Software en bestanden verdwijnen

Pagina: 1
Acties:

• joostdevriesede
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 09:24
Heren,
ik heb problemen met een computer en weet niet goed hoe het komt. De harde schijven waren naar mijn idee overleden aangezien er regelmatig bestanden spontaan verdwenen. Ook software moest het ontgelden. Dat waren 2 IDE schijven. Heb ze weggegooid en een nieuwe SATA harde schijf gekocht. Ik heb de hele bende weer geinstalleerd (windows, office, antivirus, enz) op net aangemaakte C partitie. Op de D heb ik wat word documenten, foto's en filmpjes terug gezet van een backup). Maar de ramp is dat er nu weer software en documenten verdwijnen van zowel C als D. De harde schijf is nieuw dus dat kan het probleem niet zijn.

De rede waarom de harde schijven zijn overleden is omdat degene waar de PC van is soms een harde schijf aansloot terwijl de computer draaide (met als resultaat dat de hele PC uitviel). Kan bij die actie ook het moederbord zo'n klap hebben gehad dat er software en documenten verdwijnen? Het is toch kapot of niet kapot? Ik gebruik zelfs een andere controller (SATA ipv IDE) dus snap niet goed hoe dit kan. Er zitten ook geen virussen in de bestanden die ik uit een backup terugzet.

Enig idee hoe dit kan?

Joost de Vries

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:57

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het is nooit slim om een harde schijf aan te koppelen als de computer aanstaat :X Zoek eerst eens naar de bestanden die je zogenaamd kwijt bent en denk je het echt kwijt te zijn dan moet je even scannen met een recoverytool bijvoorbeeld GetDataBack.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Startups
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09-2022
Bedenk eerst maar eens goed of er geen andere mensen toegang hebben tot dit systeem, zelfs kinderen kunnen dit gedaan hebben.

Verder als je het aan de kant van het systeem zoekt, heb je informatie over de filetypes die verdwijnen? (.jpg, .doc)
En de tijden/datums waar op dit gebeurd?

Als je patronen kan ontdekken ben je al een stuk verder..

• joostdevriesede
Het was inderdaad niet bepaald handig van hem dat hij zo de harde schijf aansloot. Getdataback zal niet zoveel zin hebben want elke keer verdwijnen er bestanden. Op een gegeven moment was outlook verdwenen. Daarna had hij het weer geinstalleerd en een paar dagen later was het weer weg.
Er zijn geen andere mensen die toegang hebben tot die machine.
Patroon heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Maar wat zeggen jullie over mijn idee dat het moederbord een klap heeft gekregen en daardoor misschien rare dingen gebeuren. Een virus geloof ik namelijk niet zo in. De harde schijf kan het ook niet zijn.

Joost de Vries

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:57

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Waarom zou het de harde schijf niet kunnen zijn :? Dat ding krijgt ook gewoon een klap op zijn sodemieter. Kijk anders eens in je logboeken voor eventuele fouten.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• joostdevriesede
Het kan de harde schijf niet zijn omdat het een nieuwe is. Lees anders mijn eerste bericht nog eens. Daarin vertel ik dat de harde schijven die er eerst in zaten niet netjes behandeld werden (aansluiten terwijl de PC nog aan staat) en dat daarna een nieuwe is gekocht die ook bestanden "verliest".

Joost de Vries

• L01
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-02 16:17

L01

Welke antivirus gebruik je en heb je je pc al eens gescanned?

Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.

• joostdevriesede
Ik gebruik Norton Antivirus (de nieuwste) en ik heb hem inderdaad al eens gescand.

[ Voor 33% gewijzigd door joostdevriesede op 04-05-2006 12:36 ]

Joost de Vries

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-02 22:39
Hardware fouten zorgen er niet voor dat er willekeurige bestanden verdwijnen. Zelfs al zou dat gebeuren dan zou er nog veel meer beschadigd moeten worden (bestandssysteem beschadigingen, corrupte bestanden).

Dit is echt veel te selectief of een hardware matige fout te zijn. Het is echt pertinent onmogelijk dat een hardware fout er voor zorgt dat selectieve bestanden worden verwijderd of uit je NTFS indexes worden gehaald, zonder dat de rest van je bestanden naar de **** gaan.

Het kan natuurlijk zo zijn dat jouw virusscanner bijv. bestanden in quarantaine plaatst vanwege virusbesmettingen. Verder kan het zijn dat je systeemherstel aan hebt staan en er op de een of andere manier een rollback gedaan wordt naar een vorige datum.

-- Zet dus systeemherstel uit
-- voer een paar virus/malware scans uit op je pc via bijvoorbeeld housecall van Trend Micro
-- verander je wachtwoorden
-- controleer of er toevallig geen nieuwe users aangemaakt zijn die je niet kent
-- Zorg ervoor dat je firewall aanstaan en Microsoft Terminal Services uit

Voer een paar scandisks uit en bekijk je logboeken.
Pagina: 1