanzet met de tekst "Alleen een homo zou zo dicht op m'n reet kruipen als jij" wanneer iemand kleeft :+
_/-\o_

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:43
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 21:56:
[...]

Op een Nederlandsche Snelle Weg is het toepassen van opzettelijke schrikmethoden niet geoorloofd...
Eensch. Je leest ook nergens dat ik 't doe.
wat u op het circuit doet is een ander verhaal
* StevenK komt nooit op een circuit. Circuit is voor mietjes.
In welke raceklasse vertoeft u eigenlijk?
N4

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

Als ik dit zo topic lees is ergernis nr1 toch vooral (voor mij althans) zo'n weggebruiker die dmv rare fratsen mij duidelijk wil maken dat mijn rijstijl hem niet aanstaat.

lekker boeie...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 10:04 ]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 09:48:
Als ik dit zo topic lees is ergernis nr1 toch vooral (voor mij althans) zo'n weggebruiker die dmv rare fratsen mij duidelijk wil maken dat mijn rijstijl hem niet aanstaat.

lekker boeie...
Je maakt toch met z'n allen deel uit in het zelfde verkeer, dus ja, de rijstijl van jouw is zeker boeiend voor een ander, voornamelijk op het gebied van veiligheid :P

🌞🍃

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:27
TRON schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 16:39:
[..]
Gisteren toevallig nog. Ik ben bijna thuis, ik kom aanrijden bij een verkeerslicht welke nog op groen stond en er rijd een rood autootje achter me, 'k denk nog geen 2 meter achter me. 'k Trap flink op m'n rem en rij er vervolgens vandoor. Het rode autootje bleef nog steeds achter me, maar wel op een veiligere afstand van ongeveer 15 à 20 meter.
:o

Laat ik nou net toevallig in een klein, rood, autootje rijden en ook gisteren bij een groen stoplicht iemand voor me gehad hebben die niet doorreed, ook nog eens op de rem stampte omdat ik schijnbaar aan het bumperkleven was en daarna weer gas gaf.

Maar zoals de oplettende lezer al heeft gezien, is de gisteren van vandaag niet dezelfde gisteren als de gisteren van gisteren.
Verder was die auto die voor mij zat ook wel andere rare dingen aan het doen (op het laatste moment voor het stoplicht toch opeens naar rechts moeten ipv. naar links, 50 rijden waar je 80 mag etc.) waardoor ik er inderdaad wat dicht opzat

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• StevenK
Datafeest schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 10:10:
[...]

Je maakt toch met z'n allen deel uit in het zelfde verkeer, dus ja, de rijstijl van jouw is zeker boeiend voor een ander, voornamelijk op het gebied van veiligheid :P
Precies. Maar dat wil nog niet zeggen dat elke idioot die denkt dat 'ie het beter weet zijn mening ook aan anderen op moet dringen.

Verwijderd

Datafeest schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 10:10:
[...]

helaas doel ik op die gevalletjes van "wel de splinter in andermans oog zien maar niet dat bord voor je eigen kop "
;)

zoals : ik stop om iemand voorrang te geven (wettelijk veplicht: rechts voorrang enzo..) en mijn achterligger gaat lopen toeteren en gebaren maken of ik niet goed bij mijn hoofd ben.
jaja..lekker boeie dus... :O

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

ik maak me ook wel eens schuldig aan bumperkleven... maar ik geef altijd de schuld aan anderen:

linksrijders - vreselijk irritant vind ik dat! eerst ga ik dan bumperkleven om te kijken of ze dan in de gatenh ebben dat ze naar rechts moeten... werkt dat niet dan ga ik rechts inhalen.

trage inhalers - en dan vooral van die lui die met 80-90kmh achter een vrachtwagen vandaan hun auto zo op de linkerbaan smijten... komje aan met 140, moet ik weer vol in de remmen... meestal rem ik dan zo dat ik vlak achter ze op snelheid ben... om ze een beetje te laten schrikken. Maar als je op die manier naar de linkerbaan switch spiegel je dus gewoon niet goed.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• StevenK
Chaoss schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 10:58:
trage inhalers - en dan vooral van die lui die met 80-90kmh achter een vrachtwagen vandaan hun auto zo op de linkerbaan smijten... komje aan met 140, moet ik weer vol in de remmen... meestal rem ik dan zo dat ik vlak achter ze op snelheid ben... om ze een beetje te laten schrikken. Maar als je op die manier naar de linkerbaan switch spiegel je dus gewoon niet goed.
Onzin. Als jij genoeg ruimte hebt om te remmen, dan is er met het inhalen niets mis. Ik rij gewoonlijk max + 10 op de cruise control en dan gooi ik 'm ook wel eens ergens voor.

Als iemand het nodig vindt om veel harder te rijden, mij best, maar als er ruimte is, dan gebruik ik die ruimte. Als zelfs eens een keer hard rij, maar ik me om dat soort gedrag ook niet druk.

(voordeel is dan wel weer dat er maar weinig alto bestuurders zijn die hun autootje voor een 160 km/u T5 durven parkeren)

[ Voor 28% gewijzigd door StevenK op 03-05-2006 11:08 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

eendje schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 00:14:

hehehe.
goeie

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

links rijden met stip op 1. Omdat ik dan vaak toch maar rechts in ga halen en me dat een enorme prent op kan leveren. Tuurlijk kan ik er rechtsachter gaan rijden met dezelfde snelheid dan ga ik me echt enorm irriteren en schiet ook niet op.
Ik hoor nooit iemand gepakt worden op onnodig links rijden wel voor rechts inhalen :(

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

rechts inhalen is wat makkelijker aan te tonen dan onnodig links rijden.

en als je jezelf gedwongen voelt rechts in te halen, dan boos wordt dat je een prent krijgt en de schuld dan maar bij de linksrijder neerlegt, moet je wat aan je verantwoordelijkheidsgevoel en geduld gaan doen.

[ Voor 62% gewijzigd door YellowCube op 03-05-2006 11:15 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

The - DDD schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 16:21:
Dat punt vier is maar net hoe je het ervaart. In files laat ik ook vaak een gaatje vallen, dan kan ik tenminste in 1 tempo doorrijden en niet als maar gas-rem-gas-rem-gas-rem, daar wordt ik namelijk chagerijnig van.
ik snap wel wat TS bedoelt, ik zie vaak bv bij A2 Vinkeveen dat de file eigenlijk al opgelost is, maar mensen geen snelheid gaan maken en grote gaten (vele honderden meters) laten vallen. Probleem is dat het soms goed is om ruimte te houden maar soms ook helemaal niet. En veel mensen kunnen dat onderscheid slecht maken. Heeft oa te maken met het gebrek aan verkeersinzicht van een grote groep.

Als die zelfde groep nu ook leert ritsen en spiegelen wordt het nog wel eens wat met het verkeer in Nederland. Misschien :|

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 11:22 ]

• StevenK
YellowCube schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 11:14:

en als je jezelf gedwongen voelt rechts in te halen, dan boos wordt dat je een prent krijgt en de schuld dan maar bij de linksrijder neerlegt, moet je wat aan je verantwoordelijkheidsgevoel en geduld gaan doen.
Als je rechts inhaalt zonder te accelereren en je wordt aangehouden, krijg je alleen maar een vermanende toespraak. Wanneer een overtreding door een andere overtreding gefaciliteerd worden, moeten ze beiden pakken. (één of andere richtlijn van het OM)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

YellowCube schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 11:14:

Ik ben het met je eens dat het makkelijker aan te tonen is.
Het is absoluut niet zo dat ik er meteen rechts langs ga vaak blijf ik er nog een redelijke tijd achter in de hoop dat iemand gewoon opzij gaat. Ik neem dan ook bewust het risico om er rechts langs te gaan. Dat is mijn keuze!
Noem het slecht van me maar ik heb gewoon geen zin om eeuwig met iedereen rekening te houden.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TrailBlazer schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 11:31:
[...]
Noem het slecht van me maar ik heb gewoon geen zin om eeuwig met iedereen rekening te houden.
Die mening mag je hebben.

Maar als jij zo'n mentaliteit hebt, waarom verwacht je dan van degene die je inhaalt dat hij wél rekening met jou houd? Vind je dat zelf ook niet lichtelijk hypocriet?

Virussen? Scan ze hier!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:38

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

[...]

Ik ben het met je eens dat het makkelijker aan te tonen is.
Het is absoluut niet zo dat ik er meteen rechts langs ga vaak blijf ik er nog een redelijke tijd achter in de hoop dat iemand gewoon opzij gaat. Ik neem dan ook bewust het risico om er rechts langs te gaan. Dat is mijn keuze!
Eens, ik heb best wel geduld en ben zeker niet opgefokt in het verkeer, daar rijd ik te veel voor.
Maar, indien iemand twee of drie duidelijk de mogelijkheid heeft gehad om naar rechts te gaan ga ik er vanuit dat die persoon alleen zijn voorruit gebruikt en niet de achterruit.

Afhankelijk van de situatie wil ik dan wel een keer groot licht geven, mogelijk dat dat opvalt, maar anders is het er rechts langs. Indien ik er rechts langs kan betekend dat die persoon makkelijk naar rechts had kunnen gaan.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

StevenK schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 11:04:
[...]

Onzin. Als jij genoeg ruimte hebt om te remmen, dan is er met het inhalen niets mis. Ik rij gewoonlijk max + 10 op de cruise control en dan gooi ik 'm ook wel eens ergens voor.

Als iemand het nodig vindt om veel harder te rijden, mij best, maar als er ruimte is, dan gebruik ik die ruimte. Als zelfs eens een keer hard rij, maar ik me om dat soort gedrag ook niet druk.

