Aanschaf DSLR en objectieven compatibiliteit oude Minolta

Pagina: 1
Acties:
  • 874 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Lieden,

Bij deze mijn eerste TS in FA. Ik weet er nog niet zo heel erg veel van, maar lekker experimenteren lijkt me leuk. Ik zit echter een beetje met het volgende.
Ik wil over een tijdje misschien een digi spiegelreflex gaan kopen. So far so good, keus genoeg zou je zeggen. Nou wil het geval echter ook dat mijn vader een normale spiegelreflex heeft, beestje is denk ik al een jaar of 20 oud. Het betreft hier een Minolta, type weet ik zo even niet. Bij deze camera heeft ie een leuke zoomlens, een normale lens, en een groothoek. Het zou natuurlijk fijn zijn als ik die zou kunnen "lenen" O-) om op mijn toekomstige digi spiegelreflex te kunnen zetten. Dus dat zou dan uitwisselbaar moeten zijn. Maar hoe kom ik er achter welke modellen de lenzen van mijn vaders camera slikken? Aangezien het tegenwoordig Konica-Minolta is als ik me niet vergis?
Uw aller hulp in deze wordt ten zeerste gewaardeerd :)

Helaas wonen mijn ouders 150 km van me vandaan, dus even lenzen ophalen en ermee langs de fotograaf is geen optie ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Natuurlijk moet je om te beginnen even achterhalen welke objectieven je vader precies heeft, zonder die info is er weinig zinnigs over te zeggen. In sommige gevallen is het namelijk niet of nauwelijks lonend om bestaande 'analoge' lenzen te blijven gebruiken omdat ze bijvoorbeeld matig van kwaliteit zijn of omdat moderne equivalenten met nieuwere snufjes zoals AF aantrekkelijk geprijsd zijn.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Zijn het AF lenzen? Dan past het op een Konica-Minolta 7D of 5D. :)

owja, en wat Koraks zegt klopt ook. :P

Meer info in dit topic: [rml][ dSLR] Konica Minolta Dynax 5D & 7D Topic V2.0[/rml]

[ Voor 56% gewijzigd door Oxi op 01-05-2006 14:12 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
koraks schreef op maandag 01 mei 2006 @ 14:10:
Natuurlijk moet je om te beginnen even achterhalen welke objectieven je vader precies heeft, zonder die info is er weinig zinnigs over te zeggen. In sommige gevallen is het namelijk niet of nauwelijks lonend om bestaande 'analoge' lenzen te blijven gebruiken omdat ze bijvoorbeeld matig van kwaliteit zijn of omdat moderne equivalenten met nieuwere snufjes zoals AF aantrekkelijk geprijsd zijn.
Geen idee of het AF lenzen zijn (om heel eerlijk te zijn: kweet niet eens wat het betekent, maar als je autofocus bedoelt: je moet ze met de hand scherpstellen) maar zou kunnen. Ik zou ze in eerste instantie gewoon willen gebruiken om mee te experimenteren en te leren. Kwaliteit is wel ok volgens mij, ik kan me niet voorstellen dat mijn vader rotzooi koopt ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Je wilt niet weten hoeveel mensen denken dat zij topkwaliteit hebben omdat zij een reflex camera hebben. De waarheid is dat minimaal 75% van de consumenten gewoon een goedkoop zoomlensje heeft dat optisch weinig boeiend is.

Aangezien je met de hand scherp moet stellen (Manual Focus ipv Auto Focus) gaan deze objectieven niet op de camera passen. Daarnaast heeft Sony de Konica-Minolta camera divisie overgenomen, dus de beschikbaarheid is op dit moment niet echt om over naar huis te schrijven. Conclusie: je mag je helemaal opnieuw gaan orienteren

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 15:31:
Je wilt niet weten hoeveel mensen denken dat zij topkwaliteit hebben omdat zij een reflex camera hebben. De waarheid is dat minimaal 75% van de consumenten gewoon een goedkoop zoomlensje heeft dat optisch weinig boeiend is.

Aangezien je met de hand scherp moet stellen (Manual Focus ipv Auto Focus) gaan deze objectieven niet op de camera passen. Daarnaast heeft Sony de Konica-Minolta camera divisie overgenomen, dus de beschikbaarheid is op dit moment niet echt om over naar huis te schrijven. Conclusie: je mag je helemaal opnieuw gaan orienteren
Kijk, daar heb ik wat aan. Scheelt me bij voorbaat al een hele hoop moeite.
* The Eagle gaat zich inlezen :Y)

Hoofdreden dat ik naar een DSLR wil is overigens dat ik nu een compact 3,2Mpix van Olympus heb, fijn dingetje, maar toch een aantal dingen mis, en bovendien met een beetje mazzel eind dit jaar / begin volgend jaar 3 weken VS ga doen (Arizona, LA, Vegas, Mexico, Nevada, die omgeving) omdat een goede vriend va mij daar gaat wonen. En dan wil ik wel een beetje een goede cam ter beschikking hebben :)

