BiG_G schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 12:21:
[...]
Een AF van 10 jaar geledan zal het prima doen. Mits ie maar licht sterk genoeg is. Het verlies van Functionaliteit? Dat loopt wel los... In Nikon termen zal je de VR misschien missen, maar zelfs heden koopt niet iedereen een VR lens.
Een AF-objectief van Minolta van 10 jaar oud, of nog ouder (circa 20 jaar) doet in veel gevallen niet onder aan de kwaliteit van de huidige generatie objectieven. Over t algemeen waren de oude objectieven vaak lichtsterker dan nu (Minolta). Misschien was de AF wat trager (goed voorstelbaar, in elk geval voor de 'eenvoudigere' series)
Ga je nog iets verder terug naar de manual-focus objectieven... t maakt niet uit of je AF/MF gebruikt, t enige is dat je wel met je MF-objectieven om moet kunnen gaan!
Als je de functionaliteit van manual focus niet kent, en ze gaat vergelijken met AF, dan kun je beter met AF schieten, want dan zul je nooit behoorlijke foto's kunnen maken met de MF's. Simple as that

Waarom? Ik houd me misschien bezig met portret fotografie, binnen op een statief met veel licht enzo. Waarom moet ik dan een dure toplens erop klikken? (VR ED versie van Nikon) Ik denk dat ik prima kan volstaan met een mindere versie.
Het is maar wat je verlangt van je resultaat, en het is maar hoe goed je kan fotograferen, en met wat voor doel je fotografeert en wat voor Cam je hebt.
Cam maakt niet zoveel uit... objectieven in mindere mate... tuurlijk met een betere lens/cam zou een beter resultaat bereikt kunnen worden... maar dat is niet wat ik bedoel.
Het gaat erom hoe goed je kunt fotograferen, hoe goed je techniek en feeling eigen bent. Als je écht goed bent, kun je met zo'n beetje alles goede foto's maken.
Een D50 met een 70-200 VR van 1600 euro lijkt me een beetje z'n doel voorbij te schieten. Ten eerste omdat iemand die een D50 koopt / gebruikt nooit het doel van zo'n lens zal gebruiken, en iemand die het nu van zo'n lens ziet en dus koopt nooit een D50 zal kopen.
(Ik zeg niet dat de D50 een slecht toestel is, integendeel) Maar het is om het even, een ferrari met een fiat500 motor of een fiat500 met een ferrari motor... (figure of speech)
Mooie vergelijking...

Ik heb zeker ervaring met 'lensjes' van een paar honderd euro die alles behalve slecht presteren.
Mmm... sorry, heb ik niet

(tenzij je de prijzen bedoelt die ik voor tweedehandse dingen heb neergeteld)
Tuurlijk alles kan beter, maar is een amateur fotograaf dat waard? Gebruikt iedereen die een DSLR koopt de volledige potentie?
Geen idee... heb geen dSLR (al staat die op t verlanglijstje) (ff wachten op de nieuwe cam van Sony) (Mocht ik moeten overstappen ga ik denk ik naar Nikon, maar voorlopig kan ik nog 10 jaar vooruit) (dan maar niet digitaal voor t amateur-deel).
Op dit moment gebruik ik mijn huidige cams tot de volle potentie, maar volgens mij werkt dat alleen als je je cam + gear heel erg goed kent, inclusief alle knopjes, etc., en daarnaast als je goed op de hoogte bent van alle tricks en knowledge.
Dat ontbreekt vaak (er zijn idd uitzonderingen) bij mensen die alleen de digitale zijde van de fotografie kennen.
Ik wil graag de D200 aanschaffen binnen 3 maanden. En of ik de volledige potentie zal gebruiken? Nee, dat denk ik niet. Maar ik denk dat er maar weinig hier op dit forum rondlopen die alles uit het apparaat kunnen halen. En zo zie ik het ook met lensen. Ook al zijn ze misschien niet de duurste en nieuwste versie.
Een keuze van een camera blijft persoonlijk... t gaat om feeling, wat je kiest om te gebruiken ligt vanaf dat moment in je eigen handen. Dat moet fijn voelen, makkelijk, han(d)teerbaar.
Veel mensen halen er nooit alles uit wat de body kan, is ook helemaal niet nodig, gezien photosoap tegenwoordig de rest doet!
Maar de body blijft wel de mogelijkheid bieden er meer uit te halen. Zodra die mogelijkheid niet meer aanwezig is, kun je op zoek gaan naar vervanging. Dat wil echter niet zeggen dat je oude body ineens slecht is, en niet meer gebruikt kan worden!
Elk systeem heeft zijn/haar voor- en nadelen. De perfecte camera bestaat niet! (voornamelijk gezien dat dat afhankelijk is van persoonlijke smaak)
Zodra je gebruik kan maken van zowel de voor- als de nadelen (van elk systeem, of tenminste van je eigen systeem/systemen) om goede foto's te maken....
FF aanvullen:
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 13:25:
Jammer dat ik het niet helder genoeg beschreven heb. Minolta is gestopt met kamera's en als ik de berichten hierover goed lees zijn sommige producten nieuw al moeilijk verkrijgbaar. Ook tweedehands zijn er problemen. Op marktplaats zie ik bijv. wel vraag maar geen aanbod van 7d's.
En over lenzen, aangezien het topic over minolta gaat en niet over nikon doel ik op de md- en de oudere AF-lenzen.Natuurlijk zijn de md-lenzen met hulpstukken op een moderne kamera te klikken, maar het nut lijkt me zeer klein. Koop dan daarvoor nog een xd7, , dan heb je beter resultaat.
Tsja... ik gebruik MD en AF door elkaar. de MD-lenzen zowel op de X-700 als op t Dynax-systeem. Andersom gaat niet!
Of t nut heeft? Voor mij wel, voor een ander, zoals jij waarschijnlijk niet. Laat dat svp aan de gebruiker over om te concluderen of dat voor hem/haar nut heeft!
De oude AF-lenzen hebben trage autofocus, en zijn door de verlengingsfactor van een dlsr minder bruikbaar.Als je je hollandse zuinigheid overboord zet, koop je bij je sony alpha toch gewoon nieuwe lenzen. Met het huidige tempo van sony heb je nog ruim de tijd om er voor te sparen.
Ik volg je conclusie over de verlengingsfactor niet helemaal. Alleen de mogelijkheid voor t 10-17mm (zonder fisheye) was niet/minder voor handen. Maar dat was voor lange tijd ook voor de digitale fotografen niet voor handen.
18 mm geeft ongeveer 28mm groothoek [35mm], wat voor de meeste fotografen ruim afdoende is! Een beginner zal t deel beneden de standaard 28mm-groothoek niet missen. En de meesten zullen minder nauwelijks gebruiken/missen. Pas wanneer je een dergelijke lens voor handen hebt gehad, zul je die op een gegeven moment in bepaalde situaties kunnen missen.
Je kunt ook gewoon een paar stappen meer naar achteren doen.
(de luiheid van de moderne fotograaf?)
Veel oude lenzen voldoen prima, of zelfs beter...
Ik zie/hoor nog steeds veel mensen kwijlen bij t zien van bepaalde vrijwel antieke objectieven.
[
Voor 21% gewijzigd door
Verwijderd op 05-05-2006 13:58
. Reden: aanvullen dus ]