(voordeel is dan wel weer dat er maar weinig alto bestuurders zijn die hun autootje voor een 160 km/u T5 durven parkeren)
geen onzin, als ik 140 rij en iemand komt dicht voor me met 80 naar de linkerbaan dan moet ik stevig in de remmen... dus een kwestie van slecht spiegelen... het is nou eenmaal de bedoeling datje de snelheid van de mensen achter je inschat voordat je je auto naar links smijt.

de gavllen waarbij er ruimte zat is en ik gewoon mij gas los kan laten heb ik het niet over... ik heb het echt over stevig remmen... gebeurd me 's ochtends en 's avonds in de spits regelmatig.

[ Voor 11% gewijzigd door Chaoss op 03-05-2006 11:42 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wildhagen schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 11:32:
[...]

Die mening mag je hebben.

Maar als jij zo'n mentaliteit hebt, waarom verwacht je dan van degene die je inhaalt dat hij wél rekening met jou houd? Vind je dat zelf ook niet lichtelijk hypocriet?
Nee omdat ik IMHO door iemand anders gedwongen word in die situatie. Dit is meer een gevolg van actie-reactie. Waarbij ik de 1e actie niet initieer.

[ Voor 3% gewijzigd door TrailBlazer op 03-05-2006 11:47 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

lordspacie schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 16:14:
wat zijn bij jullie de meest voorkomende irritaties?
Weggebruikers zoals jij

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TrailBlazer schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 11:45:
[...]

Nee omdat ik IMHO door iemand anders gedwongen wordt in die situatie. Dit is meer een gevolg van actie-reactie. Waarbij ik de 1e actie niet initieer.
Dat klopt, maar dat geeft jou natuurlijk niet het recht om dan ook de regels maar te overtreden natuurlijk... hij dwingt jou immers NIET om rechts er langs te gaan. Je hebt namelijk ook de optie om even rustig te wachten tot hij alsnog verdwijnt.

Zou wat zijn als iedereen zo zou redeneren. Word een knappe puinhoop dan.

Virussen? Scan ze hier!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wildhagen schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 11:47:
[...]
Je hebt namelijk ook de optie om even rustig te wachten tot hij alsnog verdwijnt.
[...]

Het is absoluut niet zo dat ik er meteen rechts langs ga vaak blijf ik er nog een redelijke tijd achter in de hoop dat iemand gewoon opzij gaat. Ik neem dan ook bewust het risico om er rechts langs te gaan.
dus ja ik wacht best wel even en als de auto voor me netjes de max snelheid rijdt blijf ik er lekker rechts achter. Het gebeurt overigens niet vaak dat ik er rechts langs ga denk hooguit 1 keer per week. Ik denk dat ik 40000 in het jaar rijd.
Overigens over het niet dwingen. Ik ga er liever rechts langs ga dan dat ik continue door anderen rechts wordt ingehaald.

[ Voor 17% gewijzigd door TrailBlazer op 03-05-2006 11:51 ]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TrailBlazer schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 11:49:
[...]

[...]

dus ja ik wacht best wel even en als de auto voor me netjes de max snelheid rijdt blijf ik er lekker rechts achter.
"Er langs gaan" (uit je quote) is inhalen, dat is dus niet erachter blijven ;)

Zolang je erachter blijft is er inderdaad niks aan de hand, zodra je d'r langs gaat ben je gewoon in overtreding.

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 03-05-2006 11:51 ]

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

StevenK schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 11:04:

Helaas is het in veel gevallen geen kwestie van durven maar gewoon doen (zonder te kijken!!). :X
Kan iemand mij vertellen waarom dát gedrag wel gewoon getolereerd wordt? Van mij mogen ze de rij-examens dusdanig streng maken dat alleen de mensen die enigszins aanleg hebben tot verkeersinzicht nog een kans tot slagen hebben. Lijkt me een goede start.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik bedoel dus iemand rijdt 100 waar die 120 mag op de linker baan. Zie ook mijn edit dat het me dan gevaarlijker lijkt om een sliert linksrijders te creeeren

• Janoz
  • Laatst online: 22-11 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zolang je iemand makkelijk rechts in kunt halen had diegene ook makkelijk zelf rechts kunnen rijden.

Ik hekel ook die lui die vlak achter een vrachtwagen gaan rijden en hem er vervolgens voor gooien. Dat doe je toch ook niet op een oprit? Ikzelf laat altijd een wat groter gat vallen zodat ik kan accelereren en op die manier netjes op de linker baan in kan voegen. Als ik zelf links rijd hou ik meestal ook iets in zodat iemand die zichzelf in een fuik achter een vrachtwagen heeft weten te rijden makkelijk in kan voegen. Bij dit laatste merk ik echter dat veel mensen dat niet gewend zijn. Ze gaan er vanuit dat alle medeweggebruikers ze klem gaan rijden :D.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• StevenK
Janoz schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 12:17:
Zolang je iemand makkelijk rechts in kunt halen had diegene ook makkelijk zelf rechts kunnen rijden.

Ik hekel ook die lui die vlak achter een vrachtwagen gaan rijden en hem er vervolgens voor gooien. Dat doe je toch ook niet op een oprit? Ikzelf laat altijd een wat groter gat vallen zodat ik kan accelereren en op die manier netjes op de linker baan in kan voegen. Als ik zelf links rijd hou ik meestal ook iets in zodat iemand die zichzelf in een fuik achter een vrachtwagen heeft weten te rijden makkelijk in kan voegen. Bij dit laatste merk ik echter dat veel mensen dat niet gewend zijn. Ze gaan er vanuit dat alle medeweggebruikers ze klem gaan rijden :D.
Aan de andere kant zijn er genoeg sukkels die inhalen en dan wanneer ze naast iemand zitten van het gas af gaan; gebeurt me met m'n T5 veel vaker dan met m'n golf.

(En als dan blijkt dat die T5 sneller van 120 - 160 gaat dan de gemiddelde leasebak worden ze vaak ook nog boos)

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:40

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Iedereen heeft zijn / haar irritaties. Feit blijft dat als iedereen zich aan de regels zou houden, deze irritaties ook verdwijnen.

Over bumperklevers, als ik rechts kan rijden, ga ik rechts rijden. Ik rij ook nooit langzaam (altijd rond de 125-130 op de teller op een normale snelweg indien mogelijk). Zo'n opgefokt zakenmannetje die mij dwingt om harder te rijden dan noodzakelijk negeer ik over het algemeen. Laat hun maar lekker kleven en zichzelf opfokken, ik weet dat ik tenminste niet overspannen raak.

Wat mij wel irriteert zijn mensen die de regels niet naleven. Vooral ritsen is moeilijk. Gisteren zat ik rond 17:00 op de A2 van Utrecht naar Den Bosch waar je dus bij Zaltbommel van 3 stroken naar 2 gaat (incl ritsen).
Waarom rijden mensen door NA het bord "Ritsen vanaf hier?". Juist door die mensen ontstaat daar een file (omdat de middelste strook hun er uiteraard niet tussen laat en die mensen dus hun auto er wel tussen duwen).
Daarnaast zag ik gisteren wel het toppunt. Ná het bord "Ritsen vanaf hier" zag ik nog iemand naar de 3e baan schieten om 10 auto's in te halen en vervolgens op het einde van de baan er nog proberen tussen te komen. WTF?

Maargoed, het is simpel. Als iedereen zich nou eens gewoon aan de regels houdt en zich niet zo loopt te op te fokken over de medemens zou het een stuk leuker zijn op de weg.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

WHiZZi schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 12:31:
Iedereen heeft zijn / haar irritaties. Feit blijft dat als iedereen zich aan de regels zou houden, deze irritaties ook verdwijnen.
[..]
Zo'n opgefokt zakenmannetje die mij dwingt om harder te rijden dan noodzakelijk negeer ik over het algemeen. Laat hun maar lekker kleven en zichzelf opfokken, ik weet dat ik tenminste niet overspannen raak.
[..]
Wat mij wel irriteert zijn mensen die de regels niet naleven. Vooral ritsen is moeilijk.
ik ben het in grote lijnen met je eens. Maar...

1) regels zijn er om aan te houden maar ze zijn niet heilig, zeker niet in zoiets divers en dynamisch als het dagelijks verkeer. een beetje soepel interpreteren met een beetje eigen inzicht maken het net een stukje draaglijker ;) imho!
2) hoeveel zin heeft het eigenlijk om andere mensen op te naaien? Goed dat je jezelf niet opnaait, maar waarom dan anderen wel op zitten fokken?

• 4x2
  • Laatst online: 14:39

4x2

lộn xộn quá

wildhagen schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 11:32:
Deed diegene in de 1e plaats al niet door onnodig links te rijden ;)

leeg

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

4x2 schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 12:52:
[...]

Deed diegene in de 1e plaats al niet door onnodig links te rijden ;)
Is al eerder beantwoord. Ja, die deed al iets fout. Heb jij dan het recht om ook iets fout te doen? Antwoord: nee, natuurlijk niet.

Als Pietje in de sloot springt, spring jij d'r dan achteraan, 'want hij deed toch al iets fout'?

Virussen? Scan ze hier!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Maar om dan te zeggen dat ie hypocriet is ?
Neuh, denk dat ie dan gewoon de beste oplossing voor de situatie pakt.
Iemand geeft geen zak om anderen en blijft links rijden (zo van: jij mag toch niet harder, dus je hebt lekker pech), naja, ga je dr rechts voorbij, iedereen blij.
Linksrijder kan links blijven, rechtsinhaler kan weer normaal doorrijden en vreet zich niet op :P

Zoiets zie ik het ook, al haal ik (zeker met de motor, gaat nu eenmaal veel makkelijker) wel vrij snel rechts in als iemand niet op wil zouten.
Al moet ik eerlijk toegeven dat mensen voor mn motor nog vrij geregeld aan de kant gaan.
Hebben volgens mij zoiets van: dat is een motor, rijd toch veel te hard, laat ik maar aan de kant gaan.
Ook al rijd je gewoon 120...