Verwijderd

Alles past... alleen moet je bij de MD-lenzen gebruik maken van een convertertje (bv. de Mi 7000/MD) (zeldzaam!). En uiteraard worden MD-lenzen niet spontaan AF! :+

20 jaar maar? Kans dat t de eerste serie Dynax was...
Al werd de X-700 nog in t nieuwe millennium verkocht :p

Mochten t toch MD-lenzen zijn (type manual focus dus), is t misschien verstandiger om of op de tweedehandsmarkt/third party markt rond te snuffelen naar AF/Dynax-mount objectieven... of toch naar een ander merk uit te kijken... ;)
Of geduldig wachten op Sony Alpha.

edit:
Over converters gesproken er bestaan zelfs converters om Nikon en Canon lenzen op de Dynax mount te gebruiken :+

edit:
2: Minolta is geen rotzooi! :9~ Kom anders mee naar de KM-meet eind deze maand. Neem je cam + lenzen mee, en kijk wat er wel/niet mogelijk is.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 14:12 ]

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
The_Eagle schreef op maandag 01 mei 2006 @ 14:07:
... Bij deze camera heeft ie een leuke zoomlens, een normale lens, en een groothoek. Het zou natuurlijk fijn zijn als ik die zou kunnen "lenen" O-) om op mijn toekomstige digi spiegelreflex te kunnen zetten. ....Helaas wonen mijn ouders 150 km van me vandaan, dus even lenzen ophalen en ermee langs de fotograaf is geen optie ;)
Je denkt ze wel te kunnen lenen, maar ophalen om ermee langs de fotograaf kan niet. :?
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 14:07:
edit:
2: Minolta is geen rotzooi! :9~ Kom anders mee naar de KM-meet eind deze maand. Neem je cam + lenzen mee, en kijk wat er wel/niet mogelijk is.
Kan dit aanbod dan wel???
edit:
Over converters gesproken er bestaan zelfs converters om Nikon en Canon lenzen op de Dynax mount te gebruiken :+
Ik heb hier nog niet eerder van gehoord. Ik zou best voor de grap een Canon L-lens willen testen op mijn 5D.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
joh14vers6 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 22:17:
Ik heb hier nog niet eerder van gehoord. Ik zou best voor de grap een Canon L-lens willen testen op mijn 5D.
met converters is er een hele hoop te verwisselen, maar je raakt wel altijd - indien aanwezig - de autofocus kwijt. fullframe canon gebruikers zoeken bijvoorbeeld dikwijls hun heil bij zeiss, leica, om zuiko of nikon glas voor goede groothoeklenzen. op nikon bodies past - door de kleine mount - niet zo heel veel ander glas. op minolta bodies weer wel, maar die converters zijn redelijk aan de prijs en je moet je je afvragen of je dat het waard is. canon l glas heeft zijn waarde zeker niet aan zijn scherpte alleen te danken, maar voor een groot deel ook vanwege de goede autofocus prestaties en die ben je kwijt op je D5D.

Verwijderd

lateef schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 22:35:
[...]
met converters is er een hele hoop te verwisselen, maar je raakt wel altijd - indien aanwezig - de autofocus kwijt.
Een beetje lezen kan geen kwaad :p
TS heeft Minolta lenzen, of AF --> geen converter nodig; MD --> met converter is mogelijk, een MD-lens heeft geen autofocus, dus kun je die ook niet kwijtraken :)

offtopic:
[quote]Fullframe canon gebruikers zoeken bijvoorbeeld dikwijls hun heil bij zeiss, leica, om zuiko of nikon glas voor goede groothoeklenzen. Op nikon bodies past - door de kleine mount - niet zo heel veel ander glas. Op minolta bodies weer wel, maar die converters zijn redelijk aan de prijs en je moet je je afvragen of je dat het waard is. Canon l glas heeft zijn waarde zeker niet aan zijn scherpte alleen te danken, maar voor een groot deel ook vanwege de goede autofocus prestaties en die ben je kwijt op je D5D.[/quote]

Tsja... ik heb die AF>MD-converter. Die is voor mij reuze handig, opdat ik mijn MD-spullen ook op mijn AF-bodies kan gebruiken. Heb wel uitgekeken naar de andere converters (Dynax>Nikon en Dynax>Canon), en zag vandaag zelfs een Dynax>Hasselblad-converter op ebay... Da's alleen voor t geval ik er een derde merk naast ga gebruiken...

Tis een kwestie van uitkijken, en nagaan wat je er maximaal voor wilt geven!
Voor de Dynax>MD bestaan er ook converters met een 2x teleconverter ingebouwd. Die wilde ik dus niet hebben, maar voor ik de mijne vond, werd veelal gedacht dat er geen bestond zonder teleconverter.
joh14vers6 schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 22:17:
[...]
[...]
Kan dit aanbod dan wel???
Ik zou niet weten waarom niet. Dit is GoT, en de meets zijn open voor GoT-users... kwestie van inschrijven, en die dingen meebrengen. Er zijn zat KM-users die t verschil kunnen zien tussen Dynax en MD-objectieven. Dan weet TS meteen wat hij heeft, en vooral wat hij eraan kan hebben! En daar kan ie meteen met zijn (vader's) camera + objectieven leren fotograferen. Zat mensen ook die dat willen/kunnen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2006 23:40 ]

• lateef
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 23:29:
Een beetje lezen kan geen kwaad :p
TS heeft Minolta lenzen, of AF --> geen converter nodig; MD --> met converter is mogelijk, een MD-lens heeft geen autofocus, dus kun je die ook niet kwijtraken :)
ik vraag me af wie er beter moet lezen. ik reageer namelijk niet op het bericht van de topicstarter, maar op het bericht van joh14vers6 en die had het over canon l glas en daarbij raak je toch echt je autofocus kwijt als je die op je minolta zet...

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

20 jaar maar? Kans dat t de eerste serie Dynax was...
Al werd de X-700 nog in t nieuwe millennium verkocht :p
20 jaar geleden was er nog geen Dynax, dat was de AF serie 7000AF, 9000AF enzo...
Pas bij de 7000i is men de naam Dynax gaan gebruiken...

Maar @ TS het lijkt me het beste dat je je beperkt tot Nikon en Canon.
Op Sony moeten we nog ff wachten, en dan is het nog maar de vraag met wat ze komen.
Het gebruik van die oude MD en evnt. MC meuk heb je ook niet veel aan....

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• joh14vers6
  • Laatst online: 13-06-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 23:29:
[...]
Ik zou niet weten waarom niet. Dit is GoT, en de meets zijn open voor GoT-users... kwestie van inschrijven, en die dingen meebrengen. Er zijn zat KM-users die t verschil kunnen zien tussen Dynax en MD-objectieven. Dan weet TS meteen wat hij heeft, en vooral wat hij eraan kan hebben! En daar kan ie meteen met zijn (vader's) camera + objectieven leren fotograferen. Zat mensen ook die dat willen/kunnen.
Sorry, voor de verwarring. Maar ik bedoel hier niet of jij het aanbod mag doen, natuurlijk mag dat, maar of TS dit praktisch kan doen i.v.m. eerdere opmerking van TS, die ik mijn vorige posting gequote heb.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

• koraks
  • Niet online
Hexley schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 01:07:
[...]
Ik zie niet in waarom bv. Minolta en Pentax meteen zouden moeten afvallen?

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

koraks schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 13:08:
[...]
Ik zie niet in waarom bv. Minolta en Pentax meteen zouden moeten afvallen?
Tja, ik ben zelf wel een gebruiker van Minolta spul. Maar om hem nou een dood merk aan tepraten... :P

Tuurllijk Sony zal met de DSLR's verder gaan, maar waar ze mee gaan komen?
Erg vaag dus, het is dat ik 10 jaar terug voor Minolta heb gekozen, en dus ook een verzameling Minolta objectieven en andere prut heb. Maar als ik weer vanaf 0 zou moeten beginnen zou ik voor Nikon gaan. Aan Minolta stuff zou ik dan ook echt niet meer beginnen...

Pentax maar ook Leica zouden Minolta wel eens achter na kunnen gaan,
het zal me niet verbazen als Pentax er dus ook mee stopt of gewoon over de kop gaat.
Die hadden in het 35mm AF tijdperk slechts een klein marktaandeel en nu? Tja...
Het tweedehands aanbod van Minolta is aardig, maar dat kan ik van Pentax niet echt zeggen...

Tja en dan heb je Sigma nog, die voornammelijk van hun objectieven leven.
En daar zou ik eigenlijk ook niet aanbeginnen, met hun glaswerk zullen ze zeker verder gaan.
Maar er is toch zeker een kans dat ze ook met hun body's stoppen.

De enige twee merken die overblijven zijn Nikon en Canon.

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Verwijderd

Heel erg mee eens. Wie toekomstgericht koopt, gaat niet voor minolta, maar ook niet voor pentax, olympus, sigma, panasonic, samsung en sony. De laatste drie moeten zich nog helemaal bewijzen als blijvende fabrikant van dlsr., de eerste vier zijn hele kleine spelers in het geweld van canon en nikon.
Ook ik heb en had de nodige analoge minolta apperatuur,een deel ben ik inmiddels kwijt. Als puntje bij paaltje komt, bleek een deel überhaupt niet geschikt voor een digitale dlsr van minolta (flitser en sigmalens) en een ander deel, de lenzen waren door de verlengingsfactor nutteloos. 20-35 en 28-80. Aan heel veel spullen uit het analoge tijdperk heb je weinig, dat geldt voor alle merken reflexkamera's De overstap naar digitaal zie ik als een nieuw begin, Als je voor minolta of sony of een ander merk zou gaan, vergeet de oude spullen, je kunt ze eventueel gebruiken, maar blij zul je er niet van worden.