Bumperklevers kan ik me trouwens niet druk om maken, vind het wel een leuk tijdverdrijf, lekker aan de snelheid houden en afhankelijk van de bui in volle vaart door bochten/rotondes, of juist extreem rustig.
Kleef zelf ook zelden, hoogstens dat ik ergens even naartoe rijd en me dan meteen weer af laat zakken in de hoop dat ze de hint snappen.

leeg

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wildhagen schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 12:53:
[...]

Is al eerder beantwoord. Ja, die deed al iets fout. Heb jij dan het recht om ook iets fout te doen? Antwoord: nee, natuurlijk niet.
wat ik ook doe ik ben sowieso fout blijf ik erachter hangen ben ik dus ook onnodig links aan het rijden kortom ik moet er rechtsachter blijven rijden.
Met als gevolg dat, als iedereen zich hier aan houdt, je een rij krijgt van 5 auto's naast elkaar die allemaal 100 rijden waar je 120 mag. Ik heb het nu dus over een ideale wereld waar iedereen zich aan de regels houdt en alles met de mantel der liefde bedekt.
4x2 schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 12:59:
Maar om dan te zeggen dat ie hypocriet is ?
Neuh, denk dat ie dan gewoon de beste oplossing voor de situatie pakt.
Iemand geeft geen zak om anderen en blijft links rijden (zo van: jij mag toch niet harder, dus je hebt lekker pech), naja, ga je dr rechts voorbij, iedereen blij.
Ik ga e renkel langs als de ander duidelijk onder de max snelheid rijdt. Ik ga er nooit rechts voorbij als degene die links rijdt al 120 rijdt dan ga ik er gewoon lekker rechts achter.

[ Voor 31% gewijzigd door TrailBlazer op 03-05-2006 13:02 ]

• pagani
  • Niet online
Je kunt het goedpraten als je wil, maar ook al rijden mensen links dan hoef je ze nog niet in dodelijk gevaar te brengen door te gaan kleven imho.

En mensen die zeggen van "ik ben een goede rijder, ik rij rear wheel drive, ik kan super remmen en sta toch op tijd stil als ze voor me gaan remmen" mogen zich van mij om een boom vouwen. Nee, een lantaarnpaal, anders is het zielig voor de boom.

Ongeveer hetzelfde slag mensen die als ze aangehouden worden na een 160+ akkefietje zeggen van "ja, maar ik heb een dikke pimpbak die het makkelijk aankan"

[ Voor 68% gewijzigd door pagani op 03-05-2006 13:28 ]

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Jah, waarom zou dat niet kunnen ?
Zijn zat situaties waar het heel verantwoord is om gewoon 160 te rijden.

leeg

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 13:25:
Je kunt het goedpraten als je wil, maar ook al rijden mensen links dan hoef je ze nog niet in dodelijk gevaar te brengen door te gaan kleven imho.

[..]Nee, een lantaarnpaal, anders is het zielig voor de boom.
[..]
Ongeveer hetzelfde slag mensen die als ze aangehouden worden na een 160+ akkefietje zeggen van "ja, maar ik heb een dikke pimpbak die het makkelijk aankan"
Nounou, een beetje minder stemmingmakend mag ook wel. En dan een beetje meer gevoel voor de realiteit mag ook wel :| "dodelijk gevaar", tsk tsk.

• Vozze
  • Laatst online: 16:06
Had afgelopen maandag nog zo'n leuke situatie.

Iedereen kent ze wel. De politie. Zonder zwaailichten en sirenes mogen ze gewoon 140-150 rijden (althans dat denken ze). Ik kom ze vaak genoeg tegen.
Ik reed dus mooi met een gangetje van 130-140 en wat komt me voorbij? Ja hoor, de politie (die staan namelijk boven de wet). Ik rijd er rustig achteraan. Keurig steeds naar rechts na het inhalen.
Tot op een gegeven moment die dienders langzamer gaan. Ze bevinden zich op dat moment op de linkerbaan. Ik rijd rechts. Laten ze het gas terug tot ze 100 rijden. Dus ik rechts er bijna voorbij totdat ik me besefte dat dat misschien toch niet zo slim zou kunnen zijn. Dus ik blijf er naast rijden en kijk zo af en toe eens naar links, met zo'n blik van: "Toe dan, rij door man".
Uiteindelijk werd het gaspedaal weer ingetrapt en weg waren ze. Ergerde me er groen en geel aan en moest me inhouden om er niet gewoon rechts voorbij te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Vozze op 03-05-2006 13:47 ]

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Ik zie een strijd ontstaan tussen de
- Mensen moeten niet zo plakken
en de
- Mensen moeten niet zo linksrijden

en daar is 1 oplossing voor: ben je links klaar, ga dan naar rechts.
Er mag namelijk best wel links gereden worden, daarvoor is ie gebouwd.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

links rijden is in deze context natuurlijk onnodig links rijden

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 22:38

jep

Van bumperkleven krijg je ongelukken en dus file's. Waar je nog veel meer files van krijgt is door 60 meter afstand op je voorganger aan te houden; dat is weer zo'n haags bullshit idee waarvan de uitvoering in nederland niet haalbaar is.

:)

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 13:35:
[...]"dodelijk gevaar", tsk tsk.
Als jij met 115km/u op een paar meter achter een alto hangt met je A6 (ik noem maar iets) en die maakt een noodstop dan ga je dwars door/over die alto heen. Kerel, als je hem een tikje geeft en hij gaat tollen langs de vangrail is de overlevingskan al klein.

Je hebt duidelijk geen idee wat het gevaar van bumperkleven is.

Om over bumperkleven bij motorrijders maar te zwijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 03-05-2006 13:50 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 22:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vozze schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 13:42:

Iedereen kent ze wel. De politie. Zonder zwaailichten en sirenes mogen ze gewoon 140-150 rijden (althans dat denken ze). Ik kom ze vaak genoeg tegen.
Ik reed dus mooi met een gangetje van 130-140 en wat komt me voorbij? Ja hoor, de politie (die staan namelijk boven de wet).
Politie mag harder rijden dan de wettelijk toegestane maximum snelheid, ook zonder toeters en bellen.
Jij mag dat daarentegen niet, dus zelfs als ze jou met 150 voorbij komen rijden en jij pikt aan ben jij de enige die fout is.

Altijd leuk dat ongefundeerd bashen op de politie. :|

Signatures zijn voor boomers.

• Vozze
Maasluip schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 13:50:
[...]
Politie mag harder rijden dan de wettelijk toegestane maximum snelheid, ook zonder toeters en bellen.
Jij mag dat daarentegen niet, dus zelfs als ze jou met 150 voorbij komen rijden en jij pikt aan ben jij de enige die fout is.

Altijd leuk dat ongefundeerd bashen op de politie. :|
Lees jij wel? Waar gaat het mij nu om? Dat ze links blijven rijden en dan terugzakken tot 100. Wat moet je dan als automobilist als je rechts met 120 rijdt?

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Rob schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 13:46:
Ik zie een strijd ontstaan tussen de
- Mensen moeten niet zo plakken
en de
- Mensen moeten niet zo linksrijden

en daar is 1 oplossing voor: ben je links klaar, ga dan naar rechts.
Er mag namelijk best wel links gereden worden, daarvoor is ie gebouwd.
Er is maar 1 oplossing en dat is dat mensen zich gewoon aan de verkeersregels moeten houden en als mensen zich niet aan de regels houden dan moet je niet voor eigen rechter gaan spelen.

Het is echter een utopie om te denken dat mensen dat gaan doen en ik denk dat de twee grootste ergernissen simpelweg voortkomen uit het feit dat mensen zich niet aan de snelheid houden. Er is in Nederland geen minimumsnelheid, maar als iedereen nu gewoon de maximumsnelheid aanhoudt op de snelweg dan maakt het geen flikker uit of je links of rechts rijdt. Als ik links rijdt met een gangetje van 120km/u dan is er maar 1 iemand die zich daar aan zou kunnen storen en dat zijn mensen die vinden dat ze harder mogen rijden dan 120km/u. Dat geeft mij niet het recht om dan maar onnodig links te gaan rijden, maar het geeft het ander al helemaal niet het recht om op mijn bumper te gaan zitten. Dat iemand onnodig links rijdt dan is dat vervelend, als iemand gaat bumperkleven dan is dat gewoon onverantwoord gevaarlijk. De laatste persoon is in mijn ogen dus "fouter" bezig.

Ik rijd op zich niet zoveel auto, maar ik kan mij wel storen aan bumperklevers. Die vinden kennelijk dat als ik een rits vrachtwagens inhaal dat ik maar in elk klein gaat moet duiken, omdat zij 160 willen rijden en ik natuurlijk "onnodig" links rij en ook nog eens te traag omdat ik me aan de snelheid houd.

[ Voor 13% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 03-05-2006 13:55 ]

• pagani
  • Niet online
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 13:54:
Er is maar 1 oplossing en dat is dat mensen zich gewoon aan de verkeersregels moeten houden en als mensen zich niet aan de regels houden dan moet je niet voor eigen rechter gaan spelen.