Verwijderd

Minolta noch Pentax is een dood merk. Nu Sony de reflexdivisie van Sony heeft overgenomen verwacht ik een hoop moois van hun zijde. Ik verwacht eenzelfde constructie tussen Pentax en Samsung op korte termijn. Wellicht dat voor Olympus en Panasonic ook iets dergelijks gaat gebeuren....

Verwijderd

Hexley schreef op woensdag 03 mei 2006 @ 01:07:
[...]

20 jaar geleden was er nog geen Dynax, dat was de AF serie 7000AF, 9000AF enzo...
Pas bij de 7000i is men de naam Dynax gaan gebruiken...
Sorry, je hebt gelijk, alleen de 7000 gebruikt wel dezelfde mount als de Dynax-serie, vandaar dat ik die even onder t kopje Dynax heb samengevat. Beter had ik me kunnen uitdrukken door te concluderen dat er een kans was dat TS AF-gear van Minolta zou hebben.
Op Sony moeten we nog ff wachten, en dan is het nog maar de vraag met wat ze komen.
Het gebruik van die oude MD en evnt. MC meuk heb je ook niet veel aan....
Met je laatste zin/uitspraak ben ik t ook niet eens, t MD-spul en ouder is in veel gevallen beter dan t AF-spul. Daarnaast heb ik zelf, en andere Minolta-gebruikers eveneens, de ervaring dat MD-objectieven (en sommige andere accessoires uit die tijd) prima te gebruiken is in combinatie met de nieuwere generatie camera's van Minolta. :)

Verwijderd

Minolta is wel degelijk als kameramerk dood. De enige hoop is een revival via sony, maar daar is nog weinig van gezien.
Ik verbaas me over de personen die lenzen van 10, 20 of 30 jaar geleden op hun nieuwe digitale kamera's willen klikken. Je verliest zoveel functionaliteit, echt zonde van je dlsr. Dat was overigens ook al zo bij de overgang van md-vatting naar de autofocus-vatting. Bovendien is er technische vooruitgang (ik weet dat niet iedereen dat geloofd!!!!), ieder jaar weer Mijns inziens zijn alleen heel dure toplenzen de moeite waard om eventueel op een dlsr te klikken. Maar daar gaat het nooit over, het gaat altijd over de gewone lensjes van enkele honderden guldens

• koraks
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 10:42:
Minolta is wel degelijk als kameramerk dood.
Dat kan zo zijn, maar de conclusie die mensen dan meteen trekken is dat het ineens ook geen goede aanschaf meer zal zijn. Op dit moment is er echter nog genoeg (nieuw) Minolta spul in de handel, dus wat let je om daar een prima eigentijdse dSLR set mee op te bouwen? Om nog niet te spreken over de tweedehands-markt, die prima kan blijven voortbestaan, ook al zou Sony er nu verder geen bal van bakken.

• BiG_G
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01-2024

BiG_G

Master of Gods

Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 10:42:
Minolta is wel degelijk als kameramerk dood. De enige hoop is een revival via sony, maar daar is nog weinig van gezien.
Da's natuurlijk onzin. Het zou zelfs een dom zijn als Sony een merk overneemt en er niets mee doet.
Het is eerder aannemelijk dat de Alpha gewoon een KM is maar dan met Sony stikkertjes etc.
Ik verbaas me over de personen die lenzen van 10, 20 of 30 jaar geleden op hun nieuwe digitale kamera's willen klikken. Je verliest zoveel functionaliteit, echt zonde van je dlsr. Dat was overigens ook al zo bij de overgang van md-vatting naar de autofocus-vatting.
Een AF van 10 jaar geledan zal het prima doen. Mits ie maar licht sterk genoeg is. Het verlies van Functionaliteit? Dat loopt wel los... In Nikon termen zal je de VR misschien missen, maar zelfs heden koopt niet iedereen een VR lens.
Bovendien is er technische vooruitgang (ik weet dat niet iedereen dat geloofd!!!!), ieder jaar weer Mijns inziens zijn alleen heel dure toplenzen de moeite waard om eventueel op een dlsr te klikken.
Waarom? Ik houd me misschien bezig met portret fotografie, binnen op een statief met veel licht enzo. Waarom moet ik dan een dure toplens erop klikken? (VR ED versie van Nikon) Ik denk dat ik prima kan volstaan met een mindere versie.
Het is maar wat je verlangt van je resultaat, en het is maar hoe goed je kan fotograferen, en met wat voor doel je fotografeert en wat voor Cam je hebt.
Een D50 met een 70-200 VR van 1600 euro lijkt me een beetje z'n doel voorbij te schieten. Ten eerste omdat iemand die een D50 koopt / gebruikt nooit het doel van zo'n lens zal gebruiken, en iemand die het nu van zo'n lens ziet en dus koopt nooit een D50 zal kopen.
(Ik zeg niet dat de D50 een slecht toestel is, integendeel) Maar het is om het even, een ferrari met een fiat500 motor of een fiat500 met een ferrari motor... (figure of speech)
Maar daar gaat het nooit over, het gaat altijd over de gewone lensjes van enkele honderden guldens
Ik heb zeker ervaring met 'lensjes' van een paar honderd euro die alles behalve slecht presteren. Tuurlijk alles kan beter, maar is een amateur fotograaf dat waard? Gebruikt iedereen die een DSLR koopt de volledige potentie?
Ik wil graag de D200 aanschaffen binnen 3 maanden. En of ik de volledige potentie zal gebruiken? Nee, dat denk ik niet. Maar ik denk dat er maar weinig hier op dit forum rondlopen die alles uit het apparaat kunnen halen. En zo zie ik het ook met lensen. Ook al zijn ze misschien niet de duurste en nieuwste versie.

You can either agree with me or be wrong!

Verwijderd

Jammer dat ik het niet helder genoeg beschreven heb. Minolta is gestopt met kamera's en als ik de berichten hierover goed lees zijn sommige producten nieuw al moeilijk verkrijgbaar. Ook tweedehands zijn er problemen. Op marktplaats zie ik bijv. wel vraag maar geen aanbod van 7d's.
En over lenzen, aangezien het topic over minolta gaat en niet over nikon doel ik op de md- en de oudere AF-lenzen.Natuurlijk zijn de md-lenzen met hulpstukken op een moderne kamera te klikken, maar het nut lijkt me zeer klein. Koop dan daarvoor nog een xd7, , dan heb je beter resultaat.
De oude AF-lenzen hebben trage autofocus, en zijn door de verlengingsfactor van een dlsr minder bruikbaar.Als je je hollandse zuinigheid overboord zet, koop je bij je sony alpha toch gewoon nieuwe lenzen. Met het huidige tempo van sony heb je nog ruim de tijd om er voor te sparen.

Verwijderd

BiG_G schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 12:21:
[...]
Een AF van 10 jaar geledan zal het prima doen. Mits ie maar licht sterk genoeg is. Het verlies van Functionaliteit? Dat loopt wel los... In Nikon termen zal je de VR misschien missen, maar zelfs heden koopt niet iedereen een VR lens.
Een AF-objectief van Minolta van 10 jaar oud, of nog ouder (circa 20 jaar) doet in veel gevallen niet onder aan de kwaliteit van de huidige generatie objectieven. Over t algemeen waren de oude objectieven vaak lichtsterker dan nu (Minolta). Misschien was de AF wat trager (goed voorstelbaar, in elk geval voor de 'eenvoudigere' series)
Ga je nog iets verder terug naar de manual-focus objectieven... t maakt niet uit of je AF/MF gebruikt, t enige is dat je wel met je MF-objectieven om moet kunnen gaan!
Als je de functionaliteit van manual focus niet kent, en ze gaat vergelijken met AF, dan kun je beter met AF schieten, want dan zul je nooit behoorlijke foto's kunnen maken met de MF's. Simple as that ;)
Waarom? Ik houd me misschien bezig met portret fotografie, binnen op een statief met veel licht enzo. Waarom moet ik dan een dure toplens erop klikken? (VR ED versie van Nikon) Ik denk dat ik prima kan volstaan met een mindere versie.
Het is maar wat je verlangt van je resultaat, en het is maar hoe goed je kan fotograferen, en met wat voor doel je fotografeert en wat voor Cam je hebt.
Cam maakt niet zoveel uit... objectieven in mindere mate... tuurlijk met een betere lens/cam zou een beter resultaat bereikt kunnen worden... maar dat is niet wat ik bedoel.
Het gaat erom hoe goed je kunt fotograferen, hoe goed je techniek en feeling eigen bent. Als je écht goed bent, kun je met zo'n beetje alles goede foto's maken.
Een D50 met een 70-200 VR van 1600 euro lijkt me een beetje z'n doel voorbij te schieten. Ten eerste omdat iemand die een D50 koopt / gebruikt nooit het doel van zo'n lens zal gebruiken, en iemand die het nu van zo'n lens ziet en dus koopt nooit een D50 zal kopen.
(Ik zeg niet dat de D50 een slecht toestel is, integendeel) Maar het is om het even, een ferrari met een fiat500 motor of een fiat500 met een ferrari motor... (figure of speech)
Mooie vergelijking... :+
Ik heb zeker ervaring met 'lensjes' van een paar honderd euro die alles behalve slecht presteren.
Mmm... sorry, heb ik niet :p (tenzij je de prijzen bedoelt die ik voor tweedehandse dingen heb neergeteld)
Tuurlijk alles kan beter, maar is een amateur fotograaf dat waard? Gebruikt iedereen die een DSLR koopt de volledige potentie?
Geen idee... heb geen dSLR (al staat die op t verlanglijstje) (ff wachten op de nieuwe cam van Sony) (Mocht ik moeten overstappen ga ik denk ik naar Nikon, maar voorlopig kan ik nog 10 jaar vooruit) (dan maar niet digitaal voor t amateur-deel).
Op dit moment gebruik ik mijn huidige cams tot de volle potentie, maar volgens mij werkt dat alleen als je je cam + gear heel erg goed kent, inclusief alle knopjes, etc., en daarnaast als je goed op de hoogte bent van alle tricks en knowledge.
Dat ontbreekt vaak (er zijn idd uitzonderingen) bij mensen die alleen de digitale zijde van de fotografie kennen.
Ik wil graag de D200 aanschaffen binnen 3 maanden. En of ik de volledige potentie zal gebruiken? Nee, dat denk ik niet. Maar ik denk dat er maar weinig hier op dit forum rondlopen die alles uit het apparaat kunnen halen. En zo zie ik het ook met lensen. Ook al zijn ze misschien niet de duurste en nieuwste versie.
Een keuze van een camera blijft persoonlijk... t gaat om feeling, wat je kiest om te gebruiken ligt vanaf dat moment in je eigen handen. Dat moet fijn voelen, makkelijk, han(d)teerbaar.
Veel mensen halen er nooit alles uit wat de body kan, is ook helemaal niet nodig, gezien photosoap tegenwoordig de rest doet! :+