Het is echter een utopie om te denken dat mensen dat gaan doen en ik denk dat de twee grootste ergernissen simpelweg voortkomen uit het feit dat mensen zich niet aan de snelheid houden. Er is in Nederland geen minimumsnelheid, maar als iedereen nu gewoon de maximumsnelheid aanhoudt op de snelweg dan maakt het geen flikker uit of je links of rechts rijdt. Als ik links rijdt met een gangetje van 120km/u dan is er maar 1 iemand die zich daar aan zou kunnen storen en dat zijn mensen die vinden dat ze harder mogen rijden dan 120km/u. Dat geeft mij niet het recht om dan maar onnodig links te gaan rijden, maar het geeft het ander al helemaal niet het recht om op mijn bumper te gaan zitten. Dat iemand onnodig links rijdt dan is dat vervelend, als iemand gaat bumperkleven dan is dat gewoon onverantwoord gevaarlijk. De laatste persoon is in mijn ogen dus "fouter" bezig.

Ik rijd op zich niet zoveel auto, maar ik kan mij wel storen aan bumperklevers. Die vinden kennelijk dat als ik een rits vrachtwagens inhaal dat ik maar in elk klein gaat moet duiken, omdat zij 160 willen rijden en ik natuurlijk "onnodig" links rij en ook nog eens te traag omdat ik me aan de snelheid houd.
Laten we wel de voertuigen die de 120 niet halen óók toestaan de snelweg te gebruiken. (diverse beginnersmotoren, klassieke auto's e.d.)
Vozze schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 13:54:
[...]

Lees jij wel? Waar gaat het mij nu om? Dat ze links blijven rijden en dan terugzakken tot 100. Wat moet je dan als automobilist als je rechts met 120 rijdt?
Politie rijdt controle met 130-140, plots zien ze in de spiegel iemand aanhaken. Die blijft volgen. Vervolgens remmen ze wat af in de hoop dat jij er langs gaat (rechts nog wel) én even hard of harder blijft rijden.

Lijkt me duidelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 03-05-2006 13:57 ]

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 13:49:
[...]

Als jij met 115km/u op een paar meter achter een alto hangt met je A6 (ik noem maar iets) en die maakt een noodstop dan ga je dwars door/over die alto heen. Kerel, als je hem een tikje geeft en hij gaat tollen langs de vangrail is de overlevingskan al klein.

Je hebt duidelijk geen idee wat het gevaar van bumperkleven is.

Om over bumperkleven bij motorrijders maar te zwijgen.
waar heb ik gezegd dat ik geen problemen met bumperkleven heb? Ik heb wel problemen met polariserend gedrag en dat zie ik in elke discussie terugkomen. Ik kan ook best scenario's verzinnen waarin bepaald gedrag vreselijke gevolgen kan hebben (vooral als ik de meest extreme voorbeelden erbij haal), maar in de praktijk zijn de omstandigheden veel milder en valt het allemaal wel mee.
A6? I WISH!!! :9

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vozze schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 13:54:
[...]

Ik reageer niet op dat stukje. Daar heb je gelijk in, dat is vreemd/flauw/misschien nodig voor de uitoefening van hun werk.
Ik reageer op je opmerkingen als "althans dat denken ze" en "staan namelijk boven de wet". Ja dat mogen ze en ja ze staan op bepaalde punten boven de wet.

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 13:56:
[...]

waar heb ik gezegd dat ik geen problemen met bumperkleven heb? Ik heb wel problemen met polariserend gedrag en dat zie ik in elke discussie terugkomen. Ik kan ook best scenario's verzinnen waarin bepaald gedrag vreselijke gevolgen kan hebben (vooral als ik de meest extreme voorbeelden erbij haal), maar in de praktijk zijn de omstandigheden veel milder en valt het allemaal wel mee.
A6? I WISH!!! :9
Het ging niet om de autovergelijking. Op elk moment met elke combinatie van voertuigen is bumperkleven boven de zeg 50km/u levensgevaarlijk of in ieder geval dom.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

johnnyv.nl schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 13:55:
[...]

Laten we wel de voertuigen die de 120 niet halen óók toestaan de snelweg te gebruiken. (diverse beginnersmotoren, klassieke auto's e.d.)
Dat lijkt me natuurlijk vanzelfsprekend, maar die mensen kun je gewoon inhalen. Tenzij die het ineens nodig zouden vinden om onnodig links te gaan rijden.

• pagani
  • Niet online
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 13:58:
[...]

Dat lijkt me natuurlijk vanzelfsprekend, maar die mensen kun je gewoon inhalen. Tenzij die het ineens nodig zouden vinden om onnodig links te gaan rijden.
80 op de linkerbaan met je fiat 500 :P

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Dat iemand onnodig links rijdt dan is dat vervelend, als iemand gaat bumperkleven dan is dat gewoon onverantwoord gevaarlijk. De laatste persoon is in mijn ogen dus "fouter" bezig.
Je zet "fouter" terecht tussen aanhalingstekens, want het is allebei fout ;)

IMHO ben je zelf "fouter" bezig. Jij gedraagt je namelijk zodanig dat dat irritatie opwekt en mogelijk overtredingen van anderen uitlokt.
Als je niet links blijft hangen is er geen reden tot bumperkleven in is er geen discussie. Ik denk soms dat linksplakkers links blijven plakken om de discussie "ja, maar jij mag niet bumperkleven!" aan te kunnen gaan.

• StevenK
maar als iedereen nu gewoon de maximumsnelheid aanhoudt op de snelweg dan maakt het geen flikker uit of je links of rechts rijdt.
wel eens van tellerafwijking gehoord ?

• Vozze
johnnyv.nl schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 13:55:
Politie rijdt controle met 130-140, plots zien ze in de spiegel iemand aanhaken. Die blijft volgen. Vervolgens remmen ze wat af in de hoop dat jij er langs gaat (rechts nog wel) én even hard of harder blijft rijden.

Lijkt me duidelijk.
Mij niet in ieder geval. Als ze het op zo'n manier doen, lijkt het verdomd veel op uitlokken. Beetje geval van 'burgertje pesten'. Daarnaast was het gewoon een opvallende politieauto en bovendien haakte ik niet aan. Zij reden van mij weg. Op een gegeven moment zat er ruim 500 meter tussen.

• pagani
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 14:02:
[...]

IMHO ben je zelf "fouter" bezig. Jij gedraagt je namelijk zodanig dat dat irritatie opwekt en mogelijk overtredingen van anderen uitlokt.
Als je niet links blijft hangen is er geen reden tot bumperkleven in is er geen discussie. Ik denk soms dat linksplakkers links blijven plakken om de discussie "ja, maar jij mag niet bumperkleven!" aan te kunnen gaan.
Het bumperkleven is direct gevaarlijk, het links rijden kan gevaarlijk gedrag uitlokken. You do the math.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Maasluip schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 14:02:
[...]
Laten we even alle overtredingen op 1 lijn stellen. Jij vindt moord net zo fout als schuin oversteken?
Hoe kom je er bij dat ik fout bezig ben? Ik zeg alleen dat als ik 120 op de linkerbaan rijd dat er dan niks aan het handje hoeft te zijn. Ik zeg niet dat ik onnodig links rij, als ik naar rechts kan dan ga ik naar rechts. Dat doe ik alleen niet als ik een rij vrachtwagens inhaal, dat zou namelijk betekenen dat ik moet terugzakken naar 80 en heel lang moet wachten voordat ik weer wegkan uit die rij en dat alleen omdat iemand harder dan 120 wil rijden. Daar doe ik niet aan mee.
En als mensen zich aan de snelheid houden krijgen ze nooit iemand op de voorbumper. Je moet je gewoon aan de regels houden en niet voor eigen rechter spelen. Zoals ik al zei moeten mensen niet onnodig links rijden EN zich gewoon aan de snelheid houden. Dan is er geen probleem. Alleen gebeurt dat niet en in dat geval vind ik dat bumperklevers een ergere overtreding maken dan de mensen die onnodig links rijden, omdat bumperkleven veel gevaarlijker is.
Als iemand mij uitscheldt dan is dat fout, maar als ik hem vervolgens mishandel is dat dus niet net zo fout en ga je ook niet de schuld leggen bij de persoon die begon met schelden.

[ Voor 6% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 03-05-2006 14:13 ]

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 13:58:
[...]

Het ging niet om de autovergelijking. Op elk moment met elke combinatie van voertuigen is bumperkleven boven de zeg 50km/u levensgevaarlijk of in ieder geval dom.
DAT ZEG IK OOK. einstein! ;)

• Vozze
Maasluip schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 13:58:
[...]

Ik reageer niet op dat stukje. Daar heb je gelijk in, dat is vreemd/flauw/misschien nodig voor de uitoefening van hun werk.
Ik reageer op je opmerkingen als "althans dat denken ze" en "staan namelijk boven de wet". Ja dat mogen ze en ja ze staan op bepaalde punten boven de wet.
Als het door de situatie nodig zou moeten zijn. Zoals ze reden geloof ik niet dat er ergens iets onwijs urgents was waardoor ze 150 zouden moeten rijden. En mocht dat er wel zijn, dan ga je niet ineens 100 op de linkerbaan rijden. Dus ik geloof daar niet zo in...

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vozze schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 14:09:
[...]

Als het door de situatie nodig zou moeten zijn. Zoals ze reden geloof ik niet dat er ergens iets onwijs urgents was waardoor ze 150 zouden moeten rijden. En mocht dat er wel zijn, dan ga je niet ineens 100 op de linkerbaan rijden. Dus ik geloof daar niet zo in...
Verkeerssurveillance wordt vaak met een snelheid > 120 km/h gedaan. Weet jij veel wat ze aan het doen waren?
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 14:07:
[...]