Maar de body blijft wel de mogelijkheid bieden er meer uit te halen. Zodra die mogelijkheid niet meer aanwezig is, kun je op zoek gaan naar vervanging. Dat wil echter niet zeggen dat je oude body ineens slecht is, en niet meer gebruikt kan worden! |:(

Elk systeem heeft zijn/haar voor- en nadelen. De perfecte camera bestaat niet! (voornamelijk gezien dat dat afhankelijk is van persoonlijke smaak)
Zodra je gebruik kan maken van zowel de voor- als de nadelen (van elk systeem, of tenminste van je eigen systeem/systemen) om goede foto's te maken.... :9~

FF aanvullen:
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 13:25:
Jammer dat ik het niet helder genoeg beschreven heb. Minolta is gestopt met kamera's en als ik de berichten hierover goed lees zijn sommige producten nieuw al moeilijk verkrijgbaar. Ook tweedehands zijn er problemen. Op marktplaats zie ik bijv. wel vraag maar geen aanbod van 7d's.
En over lenzen, aangezien het topic over minolta gaat en niet over nikon doel ik op de md- en de oudere AF-lenzen.Natuurlijk zijn de md-lenzen met hulpstukken op een moderne kamera te klikken, maar het nut lijkt me zeer klein. Koop dan daarvoor nog een xd7, , dan heb je beter resultaat.
Tsja... ik gebruik MD en AF door elkaar. de MD-lenzen zowel op de X-700 als op t Dynax-systeem. Andersom gaat niet!
Of t nut heeft? Voor mij wel, voor een ander, zoals jij waarschijnlijk niet. Laat dat svp aan de gebruiker over om te concluderen of dat voor hem/haar nut heeft!
De oude AF-lenzen hebben trage autofocus, en zijn door de verlengingsfactor van een dlsr minder bruikbaar.Als je je hollandse zuinigheid overboord zet, koop je bij je sony alpha toch gewoon nieuwe lenzen. Met het huidige tempo van sony heb je nog ruim de tijd om er voor te sparen.
Ik volg je conclusie over de verlengingsfactor niet helemaal. Alleen de mogelijkheid voor t 10-17mm (zonder fisheye) was niet/minder voor handen. Maar dat was voor lange tijd ook voor de digitale fotografen niet voor handen.
18 mm geeft ongeveer 28mm groothoek [35mm], wat voor de meeste fotografen ruim afdoende is! Een beginner zal t deel beneden de standaard 28mm-groothoek niet missen. En de meesten zullen minder nauwelijks gebruiken/missen. Pas wanneer je een dergelijke lens voor handen hebt gehad, zul je die op een gegeven moment in bepaalde situaties kunnen missen.
Je kunt ook gewoon een paar stappen meer naar achteren doen.
(de luiheid van de moderne fotograaf?)