Hoe kom je er bij dat ik fout bezig ben? Ik zeg alleen dat als ik 120 op de linkerbaan rijd dat er dan niks aan het handje hoeft te zijn.
Ik quote je nog even:
[...]
Dat iemand onnodig links rijdt dan is dat vervelend, als iemand gaat bumperkleven dan is dat gewoon onverantwoord gevaarlijk. De laatste persoon is in mijn ogen dus "fouter" bezig.
We hebben het dus over "onnodig links rijden" en niet "met 120 op de linkerbaan rijden". Met dat laatste heb ik in principe ook geen problemen, doe ik zelf ook vaker.

[ Voor 44% gewijzigd door Maasluip op 03-05-2006 14:16 ]

• Vozze
Maasluip schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 14:12:
[...]

Verkeerssurveillance wordt vaak met een snelheid > 120 km/h gedaan. Weet jij veel wat ze aan het doen waren?
Ok ok ok. Dan had ik dat eerste gedeelte van mij post misschien weg moeten laten. Het ging me voornamelijk om het tweede gedeelte.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

En ik jou dan maar weer ;)
Nu doe je alsof ik onnodig links zou gaan rijden. Ik doe dat niet, ik zeg alleen dat als iemand (dus niet ikzelff) 120 rijd op de linkerrijbaan dat dat geen probleem is ook al is de rechterrijbaan leeg. Dat is alleen een probleem als iemand harder wil rijden dan 120, dat maakt niet dat die persoon dus maar onnodig links mag rijden, maar als de reactie bumperkleven is dan is het laatste gedrag meer laakbaar dan het eerste.
We hebben het dus over "onnodig links rijden" en niet "met 120 op de linkerbaan rijden". Met dat laatste heb ik in principe ook geen problemen, doe ik zelf ook vaker.
Waar ik over viel is dat je suggereerde dat ik zelf onnodig links zou rijden en dat je onnodig linksrijden net zo "fout" vindt als bumperkleven, terwijl het laatste toch echt gedrag is dat meer laakbaar is.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:59

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Vozze schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 14:09:
[...]

Ben het eens dat het raar is dat ze opeens terug zakken naar 100, maar die 150 is gewoon prima, of ze nu ergens snel naar toe moeten of niet. Politie rijdt hard, te hard, maar zij hebben daar training voor gehad + ik geloof altijd dat er wel een rede voor is (al is het maar om verkeerscontrolle te doen en zo snel en vlot door te rijden). En aan je eerste post te zien merk ik volgens mij dat die 150 je irriteert: "zij mogen het wel en ik niet :) "

• Vozze
We Are Borg schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 14:26:
[...]

Ben het eens dat het raar is dat ze opeens terug zakken naar 100, maar die 150 is gewoon prima, of ze nu ergens snel naar toe moeten of niet. Politie rijdt hard, te hard, maar zij hebben daar training voor gehad + ik geloof altijd dat er wel een rede voor is (al is het maar om verkeerscontrolle te doen en zo snel en vlot door te rijden). En aan je eerste post te zien merk ik volgens mij dat die 150 je irriteert: "zij mogen het wel en ik niet :) "
Ik beken schuld O-)

• dribbel
  • Laatst online: 12:58
maar hoe zit het nou met zo'n situatie?

het komt bij mij ook regelmatig voor. Ik rij rechts met 120/130 en een sliert auto's is mij aan het inhalen, maar zij moeten ineens afzakken naar een lagere snelheid (vrachtwagen schiet naar links oid), ik kan zelf nog een eind met mijn constante snelheid doorrijden. In principe maak ik me dan schuldig aan rechts inhalen doordat ik harder rijdt dan de mensen links naast mij, en hen dus inhaal. Maar het lijkt me ook een beetje al te gek dat ik mijn snelheid gelijk of lager moet houden dan degene die naast mij rijdt...

Ben ik nou oke bezig door gewoon maar door te rijden en mezelf waarschijnlijk uiteindelijk klem te rijden, of moet ik maar keihard in de remmen en achteraan aansluiten in de inhalende rij?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

dribbel: in zo'n geval is er lijkt me sprake van een file, en bij file mag je rechts inhalen.

En aangezien je netjes op je baan blijft en niet gaat slalommen lijkt me er dus niets aan de hand, zolang je de snelheidsverschillen in het redelijke houd (dus niet met 120 km/h doorkachelen als ze naast je 50 km/h rijden).

Virussen? Scan ze hier!

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:15
WHiZZi schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 12:31:
Waarom rijden mensen door NA het bord "Ritsen vanaf hier?". Juist door die mensen ontstaat daar een file (omdat de middelste strook hun er uiteraard niet tussen laat en die mensen dus hun auto er wel tussen duwen).
misschien omdat ze vanaf daar pas moeten ritsen. Oftewel..........tussen dat bord en waar de rijstrook ophoudt moeten ze ritsen, dus mensen op de middelste strook moeten ze tot dat punt gewoon er tussen laten

Verwijderd

ik denk dat het niet gaat om het feit dat ze ritsen, maar de manier waarop (vaak komen van die eikels met dik 100 over de linkse baan langs het stilstaande verkeer en rammen 'm er op het laatst tussen.
Probleem is dat de verkeersstroom voor de wegversmalling ook niet meer op gang komt omdat er steeds verkeer van de meest linkse baan bij blijft komen.
Mijn remedie is inmiddels om vanaf het filestuk links te gaan rijden en met gelijke snelheid met de rechterbanen mee te rijden. /me is soms ook een moraalridder :P

• Vozze
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 16:17:
ik denk dat het niet gaat om het feit dat ze ritsen, maar de manier waarop (vaak komen van die eikels met dik 100 over de linkse baan langs het stilstaande verkeer en rammen 'm er op het laatst tussen.
Probleem is dat de verkeersstroom voor de wegversmalling ook niet meer op gang komt omdat er steeds verkeer van de meest linkse baan bij blijft komen.
Mijn remedie is inmiddels om vanaf het filestuk links te gaan rijden en met gelijke snelheid met de rechterbanen mee te rijden. * Vozze is soms ook een moraalridder :P
Prutsritser >:)
Je moet juist zoveel mogelijk gebruik maken van de baan en pas op het eind ritsen. Dit bevordert de doorstroming. Helaas gaat iedereen zo snel mogelijk ritsen waardoor de doorstroming belemmert wordt.

Die Belgen (PDF, even zoeken op ritsen) weten tenminste hoe het moet :)

[ Voor 12% gewijzigd door Vozze op 03-05-2006 16:26 ]

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-11 21:12
Juist!
Dat stuk asfalt loopt niet voor niks nog even door he!

Verwijderd

ik rijd ook door tot het eind! >:)
(maar wel met een aangepaste snelheid) B)

/edit ik kijk net ff in die pdf:
- Gebruik de beschikbare rijstroken tot op het einde (honderden meters voor de wegversmalling reeds in één rij aanschuiven dient immers tot niets).
- Hou gelijke tred met de voertuigen in de andere rijstrook
- Ter hoogte van de wegversmalling maken de bestuurders die rechtdoor blijven rijden om beurt plaats voor de invoegende auto's.
Dus volgens mij doe ik aan Belgisch ritsen (dus goed volgens jullie) :*)

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2006 16:43 ]

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-11 21:12
Nog even mijn tactiek bij bumperklevers.
Ik laat gewoon mijn gas los en minder daardoor dus langzaam vaart.
Pas op het moment dat de bumperklever afstand gaat nemen(krijgt er vanzelf genoeg van) druk ik het gas weer in.

Voordeel hiervan is dat je geen schikreactie krijgt bij de bumperklever.

Overigens heb ik zelf bijna nooit last van bumperklevers maar dat komt mede doordat ik vrij snel doorrijdt en snel weer terug naar rechts ga als er ruimte is.
Dus ik zit eigenlijk nooit in de weg.

Zijn ook van die automobilisten die denken dat ze in een vrachtwagen rijden (traag terug naar rechts, doen of ze een aanhanger van 20 meter achter de auto hebben) :?

• Vozze
Verwijderd schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 16:39:
ik rijd ook door tot het eind! >:)
(maar wel met een aangepaste snelheid) B)

/edit ik kijk net ff in die pdf:

[...]

Dus volgens mij doe ik aan Belgisch ritsen (dus goed volgens jullie) :*)
_/-\o_ Toch geen prutsritser ;)

• StevenK
MarcoZ20 schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 16:04:
[...]

misschien omdat ze vanaf daar pas moeten ritsen. Oftewel..........tussen dat bord en waar de rijstrook ophoudt moeten ze ritsen, dus mensen op de middelste strook moeten ze tot dat punt gewoon er tussen laten
Ze moeten gewoon een doorgetrokken streep leggen tot aan dat bord, anders leren ze het nooit.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 14:26:
[...]

Waar ik over viel is dat je suggereerde dat ik zelf onnodig links zou rijden en dat je onnodig linksrijden net zo "fout" vindt als bumperkleven, terwijl het laatste toch echt gedrag is dat meer laakbaar is.
Ah, dat was niet de bedoeling nee. Ik ook van jou :>

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
4x2 schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 12:59:
...
Zoiets zie ik het ook, al haal ik (zeker met de motor, gaat nu eenmaal veel makkelijker) wel vrij snel rechts in als iemand niet op wil zouten.
Al moet ik eerlijk toegeven dat mensen voor mn motor nog vrij geregeld aan de kant gaan.
Hebben volgens mij zoiets van: dat is een motor, rijd toch veel te hard, laat ik maar aan de kant gaan.
Ook al rijd je gewoon 120...
...
Ik had laatst ook zo'n motorrijder achter mij, die zich netjes achter mijn linkerwil positioneerde, op een metertje ofzo van mijn auto. Ik weet dat die mens er zelf voor kiest om erg onbeschermd rond te rijden, en dat als ik moet remmen voor het verkeer voor me, het zijn schuld is dat ie tegen me knalt en mss (zwaar)gewond is. Dus laat ik hem liever zo snel mogelijk voor, dan ben ik er vanaf. Ook omdat je zo'n moto erg snel uit het oog verliest achter je, in een seconde zit die van 10 meter achter je opeens bijna in je koffer, als je je achterruitewisser aanlegt klopt ie tegen zijn kin :+ Die mensen zorgen ervoor dat jij ook voorgelaten wordt met je moto, ze vertrouwen geen motorrijders.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• StevenK
naftebakje schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 20:21:
[...]