Veel oude lenzen voldoen prima, of zelfs beter...
Ik zie/hoor nog steeds veel mensen kwijlen bij t zien van bepaalde vrijwel antieke objectieven. :9~

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2006 13:58 . Reden: aanvullen dus ]

Verwijderd

Uiteraard mag iedereen doen wat hij wil. Voor mijn part zet je canon objectieven op je nieuwe sony alpha, maar waar gaat dit topic over: heb ik wat aan oude minolta lenzen als ik een dlsr koop. Mijn antwoord is: weinig. Het gaat wel maar je bent veel van de prestaties van je kamera kwijt omdat de oude lens maar beperkt of helemaal niet communiceert met het toestel. In een studio zal het meevallen, maar voor het huis tuin en keuken gebruik heel onhandig. Ik kan me alleen voorstellen dat je het toch doet als je heel bijzondere, dus meestal erg dure lenzen hebt. Dan kan de grote kwaliteit meer geven dan je verliest door de onhandigheid.
wie denkt dat hij een groothoek van 20-35 die door de verlengingsfactor 32- 56 wordt, kan compenseren door een paar stappen achteruit te lopen, heeft waarschijnlijk nooit een 20 mm in handen gehad. Een 20mm geeft een heeeeeel ander beeld dan een 32mm.

• lateef
Verwijderd schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 20:03:
wie denkt dat hij een groothoek van 20-35 die door de verlengingsfactor 32- 56 wordt, kan compenseren door een paar stappen achteruit te lopen, heeft waarschijnlijk nooit een 20 mm in handen gehad. Een 20mm geeft een heeeeeel ander beeld dan een 32mm.
er is echt helemaal niemand die dat zegt.

tussen wat jij zegt zit echter een hoop b-shit. natuurlijk zijn niet alle oude lenzen even goed en met name zoomlenzen van 20 jaar of ouder zijn niet bepaald de beste lenzen. maar een hele hoop merkeigen primes van 20-30 jaar oud zijn optisch waarschijnlijk een stuk beter dan een nieuwe budgetzoomlens. wat je dan 'mist' is inderdaad de autofocus, maar autofocus is ook niet bepaald zaligmakend.

en verlies je functionaliteit? volgens mij is de belangrijkste functie van een lens een scherpbeeld projecteren of een filmvlak of sensor en dat doen die oude lenzen ook gewoon.

en lenzen door de verlengingsfactor minder bruikbaar? wat is dat nou voor onzin? een 28mm lens is op een camera met aps-sensor een mooie standaardlens en een 50mm een mooie (en goedkope!) portretlens en alles wat langer is dan 50mm 'is nog meer tele'. maar maakt dat de lenzen onbruikbaar? okay, ultragroothoek is niet mogelijk met oude lenzen, maar wanneer je ultragroothoek wilt, voor alle systemen met een aps-sensor zijn er ultragroothoeklenzen te koop.

maar ik neem aan dat jij dan wel met een fourthirdscamera, dan wel met een hasselblad h-serie werkt. dat zijn tenslotte de enige systemen die volledig ontwikkeld zijn voor digitale fotografie...

[ Voor 3% gewijzigd door lateef op 05-05-2006 21:38 ]

• BiG_G
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01-2024

BiG_G

Master of Gods

Dan zijn we het helemaal eens met elkaar! _/-\o_ :9 :9~

[ Voor 92% gewijzigd door BiG_G op 05-05-2006 21:41 ]

You can either agree with me or be wrong!

Verwijderd

BiG_G schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 21:40:
[...]

Dan zijn we het helemaal eens met elkaar! _/-\o_ :9 :9~
Thanx ;)
Soms is een heel verhaal nodig om tot overeenstemming te komen *D

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

toch es ff vragen., zal zo topic ff goed doorlezen

ik heb een minolta 7000. de lenzen van de camera van mijn pa en die van mij stiefmoeder (dynax 404 en 505) passen (en werken) ook op mijne. dat maakt het lenen van lenzen wel makkelijk aangezien ik alleen een 28-80 (macro geloof ik) AF'je heb liggen. :9
maar als ik nu een DigiSpiegelReflex cam wil halen, welke kan ik dan het beste halen als ik dezelfde lenzen wil blijven gebruiken??

[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 15-05-2006 17:47 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

bartgrefte schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:36:
toch es ff vragen., zal zo topic ff goed doorlezen

ik heb een minolta 7000. de lenzen van de camera van mijn pa en die van mij stiefmoeder (dynax 404 en 505) passen (en werken) ook op mijne. dat maakt het lenen van lenzen wel makkelijk aangezien ik alleen een 28-80 (macro geloof ik) AF'je heb liggen. :9
maar als ik nu een DigiSpiegelReflex cam wil halen, welke kan ik dan het beste halen als ik dezelfde lenzen wil blijven gebruiken??
Een Minolta Dynax 7D of 5D als je er nog aan kunt komen, en anders wachten op de Sony Alpha, die ergens deze zomer gelanceerd gaat worden. :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 20:24:
[...]

Een Minolta Dynax 7D of 5D als je er nog aan kunt komen, en anders wachten op de Sony Alpha, die ergens deze zomer gelanceerd gaat worden. :)
sony alpha :? passen die lenzen daar ook op?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

bartgrefte schreef op maandag 15 mei 2006 @ 20:28:
[...]

sony alpha :? passen die lenzen daar ook op?
idd.