Ik had laatst ook zo'n motorrijder achter mij, die zich netjes achter mijn linkerwil positioneerde, op een metertje ofzo van mijn auto. Ik weet dat die mens er zelf voor kiest om erg onbeschermd rond te rijden, en dat als ik moet remmen voor het verkeer voor me, het zijn schuld is dat ie tegen me knalt en mss (zwaar)gewond is. Dus laat ik hem liever zo snel mogelijk voor, dan ben ik er vanaf. Ook omdat je zo'n moto erg snel uit het oog verliest achter je, in een seconde zit die van 10 meter achter je opeens bijna in je koffer, als je je achterruitewisser aanlegt klopt ie tegen zijn kin :+ Die mensen zorgen ervoor dat jij ook voorgelaten wordt met je moto, ze vertrouwen geen motorrijders.
Ik had vandaag ook zo'n sukkel om me heen zwerven, die steeds rechts in m'n dooie hoek verdween.

Ik snap dat echt niet; zelf blijf ik op de motor echt *nooit* naast een busje/vrachtwagen hangen...

Verwijderd

StevenK schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 16:58:
[...]

Ze moeten gewoon een doorgetrokken streep leggen tot aan dat bord, anders leren ze het nooit.
Zelfs dat helpt niet, op de A12 bij Woerden richting Utrecht (I think it is, anyone) staat ook zo'n mooie doorgetrokken streep. Omdat luitjes in (bijvoorbeeld, toevallig was het deze keer wederom een VW) een LT35 zich daar niet aan blijken te hoeven houden was mijn auto bijna een neuslengte korter afgelopen zondag...

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Maasluip schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 18:53:
[...]
Ah, dat was niet de bedoeling nee. Ik ook van jou :>
Is dat ook weer uit de wereld O+

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
Bumperklevers vallen wel mee, geef wat gas bij als je aan het inhalen bent, ga rustig naar rechts, hij blaast er voorbij, ga weer naar links en haal de rest van de mensen in die je wilt inhalen. Als je dit een beetje oefend kun je zelfs gewoon je cruise-control aanlaten. Duidelijk spelen met je knipperlicht zorgt er ook voor dat de bumperklever wat meer inzicht krijgt in het geen jij wilt, en daar dan rekening mee kan houden. Veel bumperklevers die ik meemaak houden dan iets afstand, zet je de richtingaanwijzer 1 auto van te voren naar rechts dan geven zij gas bij, jij naar rechts en hup zij er snel voorbij en jij weer naar links. gewoon een spel wat je duidelijk mee moet spelen. Als die mensen door willen rijden, laat ze dan toch lekker, jij blij zij blij wat wil je nou nog meer?

Het is vervelender als je van belgie naar nederland rijd. Gister ook weer. Over de belgse snelweg (verschrikkelijk slechte wegen hebben ze daar) rijd alles lekker vlot door. Mensen hoeven niet moeilijk te doen met hun snelheid zolang ze het niet te gek maken. Je kan zonder problemen iemand met 140 inhalen ipv 121 omdat je in Nederland anders geflitst wordt.
Het rijd daar allemaal veel gemoedelijker en sneller en overzichtelijker en minder geirriteerder dan in nederland. Ik denk, en weet het bijna zeker dat de flitspalen in Nederland een zeer negatieve invloed hebben op het gedrag op de weg. En daardoor zelfs onveiliger.

Het is namelijk zo dat zodra je in Nederland komt iedereen 119 - 123 gaat rijden. Iedereen rijdt zijn eigenlijk 120 zo goed mogelijk om maar geen boetes te krijgen. Inhalen gaat dan ook met een verschil van 2 km/h. Als je verder Nederland in rijdt dan gaat dat wel iets over, maar het is erg veel hangen en wurgen op de snelweg.

Ik vraag me ook af waarom er in belgie zo weinig flitspalen staan, en het toch redelijk goed gaat daarzo. Heb je nou echt het idee dat dankzij de flitspalen het in Nederland enorm veel veiliger is op de weg? ik niet in iedergeval...

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Opperhoof schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 20:41:
Ik vraag me ook af waarom er in belgie zo weinig flitspalen staan, en het toch redelijk goed gaat daarzo. Heb je nou echt het idee dat dankzij de flitspalen het in Nederland enorm veel veiliger is op de weg? ik niet in iedergeval...
Ik zou zeggen bekijk de cijfers. Nederland is zo'n beetje het meest verkeersveilige land ter wereld en Belgie bij lange na niet. Dus je kunt veel van het Nederlandse beleid zeggen, maar niet dat het niet op de een of andere manier zijn vruchten afwerpt. Er zijn zeker dingen die in Nederland beter kunnen, maar je moet niet denken dat het verkeer in Belgie veiliger is, want dat is niet zo.

Kijk bv hier:
http://aps.vlaanderen.be/..._verkeersdoden.htm#tabel3

Aantal verkeersdoden per 100.000 ligt in Belgie bijna 2 maal zo hoog als in Nederland.

Update: Als je hier kijkt zie je dat het in 2005 nog beter gesteld was:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersveiligheid
In 2005 was Nederland met 5,0 verkeersdoden per honderdduizend inwoners het verkeersveiligste land ter wereld, op Malta na. Sinds 1970, het jaar met de piek in het aantal verkeersdoden (3.500 dodelijke slachtoffers), is het aantal met bijna 77% gedaald. Het huidige aantal ligt zelfs onder het niveau van 1950, toen er 1.000 doden te betreuren waren.
België heeft een slechte reputatie op het vlak van verkeersveiligheid met 12,8 verkeersdoden per honderdduizend inwoners in 2002. De cijfers voor Vlaanderen liggen iets onder het Belgische gemiddelde, die voor Wallonië ver daarboven. Het blijkt zelfs dat de wegen in de Belgische provincie Luxemburg de gevaarlijkste zijn van heel de Europese Unie: in '95 vielen er 100 verkeersdoden, een stijging met 11% in vergelijking met 1989. Per honderdduizend inwoners betekent dit een dodencijfer van 41,6 voor Luxemburg, een absoluut record (bron: Eurostat).

Verkeersonveiligheid kunnen we ook uitdrukken in slachtoffers per gereden kilometer. In België vallen per miljard afgelegde kilometers 17,6 doden. Het Europese gemiddelde ligt op 12,9.
In Belgie vallen er dus meer dan 2 maal zoveel doden per 100.000 inwoners dan in Nederland. DIt gaat trouwens over de cijfers per 100.000 inwoners, maar ik kan mij ook herinneren dat Nederland ook per gereden kilometer heel erg goed scoort. Hetgeen opmerkelijk is, aangezien Nederland een erg fijnmazig wegennet kent en we natuurlijk een klein land zijn en dus weinig lange stukken op een relatief veilige snelweg rijden.

[ Voor 61% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 04-05-2006 20:59 ]

Verwijderd

en die hele bewijsvoering valt in het water als je je bedenkt dat er nog steeds geen aantoonbaar direct verband is tussen snelheid en verkeersongelukken :)
Belangrijkste oorzaken van ongelukken: geen voorrang verlenen, door rood rijden, niet in de spiegels kijken en GVD gewoon lomp rijgedrag!!! :P

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 21:41:
en die hele bewijsvoering valt in het water als je je bedenkt dat er nog steeds geen aantoonbaar direct verband is tussen snelheid en verkeersongelukken :)
Daarom heb ik het ook over het Nederlandse beleid. Maar je hoeft geen Einstein te zijn om tot de conclusie te komen dat een lagere snelheid bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Een lagere snelheid zorgt namelijk dat je meer tijd hebt om te reageren, dat je de auto beter onder controle kunt houden, dat je een kortere remweg hebt en dat de impact van de botsing kleiner is. Dus ik waag het te betwijfelen dat jouw bewering waar is dat het nog nooit bewezen is dat een lagere gemiddelde snelheid niet zou bijdragen aan de verkeersveiligheid.

De snelheid speelt dus ook een rol als er iemand door rood rijdt, of geen voorrang verleent of ander lomp rijgedrag vertoont.

[ Voor 20% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 04-05-2006 22:04 ]

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 21:41:
Ik vind 18 jarige jochies die zich met 160 om een boom vouwen genoeg bewijs :)

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

naftebakje schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 20:21:
Die mensen zorgen ervoor dat jij ook voorgelaten wordt met je moto, ze vertrouwen geen motorrijders.
Mij best, betekent iig dat ze me gezien hebben en dat ik lekker door kan rijden.
Reden waarom boeit me nog niet zoveel eigenlijk :P
Voor mijn part zijn ze bang dat ik een rugridderende pedofiel met een fetish voor puntige voorwerpen op rare plaatsen.
Als ik maar door kan rijden.

leeg

• StevenK
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 21:56:
[...]

Daarom heb ik het ook over het Nederlandse beleid. Maar je hoeft geen Einstein te zijn om tot de conclusie te komen dat een lagere snelheid bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Een lagere snelheid zorgt namelijk dat je meer tijd hebt om te reageren, dat je de auto beter onder controle kunt houden, dat je een kortere remweg hebt en dat de impact van de botsing kleiner is. Dus ik waag het te betwijfelen dat jouw bewering waar is dat het nog nooit bewezen is dat een lagere gemiddelde snelheid niet zou bijdragen aan de verkeersveiligheid.
Maar het is wel een drogredenering, want op deze manier zou je dus gemotoriseerd vervoer moeten verbieden.

Het is nu net de snelheid die eigen is aan gemotoriseerd vervoer en nu wordt, omdat mensen niet met die snelheid omgaan en omdat ze graag auto's kopen die niet geschikt zijn voor snelheid, de snelheid beperkt om andere gebreken te compenseren.

Aan de andere kant is het met de gemiddelde randdebiel op onze wegen ook levensgevaarlijk om harder te rijden dan de maximum snelheid, omdat die randdebiel rijdt met het motto 'ik hoef geen rekening te houden met mensen die zich niet aan de regels houden'.

Persoonlijk voel ik veel voor het Duitse systeem, waarbij op wegen die ervoor geschikt zijn, de limiet er weliswaar niet is, maar bij een ongeval de hardrijder toch een heel groot bewijsprobleem heeft.

Maar in Nederland werkt zo'n systeem niet, want de Nederlandse randdebiel in z'n opel zafira heeft *geen* verantwoordelijkheidsgevoel. Hij denkt dat hard rijden gevaarlijk is, maar snapt niet dat er een relatie zou kunnen bestand tussen afstand houden, remvertraging, voertuigbeheersing en weet ik wat al niet meer.

Ik heb nu al zo'n 8 jaar ontzettend last van mijn nek dankzij een slaperige randdebiel (V), die het belangrijker vond om naar die politie auto/motor/wegenwacht met knipperende lampjes die op vluchtstrook bij een vrachtwagen stonden te kijken, dan naar die 40 cm derde remlicht in de achterspoiler van m'n impreza.

En sindsdien heb ik ervoor gekozen om met de auto, net zoals je dat bij de motor geleerd wordt, assertief te rijden: zorgen dat aan je rijgedrag duidelijk is wat je doet en wat je gaat doen, duidelijk een plaats op de weg kiezen, niet weifelen. Overigens is daarbij de richtingaanwijzer ook een belangrijk middel.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

StevenK schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 22:21:
Maar het is wel een drogredenering, want op deze manier zou je dus gemotoriseerd vervoer moeten verbieden.
Dat is helemaal geen drogredenering. Ik zeg alleen dat een lagere snelheid leidt tot een grotere verkeersveiligheid. Dat jij daar uit afleidt dat ik dus voor afschaffing van gemotoriseerd vervoer ben, is natuurlijk absurd en dat weet je natuurlijk zelf ook. Dat je het toch zegt is in mijn ogen dan ook niet meer dan een makkelijke manier om een discussie te laten ontsporen, door wat ik zeg in het belachelijke door te trekken. Maar ik vergeef het je hoor, die truc pas ik zelf ook vaak toe :>

Het gaat er natuurlijk om dat er een afweging gemaakt wordt, het is een optimaliseringsprobleem waarbij je bepaalde restricties inbouwt en 1 van die restricties is dat we wel gemotoriseerd vervoer hebben. Alleen willen we het anderzijds zo veilig mogelijk hebben, maar je moet nog wel snel genoeg van punt A naar B kunnen komen. Dus een snelheidslimiet die niet te laag ligt lijkt heel redelijk. In Nederland hebben we in mijn ogen heel redelijke snelheidslimieten (hoewel er natuurlijk altijd punten zijn waar je erover kunt discussieren). En we kiezen ervoor om die te handhaven en dat beleid lijkt zijn vruchten af te werpen omdat we zo'n beetje het meest verkeersveilige land ter wereld zijn en dat hebben we niet bereikt door de laagste snelheidslimieten te hebben, want die limieten zijn in veel landen vergelijkbaar, maar eerder omdat we ze ook daadwerkelijk handhaven.
En sindsdien heb ik ervoor gekozen om met de auto, net zoals je dat bij de motor geleerd wordt, assertief te rijden: zorgen dat aan je rijgedrag duidelijk is wat je doet en wat je gaat doen, duidelijk een plaats op de weg kiezen, niet weifelen. Overigens is daarbij de richtingaanwijzer ook een belangrijk middel.
Dat is ook wat je met autorijden aangeleerd moet krijgen en wat ook bij de meeste rijschoolhouders aangeleerd wordt. Alleen dat gedrag leren de meesten weer snel af omdat er niemand naast hen zit die ze corrigeert. Dat is overigens heel normaal menselijk gedrag, dus daarom is het goed dat mensen zoveel mogelijk prikkels krijgen om zich netjes te gedragen in het verkeer.

[ Voor 18% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 04-05-2006 22:38 ]

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
johnnyv.nl schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 22:07:
[...]

Ik vind 18 jarige jochies die zich met 160 om een boom vouwen genoeg bewijs :)
Bewijs? bewijs voor wat? Bomen staan niet op de snelweg. De personen over wie jij het hebt zijn gasten die met hun nieuwe scheurijzer te hard over dijken en plattelandsweggetjes denken te kunnen rijden.
Dat gaat inderdaad fout.
Ook maken ze inschattingsfouten op provinciale wegen bij het inhalen waarbij ze andere weggebruikers ingevaar brengen. Dit is al vervelender.
Maar als jij als tegenligger een beetje zit op te letten kun je inschatten dat zijn inschatting van geen kante klopt en op de rem trappen.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat die gasten goed bezig zijn, maar als weggebruiker weet je dat die personen rondrijden en is het dan ook handig goed op te letten of er niet zo'n onverlaat op jou probeerd in te rijden.

Maar dat wil niet zeggen dat die nare flitspalen zoveel helpen. Ik ben nog nooit geflitst, dus mijn haat komt niet door een hoge bekeuring, maar wel door de invloed van die palen op het verkeer.
Je komt de gekste dingen tegen, van mensen die op het laatst vol in de ankers gaan tot nare lui die voor de veiligheid maar 70 gaan rijden en moraalridders die stipt 120 links blijven rijden.

Ik zou wel eens willen kijken wat het effect is als de overheid vanaf nu heel geleidelijk en rustig aan stilletjes die palen weg halen. Zouden er ineens heel veel extra doden op de hoofdwegen vallen of zal het verkeer er relaxter en soepeler door gaan rijden.

Ik vind het persoonlijk altijd zo'n gigantisch verschil tussen de snelweg in belgie en die in nederland. Het stukje van Antwerpen naar Bergen op Zoom, richting A58. Alles rolt lekker antwerpen uit, iedereen rijd lekker zijn of haar eigen gangetje en als we de grens overgaan gaat iedereen zijn eigen stipte 120 rijden, en natuurlijk niet de 119 van de persoon voor je, dus die gaan we inhalen met 120 km/h vs 119 km/h, dan rijd er rechts een vrachtwagen met 85 en gaat meneer 119 er nog net, snel, associaal voor omdat die anders van zn snelheid afmoet voor de vrachtwagen. En dan krijgen we weer klagende mensen over bumperkleven en andere over langzaamrijders en andere over linksplakkers etc etc.

Als iedereen hier in Nederland wat flexibeler zou rijden en wat verder vooruit en achteruit kijken zou alles goed gaan.

• StevenK
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 22:34:
Dat is ook wat je met autorijden aangeleerd moet krijgen en wat ook bij de meeste rijschoolhouders aangeleerd wordt. Alleen dat gedrag leren de meesten weer snel af omdat er niemand naast hen zit die ze corrigeert. Dat is overigens heel normaal menselijk gedrag, dus daarom is het goed dat mensen zoveel mogelijk prikkels krijgen om zich netjes te gedragen in het verkeer.
Eh ? Assertief rijgedrag wordt door de meeste weggebruikers juist als agressief gezien, juist omdat je bereikt wat precies het doel is: gezien worden. Als je zo rijdt dat iedereen je ziet, val je iedereen op en dat heeft tot gevolg dat mensen je als een agressieve rijder zien.

Om een voorbeeld te noemen: (ooit geleerd tijdens een racecursus, van de illustere Paul Maaskant) als je iemand voorbij wilt die op de linker baan rijdt (en ruimte heeft om naar rechts te gaan), dan ga eerst zo ver mogelijk rechts rijden op de linker baan, daarna accelereer je voluit, terwijl je naar de linkerkant van die baan gaat.

Door het accelereren zullen je koplampen even wat hoger schijnen en gecombineerd met de beweging naar links weet je zeker dat de automobilist, mits de spiegel niet in make-up stand staat, je ziet en meestal zal 'ie ook naar rechts gaan.

Verwijderd

Oscar Mopperkont schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 21:56:
De snelheid speelt dus ook een rol als er iemand door rood rijdt, of geen voorrang verleent of ander lomp rijgedrag vertoont.
Je zegt het goed: speelt een rol. En hoe groot die rol is? Ik ga er geen uitspraken over doen, want ik weet het niet. En 3VO weet het ook niet, en minister Peijs niet, en Koos Spee ook niet. Maar ik vermoed dat de rol nét iets kleiner is dan die laatste 3 beweren. En ik denk ook dat de rol van rijgedrag een stuk groter is dan zij beweren. Maar ja, het kost geld en inspanning om daar iets aan te doen, en daar branden ze hun vingertjes niet graag aan.