Sony heeft de minolta AF mount overgenomen.(volgens diverse bronnen worden er op 6 juni de nieuwe sony dSLR´s gepresenteerd)

en al mijn lenzen van mijn oude 7000AF (uit 1985) werken op mijn 7D.

Er zijn 1 of 2 zeldzame minolta lenzen die niet perfect op de 5D en 7D werken en een paar lenzen van andere merken die het ook niet goed doen, waarvan een paar weer een nieuwere chip (firmware) kunnen krijgen door de maker waardoor ze het wel weer doen.
Maar dit zijn in verhouding zo weinig lenzen dat je gewoon kunt zeggen dat alle AF lenzen van minolta er op werken. tenzij ze voor een specifiek ander systeem gemaakt zijn (zoals bijv. de vectis)

[ Voor 6% gewijzigd door Duur! op 16-05-2006 00:00 ]

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Duur schreef op maandag 15 mei 2006 @ 23:59:
[...]

idd.

Sony heeft de minolta AF mount overgenomen.(volgens diverse bronnen worden er op 6 juni de nieuwe sony dSLR´s gepresenteerd)

en al mijn lenzen van mijn oude 7000AF (uit 1985) werken op mijn 7D.

Er zijn 1 of 2 zeldzame minolta lenzen die niet perfect op de 5D en 7D werken en een paar lenzen van andere merken die het ook niet goed doen, waarvan een paar weer een nieuwere chip (firmware) kunnen krijgen door de maker waardoor ze het wel weer doen.
Maar dit zijn in verhouding zo weinig lenzen dat je gewoon kunt zeggen dat alle AF lenzen van minolta er op werken. tenzij ze voor een specifiek ander systeem gemaakt zijn (zoals bijv. de vectis)
Als aanvulling daarop wil ik ff kwijt dat de xi-serie lenzen (met een motorisch zoom-systeem) niet geheel functioneel zijn. (de motorische zoom doet t niet)

Dat werkt dus wel... net ff getest op de KM Dynax 5D :p

Verwijderd

Ik bezit zelf ook een 'oude' spiegelreflex, de minolta 7xi, met een (uit mijn hoofd) een 28-75mm een 70-300mm en een 'standaard-lens' 28mm. Ik wil deze lenzen eigenlijk op de nieuwe sony alpha gaan gebruiken. Volgens mij gaat dat wel (incl. AF). maar de flitser gaat volgens mij niet, of weet iemand of daar een voetje voor is?

Ik wil nu eigenlijk een mooie (desnoods een AF) groothoek en macro lens kopen tweedehands. Heeft iemand nog tips waarop ik op moet letten? Ik denk ook dat je voor macro toch een statief moet gebruiken) dus AF is niet noodzakelijk en voor groothoekfoto's ga ik ook een statief gebruiken...

alvast bedankt!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 11:45:
Ik bezit zelf ook een 'oude' spiegelreflex, de minolta 7xi, met een (uit mijn hoofd) een 28-75mm een 70-300mm en een 'standaard-lens' 28mm.
Die laatste is een groothoeklens ;)
Ik wil deze lenzen eigenlijk op de nieuwe sony alpha gaan gebruiken. Volgens mij gaat dat wel (incl. AF). maar de flitser gaat volgens mij niet, of weet iemand of daar een voetje voor is?
Ehmz... nee, voorzover ik weet is daar geen adapter-voetje voor.
Mogelijk komt Sony-alpha ook wel met een nieuwe flitser, anders zijn er de Minolta-versies: 3600HS(D) en 5600HS(D). En ik denk dat Metz/Sunpack e.a. wel een goedkopere vervanger hebben.
Ik wil nu eigenlijk een mooie (desnoods een AF) groothoek en macro lens kopen tweedehands. Heeft iemand nog tips waarop ik op moet letten? Ik denk ook dat je voor macro toch een statief moet gebruiken) dus AF is niet noodzakelijk en voor groothoekfoto's ga ik ook een statief gebruiken... alvast bedankt!
Als macro lenzen, bijv. 50mm van Minolta of Sigma, of de 100mm/2.8 van Minolta, of een 90mm/2.8 Tamron. Verder is er nog een 180mm van Sigma.
Voor groothoeklenzen zijn er legio alternatieven, van zowel Minolta, als Sigma, Tamron, e.a. van 10mm (zoom).

Daarnaast zou ik als ik jou was niet terug gaan naar MD/MF-lenzen, gezien je daar wel een converter voor nodig hebt, en die is volgens mij niet makkelijk om aan te komen.
Dus gewoon lekker AF blijven gebruiken :p
(Ik ken geen Maxxum/Dynax-mount lenzen die MF only zijn.)
Pagina: 1