Op het eerste deel van je tekst heeft StevenK al gereageerd en ik had het niet beter kunnen zeggen ;) Met je optimalisering ga ik trouwens mee, er ligt ergens een optimum.
En nu de praktijk: rijd je wel eens rond Den Haag/Voorburg? die grote brede vierbaanswegen waar je 50 mag? Rijd je wel eens op de A16 rond Dordrecht? 5 banen, en je mag er 100 (vooral snachts erg leuk). Onze wijk is helemaal 30km zone, dus ook de grote en lege toegangswegen eromheen. Lijkt dit mij een mooi punt om die optimalisatie eens aan de praktijk te toetsen ;) TEST FAILED! :z

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-11 19:03

Aight!

'A toy robot...'

Oscar Mopperkont schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 20:51:
[...]

Ik zou zeggen bekijk de cijfers. Nederland is zo'n beetje het meest verkeersveilige land ter wereld en Belgie bij lange na niet. Dus je kunt veel van het Nederlandse beleid zeggen, maar niet dat het niet op de een of andere manier zijn vruchten afwerpt. Er zijn zeker dingen die in Nederland beter kunnen, maar je moet niet denken dat het verkeer in Belgie veiliger is, want dat is niet zo.

Kijk bv hier:
http://aps.vlaanderen.be/..._verkeersdoden.htm#tabel3

Aantal verkeersdoden per 100.000 ligt in Belgie bijna 2 maal zo hoog als in Nederland.

Update: Als je hier kijkt zie je dat het in 2005 nog beter gesteld was:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersveiligheid

[...]

[...]

In Belgie vallen er dus meer dan 2 maal zoveel doden per 100.000 inwoners dan in Nederland. DIt gaat trouwens over de cijfers per 100.000 inwoners, maar ik kan mij ook herinneren dat Nederland ook per gereden kilometer heel erg goed scoort. Hetgeen opmerkelijk is, aangezien Nederland een erg fijnmazig wegennet kent en we natuurlijk een klein land zijn en dus weinig lange stukken op een relatief veilige snelweg rijden.
Ik denk dat de het aantal dode daar ook ergens anders aan ligt, namelijk les krijgen van je ouders, en/of vaak in papa's dikke Audi of BMW rijden inplaats van je zelf zuur verdiende centjes een kleine Suziki alto of zo.

Maja ik vind die wegen zeer raar in Belgie, kom er vaak, werk er namelijk net over de grens, dan 90 dan 70 dan weer 90, pff.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Aight! schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 09:51:
[...]

Maja ik vind die wegen zeer raar in Belgie, kom er vaak, werk er namelijk net over de grens, dan 90 dan 70 dan weer 90, pff.
En de 4-baans N wegen natuurlijk. Goed, je mag er soms ook maar 70 of 90, maar ze zijn zo uitnodigend...
Ik ben goed bekend met de N78 en de N75. De N78 is gewoon een 20 meter brede strook asfalt (2 x 2 rijstroken, dubbele middenstreep, fietsstrook en voetpad aan beide zijden. En natuurlijk woonhuizen, winkels, bedrijven, kruisingen, afslagen en alles wat maar gevaarlijk kan zijn er omheen. Linksaf slaan? Gewoon op de linker rijstrook gaan staan wachten tot het tegemoetkomend verkeer weg is. Achteropkomend verkeer moet maar uit zijn doppen kijken. Nee, dat is veilig.
Ze zijn op plaatsen de weg nu aan het versmallen naar 2 x 1 rijstrook. Maar natuurlijk mag het niets kosten, dus sergeantstrepen trekken en pilonnen neerzetten is voldoende.

De N75 is dan een graad beter. Daar zijn de twee rijbanen tenminste met een groenstrook en vangrail van elkaar gescheiden en kan het uitvoegend verkeer naar links op een uitvoegstrook. Maar nog altijd vrije kruisingen met en zonder verkeerslichten. Vooral op die laatste, als daar een tractor met lange sleep oversteekt dan ben je blij dat je je aan de toegestane 120 km/h hebt gehouden, dan haal je het nog door 4 zwarte strepen op de weg te trekken, anders is het boem = ho.

Altijd een belevenis dat België.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 07:41:
Je zegt het goed: speelt een rol. En hoe groot die rol is? Ik ga er geen uitspraken over doen, want ik weet het niet. En 3VO weet het ook niet, en minister Peijs niet, en Koos Spee ook niet. Maar ik vermoed dat de rol nét iets kleiner is dan die laatste 3 beweren. En ik denk ook dat de rol van rijgedrag een stuk groter is dan zij beweren. Maar ja, het kost geld en inspanning om daar iets aan te doen, en daar branden ze hun vingertjes niet graag aan.
Je doet nu alsof snelheid een zeer marginale rol speelt bij de verkeersveiligheid en dat dat men nog nooit een relatie heeft ontdekt. Dus ik sla maar even mijn "Human Factors" boek open en ga naar het hoofdstuk pver verkeersveiligheid en wat zegt de eerste zin die over snelheid gaat. "High vehicle speed poses a quadruple threat to drive safety (Evans):..." Vervolgens volgen er nog een paar paragrafen waarbij behoorlijk wat literatuurverwijzingen staan. Het lijkt me dus echt zeer onwaarschijnlijk dat er nog nooit bewezen zou zijn dat een lagere snelheid siginificant bijdraagt aan de verkeersveiligheid.
Alleen omdat er kennelijk niet tot 4 cijfers achter de komma bekend is wat de exacte relatie is tussen de verkeersveiligheid en de snelheid vind jij dat de exacte grootte van de rol niet bepaald is en dat we er daarom maar niks over kunnen zeggen en dat het hele gedoe rondom snelheid grote onzin is. In Belgie kun je immers rlx doorkachelen, dat daar 2 keer zoveel doden in het verkeer vallen kan alleen verklaard worden door hun rijgedrag, waarbij de snelheid van ondergeschikt belang is. Dan vraag ik me af waarom je het dan zo lekker vindt rijden in Belgie, want iedereen vertoont daar kennelijk lomp rijgedrag.

Maar natuurlijk is rijgedrag een belangrijke factor in de verkeersveiligheid, alleen een te hoge snelheid zal niet snel tot een ongeluk leiden. Waar het om draait is alleen dat niemand foutloos rijdt en dat een te hoge snelheid ervoor zorgt dat je bij een uitwijkmanoevre sneller de controle over het voertuig verliest, dat je minder tijd hebt om te reageren, de afstand die je aflegt tijdens het reageren is groter en de impact van een botsing is groter. Als jij lekker 160 op de linkerrijbaan kachelt en dus "goed meewerkt aan de doorstroming op de snelweg" en een of andere "idioot" gaat naar links zonder goed te kijken dan is de kans een stuk groter dat er een ongeluk plaatsvindt dan dat je 120 gereden zou hebben. Dat ongeluk is dan primair te wijten aan dat er iemand zonder te kijken naar links gaat, maar doordat de ander te hard rijdt is de kans dat die fout van de ene bestuurder leidt tot een ongeluk, gigantisch verhoogd. Dat is waar het om draait en dat geldt voor elke fout van een bestuurder. Als de ander harder rijdt vergroot hij de kans dat een fout van een ander eerder tot een ongeluk leidt en ook nog eens een zwaarder ongeluk.
StevenK schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 06:56:
Eh ? Assertief rijgedrag wordt door de meeste weggebruikers juist als agressief gezien, juist omdat je bereikt wat precies het doel is: gezien worden. Als je zo rijdt dat iedereen je ziet, val je iedereen op en dat heeft tot gevolg dat mensen je als een agressieve rijder zien.
De voorbeelden die je eerst gaf zijn wel dingen die je aangeleerd krijgt. Dus duidelijk zijn in wat je gaat doen, duidelijke plaats op de weg en niet twijfelen. Dat andere voorbeeld wat je gaf kende ik niet, dus wellicht geef jij het een nog wat andere extremere invulling :)

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-11 19:03

Aight!

'A toy robot...'

Maasluip schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 10:11:
[...]
En de 4-baans N wegen natuurlijk. Goed, je mag er soms ook maar 70 of 90, maar ze zijn zo uitnodigend...
Ik ben goed bekend met de N78 en de N75. De N78 is gewoon een 20 meter brede strook asfalt (2 x 2 rijstroken, dubbele middenstreep, fietsstrook en voetpad aan beide zijden. En natuurlijk woonhuizen, winkels, bedrijven, kruisingen, afslagen en alles wat maar gevaarlijk kan zijn er omheen. Linksaf slaan? Gewoon op de linker rijstrook gaan staan wachten tot het tegemoetkomend verkeer weg is. Achteropkomend verkeer moet maar uit zijn doppen kijken. Nee, dat is veilig.
Ze zijn op plaatsen de weg nu aan het versmallen naar 2 x 1 rijstrook. Maar natuurlijk mag het niets kosten, dus sergeantstrepen trekken en pilonnen neerzetten is voldoende.

De N75 is dan een graad beter. Daar zijn de twee rijbanen tenminste met een groenstrook en vangrail van elkaar gescheiden en kan het uitvoegend verkeer naar links op een uitvoegstrook. Maar nog altijd vrije kruisingen met en zonder verkeerslichten. Vooral op die laatste, als daar een tractor met lange sleep oversteekt dan ben je blij dat je je aan de toegestane 120 km/h hebt gehouden, dan haal je het nog door 4 zwarte strepen op de weg te trekken, anders is het boem = ho.

Altijd een belevenis dat België.
En dan nog heb je 2 wegen zit je mooi op de linkse iemand in te halen die met 60 daar rijd, zit je weer op de foute rij strook, dat je dus links af moet, echt vervelend, niks staat goed aangegeven daar.
Verschrikkelijk, maja zaterdag geen last meer van, navigatie helpt :P
Pagina: 1 2 Laatste